مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

افشا کردن سرطان برای فرد بیمار

[ad_1]

افشا کردن سرطان برای فرد بیمار

افشا کردن سرطان برای فرد بیمار 

وقتی یکی از افراد نزدیک ما به سرطان مبتلا است در نقش یک پزشک یا عضوی از خانواده باید وی را از این بیماری مطلع نماییم. در این مقاله با مراحل افشای تشخیص بیماری‌های جدی و مزمن مانند سرطان آشنا می‌شوید. ابتدا باید شرایط را برای صحبت با بیمار محیا نمود و تمامی راهکارهای درمانی موجود را ارائه نمود

 

بروز هیجانات منفی توام با افشای تشخیص بیماری -در بیمار و درمانگر- امری شایع است.مطالعات نشان داده‌اند که برخی پزشکان هنگام مطرح کردن نتایج آزمایشات و تشخیص سرطان به بیمار، خود مضطرب و متشنج شده‌اند و یا برخی بیماران، تجربه‌ی جلسه‌ی تشخیصی خود را به عنوان تجربه‌ای تکان‌دهنده و تلخ تا مدت‌ها حفظ کرده‌اند.

 

به یاد داشته باشیم که این تنش می‌تواند موجب نقص در فهم نیازهای بیماران و سرخوردگی درمانگر و نیز برای شخص بیمار موجب کژفهمی اطلاعات، کاهش رضایت بیمار از خدمات درمانی، افت میزان امیدواری و ناسازگاری روانی آتی اوگردد، بنابراین به نظر می‌رسدنحوه‌ی افشای خبر بد به بیمار و خانواده‌ی او امری مهم، زمان‌بر و نیازمند تخصص است.

 

آموزش راهکارهای افشای خبر بد و آگاهی بخشی به بیمار می‌تواند علاوه بر افزایش اعتماد به نفس تیم درمانی و کاهش احتمال احساس تنش و فرسودگی در آنها، برای سازگاری و همکاری بیمار در روند درمان‌های دشوار و همچنین بهبود رابطه‌ی تیم‌درمانی- بیمار نیز موثر واقع شود.

 

مرحله اول: آماده‌سازی شرایط مناسب برای صحبت در مورد تشخیص سرطان

به‌طور معمول شرایط فیزیکی و محیطی مطلوب، صحبت در مورد موضوعات حساس را آسان‌تر می‌سازد.برای مثال فراهم کردن یک اطاق مصاحبه‌ی راحت و با فضا و نور کافی، می‌تواندبرای یک مصاحبه‌ی اثربخش ایده‌آل باشد.در صورت دسترس نبودن این شرایط، می‌توان با نشاندن بیمار روی صندلی و آرام‌سازی او بدور از شلوغی اطراف، با وی صحبت کرد.

 

بهتر است در صورت تمایل بیمار برای داشتن همراه، انتخاب را به سلیقه‌ی شخص بیمار واگذاریم واز پرستار و یا سایر اعضاء تیم درمانی برای حضور در جلسه، کمک گیریم.نحوه‌ی ارتباط‌گیری (کلامی و غیرکلامی) با بیمار در انتقال کلمات و تاثیرگذاری آنها، بسیار حائز اهمیت است،

 

در این راستا ارتباط چشمی، یکی از کانال‌های اصلی برقراری رابطه‌ی مناسب با بیمار به شمار‌ می‌رود که نمایانگر میزان همدلی درمانگر با بیمار و درک متقابل احساس اوست.لمس بیمار (لمس بازو و یا گرفتن دست)، در شرایط خاص و البته در صورت تمایل و راحتی او، می‌تواند موجب تقویت اتحاد درمانی گردد.

 

تناسب حالات چهره‌ی درمانگر با خلق بیمار و نوع نشستن درمانگر (کمی خمیده و زاویه‌دار به سمت بیمار) نیزمی‌تواند احساس درک‌شدن و امن بودن توسط درمانگر را به بیمار منتقل کند.

 

مرحله دوم: ارزیابی درک بیمار از وضعیت خویش
برای ارزیابی میزان فهم بیمار از بیماری‌اش، درمانگر می‌تواند سوالاتی نظیر: تاکنون در مورد بیماری‌تان به شما چه گفته‌اند؟ آیا موضوعی وجود دارد که شما را نگران کند؟ را مدنظر قرار دهد.سپس بر اساس این سؤالات می‌تواند اطلاعات نادرست بیمار را اصلاح کرده و جزئیات مربوط به بیماری سرطان را به صورت قابل فهم (متناسب با تحصیلات، سن و پایگاه اجتماعی بیمار) با او در میان گذارد.

