مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

توفان سرخ و سیاه در پایتخت

جام جم سرا:
به‌گفته مسوولان سازمان هواشناسی، منشا وقوع این توفان، محلی و از جنوب‌غرب پایتخت بود. مدیرکل مرکز پیش‌بینی هواشناسی کشور در این‌باره به «ایسنا» گفت: «سامانه توفان محلی که با ابر «کومولونیمبوس» همراه است از ساعت چهار بعدازظهر از جنوب‌غرب تهران آغاز شده و دارای رشدی قائمی بوده که تغییرات شدیدی در جهت باد داشت.» وظیفه با بیان اینکه «سرعت این سامانه در ایستگاه مهرآباد 32متر در ثانیه برابر با 115کیلومتر در ساعت ثبت شده است» افزود: «این سامانه معمولا با باد شدید همراه است و سبب غلظت گردوخاک و رعد و برق می‌شود.»

حاصل این توفان کم‌سابقه برای شهر تهران، آسمانی بود که یکباره و بدون مقدمه از هوایی صاف و آفتابی و گرم، به آسمانی تیره و بارانی همراه با وزش بادهای شدید تغییر پیدا کرد. بر اساس گزارش‌ها و عکس‌های منتشرشده در خبرگزاری‌های رسمی کشور و شبکه‌های اجتماعی، لحظه وقوع این توفان با شکل‌گرفتن ابر بزرگی از گردوخاک همراه بود که به سرعت به همه نقاط شهر تهران تسری پیدا کرد و در حدود سه‌ساعت همه نقاط پایتخت وسیع ایران را درنوردید. در نتیجه وقوع این توفان، تعداد زیادی درخت در معابر شهری از ریشه کنده شد. همچنین مصالح ساختمانی و داربست‌های فلزی از بناهای در حال ساخت، ریزش کرد.

آنگونه که دکتر امین صابری‌نیا رییس اورژانس کشور شامگاه شب گذشته از تلفات این توفان مهیب خبر داده است: «براساس آخرین گزارشات دریافتی، شمار کشته‌های توفان بعدازظهر روز یکشنبه در پایتخت به چهار نفر افزایش یافته که سه نفر اول براثر سقوط درخت جان باختند و نفر چهارم نیز حوالی ساعت 17:20 از پشت‌بام یک ساختمان پنج طبقه به پایین پرت شد و جان باخت. سه نفر از هموطنان بر اثر سقوط درخت در مناطق نارمک و جنت‌آباد و یک نفر به دلیل سقوط از بالای یک ساختمان جان خود را از دست دادند و 27 نفر نیز مجروح شدند.» وی افزود: «17 نفر از مجروحان در سطح شهر تهران به‌دلیل وزش باد شدید به دلیل عدم تعادل مجروح شدند و 10 نفر دیگر نیز که مسافر یک دستگاه اتوبوس در مسیر قم بودند با وزش توفان و ازدست‌رفتن دید راننده در تصادف اتوبوس مذکور مجروح و روانه بیمارستان شدند.»

در همین رابطه همچنین سرهنگ تیمور حسینی، رییس‌پلیس راهور تهران نیز از بروز ترافیک سنگین در تمامی معابر اصلی پایتخت خبر داد. علت وقوع ترافیک نیز این بود که بسیاری از معابر به علت شکسته‌شدن درختان مسدود شده بودند.
اگرچه توفان روز گذشته در اولین لحظات وقوع اثرات بسیاری از خود برجای گذاشت اما گفته‌های مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از تداوم توفان، رگبار و گرد و خاک به‌صورت پراکنده تا امشب در تهران و برخی استان‌های نیمه شمالی کشور خبر داد.

