مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مراقبت‌های پیش از تزریق واکسن

جام جم سرا: واکسن‌هایی که در برنامه واکسیناسیون کشوری ایران وجود دارد شامل سیاه سرفه، فلج اطفال، دیفتری، کزاز، سل، هپاتیت ب، سرخک، سرخجه و اوریون است.

واکسن‌های دیگر که در سطح جهانی موجود است و در کشورهای دیگر جزئی از برنامه واکسیناسیون است شامل مننگوکوک، هپاتیت آ، پنوموکوک، هموفیلوس آنفلوآنزا، روتا ویروس، پاپیلوماویروس و آبله‌مرغان می‌شود.

بعضی از واکسن‌ها مانند واکسن هاری یا واکسن آنسفالیت ژاپنی فقط در شرایط گازگرفتگی حیوان مشکوک و سفر به مناطقی که بیماری در آنها شایع است، تزریق می‌شود.

برنامه واکسیناسیون هر کشوری بسته به میزان شیوع بیماری‌های عفونی و امکانات موجود در آن کشور برنامه‌ریزی می‌شود.

در کشور ما به دلیل شیوع بیماری سل و به دلیل آن که مادران در زمان زایمان از نظر ابتلا به هپاتیت ب بررسی نمی‌شوند، واکسن ب‌ث‌ژ و هپاتیت ب در زمان تولد تزریق می‌شود. واکسن‌های زنده شامل ب‌ث‌ژ، سرخک، سرخجه و اوریون می‌شود.

تزریق واکسن‌های زنده در کودکان دچار نقص ایمنی نباید انجام شود، بنابراین مراکز بهداشتی درباره تزریق این نوع واکسن‌ها احتیاط لازم را به عمل می‌آورند. به دنبال تزریق واکسن‌هایی مانند سه گانه (دیفتری، کزاز و سیاه سرفه) ممکن است تب بالا، گرمی و قرمزی و تورم ناحیه تزریق، درد در محل تزریق، گریه و بیقراری شدید اتفاق بیفتد.

در این موارد، مراجعه به پزشک برای بررسی وضع کودک پیشنهاد می‌شود. اگر کودکی به دنبال تزریق یک واکسن، دچار حساسیت شدید شود، تزریق دوباره آن واکسن به او نباید انجام شود. اگر کودکی دچار بیماری سیستم عصبی است یا دچار تشنج‌هایی است که کنترل نشده است نیز نباید واکسن سه‌گانه را دریافت کند.

ابتلا به بیماری‌های عفونی ساده مانند سرماخوردگی منعی برای انجام واکسیناسیون تلقی نمی‌شود.

اگر کودک همزمان با مصرف قطره پولیوی خوراکی (فلج اطفال)، شیر مادر مصرف کند، اشکالی ندارد، ولی اگر تا 10 دقیقه بعد از مصرف واکسن استفراغ کند باید یک نوبت دیگر واکسن را دریافت کند، ضمنا اگر کودک هنگام دریافت واکسن پولیوی خوراکی اسهال داشته باشد، لازم است یک نوبت دیگر واکسن پولیو را یک ماه بعد دریافت کند.

انجام واکسیناسیون بموقع کودکان از اقداماتی است که لازم است از سوی خانواده کاملا جدی گرفته شود، این امر به پیشگیری از بیماری‌های عفونی کمک می‌کند که برای تضمین سلامت کودک ضروری است.

