مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

آشنایی با خوارزمی و اختراع خوارزمی

[ad_1]

با اختراع خوارزمی آشنایی دارید؟ خوارزمی نظام اعشاری و عدد صفر، مجهول x، طول نصف النهار، تقویم و ستاره شناسی و مثلثات را آورده است.

اختراع خوارزمی - عکس خوارزمی - ابوجعفر محمد بن موسی خوارزمی - اختراعات خوارزمی


محمد بن موسی خوارزمی

ابوجعفر محمد بن موسی خوارزمی متولد حدود سال ۷۸۰ میلادی و درگذشته ۸۵۰ میلادی، ریاضیدان، ستاره‌شناس، فیلسوف، جغرافیدان و مورخ شهیر ایرانی در دوره عباسیان است. وی در حدود سال ۷۸۰ میلادی (قبل از ۱۸۵ قمری) در خوارزم زاده شد. ابن ندیم و قفطی اصالت او را از خوارزم می‌دانند. لقب وی معمولا اشاره به شهر خوارزم دارد که همان خیوه کنونی واقع در جنوب دریاچه آرال مرکزی و بخشی از جمهوری ازبکستان کنونی است.

شهرت علمی وی مربوط به کارهایی است که در ریاضیات، به‌ویژه در رشته جبر، انجام داده به طوری که هیچیک از ریاضیدانان سده‌های میانه مانند وی در فکر ریاضی تأثیر نداشته‌اند و وی را «پدر جبر» نامیده‌اند. جرج سارتن، مورخ مشهور علم، در طبقه‌بندی سده‌ای کتاب خود مقدمه‌ای بر تاریخ علم سده نهم میلادی را «عصر خوارزمی» می‌نامد.

خوارزمی ریاضی‌دان بنام قرون وسطی است که حاصل تحقیقات و تألیفات او هنوز مورد استفاده می‌باشد و کتاب جبر و مقابله او را بسیاری از مترجمان مشهور قرون وسطی ترجمه کرده‌اند. بیشترین چیره‌دستی وی در حل معادله‌های خطی و درجه دوم بوده‌ است. واژه جبر را اروپائیان بطور کلی از کتاب خوارزمی و اصطلاح امروزی الگوریتم (Algorithmus) از نام خوارزمی گرفته شده است.

اختراع خورازمی و خدمات او

ویل دورانت درباره او می‌نویسد، خورازمی در واقع در پنج دانش ادای سهم کرده است:

  • ارقام موسوم به هندی را وارد جهان اسلام کرده است.
  • جدول‌های نجومی را تکمیل کرده است.
  • قدیمی‌ترین جدول‌های مثلثات شناخته شده را تنظیم کرده است.
  • اولین دائره المعارف جغرافیایی جهان را با همکاری ۶۹ عالم دیگر (عالمان دربار مامون) نوشته است.
  • در کتاب «حساب جمع و معادله» راه حل‌های تحلیلی و هندسی برای معادلات وضع کرده است.

اختراع خوارزمی در نظام اعشاری و عدد صفر

نظام اعشاری با کتاب De numero Indorum وارد دنیای غرب شد. این نظام که جانشین سیستم دست و پا گیر یونانی و رومی شد به وسیله هندیان به شکل اعداد اختراع شد. مرکز ثقل این نظام عددی، رقم صفر بود که ستون بنای هر ساختمان را تشکیل می‌دهد. «فیلیپ حتی» ورود آن را به زندگی روزانه‌ی انسان به منزله‌ی بزرگترین خدمتی می‌داند که دانش مسلمانان به دنیای غرب کرده است. عدد صفر از طریق اسپانیا در اروپا پراکنده شد.

این رقم که بر یونانیان و رومیان ناشناخته بود و در عربی صفر (=هیچ) نامیده می‌شد از عدد هندی Sunya به معنای تهی- خالی ترجمه شده بود که به دو صورت وارد زبان لاتین شد. یکی به شکل لاتینی Cifrum Cifra که به معنای هیچ (nihilum) است و صورت دیگر به شکل Zephirum که در کتاب لئوناردو پتیسانو موسوم به Liber Abaci به صورت قدیم ایتالیایی آن Zevero نوشته شده و در یک دست نوشته سال ۱۴۱۹ میلادی به شکل Zero ثبت شده است.

اختراع خوارزمی موسوم به مجهول X

نکته جالب دیگر این که اصطلاح X به عنوان ناشناخته، در کتاب خوارزمی به کاربرده شده و خوارزمی کلمه شیء (=چیز) را برای مجهول به کار گرفته است. این کلمه به صورت Xei وارد زبان اسپانیایی شد و بعدها به اختصار فقط X نوشتند.