«احد وظیفه» با بیان این مطلب افزود: «شرایط ناپایدار تا سه‌شنبه‌شب نیز ادامه خواهد داشت و این حالت به‌ویژه از ساعت عصرگاهی تا اوایل شب در پایتخت و دیگر استان‌های نیمه شمالی کشور برقرار است.»
وظیفه تصریح کرد: «احتمال سیل در پایتخت در این مدت وجود ندارد اما وزش شدید باد، گرد و خاک و باران‌های مقطعی رگبارآسا و در پایتخت طی ساعات آینده به صورت پراکنده خواهیم داشت.» مدیر پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور همچنین اعلام کرد در زمان وزش توفان میدان دید در فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) به حدود صفر رسید. در این رابطه نیز مدیرکل فرودگاه بین‌المللی مهرآباد اعلام کرد: با توجه به نامساعدبودن شرایط جوی بسیاری از پروازها تاخیر دارند و فرودگاه اصفهان به‌عنوان گزینه جایگزین در برنامه ثبت شده است که در صورت نیاز، پروازهایی که نتوانند در فرودگاه تهران بنشینند با برنامه‌ریزی قبلی در فرودگاه اصفهان فرود موقت داشته باشند.
نصرالله منصورشیرازی به ایسنا گفت: توفان عصر دوشنبه خسارت خاصی نداشته و پروازها طبق برنامه انجام می‌شود و شرایط تحت‌کنترل است.
یکی دیگر از اثرات توفان کم‌سابقه روز گذشته در تهران قطع برق در بسیاری از محله‌های شهر تهران بود. در همین رابطه مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ با اشاره به قطع خط 20کیلوولت در محدوده سعادت‌آباد – خوردین، گفت: «از چهارمیلیون مشترک در تهران، برق حدود 50هزار مشترک قطع شده که ظرف مدت یک‌ساعت وصل شد. بر اساس گفته‌های هاشمی سقوط درخت و وسایل اضافی بالکن‌ها روی شبکه برق بر اثر باد شدیدی که وزیده، باعث قطع برق شد که اکیپ‌های اعزامی برای ترمیم خطوط اقدام کردند.»
هاشمی در مورد مناطقی که دچار خاموشی شده‌اند، گفت: قطعی خطوط در تمام مناطق تهران دیده می‌شود، اما در حوزه آزادی و مناطق مرکزی تهران بیشتر خطوط قطع شده‌اند.
همچنین در خبری دیگر تسنیم به نقل از مشاور وزیر و مدیرکل روابط عمومی وزارت نیرو خبر داد «ما شاهد قطعی برق در مناطق مختلف شهر تهران بودیم و همچنین آسیب‌های بسیاری به دکل‌های برق رسیده است؛ دکل‌های فشار قوی و شبکه‌ها دچار آسیب شده است.»
معاون خدمات شهری شهردار تهران نیز از سقوط داربست، واژگونی تیر چراغ راهنمایی و ایستگاه اتوبوس در پی توفان رخ‌داده در شهر تهران خبر داد. مجتبی عبدالهی به تسنیم گفت: «توفان رخ‌داده در شهر تهران شکسته‌شدن برخی از درختان را در پی داشت همچنین در برخی نقاط شهر تهران تیر چراغ راهنمایی و رانندگی و یک ایستگاه اتوبوس واژگون شد.» وی ادامه داد: «نیروهای آتش‌نشانی بلافاصله در خیابان‌ها مستقر شدند و برخی از گروه‌های آتش‌نشانی به چند محل حادثه اعزام شدند. یکی از این حوادث در خیابان مدرس رخ داده و در پی آن داربست یک ساختمان در حال ساخت با پوشش‌هایش سقوط کرده است و همکاران ما با برش قطعات داربست آن را جمع کردند. در این حادثه چند خودرو زیر داربست خسارت‌ دیده‌اند اما تا این لحظه گزارشی از حوادث جانی منتشر نشده است.»

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی ظرف امروز و فردا نه‌تنها تهران بلکه بسیاری دیگر از شهرها و استان‌های کشور شاهد وضعیت آب و هوایی غیرعادی خواهند بود. کارشناسان این سازمان می‌گویند براساس نقشه‌های پیش‌یابی تا چهارشنبه در مناطق شمال‌غرب، دامنه‌های البرز، دامنه‌های زاگرس، مرکز، شمال‌شرق و شرق کشور در بعدازظهر و شب رگبار، رعدوبرق و گاهی وزش باد شدید و در مناطق مستعد، بارش تگرگ رخ خواهد داد. از سه‌شنبه بعدازظهر بارش در سواحل شمالی کشور آغاز خواهد شد که با کاهش محسوس دما نیز همراه است. همچنین بارش‌ها در روز دوشنبه در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، ‌اردبیل، خراسان شمالی، خراسان‌رضوی، خراسان‌جنوبی، سمنان، کردستان، کرمانشاه، زنجان، قزوین، تهران، البرز، قم، مرکزی، اصفهان و یزد خواهد بود که شدت بارش‌ها در استان‌های آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی، اردبیل و خراسان‌رضوی پیش‌بینی می‌شود. همچنین در روز سه‌شنبه استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، ‌اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سمنان، زنجان، قزوین، تهران، البرز، قم، مرکزی، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، یزد و کرمان که شاهد بارش و کاهش دماست که شدت بارش‌ها روی آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، سمنان، دامنه‌های البرز و جنوب خراسان رضوی خواهد بود. در روز چهارشنبه نیز استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، شرق گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، سمنان، شرق تهران، خراسان‌جنوبی، شرق اصفهان، شرق یزد و کرمان در وضعیت یاد شده هستند که شدت بارش‌ها در مازندران، گلستان، سمنان، شرق تهران و کرمان است. از سوی دیگر با توجه به ویژگی رگباری بارش‌های بهاری توصیه می‌شود برای پیشگیری از خسارات احتمالی، از توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها اجتناب شود.(صدرا محقق/شرق)

