مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

راه های مناسب برای پیشگیری از سرطان پروستات

[ad_1]

 

با دلگرم همراه باشید تا با راه های درمانی مناسب برای درمان و پیشگیری از سرطان پروستات آشنا شوید.

 

بیماری های پروستات

 

پیشگیری از سرطان پروستات

 

 پروستات چیست؟

 

پروستات عضوی از بدن است که ما بین مثانه و مجاری ادرار قرار دارد و بر روی لوله های ادراری که از مثانه به مجاری ادرار میروند جای گرفته است. این عضو ، که فقط در مردان وجود دارد ، وظیفه ی کنترل و تنظیم هورمون جنسی مردانه (تستوسترن) را بر عهده داشته و فعالیت اصلی خود را از دوران بلوغ آغاز کرده وتا پایان عمر ادامه میدهد.

 

 

بیماری های پروستات

 

سرطان پروستات چگونه شکل میگیرد؟

 

بدیهی است تمام عوامل خارجی همچون : غذاها ، داروها، استرس و یا مسائل جنسی و یا عوامل داخلی که بر تولید هورمون جنسی تستوسترن تاثیر میگذارد ، برروی این عضو بدن نیز اثر گذاشته وباعث میشود این عضو ، فعالیت خود را برای کنترل این هورمون افزایش دهد و کار بیشتری انجام دهد ؛ این فعالیت اضافی در سنین جوانی غالبا باعث سرطان پروستات نمیشود ، ولی هنگامی که انسان رو به پیری میرود و بدنش مستهلک میشود ، این فعالیت ها میتواند زمینه بروز سرطان پروستات را ایجاد کند ، به خصوص ، اگر فرد از لحاظ ارثی مستعد این سرطان باشد ، احتمال بروز این بیماری در سنین پس از 40 سالگی در این فرد ، تا حد قابل توجهی افزایش می یابد .

 

بیماری های پروستات

 

سرطان پروستات چگونه عمل میکند؟

 

سرطانی شدن سلول های پروستات باعث میشود که ، حجم این عضو تا حد قابل توجهی افزایش یلبد ، با توجه به محل این عضو ، که بر روی لوله ادراری قرار دارد ، فرد در حالت حاد این بیماری ف توانایی دفع ادرار خود را نخواهد داشت و به دلیل فشار امدن به اعضای داخلی همچون مثانه ، فرد مبتلا دچار دردهای شدید شکمی شده و در برخی موارد دچار خونریزی های داخلی میگردد.

همچنین این عضو بدن دیگر قادر نخواهد بود ، وظیفه حیاتی خود را در تنظیم هورمون ها انجام دهد و همین عاملی خواهد بود ، برای شکل گیری بیماری های دیگر که فرد را تا مرگ پیش خواهد برد.

 

بیماری های پروستات

 

پروستات چه کاری انجام می‌دهد؟

 

یکی از کارهای پروستات کمک به کنترل ادرار، با وارد کردن فشار به قسمت ابتدایی پیشابراه است. همچنین پروستات، مایعی ترشح می‌کند که سلولهای جنسی مرد، یا اسپرمها را فعال نگه می‌دارد. این مایع پیشابراه را مرطوب و لغزنده می‌کند.

این مایع ماهیت قلیایی داشته و نیز مواد مغذی‌ای دارد که برای فعال باقی ماندن اسپرمها، لازم است. اعمالی که پروستات انجام می‌دهد، نشان می‌دهد که اگرچه بدون پروستات، تقریبا مردان نابارور هستند اما نبود آن نیز تاثیر چندانی در زندگی فرد ندارد.

 

بیماری های پروستات

علائم بیماریهای پروستات کدامند؟

 

* مشکل در ادرار کردن، احساس فوریت و یا تکرر ادرار.

* خون در ادرار و یا مایعات دستگاه تناسلی.

* سوزش ادرار یا ادرار دردناک.

* مشکل در فعالیت جنسی طبیعی.

* سفتی و درد متناوب در پایین کمر، لگن یا بالای رانها.

* بند آمدن ادرار یا قطره قطره آمدن ادرار.

