مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

سقوط از آن سوی بام

جام جم سرا: اگر بنا را به بدگویی و مذمت چیزی بگذاریم، آن‌قدر غلو می‌کنیم تا از آن بدترهایش مغفول بمانند و جان سالم به در برند. نمونه بارزش که بهانه نوشتن این چند سطر شد، قلیان و مضراتش است.

در این که قلیان برای سلامتی انسان مضر است بحث و شبهه‌ای نیست و بدتر این که تبدیل به اپیدمی در میان عامه و بخصوص نوجوانان و جوانان؛ چه مرد و چه زن شده است.

روزگاری نه چندان دور، تفرجگاه‌ها شاهد جوانانی بود که با توپ والیبال و راکت بدمینتون سرگرم بودند، اما امروزه هر که را می‌بینی آتش گردانی در دست دارد و می‌چرخاند تا زغال پخته شود، برای سر قلیان و کام‌های گازوئیلی.

و آینده، آینده‌ای نه چندان دور، نشانمان خواهد داد که دود بی‌امان چه کرده است با ریه‌های این شاخ شمشادها و دلبرکان آتیه‌ساز کشور.

در چند سال گذشته، پزشکان بی‌شمار هشدار داده‌ و گوشزد کرده‌اند مضرات و تبعات سوءاستعمال قلیان را و برای آن که زینهار خود را پررنگ‌تر و جدی‌تر جلوه دهند از چنین تعبیری بهره برده‌اند که «قلیان از سیگار بسیار خطرناک‌تر است» و همین تعبیر، دستاویزی شده است برای بهانه گیران تا خیال کنند سیگار عوارض چندانی ندارد و لااقل به قلیان ارجحیت دارد.

جوان و نوجوانی که می‌شنود هر مرتبه استعمال قلیان به اندازه 70 نخ سیگار دود وارد ریه‌اش می‌کند، بر اساس یک محاسبه ساده ریاضی می‌پندارد به جای قلیان آخر هفته‌اش، روزی ده نخ سیگار بکشد تا با ریه و سلامتی‌اش بی‌حساب شود و این همان از آن سوی بام افتادنی است که ذکرش رفت؛ آن قدر از قلیان بد گفتن که سیگار را طیب و طاهر کردن در نظر اهل دود. عوارض سیگار اگر از قلیان بیشتر نباشد، کمتر هم نیست.

بی‌گمان تنگی نفس، خس خس سینه، بوی بد دهان، رگ‌های گرفته، پوست پیر و چروکیده، دندان‌های خراب و به زردی گراییده و... همه و همه گواهی می‌دهند بر این ادعا. قلیان مضر است و سیگار هم به همچنین، پس در مقام مقایسه برنیاییم که بهانه می‌دهد به دست کسانی که دل نمی‌توانند رها سازند از این ملعبه‌های سلامت سوز.

سیگار بر قلیان رجحانی ندارد و قلیان نیز بر سیگار. ضمناً تهران و دیگر کلانشهرها آن‌قدر دود و دم دارد که نیازی نیست ریه‌هایمان را با دودی دیگر غافلگیر کنیم.(محسن محمدی - جام‌جم)



لینک منبع :سقوط از آن سوی بام

سقوط از آن سوی بام - جام جم آنلاین jamejamonline.ir/sara/1545572698761792504/سقوط-از-آن-سوی-بام‎Cached26 ژوئن 2014 ... برخی از ما، خودمان را می‌گویم، اندکی اهل افراط و تفریط هستیم بی‌‌گمان. گاه و بی‌گاه چنان عقب عقب می‌رویم که از آن سوی بام سقوط می‌کنیم؛ سقوطی آزاد. Images for سقوط از آن سوی بام سقوط از آن سوی بام قلیان www.mmt2013.ir/news/511/سقوط-از-آن-سوی-بام-قلیان تعبیری همان سلامت قلیان چندان مرگ این چند آتش خطرناک‌تر بدترهایش بمانند دست ریه‌های بودند، پزشکان بدمینتون ملعبه‌های نوشتن می‌کنیم رجحانی خطرناک‌تر همان اگر ... سقوط از آن سوی بام - جام جم آنلاین 77.104.65.15/sara/1545572698761792504/سقوط-از-آن-سوی-بام‎Cached26 ژوئن 2014 ... برخی از ما، خودمان را می‌گویم، اندکی اهل افراط و تفریط هستیم بی‌‌گمان. گاه و بی‌گاه چنان عقب عقب می‌رویم که از آن سوی بام سقوط می‌کنیم؛ سقوطی آزاد. سقوط از آن سوی بام قلیان bg-design.ir/news/495/سقوط-از-آن-سوی-بام-قلیان پزشکان بی‌گاه خطرناک‌تر عامه خطرناک‌تر گوشزد رفت؛ انسان اگر دور، خیال سوی خود سقوط جوانان؛ نیست چیزی جوانان؛ هشدار مقایسه جام آینده، برای هستیم می‌گیریم سازند ... از آن سوی بام افتادن / شمارگان کتابهای ما به لطیفه شبیه است ... www.mehrnews.com/.../از-آن-سوی-بام-افتادن-شمارگان-کتابهای-ما-به-لطیفه-شبیه-است‎Cached28 آوریل 2008 ... به نظر من، ادبیات کودکان ما، این کودک نوپا از خطر سقوط از این سوی بام رسته، اما نشانه هایی هست که به طرف آن سوی بام می رود و مبادا که روزی فرا رسد ... سقوط از سوی دیگر بام - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News ... mehrnews.com/news/518455/سقوط-از-سوی-دیگر-بام 16 جولای 2007 ... نیکی کریمی سعی می‌کند در نخستین فیلم خود نگاهی بیطرفانه به روابط انسان‌ها داشته باشد، اما نگاه او برای متهم نشدن به جانبداری از زن از آنسوی بام ... خطر سقوط اما از آن سوی بام 8am.af/index.php?option=com_content&view...‎Cachedخطر سقوط اما از آن سوی بام. نوشته شده توسط روزنامه 8صبح. منتشر شده در 30 دی 1387 . آقای مدویدف رییس جمهور روسیه طی نامه ای در جواب نامه ای که قبلا توسط آقای کرزی ... سقوط از آن سوی بام دانشگاه - خبرگزاری دانشجو snn.ir/fa/news/370305/سقوط-از-آن-سوی-بام-دانشگاه‎Cached23 نوامبر 2014 ... سقوط از آن سوی بام دانشگاه. اگر حدوداً دو دهه قبل درباره معضلات موجود پیش پای جوانان سخنی به میان می‌آمد، در بدو امر از مشکل اشتغال، مسکن، ازدواج، ... سرمقاله / تتلوییسم سقوط ازآنسوی بام…!! | وبسایت روزنامه امروز ... www.birjandtoday.ir/1396/.../سرمقاله-تتلوییسم-سقوط-ازآنسوی-بام/‎Cached18 جولای 2017 ... سرمقاله / تتلوییسم سقوط ازآنسوی بام… ... گرفت و آلبوم هایی را نیز با مجوز به بازار ارائه خواهد کرد، طیفی از گروه های سیاسی از آن سوی بام افتادند.