Share



لینک منبع :توفان سرخ و سیاه در پایتخت

توفان سرخ و سیاه در پایتخت - جام جم آنلاین jamejamonline.ir/sara/.../توفان-سرخ-و-سیاه-در-پایتخت‎Cached3 ژوئن 2014 ... تهران عصر دیروز در مشت توفان بود، توفانی که با ابر بزرگ و سرخ رنگی از جنس گرد و خاک شروع شد و در ادامه پرده‌ای سیاه بر آسمان پایتخت کشاند. Images for توفان سرخ و سیاه در پایتخت توفان سرخ و سیاه در آسمان پایتخت/ جا پای محکم افراطیون در وزارت ... www.mashreghnews.ir/.../توفان-سرخ-و-سیاه-در-آسمان-پایتخت-جا-پای-محکم-افراطیون-در-وزارت 3 ژوئن 2014 ... همکار نشریات زنجیره‌ای تندرو به عنوان مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی وزارت ارشاد منصوب شد!علی‌اصغر سیدآبادی که سابقه دبیری سرویس ... طوفان شدید عصر امروز در پایتخت | فیلم - تگ https://tag.ir/accidents/97002-طوفان-شدید-عصر-امروز-در-پایتخت‎Cachedسامانه وزش باد شدید که باعث ایجاد طوفان تندری در تهران شده است، بعد از گذر از قزوین و البرز به تهران رسیده و انتظار می‌رود سرعت وزش باد ۵۰ کیلومتر بر ساعت باشد. اصلی-سازمان حفاظت محیط زیست/هجوم توفان سرخ و سیاه به پایتخت www.doe.ir/.../home/?.../هجوم%20توفان%20سرخ%20و%20سیاه%20به%20پایتخت‎Cachedنام عکاس : علی جعفری. نام آلبوم : هجوم توفان سرخ و سیاه به پایتخت-. 1393/3/13 سه شنبه. دریافت عکس دریافت عکس ... توفانی که هواشناسی را با خودش برد - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان ... www.mehrnews.com/.../توفانی-که-هواشناسی-را-با-خودش-برد‎Cached8 ژوئن 2014 ... البته لازم به ذکر است که توفان سرخ و سیاه پایتخت هم از علاقه مردم به طنز مصون نماند. کامنت هایی که در زیر خبر توفان در یکی از سایت های خبری آمده ... توفان سیاه در پایتخت و توفان اخبار در فضای مجازی www.itmen.ir/index.aspx?pid=99&articleid=52860 7 ژوئن 2014 ... توفان سیاه و سرخ تهران در هفته گذشته، شبکه های اجتماعی را نیز تحت تاثیر ... آنها عکس های زیادی از توفان در گوشه و کنار پایتخت در شبکه های ... [PDF] Flash - سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران - شهرداری تهران tdmmo.tehran.ir/LinkClick.aspx?fileticket...tabid=501...0...‎Cached۳ )توفان سیاه در پایتخت و توفان اخبار در فضای مجازی (فناوران D. ۴ )باد هم حریف اینترنت تهران است (فناوران D. ۵ )طوفان سرخ: کارت زرد شو را به سازمان هواشناسی ... طوفان و تگرگ کم‌سابقه در تاریخ پایتخت + ویدیو - سایت خبری ... www.tabnak.ir/.../طوفان-و-تگرگ-کم‌سابقه-در-تاریخ-پایتخت-ویدیو‎Cached Similar30 مارس 2015 ... ظاهراً قرار است این طوفان شدید و کم سابقه در تاریخ پایتخت، ‌بارش ... و هر حادثه غیرعادى که باعث ترس بیشتر مردم شود مانند بادهاى سیاه یا سرخ و یا ... وایکینگ‌ها - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/وایکینگ‌ها‎Cached Similarامروزه پایتخت ایسلند، ریکیاویک، در این بخش گسترده شده‌است. ... این گستره به دست ملوان نروژی، گون بیورن، در زمانی که او راه خود را در توفان گم کرد، شناسایی شد. اریک سرخ، سرکرده‌ای که یک مرد را کشت و ناچار شد از ایسلند برود، در سال ۹۸۵–۹۸۴ .... رودهای خاور اروپا که به دریای سیاه می‌رسید و همچنین سرزمین‌های خاوری‌تر مانند خاورمیانه .