مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

برای انتخاب دوست خوب این ویژگی ها را مد نظر قرار دهید

[ad_1]

با توجه به اهمیتی که دوست خوب در شخصیت و سعادت و شقاوت انسان دارد و توجهی که قرآن کریم و اهل بیت در این زمینه دارند، در این فرصت چند نکته ی قرآنی را یادآوری می کنیم که اگر می خواهیم دوست و همنشین خوبی برای خود بر گزینیم، باید چه ویژگی هایی داشته باشد…

819921217471938714813419316621824248100252

مصادیق دوستان

دوست خوب آدمی به سه دسته تقسیم می شوند:
اول دوستی که بسیار بی وفا بوده و پس از مرگ شما را تنها می گذارد.
دوم دوستی است که تا قبر با شماست، اما پس از آن که شما را دفن کرد، دیگر به سراغتان نمی آید.
دسته سوم نیز دوستی است که همیشه و همه جا حتی در قیامت و یا بهشت و جهنم با شما خواهد بود.

گروه اول مال و دارایی انسان است که پس از جان دادن به وارث ها منتقل می شود، گروه دوم اهل و عیال و دوستان هستند که تا قبر با شما هستند و گروه سوم اعمال شماست “وَوَجَدُوا مَا عَمِلُوا حَاضِرًا(کهف،۴۹)” که در همه جا با شماست و شما را همراهی می کند.
در سوره فرقان خداوند حال برخی ظالمان را این گونه بیان می دارد: (روز قیامت) روزی است که می بینی ظالم (از شدت حسرت) دست خود را می گزد و (می گوید: ای کاش با فلان شخص دوست نمی شدم! (فرقان، ۲۷)
امیرالمومنین (علیه السلام) می فرماید: کسی که شخصیت او بر شما مشتبه شد و از دین او اطلاعی نداشتید، به دوستانش نگاه کنید؛ اگر آنان از اهل دین خدایند، پس آن شخص نیز بر دین خداست، ولی اگر دوستان وی بر غیر دین خدا بودند پس بدانید که او نیز هیچ بهره ای از دین خدا ندارد.

نمونه هایی از ویژگی های معنوی دوست و رفیق در بیان قرآن

۱- ایمان، بهترین زیر بنای دوست خوب
ایمان، بهترین زیر بنای دوست خوب است: یگانه چیزى که اصالت و استوارى دارد، ایمان به اعتقادات و اصول دینی است. اگر رفاقت و دوست خوب انسان، با دیگران، به جهت پیوندشان با خدا باشد، گسسته نمى شود؛ زیرا بر پایه ای محکم بنا شده است و این ویژگى آیین جاویدان اسلام است که زیر بناى همه چیز را ایمان قرار داده است و در این مکتب اصیل و ارزنده، دوستى و دشمنى هایى که بر پایه ایمان استوار است و فقط براى خدا باشد، نیرومندترین ارتباط بین آفرینند جهان و آفریدگان به شمار مى آید.
قرآن شریف در این رابطه آیات گوناگونی دارد که در ضمن آنها، مردم و مومنان را از برقرار کردن پیوند دوستی و مودّت با کافران، مشرکان و منافقان بر حذر می دارد؛ مانند: «افراد باایمان نباید به جاى مومنان، کافران را دوست و سرپرست خود انتخاب کنند و هر کس چنین کند، هیچ رابطه اى با خدا ندارد (و پیوند او به کلّى از خدا گسسته مى شود) مگر این که از آنها بپرهیزید…» (آل عمران، ۲۸)

امیرالمومنین (علیه السلام) می فرماید: کسی که شخصیت او بر شما مشتبه شد و از دین او اطلاعی نداشتید، به دوستانش نگاه کنید؛ اگر آنان از اهل دین خدایند، پس آن شخص نیز بر دین خداست، ولی اگر دوستان وی بر غیر دین خدا بودند پس بدانید که او نیز هیچ بهره ای از دین خدا ندارد.

