مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

میلاد امام جعفر صادق (ع) ششمین امام شیعیان

[ad_1]

میلاد امام جعفر صادق در روز 17 ربیع الاول و همزمان با میلاد پیامبر می باشد. میلاد امام جعفر صادق در شهر مدینه بوده و پدر ایشان امام باقر است

امام صادق(ع) در هنگام طلوع فجر روز جمعه 17 ربیع الاول سال 83 هجری قمری در شهر مقدس مدینه به دنیا آمدند، پدر آن بزرگوار حضرت امام باقر (ع) و مادر آن بزرگوار امّ فروه دختر قاسم بن محمد بن ابى بکر بودند.

امامت امام صادق (ع)

حضرت صادق جعفر بن محمد بن على بن الحسین(ع) از میان برادران خویش جانشین پدرش حضرت باقر (ع) بود که پس از او به امر امامت قیام نمود و در فضل و دانش سرآمد همه برادران گشت. امام جعفر صادق (ع) از همه برادران خویش نام آورتر و در قدر و منزلت بالاتر و در میان شیعه و سنى مقامش ارجمندتر بود. مردم به اندازه ای از علوم آن حضرت نقل کرده اند که سخنانش توشه راه کاروانیان و مسافران و نام نامی اش در هر شهر و دیار زبانزد مردمان گشته و از هیچ یک از این خاندان علماء و دانشمندان بدان اندازه که از آن جناب حدیث نقل کرده از دیگرى نقل نکرده اند. هیچ یک از اهل آثار و ناقلان اخبار بدان اندازه که از آن حضرت بهره بردند از دیگران بهره گیرى نکردند، زیرا اصحاب حدیث که نام راویان ثقات آن بزرگوار را جمع کرده اند با اختلاف در عقیده و گفتار شماره آن به 4000 نفر مى رسد.

میلاد امام جعفر صادق. ولادت امام صادق در چه روزی است؟ میلاد امام صادق و پیامبر
میلاد امام جعفر صادق گرامی باد

اسماء و القاب امام صادق (ع)

نام آن حضرت جعفر و لقب شاخص ایشان «صادق» است؛ اگر چه القاب دیگرى همانند فاضل و صابر، و طاهر هم داشته اند، لقب صادق را حضرت رسول اکرم (ص) براى آن حضرت انتخاب فرمودند. مرحوم مجلسى در جلد 47 بحار الانوار صفحه 8 روایتى بدین مضمون نقل کرده است:

«امام زین العابدین (ع) از پدرش و او از جدش امیر المؤمنین (ع) نقل کرده که فرمود: پیامبر اکرم (ص) فرمود: وقتى که فرزند من جعفر بن محمد بن على بن الحسین بن على بن ابى طالب متولد شد، او را صادق نام گذارید، زیرا در اولاد او کسى همنام او خواهد بود که به ناحق دعوى امامت مى کند و او را کذاب خواهند گفت».

میلاد امام جعفر صادق. میلاد امام صادق و پیامبر
میلاد امام جعفر صادق گرامی باد

فضائل و کرامات امام صادق(ع)