 

بیماری های پروستات

 

چه بیماریهایی پروستات را درگیر می‌کند؟

 

سه گروه بیماری پروستات را تحت تاثیر قرار می‌دهد:

* بزرگ شدن خوش خیم پروستات

* التهاب پروستات یا پروستاتیت

* سرطان پروستات، که یک سوم مردان را تهدید می‌کند.

 

بزرگ‌شدن خوش خیم پروستات چیست؟

در مردان جوان، پروستات تقریبا به اندازه‌ی یک گردو است. با افزایش سن اندازه‌ی این غده نیز افزایش می‌یابد. به این افزایش اندازه، بزرگ شدن خوش خیم پروستات BPH)) گفته می‌شود.

 

از چه زمانی آغاز می‌شود؟

 

این فرایند از ۳۰ سالگی شروع می‌شود و اغلب موارد بعد از ۵۰ سالگی علائم پدیدار می‌شوند. بزرگ شدن پروستات که بیشتر در افراد مسن دیده می‌شود علائمی ‌ایجاد می‌کند.

 سرطان پروستات با نشانه های مرتبط با دفع ادرار و یا درد شکم تظاهر میکند. این نشانه ها با علائم بیماریهای رایجی مانند:عفونت و هیتروفی (بزرگی) خوش خیم پروستات (Benign Prostatic Hyperplasia) مشترک است.

 

بیماری های پروستات

 

بهترین راه پیشگیری از سرطان پروستات چیست ؟

 

همانطور که گفته شد ، این بیماری غالبا در افراد بالای چهل سال رخ میدهد ، پس چنین افرادی باید حواس خود را بیشتر جمع کنند ، به این افراد توصیه میشود هر یک سال یک بار ، ازمایش پروستات بدهند ، این ازمایش که شامل یک سونوگرافی و یک کشت نمونه ادرار است ، هزینه چندانی ندارد ، اما تاثیر بسیار زیادی در پیشگیری و درمان این بیماری قبل از رسیدن به حد بحرانی دارد ، زیرا درمان این بیماری در مراحل اولیه، بسیار ساده تر وموفقیت امیز تر از زمانیست که،به حد بحران رسیده باشد.

درست است که گفته شد این بیماری در معمولا در سنین بالای چهل سال اتفاق می افتد ، ولی به این معنا نیست که مردانی که کمتر از چهل سال سن دارند ، باید نسبت به این بیماری بی تفاوت بوده و هیچ اقدامی در جهت پیشگیری از این بیماری نکنند ، همه ما باید بدانیم که زمینه ایجاد سرطان پروستات ، در دوره جوانی شکل میگیرد و فقط زمان اشکار شدن ان در سنین بالای چهل سال است ؛ پس همه ما باید از همان ابتدای دوران بلوغ نسبت به تغذیه و مسایل اخلاقی حساس باشیم ،

زیرا اگر نسبت به این دو عامل بی توجه باشیم ، ممکن است زمینه ساز این بیماری درآینده شوند. برای اینکه اهمیت این مسایل را به خوبی بدانیم ، به تشریح بیشتر آنها و رابطه انها با سرطان میپردازم :

تغذیه : غذاهای تند و پر ادویه ، سبزیجاتی همچون پیاز و میوه های گرمسیری همچون موز وانبه ، قابلیت هورمون سازی زیادی در مردان دارند ، پس طبق گفته های قبلی ، که افزایش سطح این هورمون میتواند کار اضافی را به پروستات تحمیل کند ، پس پیشنهاد میشود ، در مصرف اینگونه غذا ها زیاده روی نشده و همواره تعادل در مصرف این غذاها در نظر گرفته شود . گوجه فرنگی دارای ماده ای به نام لیکوپن است ، که تحقیقات ثابت کرده در پیشگیری از سرطان پروستات ، بسیار موثر است ، پس مصرف گوجه فرنگی ، به خصوص به صورت پخته (که دارای لیکوپن بیشتری است) توصیه میشود.

