مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

گفتگو با شاعر «ک مثل کُپُل»: آن زمان 20 ساله بودم

جام جم سرا: خبرگزاری ایسنا با خالق شعر مذکور گفت‌وگویی کرده که اگرچه نگاه کلی آن به سینما و تلویزیون است، اما جام جم سرا آن قسمتهایی را که برای افراد خانواده جذابیت دارد انتخاب کرده و در پی فرا رویتان می‌گذارد؛ بخوانید:

***

یکی از برنامه‌های تلویزیونی محبوب بسیاری از کودکان دهه 60 سریال یا جُنگ «مدرسه موش‌ها» بود که با شعر «ک مثل کُپُل...» آغاز می‌شد. اما کم‌تر کسی می‌داند که شاعر این شعر کودکانه یک روحانی است.

این روحانی سال‌هاست تلویزیون را ترک کرده و به کنج خلوت علمی خود رفته و تحصیل و تدریس علوم دینی را در پیش گرفته است. شاعر «ک مثل کپل» حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالقاسم حسینی ژرفاست.

این روزها موش‌های خاطره‌انگیز در قالب فیلم سینمایی «شهر موش‌ها 2» برگشته‌اند. ابوالقاسم حسینی ژرفا درباره چگونگی سرایش شعر «ک مثل کپل...» اظهار کرد:‌ من بیش‌تر از 30 سال است در حوزه علمیه در کسوت روحانیت‌ هستم. علت این‌که تا به حال نخواسته‌ام درباره این موضوع صحبت کنم؛ چه کار «مدرسه موش‌ها» و چه خیلی از سروده‌های دیگری که برای کودکان و نوجوان داشته‌ام، این است که ممکن است آدم‌ها با این مباحث وارد حاشیه شوند.

او در ادامه درباره ماجرای سرودن این شعر گفت: من در آن زمان در رادیو و تلویزیون در جمع دوستان اداره‌کننده گروه کودک و نوجوان کار می‌کردم. البته کارمند رسمی نبودم و هیچ‌وقت هم نشدم. اگر اشتباه نکنم، خانمی به نام پروین اسدی تهیه‌کننده «مدرسه موش‌ها» بودند. همسرشان هم از تهیه‌کننده‌های تلویزیون بود. کار برای نوروز آن سال نوشته شده بود. شاید سال 61 یا 62 بود. وقت گرفته بودند و استودیوی تلویزیون را برای زمان مقرری گرفته بودند. آن موقع گرفتن استودیو کار سختی بود. دو - سه استودیوی خاص وجود داشت و در برنامه‌های مناسبتی اگر زمان برنامه‌ای به هم می‌خورد، کل روند برنامه مختل می‌شد. در گروه کودک به همراه دوستان دیگر نشسته بودیم که خانم اسدی با نگرانی آمدند و فرمودند شعری که برای تیتراژ «مدرسه موش‌ها» گفته شده، رد شده است. زمان بسیار محدودی حدود نیم ساعت به وقت آفیش استودیو مانده بود. ایشان با ناراحتی گفتند من برای ضبط وقت گرفته‌ام. اگر شعر نرسد، برنامه به هم می‌خورد. دو - سه روز هم بیش‌تر تا عید نمانده بود.
حجت الاسلام والمسلمین ژرفا افزود: من از قبل اهل شعر بودم. آن زمان‌ها هم حداکثر حدود 20 سال داشتم. به آقای عنصری و خانم اسدی عرض کردم اگر اجازه بدهید، خودم شعر را می‌گویم. خانم اسدی خیلی خوشحال شدند. چون من از نیروهای اصلی گروه بودم خیال‌شان راحت بود که دیگر خیلی مسأله تصویب ندارد. حساسیت‌های اول انقلاب خیلی زیاد بود. آن موقع گاهی یک تصویر یا کلمه که الآن در فرهنگ جامعه کاملا عادی شده، حساسیت‌برانگیز بود.