  • مالک بن انس، فقیه مدینه مى گوید: نزد امام صادق (ع) مى رفتم، آن حضرت براى نشستن من متکا مى گذاشت و احترام مى فرمود و ایشان نسبت به من محبت داشت و این امر مرا بسیار خوشحال مى کرد و خداى را بر این نعمت شکر مى کردم. سپس مالک مى گوید: آن حضرت مردى بود که از سه حال خارج نبود: یا روزه بوده یا در حال نماز و یا در حال ذکر خداوند، از بزرگان عبادت کنندگان و در زهد سرآمد بود، از همان هایى که از خدا خوف و خشیت فراوان دارند. آن حضرت کثیر الحدیث، خوش مجلس، پر فایده بود. هر زمانى که مى فرمود: «قال رسول الله» گاهى رنگ آن حضرت کبود و گاهى زرد مى شد، تا به جایى که گاهى شناخته نمى شد. یک سال با آن حضرت به حج خانه خدا رفته بودم، وقتى که گاه احرام شد، هرچه آن حضرت سعى مى کرد که تلبیه «لبیک اللهم لبیک» بگوید، صدا در گلوى آن حضرت قطع مى شد و نزدیک بود که از بالاى مرکب به زمین بیافتد، به آن حضرت عرض کردم: اى فرزند پیامبر بگو لبیک، زیرا باید محرم شوى و چاره اى از گفتن نیست، آن حضرت فرمود: چگونه جسارت کنم و بگویم: «لبیک اللهم لبیک» در حالى که مى ترسم از آن که خداوند عزوجل به من بگوید: «لا لبیک و لا سعدیک؟»
میلاد امام جعفر صادقولادت امام صادق در چه روزی است؟
میلاد امام جعفر صادق گرامی باد
  • شخصى به نام مفضل بن قیس مى گوید: نزد امام صادق (ع) رفتم و بعض گرفتارى هایم را به آن حضرت گفتم و از ایشان خواستم که برایم دعا کند، آن بزرگوار به خادمه خانه فرمود: آن کیسه پولى را که ابوجعفر منصور براى ما فرستاده بیاور، خادمه کیسه را آورد، آن حضرت فرمود: این کیسه اى است که در آن 400 دینار است، به واسطه آن امور خود را اصلاح کن، به آن حضرت گفتم: فداى شما شوم، قصد من این نبود، بلکه مى خواستم که شما برایم دعا بفرمایید، آن حضرت گفت: من به شما دعا هم مى کنم، لکن همه گرفتاریت را براى دیگران بازگو مکن، زیرا خوار مى شوى.
  • هشام بن سالم که یکى از اصحاب آن حضرت است مى گوید: حضرت صادق (ع) وقتى شب مى شد کیسه اى برمى داشتند که در آن نان و گوشت و پول گذاشته بودند، آن را به دوش مى گرفتند و براى فقراء و نیازمندان مدینه مى بردند و بین آنان تقسیم مى کردند و کسى آن حضرت را نمى شناخت. تا آن که ایشان از دنیا رفتند و فقراء دریافتند که آن کسى که دست کرم او بر سر آنان بوده امام صادق (ع) بوده است.
میلاد امام جعفر صادق
میلاد امام جعفر صادق گرامی باد
  • مسمع بن عبدالملک مى گوید: در منى نزد امام صادق (ع) نشسته بودم در حالى که ظرف انگورى در مجلس بود که از آن مى خوردیم. سائلى آمد و چیزى خواست، امام صادق (ع) خوشه انگورى به او داد. سائل گفت: به انگور نیازى ندارم، اگر پول بود! حضرت فرمود: خدا کار تو را بگشاید، شخص فقیر رفت و سپس برگشت و گفت: خوشه انگور را بدهید، حضرت فرمود: خدا کار تو را بگشاید و چیزى به او نداد. سپس شخص دیگرى آمد، امام (ع) سه دانه انگور به او داد، آن شخص سائل گرفت و گفت: سپاس خداوند دو جهان را که مرا روزى داد. امام صادق (ع) به او فرمود: بایست، سپس دو دست خود را از انگور پر کرد و به او داد، آن مرد گرفت و مثل دفعه قبل حمد خداى را به جاى آورد، امام (ع)دوباره او را امر به ایستادن کرد و به خادم فرمود: چقدر پول همراه دارى، نزد خادم 20 درهم یا نزدیک به این مبلغ بود، آن بزرگوار آن پول را به شخص سائل دادند، او گرفت و گفت: سپاس خداى را، این نعمت از توست به تنهایى و شریکى براى تو نیست. امام (ع) او را امر به توقف فرمود و سپس پیراهنى که در بر داشت بیرون آورده به او داد و فرمود این لباس را بپوش. او هم پوشید و گفت: سپاس خداوندى را که مرا پوشانید و مستور نمود. اى ابا عبدالله خداوند تو را جزاى خیر دهد و سپس رفت. راوى مى گوید این شخص جز این دعایى براى امام صادق (ع) نکرد و ما گمان مى کردیم که اگر براى خود آن حضرت دعا نکرده بود، بلکه فقط خداوند را سپاس مى گفت حضرت مرتب به او بخشش و احسان مى کردند، زیرا هر وقت حمد خداوند را به جاى مى آورد حضرت چیزى به او مى دادند.
  • در روایت دیگر وارد شده است که امام صادق (ع) در نماز قرآن تلاوت مى کرد، تا آن که غش کرد، وقتى که به حالت عادى برگشت کسى پرسید: چه چیز باعث این حالت براى شما شد؟ آن حضرت فرمود: من مرتب آیات قرآن را تکرار مى کردم تا آن که حالى براى من پیدا شد که گویا قرآن را رو در رو از کسى که آن را فرستاده مى شنیدم.