 

بیماری های پروستات

در اینجا به 10 توصیه از مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم:


1- مصرف سبزیجات از خانواده کلم مثل بروکلی، کلم، گل‌کلم نه تنها آنتی‌اکسیدان زیادی به بدن می‌رسانند بلکه حاوی ایزوتیوسیانات‌ها هستند که از فیتوشیمیک‌ها تشکیل شده و برای سلامت بسیار مفیدند!
2- مصرف ماهی و روغن‌های گیاهی به دلیل آنکه غنی از امگا3 هستند احتمال ابتلا به انواع سرطان از جمله سرطان پروستات را پایین می‌آورند!
3- مصرف موادغذایی حاوی ویتامین E سبب کاهش هیپرتروفی پروستاتیک شده و از غدد در برابر سرطان محافظت می‌کنند. مارگارین، روغن‌های گیاهی، گردو، گندم و غلات کامل از جمله منابع غنی ویتامین E هستند!
4- مصرف غلات سبب افزایش میزان فیبر، سلنیوم و ویتامین E و همچنین ترکیبات فیتوشیمیک در بدن شده که در پیشگیری از سرطان مفید است!
5- تحقیقات اخیر پژوهشگران نشان داده است مصرف گوجه و مشتقات آن چون حاوی لیکوپن است می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد. گوجه به ویژه وقتی می‌پزد لیکوپن بیشتری آزاد می‌کند. به همین دلیل املت گوجه و سوپ آن نه تنها مانع از چاقی می‌شود بلکه از بروز سرطان هم جلوگیری می‌کند!
6- سلنیوم نوعی نمک معدنی است که در گردو، میوه‌های دریایی، برخی گوشت‌ها، ماهی، گل گندم، دانه گندم و برنج قهوه‌ای موجود است و از بروز سرطان پیشگیری می‌کند.
7- موادغذایی حاوی سویا از هیپرتروفی پروستات پیشگیری کرده و رشد تومورها را کند می‌کند. دلیل این امر ایزوفلاون‌های موجود در سویا است که سبب کاهش میزان دی‌هیدروتستوسترون یا هورمون مردانه و رشد غیرعادی بافت پروستات می‌شود.
8- گوشت‌های قرمز چون حاوی چربی حیوانی هستند می‌توانند احتمال ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهند.
9- مصرف زیاد آب و مایعات غیرالکلی چون سبب شستشوی کلیه و مثانه می‌شود برای مبتلایان به هیپرتروفی پروستات مفید است. برعکس آن مصرف قهوه و آب جو به این افراد توصیه نمی‌شود.
10- مصرف الکل، مایعات دارای کافئین و ترکیباتی که مجاری ادرار را ملتهب می‌کنند برای مبتلایان به هیپرتروفی پروستات مضر است

 

  • مسایل اخلاقی 

وجود مسایلی همچون خوارضایی و یا بی بند وباری جنسی ، نه تنها میتواند بر روی دستگاه های تولید هورمون جنسی تاثیر بگذارد ، بلکه میتواند بر روی پروستات نیز اثر بگذارد و موجب مستهلک شدن آن بشود ، همچنین کشیدن سیگار و مواد دخانی که ام السرطان هستند ، نیز میتواند زمینه ساز خوبی ، برای این بیماری مهلک شود.

 

 بیماری های پروستات

 

 گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

 

