مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

روانشناسی بالینی چیست و روانشناس بالینی چه می کند؟

[ad_1]

روانشناسی بالینی یکی از از پرکاربرد ترین حوزه های روانشناسی است که به تشخیص و درمان بیماری های روانی با روش های مخصوص به خود مانند شناخت درمانی و بدون تجویز دارو می پردازد.

روانشناسی بالینی  

روانشناسی شامل شاخه‌های متفاوتی مانند روانشناسی عمومی، روانشناسی صنعتی سازمانی، روانشناسی کودک، روانشناسی کودکان استثنایی، روانشناسی اجتماعی و روانشناسی بالینی می‌باشد.

 روان‌شناسی بالینی شاخه‌ای است که به درک، پیش‌بینی و درمان نابهنجاری، ناتوانی و آشفتگی‌های شناختی، هیجانی، زیست‌شناختی، روان‌شناختی، اجتماعی و رفتاری کمک می‌کند و از عمر آن به عنوان یک رشته تخصصی و مستقل حدود 90 سال می‌گذرد. تاریخ آن با تکامل روان‌شناسی مرضی آمیخته است و گذشته آن به زمان انسان اولیه می‌رسد؛ زمانی که بشر نخستین امراض روانی را پدیده‌ای ماورءالطبیعه می‌دانست.

روان‌شناسی بالینی بزرگترین حوزه در بین حوزه‌های روان‌شناسی است و خصوصاً در ایران بیشترین شمار روان‌شناسان در این رشته کار می‌کنند، یعنی رشته‌ای که سر و کارش با کاربرد اصول روان شناختی در امر تشخیص و درمان مشکلات عاطفی و رفتاری مانند بیماری روانی، بزهکاری نوجوانان، اعتیاد، کشمکش‌های زناشویی و خانوادگی، و سایر مشکلات سازگاری است.

روان‌شناسی بالینی خود دارای چند رشته تخصصی است که از آن میان می‌توان به سلامت روانی کودکان، سلامت روانی بزرگسالان، اختلالات هیجانی، سوء مصرف دارو، ناتوانی‌های یادگیری و روان‌شناسی سلامت اشاره کرد.

 

روانشناسی بالینی، روانشناسی شخصیت، رشته روانشناسی بالینی   


حوزه کاری روانشناسی بالینی  

نقش‌های تعریف شده برای روانشناسی بالینی را می‌توان ارزیابی و تشخیص، مداخله و درمان، مشاوره، آموزش و نظارت بر کار روان‌درمانگرها و همچنین پژوهش و مدیریت دانست.

یک روانشناس بالینی با توجه به علاقه و توانایی‌اش می‌تواند در هر یک از چهار زمینه زیر به فعالیت بپردازد: کشف ماهیت بیماری‌های روانی و روش درمان افراد مبتلا (در مواردی این کار با مشارکت روانپزشک انجام می‌شود چرا که در مواردی با تجویز دارو روند درمان بهتر پیش می‌رود و تجویز دارو بر عهده روانپزشک می‌باشد)، روانشناس بالینی برای روان درمانی از رویکردهای متفاوتی مانند رفتار درمانی، روانکاوی، شناخت درمانی و ... استفاده می‌کند.

اندازه‌گیری خصوصیات افراد بوسیله تست‌های روان شناسی، تحقیق و آزمایش خصوصیات بیماران روانی و تلاش تجربی برای کشف علل ، علائم و طرق درمان بیماری‌ها. روان‌شناسان معتقدند که آگاهی از تمام این روش‌ها برای آماده‌ساختن روان‌شناسی بالینی ضروری است و روان‌شناس بدون آشنایی با آن‌ها نمی‌تواند به نحو موثری انجام وظیفه نماید.

روان شناس بالینی ممکن است در بیمارستان‌های روانی، مراکز مشاوره و روان درمانی، زندان‌ها، بیمارستان‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها، پرورشگاه‌ها، کودکستان‌ها، مراکز نگهداری از سالمندان، کارخانه‌ها و انواع دیگر موسسات انجام وظیفه کند و بادادگاه‌های کودکان یا سازمان‌های نظارت بر بزهکاران، درمانگاه‌های بهداشت روانی، نهادهای ویژه با روان‌پزشکی، ارتباط نزدیک داشته باشد.

