مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

حَیَوان خبر ندارد ز جهان آدمیت

جام جم سرا:می‌کوشد آهوبره را به شکم مادرش بازگرداند، اما به غریزه درمی‌یابد، تلاش‌اش ثمر ندارد؛ آهوبره و مادر را به حال خود رها می‌کند و از خوردن گوشت لذیذ شکارش انصراف می‌دهد و می‌رود و کمی آن‌سوتر، با خود خلوت می‌کند و گوشه‌ای می‌نشیند.

شاید با خود می‌اندیشد کاش هرگز آهو را شکار نکرده بود...» مجری برنامه می‌گوید: «به نظر می‌رسد، شیر ماده با آهوی مادر همذات‌پنداری کرده و به همین خاطر پشیمان می‌شود و شکارش را ـ بی آن‌که لب بزند ـ رها می‌کند و گوشه‌ای می‌نشیند.»

دلم می‌گیرد برای آهو، بره‌اش و شیر پشیمان.

*‌**‌

این ماجرا مرا می‌برد به سمت خاطرات کودکی ... هفت‌ساله بودم انگار. پدر ما را به خانه رفیق‌اش برده بود. رفیق پدر، گوسفندی را در حیاط خانه بسته بود. آن روز، بزرگ‌ترها تصمیم داشتند از گوشت تازه، کبابی نوش‌جان کنند.

قصاب آماده بود. من و دیگر بچه‌های مهمانی، دور و بر بزرگ‌تر‌ها و قصاب پرسه می‌زدیم. گاه نگران بودیم و گاه، کنجکاو و مشغول تماشا. وقتِ سر بریدن گوسفند اما از قصاب فاصله گرفتیم و دقایقی بعد که برگشتیم، گوسفند ذبح شده و قصاب، مشغول خالی کردن امعا و احشای شکم گوسفند بود. دقیقه‌ای نگذشت که قصاب گفت، گوسفند حامله است و آن وقت بره‌ای را از دل گوسفند بیرون کشید و نشانمان داد و ما پشم سیاه و سفید و خیس بره را دیدیم. دور قصاب جمع بودیم و بره را تماشا می‌کردیم و درباره‌اش از قصاب می‌پرسیدیم. قصاب گفت: «بره تودلی» گوشت لذیذی دارد. همین حالا کبابش می‌کنیم برای بچه‌ها. آن روز، عده‌ای بره‌ تودلی را کباب کردند و خوردند و امروز شیر و آن مرد در ذهن من یک جا نشسته‌اند و دل من از این همنشینی به درد آمده است.

با خودم می‌گویم، کاش شیر ماده خبر داشت که آهو، بچه در شکم دارد ...(اشرف باقری - جام‌جم)



لینک منبع :حَیَوان خبر ندارد ز جهان آدمیت

گنجور » سعدی » مواعظ » غزلیات » غزل ۱۸ https://ganjoor.net/saadi/mavaez/ghazal2/sh18/‎Cachedچه میان نقش دیوار و میان آدمیت. خور و خواب و خشم و شهوت شغبست و جهل و ظلمت. حیوان خبر ندارد ز جهان آدمیت. به حقیقت آدمی باش وگرنه مرغ باشد. که همین سخن بگوید به ... سعدی (غزلیات 1)/تن آدمی شریفست به جان آدمیت - ویکی‌نبشته https://fa.wikisource.org/wiki/.../تن_آدمی_شریفست_به_جان_آدمیت‎Cached Similar25 جولای 2016 ... اگر آدمی به چشمست و دهان و گوش و بینی, چه میان نقش دیوار و میان آدمیت. خور و خواب و خشم و شهوت شغبست و جهل و ظلمت, حیوان خبر ندارد ز جهان آدمیت. Images for حَیَوان خبر ندارد ز جهان آدمیت تن آدمی شریف است به جان آدمیت - شعری از سعدی - حکیمانه jomalatziba.blogfa.com/post-1453.aspx‎Cached Similarحیوان خبر ندارد ز جهان آدمیت به حقیقت آدمی باش وگرنه مرغ باشد که همین سخن بگوید به زبان آدمیت مگر آدمی نبودی که اسیر دیو ماندی که فرشته ره ندارد به مقام آدمیت مواعظ سعدی - غزلیات - شماره ١٦: تن آدمی شریفست به جان آدمیت - نوسخن www.nosokhan.com/Library/Topic/0CH7‎Cachedچه میان نقش دیوار و میان آدمیت. خور و خواب و خشم و شهوت شغبست و جهل و ظلمت. حیوان خبر ندارد ز جهان آدمیت. به حقیقت آدمی باش وگرنه مرغ باشد. که همین سخن بگوید به ... تن آدمی شریف است، به جان آدمیت - سعدی شیرین سخن - ایران بوم www.iranboom.ir/shekar-shekan/.../957-tan-adami-sharif-ast.html‎Cached Similar16 ژوئن 2010 ... چه میان نقش دیوار و میان آدمیت؟ خور و خواب و خشم و شهوت، شغب است و جهل و ظلمت. حیوان خبر ندارد ز جهان آدمیت. به حقیقت آدمی باش، وگرنه مرغ باشد. تن آدمی شریف است به جان آدمیت | اِنی کاظمی enikazemi.ir/تن-آدمی-شریف-است-به-جان-آدمیت‎Cached Similarتن آدمی شریف است ، به جان آدمیت نه همین لباس زیبا ست ، نشان آدمیت اگر آدمی به چشم است و دهان و گوش و بینی چه میان نقش ... َحیَوان خبر ندارد ز جهان آدمیت ... که فرشته ره ندارد ، به مقام آدمیت .... -(کالانعام بل هم اضل | آنها همچون حیوانات اند بلکه پست تر)- نه همین لباس زیباست نشان آدمیت (خداحافظ رفیق) - آپارات ► 0:17www.aparat.com/v/kFIPj/نه_همین_لباس_زیباست_نشان_آدمیت_%28خداحافظ_رفیق%29 Aug 15, 2015 - 17 sec مـهـدے بـیـا ║ MahdiBiya تن آدمی شریف است به جان آدمیت، نه همین لباس ... و ظلمت، حیوان خبر ندارد ز جهان آدمیت، به حقیقت آدمی باش وگرنه مرغ باشد . تن آدمی شریفست به جان آدمیت - شعر فارسی www.sherfarsi.ir/sadi/تن-آدمی-شریفست-به-جان-آدمیت‎Cached21 ژوئن 2017 ... تن آدمی شریف است به جان آدمیت. ... در این شعر سعدی به بیان مرتبه انسانیت در برابر وجه حیوانی آدمی می‌پردازد. ... حیوان خبر ندارد ز جهان آدمیت. وبلاگ فرهنگی اسلامی - تن آدمی شریف است به جان آدمیّت farhangi-eslami.blogfa.com/post-82.aspx‎Cached Similarچه میان نقش دیوار و میان آدمیت خور و خواب و خشم و شهوت شَغَب است و جهل و ظلمت حَیَوان خبر ندارد ز جهان آدمیت به حقیقت آدمی باش و گرنه مرغ باشد که همین سخن بگوید به ...