 

مرحله سوم: فراخواندن بیمار برای در میان گذاشتن تشخیص با او
می‌توان با گفتن یا نشان دادنبرخی علائم و هشدارهای اولیه به بیمار مانند متأسفانه خبرهای خوبی برای شما ندارم یا متأسفم که باید بگویم…، شوک و انکار احتمالیناشیاز افشای تشخیص سرطان را کاهش داد.پس از این زمینه‌سازی، بهتر است چند ثانیه صبر کرد و به بیمار زمان داد، تا در این فرصت واکنش‌های هیجانی بعدی بیمار کاهش یافته و فرآیند پردازش اطلاعات برای وی تسهیل گردد.

 

بیان حقایق مربوط به بیماری، باید در سطح فهم و دامنه لغات بیمار باشد و از به کاربردن کلمات تخصصی، ثقیل و مبهم حدالامکان پرهیز کرد.جملات تکان‌دهنده‌ای مانند: «دیگر امیدی نیست، شما زیاد زنده نخواهید ماند» یا «کار دیگری نمی‌توان انجام داد» خصوصا هنگامی که پیش‌آگهی بیماری خوب نیست، بیمار را بسیار خشمگین و رنجور خواهد ساخت.

 

اطلاعات مربوط به سرطان بهتر است در اجزای کوچکی گفته شده و بازخورد آنها دقیقا مشخص گردد، این امر برای ارزیابی درمانگر از میزان درک‌شدن اطلاعات گفته شده به بیمار غالبا مفید واقع می‌شود. ‌

 

مرحله چهارم: پاسخ‌دهی به عواطف و هیجانات بیمار
بیماران ممکن است با شنیدن واقعیات مربوط به بیماری‌خود، طیفی از پاسخ‌های هیجانی نظیر خشم، انکار، پریشانی و یا بی‌تفاوتی را نشان دهند، این واکنش‌ها طبیعی بوده و ابراز آن، نمایانگر ناسازگاری روانی فرد با بیماری نیست، اما می‌توان با همدلی‌کردن، آرام‌سازی و به طور کلی حمایت عاطفی-روانی درمانگر از بیمار است

 

که می‌تواند موجب گذار بیمار از این قبیل هیجانات منفی شده و مانع از شروع تفکر فاجعه‌پنداری و افکار و باورهای غلط در بیمار شود.

 

مرحله پنجم: ارائه تمامی راهکارهای درمانی موجود به بیمار
در برخی کشورها، معرفی تمام درمان‌های موجود و قابل اجرا به بیمار، یک اجبار قانونی است، اما به نظر می‌رسد بهتر است ارائه‌ی این اطلاعات به فراخور نیاز و فهم بیمار صورت گرفته و در فرآیند انتقال آنها به بیمار، همه‌ی اعضای تیم درمانی شرکت‌داشته باشند.

 

گاهی بیماران از مطرح کردن و پرسیدن پیامدهای بیماری می‌هراسند یاحتی انتظاراتی غیر واقعی از درمانگر خود‌ دارد.در این مواردی آنچه به کاهش فشار روانی –چه در بیمار و چه در درمانگر- کمک می‌کند، کمک به بیان شدن تمام افکار بیمار و مشارکت دادن وی در تصمیم‌گیری‌های درمانی است.

 

دل‌نوشته
اولین باری که پزشکم را دیدم به او گفتم که میخواهم کاملا با من صادق باشد در غیر این صورت دیگر با او همکاری نخواهم کرد؛ او قول داد که صادق باشد و همینطور هم بود.وی به من گفت که سرطان ریه ام در مرحله‌ی 4 قرار دارد. و از 3 ماه تا 2 سال دیگر – اگر همه چیز خوب پیش برود- فرصت دارم. من میخواستم همه چیز را بدانم.