در نهایت سر و کار روانشناسان بالینی در اکثر موارد با افراد یا رفتارهای نابهنجار بوده و از این رو یک روانشناس بالینی برای درمان این نابهنجاری‌ها لازم است علاوه بر یک دید جامع نگر، دارای قدرت روحی بالایی باشد.

گردآوری: مجله اینترنتی ستاره


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

میگنا پایگاه خبری روانشناسی و سلامتاعتماد به نفس یکی از بزرگترین هدایایی است که پدر و مادرها می توانند به کودکان خود خانه روانشناسی ایران تخصصی ترین سایت روانشناسی …به نقل از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در تاریخ ۹۴۹۲ به اطلاع کلیه اعضای محترم میگنا ترس چیست؟ و چرا ما می ترسیم؟وقتی ترس بر زندگی حاکم می‌شود معنایی که در فرهنگ لغات برای ترس پیدا خواهید کرد، این دکتر بهاره رسولی، روانشناستست های فصل اول کتاب روانشناسی سال سوم متوسطه ۱ـ درستی و نادرستی یک علم تجربی در گرو روانشناسی صنعتی چیست فعلا سفر به تایلند و مالزی ممنوع نیکی کریمی و پدرش در اسپانیا چه می‌کنند؟ برنامه معرفی رشته روانشناسی معرفی رشته روانشناسی رشته روانشناسی روانشناسی روان شناسی رشته‌ای کاملاً کاربردی و مصاحبه بالینی تشخیصی در روان شناسیعلائم رایج افسردگی می تواند شانس ادامه زندگی سالم را غیر ممکن کند افسردگی نگاه فرد را مطالب جدید روانشناسی نظریه های شخصیتمقدمه در سه ربع اول قرن حاضر درباره شخصیت نظریه‌های متعدد و گوناگون آورده شده استروانشناس نو روشهای درمانی شناختی – رفتاریروانشناس نو روشهای درمانی شناختی – رفتاری مطالب نو روانشناسی و کاربرد آنهامشاور یا روانشناس خوب در کرج ؟ صفحه اگه دنبال روانشناس بالینی خوب تو کرج هستی و مشکلت اضطراب و وسواس و افسردگیه فقط خانم میگنا پایگاه خبری روانشناسی و سلامت به گفته محققان، بیش از یک نفر از هر ۱۰ بازمانده از سکته مبتلا به صرع می شود و هر چقدر آسیب خانه روانشناسی ایران تخصصی ترین سایت روانشناسی ایران اولین و تخصصی ترین سایت روانشناسی در ایرانمرجع رسمی روانشناسی در ایرانتخصصی ترین سایت میگنا ترس چیست؟ و چرا ما می ترسیم؟ وقتی ترس بر زندگی حاکم می‌شود معنایی که در فرهنگ لغات برای ترس پیدا خواهید کرد، این معنا دکتر بهاره رسولی، روانشناس تست های فصل اول کتاب روانشناسی سال سوم متوسطه ۱ـ درستی و نادرستی یک علم تجربی در گرو کدام روانشناسی صنعتی چیست فعلا سفر به تایلند و مالزی ممنوع نیکی کریمی و پدرش در اسپانیا چه می‌کنند؟ برنامه حرکت مصاحبه بالینی تشخیصی بیین و برو علائم رایج افسردگی می تواند شانس ادامه زندگی سالم را غیر ممکن کند افسردگی نگاه فرد را به مطالب جدید روانشناسی نظریه های شخصیت مقدمه در سه ربع اول قرن حاضر درباره شخصیت نظریه‌های متعدد و گوناگون آورده شده است معرفی رشته روانشناسی معرفی رشته روانشناسی رشته روانشناسی روانشناسی روان شناسی رشته‌ای کاملاً کاربردی و البته روانشناس نو روشهای درمانی شناختی – رفتاری روانشناس نو روشهای درمانی شناختی – رفتاری مطالب نو روانشناسی و کاربرد آنها مشاور یا روانشناس خوب در کرج ؟ صفحه اگه دنبال روانشناس بالینی خوب تو کرج هستی و مشکلت اضطراب و وسواس و افسردگیه فقط خانم کشاورز



