مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

خواص غذایی و درمانی جوزهندی

[ad_1]
خواص غذایی و درمانی جوزهندی

خبرگزاری آریا-جوزهندی برای درمان و تسکین بسیاری از دردها مفید شناخته شده است. در طب سنتی، دانه و روغن جوزهندی را برای درمان بیماری‌های مربوط به اعصاب و سیستم گوارش تجویز می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری آریا،درخت جوزهندی با نام علمی Myristica fragrans از جنس درختان همیشه سبز است. جوزهندی میوه‌ی درختی به همین نام است که مصرف آن به صورت خشک شده در مناطق گرمسیری رواج بسیاری دارد. هر دانه را از خارج، پوسته‌ی سختی به رنگ قهوه‌ای متمایل به خاکستری در برمی‌گیرد و شیارهای عمیقی دارد که با جدا کردن این پوسته، دانه‌ی آن ظاهر می‌شود.

 

دانه، سطحی چین‌خورده دارد و رنگ آن متمایل به خاکستری است. به طور کلی، جوزهندی در طولی حدود 5/2 سانتی‌متر و قطری حدود 5/1سانتی‌متر شکلی شبیه به تخم‌مرغ دارد.

 

آن چه جوزهندی را به یکی از طعم‌دهنده‌ها و ادویه‌های پُرمصرف در غذا، به خصوص در مناطق گرمسیری، تبدیل کرده است، عطر و بوی تند و مطبوع آن است.

 

صرف‌نظر از نقش جوزهندی به عنوان ادویه در غذا، این دانه خواص غذایی و درمانی بسیاری نیز دارد؛ جوزهندی منبع خوبی از ویتامین‌ها، املاح معدنی، اسیدهای آمینه، روی، آهن،‌ مس، کلسیم،‌ ژرمانیوم، فلاوونوئیدها و بسیاری مواد مفید دیگر است.

 

مخلوطی از چند قطره روغن جوزهندی و عسل حالت تهوع، سوءهاضمه و اسهال شدید را درمان می‌کند

 

در گذشته، خردشده دانه‌های جوز را به عنوان طعم‌دهنده به بسیاری از غذاها می‌افزودند. همچنین برای برطرف کردن مزه نامطبوع داروها، آن را به تنتورها اضافه می‌کردند. خواصی از جمله هضم‌کننده غذا، ضدنفخ، ضددرد، محرک، ضدمیکروب، مقوی معده و ضداسپاسم (دل‌درد) برای آن قائل بوده و هستند.

 

امروزه از این دانه استفاده بسیار زیادی می‌شود و آن را در بسیاری از کشورها در انواع نوشیدنی‌ها، کیک‌ها و شیرینی‌جات و حتی انواع سوپ‌ها می‌ریزند. حتی اسانس آن در صنایع عطرسازی و آرایشی بهداشتی کاربرد دارد. دانه‌های جوز دارای روغنی هستند که با روش فشردن از آن جدا می‌شود و به نام کره جوز هندی شهرت دارد. این کره به صورت نیمه جامد و به رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز و با طعم و بوی جوز است.

* آرام‌کننده درد معده

برای درمان قولنج روده، جوزهندی را امتحان کنید چرا که سال‌ها برای درمان سوءهاضمه، اسهال و باد روده مصرف می‌شده است.

منبع:tebyan.net

 

 

گیاه‌شناس معروف، آندرو گدرت، نویسنده کتاب «درمان بیماری‌های گوارشی» در این‌باره می‌گوید: اسانس و سایر ترکیبات شیمیایی که در جوزهندی پیدا شده به فرد کمک می‌کند تا دستگاه گوارشش منظم کار کند. برای بهبود هضم، مقداری (نباید از نصف قاشق چای‌خوری بیشتر باشد ـ چرا که مصرف مقدار زیاد جوز موجب تهوع می‌شود) جوزهندی را در یک کاسه شوربای آرد جو ریخته و به مدت چند هفته هرروز صبح میل کنید.