دکتر فریبا شیروانی - متخصص اطفال و فوق‌تخصص عفونی اطفال



لینک منبع :مراقبت‌های پیش از تزریق واکسن

مراقبت‌های پیش از تزریق واکسن - جام جم آنلاین jamejamonline.ir/sara/.../مراقبت‌های-پیش-از-تزریق-واکسن‎Cached30 سپتامبر 2014 ... تصویر مراقبت‌های پیش از تزریق واکسن. جام جم سرا: واکسن‌هایی که در برنامه واکسیناسیون کشوری ایران وجود دارد شامل سیاه سرفه، فلج اطفال، ... مراقبت‌های پیش از تزریق واکسن - کودک و نوجوان - خانواده - سلامت نیوز www.salamatnews.com/news/.../مراقبت‌های-پیش-از-تزریق-واکسن-‎Cachedمراقبت‌های پیش از تزریق واکسن. ۱۳۹۳/۰۷/۰۸ - ۱۷:۰۱ - کد خبر: 122114. سلامت نیوز: پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها همیشه بر درمان آنها مقدم است؛ پیشگیری از ... مراقبت‌های پیش از تزریق واکسن - شفا آنلاین shafaonline.ir/fa/news/35873/مراقبت‌های-پیش-از-تزریق-واکسن 30 سپتامبر 2014 ... مراقبت‌های پیش از تزریق واکسن. شفاآنلاین-پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها همیشه بر درمان آنها مقدم است؛ پیشگیری از بیماری‌های عفونی که در ... خبرگزاری تسنیم - مراقبت‌های پیش از تزریق واکسن https://www.tasnimnews.com/fa/news/.../مراقبت-های-پیش-از-تزریق-واکسن 30 سپتامبر 2014 ... تزریق واکسن های زنده در کودکان دچار نقص ایمنی نباید انجام شود، بنابراین مراکز بهداشتی درباره تزریق این نوع واکسن ها احتیاط لازم را به عمل می ... مراقبت های بعد از واکسن در کودکان zimed.org/articles/386‎Cachedبعد از تزریق واکسن ثلاث ( سه گانه ) و پنتاوالان ( پنج گانه) ممکن است محل تزریق متورم ، قرمز و دردناک شود. لازم است بعد از تزریق این واکسن ها در 24 ساعت اول از ... مراقبت های بعد از واکسن را جدی بگیرید | مجله نی نی سایت www.ninisite.com/.../مراقبت-های-بعد-از-واکسن-را-جدی-بگیرید‎Cached5 مارس 2016 ... به همین دلیل ما نام انواع واکسن‌ها در سنین مختلف و مراقبت‌های پس از واکسن‌زدن را از ... ب، هموفیلوس پنومونیه) - قطره خوراکی فلج اطفال- IPV (فلج اطفال تزریقی) ... بعد از واکسن 12 ماهگی، علائم تب بعد از 1 تا 2 هفته در کود بروز می‌کند. واکسن‌های پیش از بارداری | مادرشو https://madarsho.com/gettingpregnant/.../واکسن‌های-پیش-از-بارداری‎Cachedبه همین دلیل، بهتر است پیش از بارداری نسبت به دریافت این واکسن‌ها... ... دریافت این واکسن نیز از موارد ضروری قابل تزریق قبل از بارداری است و نباید بعد از باردار ... بعد از زدن واکسن کودک چه باید کرد؟ - تبیان article.tebyan.net/226547/بعد-از-زدن-واکسن-کودک-چه-باید-کرد-‎Cached30 ا کتبر 2012 ... اما قبل از هر چیز باید دانست که تزریق واکسن به نوزاد، یک سری عوارض ... باید با روش های مراقبت از کودک پس از تزریق واکسن به خوبی آشنا باشند. واکسن پنتاوالان - معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول behdasht.dums.ac.ir/?siteid=22&fkeyid=&siteid=22...2631‎Cached Similarپس از تامین آب آشامیدنی سالم ، واکسیناسیون بیشترین تاثیر در کاهش مرگ و میر به ... تزریق واکسن پنتاوالان سبب کاهش دفعات تزریق، کاهش درد و ناراحتی شیرخوار، ... روش های کاهش درد پس از واکسن در کودک - علوم پزشکی www.oloompezeshki.com/child-baby/درد-واکسن.html‎Cached Similarدکتر آذینی گغت مرطوب نمودن محل تزریق واکسن با آب خنک و باد زدن یا دمیدن ملایم آن ... وی گفت: درعرض 2 روز اول واکسیناسیون مصرف بیشتر مایعات یا تغذیه با شیر ...