لینک منبع :روانشناسی بالینی چیست و روانشناس بالینی چه می کند؟

روان‌شناسی بالینی - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/روان‌شناسی_بالینی‎Cached Similarروان‌شناسی بالینی شاخه‌ای از روان‌شناسی است که به درک، پیش‌بینی و درمان ... روان شناس نه تنها به مطالبی که مصاحبه شونده بیان می‌کند نیاز دارد، بلکه نحوهٔ ادای مطالب و ... روانشناسی بالینی چیست و روانشناس بالینی چه می کند؟ | ستاره setare.com/.../روانشناسی-بالینی-چیست-و-روانشناس-بالینی-چه-می-کند‎Cached5 نوامبر 2016 ... روانشناسی بالینی یکی از از پرکاربرد ترین حوزه های روانشناسی است که به تشخیص و درمان بیماری های روانی با روش های مخصوص به خود مانند شناخت ... : روانشناسی بالینی - دانشنامه رشد danesh.roshd.ir/mavara/mavara-index.php?page=روانشناسی+بالینی‎Cached Similarروان‌شناسی بالینی شاخه‌ای از علم روانشناسی است که به بحث در زمینه اختلالات روانی و ... و امروزه در امریکا حدود 30 - 20 بخش دارد و هر بخش علاقه و مهارت خاصی را عرضه می‌کند. ... در این مرکز برای اولین بار کار سیستمی مرکب از یک روان شناس بالینی که ... روان‌شناسی بالینی www.ravanyar.com/psycologyworld/clinical.asp‎Cached Similar1- روان‌شناسی بالینی چیست؟ روان‌شناسی بالینی با ... روان‌شناسان بالینی علاوه بر کار کردن با بیماران، باید سابقه و پرونده معاینه، تشخیص و اهداف درمانی بیمار را نگهداری کنند. این پرونده به پیگیری روند پیشرفت درمان کمک می‌کند. 3- روان‌شناسان ... روانشناسی باینی چیست؟ رشته روانشناسی بالینی..روانشناسی ... www.dr-darabi.com/?p=1064‎Cached Similarبهترین روانشناس بالینی-روانشناس بالینی در تهران-کلینیک روانشناسی بالینی در ... تخصصی روانشناسی وجود دارد که هر بخش علاقه و مهارت خاصی را عرضه می‌کند. روان‌شناسی بالینی چیست؟ یک معرفی اجمالی از فعالیت‌های روانشناسان ... ravanhami.com/روان‌شناسی-بالینی-چیست؟-یک-معرفی-اجما/‎Cached6 فوریه 2017 ... صفحه اصلی روانشناسی بالینی روان‌شناسی بالینی چیست؟ ... است که ذهنمان را آشفته می‌کند: افسردگی، اضطراب، روان‌پریشی، اختلالات شخصیت، ... روانشناسی بالینی - نمناک namnak.com/روانشناسی-بالینی.p20576‎Cachedروانشناسی بالینی و روانشناس بالینی و آموزش مجازی روانشناسی بالینی و گواهینامه روانشناسی بالینی را در نمناک بخوانید. ... روانشناسی بالینی چیست؟ *. روانشناسی بالینی ... روان شناسان بالینی در حوزه آموزش روانشناسی بالینی چکار می کنند؟ آشنایی با روان شناسی بالینی - کلینیک تخصصی روان شناسی بالینی clinicalpsychology.ir/آشنایی-با-روان-شناسی-بالینی/‎Cached Similarوظایفی که روان شناسی بالینی بر عهده دارد متنوع و مختلف است و به موسسه ای که روان شناس در آن کار میکند و همچنین به نوع تحصیلات و تعلیمات علمی که دارد بستگی ... روانشناسی بالینی چیست و روانشناس بالینی چه می کند؟ - ستاره | دمادم https://damadam.ir/.../روانشناسی-بالینی-چیست-و-روانشناس-بالینی-چه-می-کند/4157753‎Cachedروانشناسی بالینی یکی از از پرکاربرد ترین حوزه های روانشناسی است که به تشخیص و درمان بیماری های روانی با روش های مخصوص به خود مانند شناخت درمانی و ... مراجعه به روانشناس بالینی یا به روانپزشک؟ - پرتال جامع روانشناسی و ... baravanshenas.com/.../مراجعه-به-روانشناس-بالینی-یا-به-روانپزشک‎Cachedتفاوت بین روانشناس بالینی و روانپزشک، در چیست؟ ... مهم سراسر ذهنش را به خود مشغول میکند: بهتر است به یک روانشناس بالینی مراجعه کنم یا به یک روانپزشک.