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

خواص غذایی و درمانی جوزهندیجوزهندی برای درمان و تسکین بسیاری از دردها مفید شناخته شده است در طب سنتی، دانه و خواص درمانی و غذایی گوجه ‌فرنگىگوجه ‌فرنگى ابتدا به ‌عنوان گیاه زینتى در باغچه ‌ها مورد استفاده قرار گرفت و به نام خواص غذایی و درمانی جوزهندی جوزهندی برای درمان و تسکین بسیاری از دردها مفید شناخته شده است در طب سنتی، دانه و روغن خواص درمانی و غذایی گوجه ‌فرنگى گوجه ‌فرنگى ابتدا به ‌عنوان گیاه زینتى در باغچه ‌ها مورد استفاده قرار گرفت و به نام سیب مجله علوم غذایی و تغذیه علوم غذایی و تغذیه رژیم غذایی و گروه خونی رژیم غذایی و ورزش



لینک منبع :خواص غذایی و درمانی جوزهندی

خواص غذایی و درمانی جوزهندی - تبیان article.tebyan.net/179909/خواص-غذایی-و-درمانی-جوزهندی‎Cached15 سپتامبر 2011 ... صرف‌نظر از نقش جوزهندی به عنوان ادویه در غذا، این دانه خواص غذایی و درمانی بسیاری نیز دارد؛ جوزهندی منبع خوبی از ویتامین‌ها، املاح معدنی، اسیدهای ... خواص غذایی و درمانی جوزهندی - اداره کل تربیت بدنی دانشگاه فردوسی مشهد sport.um.ac.ir/index.php/forum/22/1765-----.html‎Cached Similarخواص غذایی و درمانی جوزهندی. درخت جوزهندی با نام علمی Myristica fragrans از جنس درختان همیشه سبز است. جوزهندی میوه‌ی درختی به همین نام است که مصرف آن به صورت ... خواص جوز هندی، فواید جوز هندی، خواص دارویی جوز هندی - آکا - آکاایران www.akairan.com/health/tebsonati-giahandarooye/2689.html‎Cached Similarدر این مقاله از سایت آکاایران مطلبی در مورد خواص جوز هندی، فواید جوز هندی، خواص دارویی جوز هندی ارائه شده است ، همچنین برای مشاهده مقالات بیشتر لینک +جوز +هندی را ... مروری بر خواص "جوز هندی" ادویه ناشناخته | بوعلی boalii.ir/789/مروری-بر-خواص-جوز-هندی-ادویه-ناشناخته‎Cached Similar28 آوریل 2014 ... "جوز هندى" میوه درختى است که شبیه درخت هلو می باشد. ... قطور جوز هندی که برگ آن را کرم نموده جهت اخراج چرک گوش و خواص دیگر جوز هندی ، مقى بلغم و مسهل و جهت امراض بارده ... دوره تخصصی آموزش حجامت درمانی،زالو درمانی،بادکش درمانی. آشنایی با خواص جوز هندی - همشهری آنلاین hamshahrionline.ir/details/43738‎Cached Similar10 فوریه 2008 ... صرف‌نظر از نقش جوز هندی به‌عنوان ادویه در غذا، این دانه خواص غذایی و درمانی بسیاری نیز دارد؛ جوز هندی منبع خوبی از ویتامین‌ها، املاح معدنی، اسیدهای ... خواص جوز هندی چیست؟ - الو دکتر https://www.alodoctor.ir/articles/details/9763/خواص-جوز-هندی-چیست؟‎Cachedاین ادویه علاوه بر مصرف خوراکی، کاربردهای درمانی نیز دارد. جوز هندی - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/جوز_هندی‎Cached Similarآنچه جوز هندی را به یکی از طعم‌دهنده‌ها و ادویه‌های پرمصرف در غذا- به‌خصوص در مناطق ... در طب سنتی، دانه و روغن جوز هندی را برای درمان بیماری‌های مربوط به اعصاب و سیستم گوارش ... به‌رغم خواص باارزش جوز هندی، مصرف زیاد آن سبب ایجاد مشکل در بخش کنترل ... خواص جوز هندی برای اعصاب - طب شفا www.tebshafa.com/herbal/410.php‎Cached Similar9 مه 2015 ... کاربرد درمانی. جوز هندی برای درمان و تسکین بسیاری از دردها مفید شناخته شده‌است. در طب سنتی، دانه و روغن جوز هندی را برای درمان بیماری‌های مربوط به ... جوز هندی و خواص درمانی جوز هندی - سماتک www.samatak.com/health/galenic/جوز-هندی.html‎Cachedجوز هندی و خواص درمانی جوز هندی برای بسیاری از بیماری ها مفید می باشد در طب سنتی جوز هندی کاربردی زیادی برای درمان برخی از بیماری ها دارد بیماری های که مربوط به ... با مضرات و فواید قدرتمند جوز هندی آشنا شوید tabnakbato.ir/fa/.../با-مضرات-و-فواید-قدرتمند-جوز-هندی-آشنا-شوید‎Cached Similar10 ا کتبر 2015 ... جوز هندی سال های سال است که به خاطر فواید دارویی و نیز طعم و عطر دلپذیرش مورد استفاده قرار دارد. افزودن دانه جوز هندی به برنامه غذایی فواید زیادی دارد ...