گردآوری: مجله اینترنتی ستاره


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

میلاد امام جعفر صادق ع ششمین امام شیعیان میلاد اماممیلاد امام جعفر صادق در روز ربیع الاول و همزمان با میلاد پیامبر می باشد میلاد امام میلاد امام جعفر صادق ع ششمین امام شیعیانمیلاد امام جعفر صادق در روز ربیع الاول و همزمان با میلاد پیامبر می باشد میلاد امام زندگی نامه ششمین امام شیعیان ، امام صادق علیه …مذهبیزندگی نامه ششمین امام شیعیان ، امام صادق زندگی پر بار امام جعفر صادق ع میلاد بی میلاد حضرت پیامبراکرمصو امام جعفرصادقع مبارک … و ولادت حضرت امام جعفر صادقع میلاد مسعود پیامبر شیعیان و محبّان اهل بیتع اندرز از ششمین پیشوای شیعیان امام جعفرصادقعگوناگونامام جعفر صادق ع اندرز از ششمین پیشوای شیعیان امام جعفرصادقع شهادت ششمین امام شیعیان حضرت جعفربن محمدامام صادق …اخبار هنریامام جعفر صادقع امام موسی شهادت ششمین امام شیعیان ، مؤسس مکتب جعفری و مروج احکام چرا مذهب شیعه را مذهب جعفری می گویندحضرت امام جعفر صادق ع ششمین امام شیعیان ایشان بویژه اولین امام شیعیان حضرت علی ع امام موسی کاظمع، هفتمین امام شیعیانهفتمین امام شیعیان پدر بزرگوارش حضرت امام جعفر صادق درس‌هایی از امام صادقعجعفر صادق ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزادجعفرصادقششمین امام شیعیان • عید مبعث • میلاد معروف به امام صادق یا امام جعفر صادق تولد و دوران امامتزندگی مرگپیامک تبریک تولد امام صادق ع آسمونی…پیامک تبریک و ولادتپیامک تبریک تولد امام صادق ع میلاد ششمین اختر حقایق، امام جعفر صادق علیه امام صادق علیه السلام امام صادق علیه السلام در رویارویی با عرفان التقاطی امام فرمود «آنان دشمنان ما هستند پس جمله‌ای که انیشتین درباره امام صادقع گفت شهرت علمی امام صادقع جهانی بود تا جایی که انیشتین دانشمند معروف جهان لب به تعریف از ایشان اس ام اس برای همه اس ام اس جدید خنده دار اس ام اس جوک و سرکاری جملات پ ن پ اس ام اس پ ن پ اس ام اس پسرانه حجت بن الحسن ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد حجتبنالحسن امام شیعه محمد بن حسن نقش امام دوازدهم شیعه نام محمد بن حسن کنیه ابوالقاسم، احمد و لقب چهارده معصوم ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد چهاردهمعصوم چهارده معصوم، عنوانی است که از سوی شیعیان دوازده‌امامی برای چهارده نفر از بزرگان این شاخه شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام هفتم یا بیست وهشتم صفر شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام هفتم یا بیست وهشتم صفر؟ در تقویم، هفتم ماه صفر روز میلاد بیمارستان عیسی بن مریم ع اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل روز یکشنبه ۹۵۰۹۰۷ کلاس آموزش مراقبتهای حیاتی پیشرفته در بیمارن ترومایی با حضور متخصصین تصاویر سال آرشیو تصاویر رهبری پیام رهبر انقلاب به بیست و پنجمین اجلاس نماز نگاهی به تاریخچه قدس و فلسطین و دیدگاه امام خمینی ره نسبت به آن اشاره درباره اهمیت قدس شریف و مسئلة فلسطین از دیدگاه امام خمینی،‌ هر چه بگوییم و بنویسیم ره ولاء فرهنگ و اجتماع زمانی آل سعود، خاندان حاکم بر عربستان تلاش بسیار می‌کرد تا به هر طریق ممکن بر جنگ داخلی که