+ 1
مخالفم - 0

[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

آشنایی با علل یبوست و راه های پیشگیری و درمان آن …یبوست به معنی توقف بیش از حد مواد دفعی در روده است زمان عمل دفع در افراد مختلف بسیار کمبود کلسیم و راه پیشگیری، کلسیم، افزایش کلسیم، جلوگیری از کلسیم کمبود کلسیم میزان مناسب کلسیم برای هر فرد متوسط میزان مناسب کلسیم به میلی گرم سرطان پروستات، از علائم تا درمانبهداشت و سلامتمردانسرطان پروستات یکی از شایع ترین سرطانها در بین مردان میانسال و سالمند می باشد بگونه ای معجزه‌ی ویتامین‌ها در پیشگیری از سرطان‌هاویتامین ؛ ضد سرطان پروستات چندین پژوهش علمی که در ایالات متحده‌ی آمریکا انجام غذاهای مناسب برای پوکی استخوان، غذای مناسب، غذاهای مناسب غذاهای مناسب برای سرماخوردگیغذاهای مناسب برای کبدغذاهای مناسب برای شامغذاهای سلامت و بیماریهابیماریهای زنانرژیم لاغری پیشگیری از کاهش وزن بانوان با نوشیدنی دانه کتان چگونه خارش واژن را درمان کنیم؟ سیاه دانه و نحوه مرکز جامع سرطان مقالاتآنچه باید در مورد سرطان پروستات آنچه باید در مورد سرطان پروستات بدانید شما ممکن است بخواهید قبل از سونوگرافی از مرکز جامع سرطان مقالاتویتامین و پیشگیری سرطانویتامین و پیشگیری سرطان μ میکروگرم؛ میکروگرم واحد بین‌المللی سرطان پروستات پیشرفته چیست؟سرطان پروستات پیشرفته یعنی اینکه سرطان به خارج از کپسول پروستات انتشار یافته استچگونه از بروز عفونت های مجاری ادراری و مهبـلی پیشگیری …چگونه از بروز عفونت های مجاری ادراری و مهبـلی پیشگیری کنیم آشنایی با علل یبوست و راه های پیشگیری و درمان آن سایت یبوست به معنی توقف بیش از حد مواد دفعی در روده است زمان عمل دفع در افراد مختلف بسیار متفاوت کمبود کلسیم و راه پیشگیری، کلسیم، افزایش کلسیم، جلوگیری از کلسیم یکی از مواد بسیار ضروری برای بدن است که کمبود آن در بدن مشکلاتی را برای افراد به وجود سرطان پروستات، از علائم تا درمان … مردان سرطان پروستات یکی از شایع ترین سرطانها در بین مردان میانسال و سالمند می باشد بگونه ای که در معجزه‌ی ویتامین‌ها در پیشگیری از سرطان‌ها ویتامین ؛ ضد سرطان پروستات چندین پژوهش علمی که در ایالات متحده‌ی آمریکا انجام گرفته غذاهای مناسب برای پوکی استخوان، غذای مناسب، غذاهای مناسب، غذا غذاهای مناسب برای سرماخوردگیغذاهای مناسب برای کبدغذاهای مناسب برای شامغذاهای مناسب برای سلامت و بیماریهابیماریهای زنانرژیم لاغری پیشگیری از کاهش وزن بانوان با نوشیدنی دانه کتان چگونه خارش واژن را درمان کنیم؟ سیاه دانه و نحوه مصرف آن مرکز جامع سرطان مقالاتآنچه باید در مورد سرطان پروستات بدانید آنچه باید در مورد سرطان پروستات بدانید شما ممکن است بخواهید قبل از سونوگرافی از طریق مقعد مرکز جامع سرطان مقالاتویتامین و پیشگیری سرطان ویتامین و پیشگیری سرطان μ میکروگرم؛ میکروگرم واحد بین‌المللی سرطان پروستات پیشرفته چیست؟ سرطان پروستات پیشرفته یعنی اینکه سرطان به خارج از کپسول پروستات انتشار یافته است چگونه از بروز عفونت های مجاری ادراری و مهبـلی پیشگیری کنیم چگونه از بروز عفونت های مجاری ادراری و مهبـلی پیشگیری کنیم