۲- عیبت را به تو تذکر دهد
دوست خوب ، در نگاه روایات، دوستی است که چون آینه، عیب ها را به ما نشان داده تا ما به اصلاح آنها بپردازیم؛ چرا که او به درستی و سعادت دوست خویش علاقمند است و به انگیزه خیرخواهى، عیب او را بر وى ارائه مى کند و او را آگاه مى سازد که تا او خود را اصلاح نماید.
در قرآن کریم نیز چنین آمده است که: «مردان و زنان باایمان، ولىّ (و یار و یاور) یکدیگرند، امر به معروف، و نهى از منکر مى کنند نماز را برپا مى دارند و زکات را مى پردازند و خدا و رسولش را اطاعت مى کنند بزودى خدا آنان را مورد رحمت خویش قرار مى دهد خداوند توانا و حکیم است.» (توبه، ۷۱)
۳- راستگو باشد
ای کسانی که ایمان آورده َاید! از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید و با صادقان باشید. (توبه، ۱۱۹)
۴- خیر خواه تو باشد
ای کسانی که ایمان آورده اید! محرم اسراری از غیر خود، انتخاب نکنید؛ آنها از هرگونه شر و فسادی درباره شما کوتاهی نمی کنند. آنها دوست دارند شما در رنج و زحمت باشید.

۵- خوش اخلاق بودن

یکی از دستورهای دین مبین اسلام، خوش اخلاقی با دیگران است که جایگاه بسیار والایی را داراست. خوش اخلاقی ،هم دوستی ها را پایدار می سازد و هم در جذب دیگران به سمت خود تأثیر فوق العاده ای دارد: بدی را با نیکی دفع کن (مؤمنون/۹۶) ناگاه (خواهی دید) همان کس که میان تو و او دشمنی می کند، گویی دوستی گرم و صمیمی است. در مقابل، تحمل نکردن دیگران و تندخو بودن، باعث می شود آنان از اطراف انسان پراکنده شوند؛ حتی اگر انسان، بهترین مخلوقات و پیامبر باشد: به (برکت) رحمت الهی، در برابر آنان (=مردم) نرم (و مهربان) شدی و اگر خشن و سنگدل بودی، از اطراف تو پراکنده می شدند.

کلام آخر

دوستان در روز قیامت دشمن یکدیگرند، مگر پرهیزگاران: (سوره زخرف/ آیه ۶۷) بله تبدیل شدن دوستی هایی که بر پایه گناه و فساد باشد به عداوت، در روز قیامت طبیعی است، چرا که هر کدام از آنها دیگری را عامل بدبختی و بیچارگی خود می شمرد و تنها انسان های با تقوی هستند که پیوند دوستی آنها هم در زندگی دنیا و هم در سرای آخرت موجب برکت می باشد و این به خاطر آن است که محور دوستی آنان خداوند متعال می باشد، نتایج پربار این دوست خوب در قیامت آشکارتر می شود…


منابع:
سایت اسلام کوئیست
سایت حوزه به نقل از بیانات حجت الاسلام والمسلمین توکل
سایت شیعه نیوز

 