 

 


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

کلاس آموزش هم آغوشی و بغل کردن برای مجردها عکسالبته در این جا کلاسهای ویژه بغل کردن نیز برگزار می گرددافراد می توانند خود را به جای خبرگزاری تسنیم رواج محصولات تراریخته توطئه …علی کرمی استاد دانشگاه معتقد است که رواج محصولات تراریخته توطئه صهیونیسم برای بیمار الف داعش برای اولین بار ساختار سازمانی خود را افشا …داعش برای اولین بار ساختار سازمانی خود را افشا کردچند مواد غذایی بسیار مفید برای سلامت بدنهمه چربیها برای بدن مضر نیستند و بعضی از انواع آن مانند اسیدهای چرب امگا، برای حفاظت مقالات پزشکی و بهداشتی،توصیه های پزشکی ، …استفاده زیاد از موبایل باعث بروز سرطان چشم میشود مقابله با ضعف بینایی خردسالانپورتال پرتال حقوق دانش آموخته ی مهندسی اموات تاریخ مقطع تعبیر خواب قرانابن …تعبیر خواب قرانابن سیرینسلمانحضرت یوسفروانشناسیزیست شناسیمعاصررویای صادقه واقعیت شگفت انگیز درباره ناخن هااین قبیل مشکلات در بین افرادی که ناخن های خود را می جوند رایج تر است و خطری سلامتی فرد تالشان نیوزشهید کلاه چرمینه تالشان سپه سالار دولت صفوی ایران فرمانده لشکر شاه اسمعیل صفوی با کلاس آموزش هم آغوشی و بغل کردن برای مجردها عکس البته در این جا کلاسهای ویژه بغل کردن نیز برگزار می گرددافراد می توانند خود را به جای هر خبرگزاری تسنیم رواج «محصولات تراریخته» توطئه صهیونیزم برای علی کرمی استاد دانشگاه معتقد است که رواج محصولات تراریخته توطئه صهیونیسم برای بیمار کردن الف داعش برای اولین بار ساختار سازمانی خود را افشا کرد گروه تروریستی داعش برای اولین بار ساختار سازمانی ، مسئولیت ها ، ولایت ها و دیوان های خود را چند مواد غذایی بسیار مفید برای سلامت بدن همه چربیها برای بدن مضر نیستند و بعضی از انواع آن مانند اسیدهای چرب امگا، برای حفاظت از قلب مقالات پزشکی و بهداشتی،توصیه های پزشکی ، بهداشت مقالات سلامت استفاده زیاد از موبایل باعث بروز سرطان چشم میشود مقابله با ضعف بینایی خردسالان پورتال پرتال حقوق دانش آموخته ی مهندسی اموات تاریخ مقطع کارشناسی و تالشان نیوز شهید کلاه چرمینه تالشان سپه سالار دولت صفوی ایران فرمانده لشکر شاه اسمعیل صفوی با دولت تعبیر خواب قرانابن سیرینسلمانحضرت یوسف تعبیر خواب قرانابن سیرینسلمانحضرت یوسفروانشناسیزیست شناسیمعاصررویای صادقهبرحسب حروف واقعیت شگفت انگیز درباره ناخن ها نباید کوتیکول ناخن ها دستکاری شود کوتیکول بخشی از پوست و ناخن است که در حین مانیکور کردن