لینک منبع :راه های مناسب برای پیشگیری از سرطان پروستات

سرطان پروستات و راه های پیشگیری و درمان - تبیان www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=934&articleID=606023‎Cached Similar25 جولای 2011 ... یامن اسمه دواء و ذکره شفاء سرطان پروستات و راه های پیشگیری و درمان ( مردان بالای 40 سال حتما بخوانند) پروستات چیست؟ پروستات عضوی از بدن است ... پیشگیری از سرطان پروستات - تبیان article.tebyan.net/210004/پیشگیری-از-سرطان-پروستات‎Cachedسرطان پروستات با نشانه های مرتبط با دفع ادرار و یا درد شکم تظاهر میکند. ... مشخصی را ارایه نداده است، با این حال، شما میتوانید از روشهای آزموده شده زیر کمک بگیرید:. 10 توصیه غذایی برای حفاظت از پروستات - بیتوته www.beytoote.com/health/.../recommended2-protect-prostate.html‎Cached Similarسرطان پروستات پروستات درمان سرطان پروستات,تشخیص سرطان پروستات, پیشگیری از سرطان پروستات,مواد غذایی مفید برای پشگیری از پروستات, پیشگیری از ... پیشگیری از آلزایمر,راههای پیشگیری از آلزایمر ... تور ویژه مشهد // قیمت مناسب. نکاتی برای پیشگیری از پروستات - بیتوته www.beytoote.com/health/.../tips-prevention-prostate.html‎Cached Similarسرطان پروستات, پروستات درمان,درمان سرطان پروستات, نشانه های پروستات,درمان ... راه حل هایی برای این معضل وجود دارد که مانع پیشرفت احتمالی مشکلات می‌شوند. راه کار های پیشگیری از سرطان - دانشگاه علوم پزشکی مشهد www.mums.ac.ir/cancer/fa/rahkar‎Cached Similarتعدادی از این بیماری ها نیز اگر به موقع تشخیص داده شوند کاملا قابل درمان خواهند بود. نیمی از افرادی که به ... رژیم غذایی مناسب داشته باشید: تخمین زده شده که 35% ... ارتباط بین چاقی و سرطان پستان و رحم در زنان و پروستات در مردان وجود دارد. در مورد سرطان ... بهترین راه جلوگیری از پروستات - مجله پزشکی pezeshkin.ir/بهترین-راه-جلوگیری-از-پروستات/‎Cached Similarتوسط: سوگل در تاریخ: ۱۳۹۳-۱۰-۳۰ | | توصیه های پزشکی, سرطان به این مطلب امتیاز دهید ... یکی دیگر از موادی است که از سرطان پروستات جلوگیری می کند. ... ما سیر به عنوان یک معجزه گر برای سلامتی و البته با یک بوی نه چندان مناسب شناخته می شود. پیشگیری ازبزرگ شدن و سرطان پروستات(گزارشات تحقیقاتی) - ایران سلامت forum.iransalamat.com/...بیماریهای.../پیشگیری-ازبزرگ-شدن-و-سرطان-پروستات-گزارشات-تحقیقاتی-20243/‎Cached Similarمانند گوجه‌فرنگی که می‌گویند تاثیر زیادی در پیشگیری از سرطان دارد. .... مسکن‌ها ممکن است برای پروستات مناسب باشند .... حد است که با رعایت موارد زیر حاصل می‌شود: رعایت روش‌های سالم‌خواری، فعالیت‌های جسمی تحت نظر پزشک و انجام ... سرطان پروستات و راه های پیشگیری و درمان آن! - kensy2 www.kensy2.blogfa.com/post-196.aspx‎Cached Similarسرطان پروستات دومین سرطان شایع بعد از سرطان ریه در میان مردان است. اطلاعات آماری و علائم بالینی میزان مرگ و میر ناشی از سرطان پروستات مبین سه طیف گسترده روند ... درمان سرطان پروستات با شیوه های جدید | دکتر محمد جباری متخصص ... https://www.drjabbari.com/1458/درمان-سرطان-پروستات/‎Cached10 آگوست 2015 ... انتخاب روش درمان سرطان پروستات به چندین عامل بستگی دارد و با درنظر ... جسمانی در وضیعت مناسبی به سر نمی برند یا سن بالای آن ها درمان سرطان را ... 6 راه برای پیشگیری از سرطان - شفاف www.shafaf.ir/fa/news/55993/6-راه-برای-پیشگیری-از-سرطان‎Cached Similarرژیم پر چرب خطر بروز سرطان های پروستات، روده بزرگ، راست روده و رحم را افزایش ... حفظ وزن مناسب و ورزش منظم نیز ممکن است در پیشگیری از سرطان نقش داشته باشد.