این شاعر ادامه داد: من به اتاق مجاور رفتم. 10 تا 15 دقیقه طول کشید. بسم‌الله گفتم، تمرکز کردم و این شعر را در هفت - هشت بیت سرودم که همین شعر «ک مثل کپل/ صحرا شده پر ز گل...» بود. البته بعد که خواستند آهنگش را بگذارند، یکی - دو کلمه را تغییر دادند. از اتاق که بیرون آمدم، خانم اسدی خیلی تعجب کردند و خوشحال شدند. شعر را برای اجرا به گروه دادند و قصه تمام شد. بعد هم من به جهت روحیات خودم که انزواطلبم، به قم آمدم و مشغول تحصیل و بعد تدریس شدم. همیشه هم هنر را دنبال می‌کنم، اما خودم را دور نگه داشته‌ام. این همه قصه من است و هرگز نه از کسی گله دارم که چرا نامم در کار نیامده و نه دلبستگی‌ای به این مسائل دارم. البته آن سال‌ها من در صداوسیما بیش‌تر با نام خانوادگی‌ام که «حسینی» است، معروف بودم. «ژرفا» تخلص شعری من است. حالا هم در حوزه علمیه «حسینی ژرفا» و «ژرفا» نامیده می‌شوم. آن موقع به این نام شناخته نمی‌شدم.

حسینی ژرفا در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر هم در زمینه شعر کودک فعالیتی دارد یا نه، گفت: گه‌گاهی برای دل خودم شعر کودک می‌نویسم.

متن اجراشده شعر «مدرسه موش‌ها»:


«ک مثل کپل
صحرا شده پر ز گل
گ مثل گردو
بنگر به هر سو
ب مثل بهار
هپچه، هپچه
فکر کن بسیار
پ مثل پسته
نباش خسته
ایییشش!
م مثل موش
قیو، قیو، موش
برخیز و بکوش
برخیز و بکوش
خ مثل خونه
نگیر بهونه
آ مثل آواز
قصه شد آغاز»