لینک منبع :افشا کردن سرطان برای فرد بیمار

افشا کردن سرطان برای فرد بیمار - پارس ناز www.parsnaz.com/افشا-سرطان-فرد-بیمار.html‎Cachedافشا کردن سرطان برای فرد بیمار وقتی یکی از افراد نزدیک ما به سرطان مبتلا است در نقش یک پزشک یا عضوی از خانواده باید وی را از این بیماری مطلع نمای. افشا کردن سرطان برای فرد بیمار - آکا www.akairan.com/health/bimari.../news20174303143185880.html‎Cached29 آوریل 2017 ... افشا کردن سرطان برای فرد بیمار وقتی یکی از افراد نزدیک ما به سرطان مبتلا است در نقش یک پزشک یا عضوی از خانواده باید وی را از این بیماری ... افشا کردن سرطان برای فرد بیمار - آکا - تی نیوز tnews.ir/news/647b84659228.html افشا کردن سرطان برای فرد بیمار - آکا. دریافت خبر : یکشنبه 10 اردیبهشت 1396 ساعت 3:17. افشا کردن سرطان برای فرد بیمار - آکا. آکاایران: افشا کردنسرطان برای ... افشا کردن سرطان برای فرد بیمار - اکاایران www.akairan.ir/افشا_کردن_سرطان_برای_فرد_بیمار‎Cachedافشا کردن سرطان برای فرد بیمار. کلمه افشا کردن سرطان برای فرد بیمار هنوز در آکا ویکی تعریف نشده است. ۲۶ خرداد ۱۳۹۶. افشا کردن سرطان برای فرد بیمار. بالاترین: آیا افشای بیماری سرطان دیگران از نظر اخلاقی درست است؟ https://www.balatarin.com/permlink/2017/7/13/4576816‎Cached13 جولای 2017 ... آیا افشای بیماری سرطان دیگران از نظر اخلاقی درست است؟ ... و خیلی علنی نشد ولی این اواخر خبرگزاریهای فضول ایران با ولع این خبر رو درج کردن و یکی هم با افتخار موضوع زد. ... حتی جواب آزمایش خون فرد را حتی به همسرش هم نمیدهند! [PDF] مروری بر رویکردهای مرتبط با افشاء سازی سرطان به بیماران ce.mazums.ac.ir/article-1-120-fa.pdf‎Cachedﺳﺮﻃﺎن،. اﻋﻼم. ﺧﺒﺮ ﻧﺎﮔﻮار،. Cancer Diagnosis. Disclosing OR Disclosure ... اﻣﺮوزه اﻓﺸﺎ ﮐﺮدن ﺑﯿﻤﺎری ﺑﻪ ﺑﯿﻤﺎران ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ ﺳﺮﻃﺎن، ..... ﺗﻮان ﺑﻪ ﻫﺮ ﻓﺮد داد و ﮔﻔﺘﻦ اﺑﺘﻼ ﺑﻪ ﺳﺮﻃﺎن ﺑﻪ ﺑﯿﻤﺎران ﺑﺎ. ﻣﺸﮑ. افشای تشخیص سرطان - طرقبه آنلاین www.torghabehonline.com/news/detail.asp?id=5928‎Cachedبیماری سرطان می تواند به گونه وصف ناپذیری، وحشت آور باشد. ... اگر یاد بگیریم احساسات خود را بجای پنهان کردن، ابراز کنیم، بهتر می توانیم ... مدت زمانی که طول می کشد تا فردی خود را از این شوک خارج کند و واقعیت را بپذیرد با سایرین متفاوت است . [PDF] ﻧﻘﺶ ﺍﻃﻼﻉ ﺍﺯ ﺗﺸﺨﻴﺺ ﺳﺮﻃﺎﻥ ﺩﺭ ﮐﻴﻔﻴﺖ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺑﻴﻤﺎﺭﺍﻥ ﻣ www.payeshjournal.ir/UploadedFiles/ArticleFiles/PHM8663257.pdf‎Cached Similar15 سپتامبر 2001 ... ﻫﺎﻱ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺩﺭ ﻧﮕﺮﺵ ﺑﻪ ﺍﻓﺸﺎﻱ ﺗﺸﺨﻴﺺ ﺳﺮﻃﺎﻥ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﺑﻴﻤﺎﺭﺍﻥ، ﭘﺰﺷﮑﺎﻥ ﻭ ﺧـﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ... ﻔﻴـﺖ ﺯﻧـﺪﮔﻲ ﻓـﺮﺩ ﻣـﻲ. ﮔـﺬﺍﺭﺩ ... ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﮐﺮﺩﻥ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﭘﺰﺷﮑﻲ ﻭ ﺍﻓﺸﺎﻱ ﺗﺸﺨﻴﺺ ﺳﺮﻃﺎﻥ. ناگفته‌های بیماری مرتضی پاشایی از زبان پزشک معالج / چرا خواننده ... www.yjc.ir/.../ناگفته‌های-بیماری-مرتضی-پاشایی-از-زبان-پزشک-معالج-چرا-خواننده-جوان-به-سرطان-معده-دچار-شد-فیلم‎Cached Similar19 نوامبر 2014 ... ... گوارش شده بود و علائمی مثل درد معده و ترش کردن داشتند که پس از مراجعه و ... پیدایش سرطان در بعضی موارد زمینه ژنتیک دارد، ضمن اینکه بعضی از ... دکتر توکلی در پاسخ گفت: کم اتفاق می‌افتد که فرد بدون پیش زمینه ژنتیک مبتلا به سرطان شود ولی در ..... دوست عزیز شما دوس داری ی سری موارد شخصیتون افشا بشه؟ سرطان - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/سرطان‎Cached Similarسرطان بیماری پیش رونده است و گفته می‌شود ۷۰ درصد مرگ‌های ناشی از سرطان در ... دنبال کردن یک روش زندگی سالم می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را در طول زندگی یک فرد ...