اختراع خوارزمی و تعیین طول نصف النهار

یکی دیگر از کارهای مهم ریاضی خوارزمی، تعیین طول یک درجه از نصف النهار زمین است که این خود کروی بودن زمین را مشخص می کند. خورازمی با گمانه زنی هایی در دشت های شمالی رود فرات و پالمیر در سوریه توانست طول یک درجه نصف النهار زمین را در درجه ۵۶ میل ثبت کند. عددی که فقط ۸۷۰ متر با رقمی که امروز با استفاده از مدرن ترین ابزار و وسایل علوم جدید ثبت شده است تفاوت دارد.

اختراع خوارزمی در زمینه ستاره شناسی و مثلثات

در دانش نجوم خوارزمی صاحب نام و کتاب است. کتاب الزیج (=جدول های ستاره شناسی و مثلثات) از اوست که در سال ۱۱۲۶ میلای به زبان لاتین ترجمه شده است و از طریق اسپانیا به سراسر اروپا رفته است.

تقویم، اختراع خوارزمی

خوارزمی به عنوان یک ایرانی، مبنای گاهشماری را تقویم خسروانی یعنی تقویم دوران ساسانی گرفته و سال ایرانی یزدگردی (آخرین پادشاه ساسانی) را به ۳۶۵ روز تقسیم کرده است و در عین حال به گاهشماری هندی و بطلیموسی تطبیق داده است.

گردآوری: مجله اینترنتی ستاره


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

جشنواره خوارزمی تاریخچه جشنواره دانشگاه علم و …ابوجعفر محمد ابن موسی خوارزمی‌ با کنیه ابوعبدالله از دانشمندان بزرگ مسلمان و ایرانی کاروفناوری کَلالهپرسش نامه و تحقیق میدانی درس کاروفناوری با سلام و عرض ادب لطفا به نظرسنجی زیر با خوارزمی محمد بن موسی جزیره دانش دانش‌نامهابوعبدالله محمد بن موسی خوارزمی، ریاضی‌دان پرآوازه‌ ی ایرانی، چنان‌که پژوشگران جوابهای من سایر علمی یکی از اختراعات خوارزمی؟یکی از اختراعات خوارزمی؟یکی از اختراعات خوارزمی چیه؟ هدف از اختراع کردن اون چیه؟ یک پژوهش در پایه های راهنمایی دوره اول دبیرستان نوشته‌های تازه برنامه های هفته پژوهش اعلام مسابقات و سمینار ها و کارگاه های آموزشی دبیرستان و پیش دانشگاهی امام محمد باقر علیه …اطلاعیه سازمان سنجش در ارتباط با رشته های دارای شرایط خاص نحوه تاثیر سوابق تحصیلی در تسهیلات رفاهی ویژه دانشجویان روزانهانواع وام هامدیر اداره رفاه و تسهیلات سلف سریس تسهلات رفاهی ویژه دانشجویان شهریه پردازانواع کامپیوترهای نسل اول تا ششمکامپیوتر های نسل اول تا ششم مقدمه در سال جوانی هجده ساله به نام بیلز پاسکال در کاروفناوری کَلاله پودمان ترسیم با رایانهفیلم مربوط به اندازه گذاری نقشه ها و ترسیم ها صفحه کتاب کاروفناوری نهم پودمان ترسیم آئین‌نامه تشخیص صلاحیت شرکت های دانش بنیان و …بسمه تعالی آئین‌نامه تشخیص شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان مقدمه بر اساس ماده جشنواره خوارزمی تاریخچه جشنواره دانشگاه علم و صنعت ایران ابوجعفر محمد ابن موسی خوارزمی‌ با کنیه ابوعبدالله از دانشمندان بزرگ مسلمان و ایرانی در کاروفناوری کَلاله پرسش نامه و تحقیق میدانی درس کاروفناوری با سلام و عرض ادب لطفا به نظرسنجی زیر با حوصله و دقت خوارزمی محمد بن موسی جزیره دانش دانش‌نامه ابوعبدالله محمد بن موسی خوارزمی، ریاضی‌دان پرآوازه‌ ی ایرانی، چنان‌که پژوشگران اروپایی جوابهای من سایر علمی یکی از اختراعات خوارزمی؟ یکی از اختراعات خوارزمی؟یکی از اختراعات خوارزمی چیه؟ هدف از اختراع کردن اون چیه؟ یک کار پژوهش در پایه های راهنمایی دوره اول دبیرستان پژوهشسرای نوشته‌های تازه برنامه های هفته پژوهش اعلام مسابقات و سمینار ها و کارگاه های آموزشی دبیرستان و پیش دانشگاهی امام محمد باقر علیه السلام صفحه اصلی اطلاعیه سازمان سنجش در ارتباط با رشته های دارای شرایط خاص نحوه تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون تسهیلات رفاهی ویژه دانشجویان روزانهانواع وام ها مشمولین مبالغ ماهیانه به ریال مدارک ویژه دانشجویان مجرد که در محل سکونت خانواده نبوده و کاروفناوری کَلاله پودمان ترسیم با رایانه فیلم مربوط به اندازه گذاری نقشه ها و ترسیم ها صفحه کتاب کاروفناوری نهم پودمان ترسیم با صنایع رباتیک آراد من میخوام فردا برم و در جلسه انجمن اولیا و مربیان طرح رباتیک رو توضیح بدم ، حقیقتش یکم کامپیوترهای نسل اول تا ششم کامپیوتر های نسل اول تا ششم مقدمه در سال جوانی هجده ساله به نام بیلز پاسکال در شهر روان