لینک منبع :گفتگو با شاعر «ک مثل کُپُل»: آن زمان 20 ساله بودم

گفتگو با شاعر «ک مثل کُپُل»: آن زمان 20 ساله بودم - جام جم آنلاین jamejamonline.ir/.../گفتگو-با-شاعر-ک-مثل-کُپُل-آن-زمان-20-ساله-بودم‎Cached27 آگوست 2014 ... احتمالا تاکنون نمی‌دانستید شاعر شعر معروف «مدرسه موشها»، این برنامه عروسکی پرخاطرۀ کودکان چند سال پیش و فیلم سینمایی تازه اکران شده برای ... گفتگو با شاعر «ک مثل کُپُل»: آن زمان 20 ساله بودم - ایران - جام جم آنلاین 77.104.65.15/.../گفتگو-با-شاعر-ک-مثل-کُپُل-آن-زمان-20-ساله-بودم‎‎Cached27 آگوست 2014 ... احتمالا تاکنون نمی‌دانستید شاعر شعر معروف «مدرسه موشها»، این برنامه عروسکی پرخاطرۀ کودکان چند سال پیش و فیلم سینمایی تازه اکران شده برای ... آهنگ تیتراژ مدرسه موشها - YouTube ► 0:49https://www.youtube.com/watch?v=efyoUX18h-k Dec 3, 2014 - 49 sec - Uploaded by Shabnevis weblog ... ما با این آهنگ خاطره داریم و با آن بزرگ شده ایم اما شاید ندانید که شاعر شعر این ... در آن زمان حسینی ژرفا یک جوان ۲۰ ساله بوده که در رادیو و ... شعر ک مثل کپل - ستاره setarewin.blogsky.com/1395/04/02/post-48/‎Cached22 ژوئن 2016 ... گفتگو با شاعر «ک مثل کُپُل»: آن زمان 20 ساله بودم برای نازنین . خوش آمدید صفحه نخست آرشیو من تماس با من . آمار وبلاگ ... داستان کوتاه - گفتگو و بحث : هیزی نگری / میم صاد (showing 1-50 of ... https://www.goodreads.com/topic/show/904618‎Cachedهر بار که دختری از کنارم رد می شود به باسن و کمرش با هیزی نگ... ... تردد در یکی از خیابان ها پر رفت و آمد ایران به مدت 1 الی 3 سال 3. ... عجبا محسن که من هم مثل محمد احساس خوبی‌ نکردم از این یافته. .... در مورد شعر از اول هم من مخالف بودم که اصلن بخش شعر توی گروه باشه. .... چه انسان های پستی هستند (هستیم) برخی روشن فکر های زمان ما. گنجور » عبید زاکانی » موش و گربه https://ganjoor.net/obeyd/moosh-gorbe/‎Cachedاین داستان را وقتی ۷-۸ ساله بودم خواندم و پدرم مرا یاری داد تا انرا بخوانم. ..... ولی (مثل تمام استثمارکنندگان تاریخ) اگر بهانه ای بدستش بیاید که با آن وجدان خود را ..... هر چند که شعر برای مورد یا موارد خاص زمان نوشته شده است ولی گر ما به پیرامون خود نظر ... گفتگو با شاعر ک مثل کُپُل مدرسه موشها آن زمان 20 ساله بودم-پرشین وی ... irannp.com/.../in_persianv.comr5.lsargarmr5.l259491.php_ts1_گفتگو-با-شاعر-ک-مثل-کُپُل-مدرسه-موشها-آن-زمان-20-ساله-بودم_پرشین+وی جای آموزش «مهارت زندگی» در مدارس خالی است; » احمد توکلی: برخی مسئولین تجارت نفوذ می‌کنند/ در کشور ساختارها و قوانین فسادخیز وجود دارد/دولت قبل با بی‌نظمی و ... سیمین بهبهانی - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/سیمین_بهبهانی‎Cached Similarسیمین بهبهانی در طول زندگی‌اش بیش از ۶۰۰ غزل سرود که در ۲۰ کتاب منتشر شده‌اند. ... او همچنین از زنان پیشرو و از شاعران موفق زمان خود بود و در انجمن نسوان وطن‌خواه ... سیمین بهبهانی در سال ۱۳۴۹ از حسن بهبهانی جدا شد و در همان سال با منوچهر کوشیار که در ..... پرش به بالا ↑ نسرین ستوده: وقتی وکیل سیمین بودم، ایران‌وایر; پرش به بالا ... مدرسه کلوب - شهر موش ها متن شعر مدرسه ی موش https://www.madresehclub.com/.../شهر-موش-ها-TP6158-PI25303/‎Cachedشهر موش ها با شخصیت‌های شهر موش‌ها 2 (مرضیه برومند) متن شعر مدرسه ی موش ها ک مثل کپل ... برخلاف کلاه قرمزی که حتی بعد از گذشت 20 سال، هنوز بچه‌ است، شیطنت‌هایش را ... موش‌هایش، براثر گذشت زمان بزرگ شوند و بعد از سی سال، سن و سالی میان 40 سال ..... همچنین در همان احوالات دوران کودکی از دست «نارنجی» دلخور بودیم که چرا آن رفتارها ... شاعر «ک مثل کُپُل» یک روحانی است | یکی از برنامه های تلویزیونی - قطره www.ghatreh.com/news/.../شاعر-مثل-کُپُل-روحانی-است‎Cached27 آگوست 2014 ... این روحانی سال هاست تلویزیون را ترک کرده و به کنج خلوت علمی خود رفته و ... شاعر ک مثل کپل حجت الاسلام والمسلمین سیدابوالقاسم حسینی ژرفاست. ... بنده به همراه آقای رضاداد از آموزش و پرورش به رادیو و تلویزیون رفته بودیم. .... سرپرست اسبق وزارت اقتصاد در گفتگو با فارس: وزارت اقتصاد بی خاصیت شده است/ ...