مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

چگونه به آسانی اعتیاد به شیشه را ترک کنیم؟

[ad_1]

 

با دلگرم همراه باشید تا با بهترین راه و روش ها برای ترک مواد مخدر(شیشه) آشنا شوید.

 

راه های مناسب برای ترک اعتیاد

رهایی از اعتیاد

 از میان مواد اعتیادآور ، مواد محرک به واسطه ترکیبات شیمیایی خاص علاوه بر صدمات جسمانی دارای قدرت فراوان در ایجاد وابستگی روانی و تغییرات رفتاری در فرد می باشند .

به همین دلیل میزان وابستگی فرد به این مواد بسیار بالا است و در صورت اقدام به ترک خودسرانه احتمال وسوسه ، لغزش و عود به میزان زیادی وجود دارد . مواد محرک با ایجاد حالات روانی _ رفتاری خاص و هجوم افکار نا خواسته ، توهم و هذیان برای خود فرد و اطرافیان بسیار خطرناکند .

با توجه به خصوصیات مذکور ، مواد محرک بویژه شیشه روان درمانی منحصر به خود را می طلبد که در آن به جز در موارد معدود از دارو استفاده نمی شود واین روان درمانی از نوع شناختی _ رفتاری (CBT) می باشد .

 

 راه های مناسب برای ترک اعتیاد

 

شیشه چیست ؟

 

راه های مناسب برای ترک اعتیاد
راه های مناسب برای ترک اعتیاد

 

متیل آمفتامین، که در بازار سیاه بنام «شیشه» معروف است شیشه در رده آمفتامین ها است و خاصیت محرکی دارد.مت‌آمفتامین با تاثیر مستقیم بر مکانیسم‌های مغز شادی و هیجان کاذب در فرد ایجاد می‌کند. مت‌آمفتامین همچنین باعث اختلال شدید در خواب و یا بی‌خوابی شدید می‌شود.

مصرف کننده دچار بی‌اشتهایی شدید شده و ساعت‌ها و حتی تا روزها اشتها به غذا ندارد. در عین حال این ماده باعث تشنگی می‌شود و مصرف کننده مجبور است مقدار زیادی آب بنوشد.در روان درمانی شناختی _ رفتاری ، درمانگران تلاش می کنند تا با ایجاد شناخت و خود آگاهی در بیمار ،تغییرات رفتاری که همانا حرکت به سوی زندگی بدون مواد و فاصله گرفتن از عوارض خطرناک آنهاست بوجود آورند و در نهایت با تغییر سبک زندگی فرد او را به یک زندگی سالم رهنمون سازند .

اخیرا" در درمان روان شناختی وابستگی به مواد محرک از الگوی ماتریکس (matrix) استفاده می شود . روش درمانی ماتریکس ، درمانی غیر دارویی در افراد وابسته به شیشه است که جز در موارد نادر نیاز به بستری بیماران نمی باشد . این روش معروفترین و شناخته شده ترین روش درمان اعتیاد به شیشه در سراسر دنیاست .

اجرای ماتریکس که به صورت هفتگی با حضور درمانگر و بیمار انجام می شود ، یک برنامه زمانبندی شده سه ماهه می باشد که تمام جلسات دارای یک برنامه تدوین شده مشخص است . در تعدادی از جلسات حضور حداقل یکی از اعضای خانواده بیمار ضرورت دارد . مدت زمان هر جلسه در یک روز حدود 30 دقیقه بوده که در طول جلسه مباحث مخصوص آن جلسه ، تکالیف جلسه قبل ، آموزشهایی برای هفته آینده، بر رسی وضعیت رفتاری در طول هفته و غیره را شامل می شود .

 

راه های مناسب برای ترک اعتیاد

 

آیا اعتیاد درمان پذیر است؟


علیرغم اینکه اعتیاد یکی از پیچیده ترین بیماریها می باشد چنانچه فرد تمایل واقعی به درمان داشته و این امر برایش ارزشمند باشد و با روش درست به پیش رود قطعا درمان می گردد ، در حالیکه در مورد برخی از بیماریها متاسفانه چنین مسئله ای دیده نمی شود.

در مقابل در صورتیکه فرد هنوز به تشخیص درستی نرسیده باشد، به عمق مشکلات و عوارض ناشی از اعتیاد خود واقف نگردیده ، تمایل واقعی جهت درمان نداشته و حتی به ادامه روند اعتیاد خود بیشتر تمایل داشته باشد متاسفانه هرگونه اقدام درمانی بی نتیجه خواهد بود.