لینک منبع :آشنایی با خوارزمی و اختراع خوارزمی

محمد بن موسی خوارزمی - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/محمد_بن_موسی_خوارزمی‎Cached Similarاگرچه خوارزمی صاحب آثار متعدد و فراوان در زمینه‌های گوناگون علمی است، ولی با این وجود ... آشنایی مسلمین با علم و یا مباحث مربوط به کلام در واقع از عهد اموی نشأت و اساس ... ‎۱ زندگی خوارزمی - ‎۱.۱ شرایط دوران خوارزمی - ‎۲ دستاوردهای خوارزمی - ‎۲.۳ نجومآشنایی با خوارزمی و اختراع خوارزمی | ستاره setare.com/fa/news/6384/آشنایی-با-خوارزمی-و-اختراع-خوارزمی‎Cached13 سپتامبر 2016 ... با اختراع خوارزمی آشنایی دارید؟ خوارزمی نظام اعشاری و عدد صفر، مجهول x، طول نصف النهار، تقویم و ستاره شناسی و مثلثات را آورده است. خوارزمی محمد بن موسی - جزیره دانش - دانش‌نامه https://jazirehdanesh.com/find-19.614.955.fa.html‎Cached2 ا کتبر 2008 ... کتاب حساب خوارزمی باعث آشنایی مسلمانان و سپس اروپایی‌ها با رقم‌های هندی و شیوه‌ی حساب هندی شد و کتاب جبر و مقابله نام نویسنده‌اش را به عنوان ... معرفی ابو عبدالله محمد بن موسی خوارزمی - نخبگان جوان https://www.njavan.com/forum/showthread.php?...خوارزمی‎Cached31 جولای 2012 ... خوارزمی از راه ترجمه سیدهاتنا با مکتب ریاضی و اختر شناسی هند و از راه ترجمه مجسطی کتاب بطلمیوس با مکتب یونانی آشنا شد. خوارزمی ترجمه هایی از ... خوارزمی کیست - زندگی با ریاضیات natanz-riazi.persianblog.ir/post/52/‎Cached Similar11 مارس 2008 ... محمد بـن موسی خوارزمی مجوسی با کنیه ابوعبدالله ، متوفی به سال 232 ... اهمیت این کتاب در این است که مسلمان ها و اروپائیان را با شمار هندی آشنا ساخت . محمد بن موسی خوارزمی - مدیاسافت mediasoft.ir/محمد-بن-موسی-خوارزمی/‎Cached4 مارس 2016 ... ابو جعفر محمد بن موسی خوارزمی یکی از بزرگ ترین دانشمندان علم ریاضی و ... این کتاب از سده 12 میلادی، که اروپائیان با علم جبر آشنا شدند، تا سده 16 میلادی ... از اختراعات خوارزمی میتوان موارد زیر را نام برد که از مهم ترین آنها هستند: ... آشنایی با خوارزمی و اختراع خوارزمی - صفحه اصلی news.90fun.ir/news/3481/آشنایی-با-خوارزمی-و-اختراع-خوارزمی 25 مارس 2017 ... با اختراع خوارزمی آشنایی دارید؟ خوارزمی نظام اعشاری و عدد صفر، مجهول x، طول نصف النهار، تقویم و ستاره شناسی و مثلثات را آورده است. آشنایی با خوارزمی و اختراع خوارزمی - مجله اینترنتی 2bia.ir/آشنایی-با-خوارزمی-و-اختراع-خوارزمی.html‎Cachedآشنایی با خوارزمی و اختراع خوارزمی . عنوان ایـن صفحه ( آشنایی با خوارزمی و اختراع خوارزمی ) می باشد. جوابهای من - سایر - علمی - یکی از اختراعات خوارزمی؟ myanswers.ir/question/qid__3195‎Cached Similarابوجعفر محمد بن موسای خوارزمی ریاضیدان ، ستاره‌شناس ، فیلسوف ، جغرافیدان و ... پس از آشنایی اروپاییان با این کتاب با مختصر تغییراتی (مثلاً به صورت algebra ... زندگینامه خوارزمی - بیوگرافی دانشمندان ، زندگینامه دانشمندان - آکاایران www.akairan.com/biography/daneshmandan1/28559.html‎Cached Similarرساله خوارزمی درباره ارقام هندی پس از آنکه در قرن دوازدهم به لاتینی ترجمه و منتشر شد بزرگترین تأثیر را بخشید. نام خوارزمی متراف شد با هر کتابی که درباره «حساب ...