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

نازنین عروسک زشتبچه هاامروز تولد عزیز ترین آدم زندگیمه تولدش مبارک خدایا همیشه کمکش کن مردمان پورتال جوانان ایرانیپورتال جوانان ایرانی الکلی‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند آنها که در مرحله ابتدایی تکناز دیدنی ها، خبری، پزشکی، اس ام اس، عکس، …کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به تکناز می باشد استفاده از مطالب سایت تکناز باهوش‌ها را بشناسیم ویژگی های افراد باهوش زندگی زناشویی خود را با نگفتن این شش جمله بیمه کنید اگر می خواهید خوشبختی درزندگی عصر ایران پاتایا، متفاوت تر از آن چیزی که فکر می کنید عکس آشنایی با شگفت انگیزترین هتل های یخی خصوصیات یک مرد خوب برای ازدواج چیست؟ شهر سوالسلام مطلب خوبی بود ولی ای کاش برای من هم خواستگار خوب میومد ای کاش در این مورد هم آسیب فان وسرگرمیفان وسرگرمی فان وسرگرمی سرگرمی،طنز وسرگرمی،ترانه هندی،ترکی وهندی،سلفی بازیگران نقاشی ساختمان نقاشی ساختمان قلی پور بلکا …در سبک های کلاسیک بهتر است که این کوسنها از همان جنس و بافت روتختی باشند به هماهنگی مجله اینترنتی برترین ها پورتال خبری و سبک …حمله وران و توهین کنندگان در فضای مجازی هر روز بیشتر می شوند و این مختص ایران نیستاول مجله گیزمیزآخرین مطالب و عکس های سایت مسعود ده‌نمکی انقلاب ما نیاز به انقلاب دارد آخرین نازنین عروسک زشت سبک لباس پوشیدن و گرایش متولدین ماه های مختلف نسبت به مُد برج حمل فروردین متولدین این ماه مردمان پورتال جوانان ایرانی پورتال جوانان ایرانی الکلی‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند آنها که در مرحله ابتدایی اعتیاد تکناز دیدنی ها، خبری، پزشکی، اس ام اس، عکس، مطالب جالب و کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به تکناز می باشد استفاده از مطالب سایت تکناز با ذکر باهوش‌ها را بشناسیم ویژگی های افراد باهوش باهوش بودن ، ویژگی های افراد باهوش ، چگونه باهوش باشیم ، اعتماد به نفس داشتن باهوش‌ها را عصر ایران در ادامه فردوسی پور گفت « توی فوتبالی که در پایه ها و رده های مختلف اش فساد و تبانی و این خصوصیات یک مرد خوب برای ازدواج چیست؟ شهر سوال سلام مطلب خوبی بود ولی ای کاش برای من هم خواستگار خوب میومد ای کاش در این مورد هم آسیب شناسی فان وسرگرمی فان وسرگرمی فان وسرگرمی سرگرمی،طنز وسرگرمی،ترانه هندی،ترکی وهندی،سلفی بازیگران ایرانی مجله اینترنتی برترین ها پورتال خبری و سبک زندگی اخبار روز، اخبار ورزشی، سبک زندگی، چهره ها، گردشگری، آشپزی، سلامت، دکوراسیون، فرهنگ و هنر دل نوشته های ناب زیرخاکی حسِ خوشایندِ داشتن یک دوست خوب بیش از چیزیه که بشه توصیفش کرد، این حس خوب رو برایتان نقاشی ساختمان نقاشی ساختمان قلی پور بلکا کاتالوگ بلکا در سبک های کلاسیک بهتر است که این کوسنها از همان جنس و بافت روتختی باشند به هماهنگی موجود