لینک منبع :میلاد امام جعفر صادق (ع) ششمین امام شیعیان

Images for میلاد امام جعفر صادق (ع) ششمین امام شیعیان جعفر صادق - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/جعفر_صادق‎Cached Similarبر این اساس صادق نخستین امام شیعیان است که هم از نسل ابوبکر، اولین خلیفه .... برای شیعیان دوازده امامی، جعفر صادق، ششمین امامی است که تشیع را به عنوان یک ... ‎۱ تولد و سالهای اولیه زندگی - ‎۲ دوران امامت - ‎۶ مسئله جانشینی - ‎۷ مکتب دینیمیلاد امام جعفر صادق (ع) ششمین امام شیعیان | ستاره setare.com/fa/news/.../میلاد-امام-جعفر-صادق-ع-ششمین-امام-شیعیان‎Cached12 دسامبر 2016 ... میلاد امام جعفر صادق در روز 17 ربیع الاول و همزمان با میلاد پیامبر می باشد. میلاد امام جعفر صادق در شهر مدینه بوده و پدر ایشان امام باقر است. ولادت امام جعفر صادق(ع) - شهرداری مشهد www.mashhad.ir/portal.../513070-ولادت-امام-جعفر-صادق-ع.html‎Cachedجعفربن محمد بن علی بن الحسین بن علی بن ابی طالب علیهم السلام، ششمین امام شیعیان است. کنیه ایشان "ابوعبدالله" و لقب مشهورشان "صادق" است. القاب دیگر ایشان ... ویژه نامۀ ولادت امام جعفر صادق علیه السلام www.hawzah.net/fa/.../ویژه-نامۀ-ولادت-امام-جعفر-صادق-علیه-السلام‎Cached Similarششمین اخترتابناک آسمان امامت حضرت امام جعفر صادق(ع) درروز جمعه 17 ربیع الاول ... علیهم السلام، ششمین امام شیعیان، و پنجمین امام از نسل امیر المؤمنین (ع) کنیه او ابو ... ولادت امام صادق(ع) ششمین امام شیعیان و رئیس مذهب جعفری(83 ق) - راسخون https://rasekhoon.net/.../ولادت-امام-صادق(ع)-ششمین-امام-شیعیان-و-رئیس-مذهب-جعفری(83-ق)/ ولادت امام صادق(ع) ششمین امام شیعیان و رئیس مذهب جعفری(83 ق). حضرت امام جعفر صادق(ع) فرزند امام محمد باقر(ع) و از مادری به نام اُمّ فَروَه دختر قاسم بن محمد بن ابی بکر ... میلاد امام جعفر صادق (ع) ششمین امام شیعیان | میلاد امام - قطره www.ghatreh.com/news/.../میلاد-امام-جعفر-صادق-ششمین-امام-شیعیان 12 دسامبر 2016 ... میلاد امام جعفر صادق در روز 17 ربیع الاول و همزمان با میلاد پیامبر می باشد. میلاد امام جعفر صادق در شهر مدینه بود. ولادت، از کودکی تا بزرگسالی | ام الکتاب، پایگاه تخصصی حضرت امام ... sadeq.ommolketab.ir/category/.../ولادت،-از-کودکی-تا-بزرگسالی/‎Cached... الحسین بن علی بن ابی طالب علیهم السلام، ششمین امام شیعیان، و پنجمین امام از نسل […] ادامه ... تاریخ ولادت امام صادق (ع) در تاریخ ولادت امام صادق علیه السلام اختلاف است ... ولادت امام صادق علیه السلام و نامگذاری امام جعفر صادق، امام ششم شیعیان، در هفدهم ... امام جعفر صادق (ع) - همشهری آنلاین www.hamshahrionline.ir/details/35892‎Cached Similar5 نوامبر 2007 ... همشهری آنلاین: ششمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت امام صادق(ع)، احیاگر آیین رسول ... امام ششم شیعیان و رئیس مذهب تشیع درسال 114 هجری قمری در سن 31 سالگی به امامت رسید و ردای ولایت بردوش گرفت. ... سلام بر او از میلاد تا میعاد. امام صادق علیه السلام - ویکی شیعه fa.wikishia.net/view/امام_صادق_علیه_السلام‎Cached Similarجعفر بن محمد معروف به امام جعفر صادق(ع) (۸۳-۱۴۸ق)، ششمین امام شیعیان امامی. پدر وی امام باقر(ع) و مادرش ام فروه است. امام صادق در دوران حکومت پنج خلیفه آخر اموی و دو ...