لینک منبع :برای انتخاب دوست خوب این ویژگی ها را مد نظر قرار دهید

برای انتخاب دوست خوب این ویژگی ها را مد نظر قرار دهید | سایت خبری ... bamdad.net/دوست-خوب-2.html‎Cached5 دسامبر 2016 ... با توجه به اهمیتی که دوست خوب در شخصیت و سعادت و شقاوت انسان دارد و توجهی که قرآن کریم و اهل بیت در این زمینه دارند، در این فرصت چند نکته ی ... برای انتخاب دوست خوب این ویژگی ها را مد نظر قرار دهید | با - قطره www.ghatreh.com/news/.../برای-انتخاب-دوست-خوب-این-ویژگی-نظر-قرار-دهید 5 دسامبر 2016 ... با توجه به اهمیتی که دوست خوب در شخصیت و سعادت و شقاوت انسان دارد و توجهی که قرآن کریم و اهل بیت در این زمینه دار. ویژگی های دوست خوب از نگاه قرآن - باشگاه خبرنگاران www.yjc.ir/fa/news/4185837/ویژگی-های-دوست-خوب-از-نگاه-قرآن‎Cached Similar6 دسامبر 2012 ... نکته مهم در این میان، تأثیر بسیار زیاد دوست بر شخصیت انسان است که در آیات قرآن کریم و ... انسان از انتخاب دوست ناگزیر است و محتاج به دوست. چگونه دوست پیدا کنیم | چطور chetor.com/24165-چگونه-دوست-پیدا-کنیم/‎Cached Rating: 92% - 89 votes برای همین در این مقاله خواهیم دید که چگونه دوست پیدا کنیم. ... اگر شما غذای خوب و سالم بخورید فردی سالم خواهید بود و اگر غذای ناسالم بخورید احتمال این‌که سلامتی شما در معرض ... فقدان هر یک از این ویژگی‌ها می‌تواند باعث بر هم خوردن دوستی شود. .... در شهرهای بزرگ‌تر شما قدرت انتخاب بیشتری خواهید داشت. .... ویژگی‌های او را مدنظر قرار دهید. برای انتخاب دوست خوب این ویژگی ها را مد نظر قرار دهید - Newis.ir newis.ir/برای-انتخاب-دوست-خوب-این-ویژگی-ها-را-مد/ 6 دسامبر 2016 ... برای انتخاب دوست خوب این ویژگی ها را مد نظر قرار دهید. با توجه به اهمیتی که دوست خوب در شخصیت و سعادت و شقاوت انسان دارد و توجهی که قرآن کریم ... ویژگیهای دوست خوب - بیتوته www.beytoote.com/psychology/...m/trait-schoolmate-fine.html‎Cached Similarروانشناسی تست روانشناسی روانشناسی رنگهادوستان خوب یک سری ویژگی دارند که آنها ... وقت شناس بوده و در قرار ملاقات ها و یا میهمانی ها قابل اطمینان بوده و سر موقع حضور می یابد. ... وقتی نظر او را در مورد مسئله ای جویا شوید با جان و دل و صادقانه نظرات و عقاید ... اگر دوستی را سراغ ندارید که با شما اینگونه رفتار کند شاید یک دلیل آن این ... حفظ دوستی - ستاد ازدواج دانشجویی ezdevaj.org/moshavere/1516/حفظ-دوستی‎Cachedدوست یابی در مورد دوست یابی و انتخاب دوست خوب که موضوع مورد نظر شماست ... ویژگیهای یک دوست خوب اشاره می کنیم تا با رعایت آنها در انتخاب دوست خوب موفق باشید: الف. ... رسیدن به امیال و خواهش های شخصی خود قرار ندهند و از مجادله با یکدیگر پرهیز کنند ... و بى تردید همه انسان ها از یک سطح از پذیرش اجتماعى برخوردار نیستند و علت این ... میگنا - چگونه دوست خوب پیدا کنیم؟ migna.ir/vdci.wapct1au3bc2t.html‎Cachedوقتی طرف مقابل مشغول صحبت است تنها به صحبت‌های او گوش دهید و به پاسخ خودتان ... با توافق طرف مقابل زمان مناسبی را برای گفت‌وگو درباره مسئله موجود انتخاب کنید . ... ۱۰- راز دوستی ار این است که حالات خوب و بد خود را به دیگران تحمیل نکنی, اما به آنها ... ۲ - وقت شناس بوده و در قرار ملاقات ها و یا میهمانی ها قابل اطمینان بوده و سر موقع ... میگنا - نوجوان! از کوچه دوستی به سلامت بگذر migna.ir/vdcauinu.49nea15kk4.html‎Cachedحتی یک دوست خوب هم ندارم، نمی دانم چطور یک دوست خوب را بشناسم و با او دوست شوم. ... معیارهایى مهم که باید براى انتخاب شریک زندگیتان مد نظر قرار دهید ... از بارزترین ویژگی های این دوره تغییرات گسترده جسمی، عاطفی ، شناختی، نوسان های ... در بسیاری از مواقع سرنوشت افراد با دوستی ها گره می خورد و فرد از این رهاورد یا به سعادت می ... ویژگی های دوست خوب را بهتر بشناسیم - آرگا arga-mag.com/71007/ویژگی-های-دوست-خوب‎Cached6 جولای 2016 ... ما در این مطلب به این ویژگی ها بصورت موردی اشاده خواهیم کرد. ... انتخاب دوست باید با بررسی و دقت کافی صورت بگیرد و ما در این مقاله ویژگی های ... در این مطلب ویژگی های دوست خوب را مورد بررسی قرار خواهیم داد. ... تنها باشید او از شما دلگیر نمی شود و این رفتار شما را طردشدگی در نظر نمی گیرد. ... پاسخ دهید لغو پاسخ.