البته در موارد نادری بدلیل پیچیدگیهای خاص روانی، اعتیاد یا بیماریهای زمینه ای جسمی امکان درمان وجود نداشته و تنها با برخی از داروهای خاص سعی در کنترل اعتیاد یا کاهش آسیبهای آن می شود.
لازم به ذکر است علم درمان اعتیاد دانش جدید و نوپایی در دنیا بوده و تعدد و تنوع مواد اعتیاد آور در ایران و تفاوت آن با کشورهای دیگر استفاده از منابع پزشکی خارجی را در این زمینه محدود نموده است.

از این رو درمان اعتیاد یکی از دشوارترین و پیچیده ترین موارد درمانی در علم پزشکی بوده و موفقیت درمان تنها با آمیزه ای از علم، تجربه، هنر، عشق، صبر و تعهد کادر درمانی در قالب یک کار گروهی منسجم حاصل می گردد که تحقق این همه متاسفانه کمتر به چشم می خورد.


آگاهی کامل فرد از مراحل مختلف درمانی قبل از اقدام به درمان نقش بسیارمهمی در کسب نتیجه مطلوب درازمدت دارد، در مقابل آسان گرفتن امر درمان و اقدام به درمان بدون بررسی و مطالعه کافی منجر به بروز ناکامیهای مکرر در درمان این معضل و نهایتا" بروز یاس و نا امیدی از درمان میگردد. در حالیکه چنانچه درمان بدرستی شروع شده و ادامه یابد، یک بار اقدام کافی است تا بیمار را به نتیجه مطلوب برساند.

 

 راه های مناسب برای ترک اعتیاد

 

در روش درمانی ماتریکس بر مداخلات زیر تکیه می شود :

 

  •  آشنایی بیمار و خانواده اش در باره اعتیاد ، مواد محرک و چگونگی درمان
  • شناسایی موقعیتهای مشکل آفرین هر بیمار
  • مهارت های پیشگیری از ایجاد وسوسه ، ولع مصرف و کنترل آنها
  • مهارت های مدیریت موارد احتمالی لغزش و روشهای پاک ماندن
  • افزایش توان در برخورد با استرس و ناملایمات
  • مهارت های زندگی سالم و بدون مواد نظیر برنامه ریزی ، ارتباط با دیگران ، تفریحات سالم و غیره
  • افزایش بصیرت فرد نسبت به رفتارهایش و اصلاح مشکلات روانی و رفتاری
  • مدیریت درمان اختلالات جسمی حاصل از اعتیاد
  • البته در الگوی ماتریکس علاوه بر دنبال کردن یک برنامه مدون که تمام موارد فوق و بسیاری اهداف درمانی دیگر را شامل می شود ، هدف های زیر نیز در هر جلسه دنبال می گردد :
  • افزایش ماندگاری بیماران در درمان
  • دور ماندن از مواد
  • کاهش وسوسه و میل مصرف
  • برای هر بیمار در هفته ، آزمایش ادرار انجام می شود و بر اساس نتایج آزمایش و مصاحبه های انجام شده در کل دوره درمان وضعیت پیشرفت بیمار ارزیابی شده و بر حسب این ارزیابی مداخلات لازم انجام می گیرد .

 راه های مناسب برای ترک اعتیاد

 

آیا درمان اعتیاد را می توان تضمین نمود؟


درمان اعتیاد شامل دو بخش عمده درمان وابستگی جسمی (که اصطلاحا به آن سم زدائی می گویند) و درمان وابستگی روانی می باشد که درمان وابستگی روانی مهمترین بخش آن می باشد . در درمان وابستگی جسمی پزشک نقش عمده را داشته ولی در درمان وابستگی ذهنی و روانی بیمار نقش اصلی را ایفا می نماید.

البته در درمان وابستگی روانی پزشک آگاه و مجرب می تواند راهکارهای متعددی را به فرد ارائه نماید تا وابستگی فرد را رفع نماید ولی چنانچه فرد پس از سم زدائی در پی شرکت در برنامه های آموزشی فوق نبوده و یا آنها را در عمل بکار نبندد متاسفانه احتمال عود بالا خواهد بود( چرا که رمز موفقیت در انجام دادن است نه دانستن ).

از اینرو تضمین سم زدائی تا حدود زیادی بعهده پزشک ولی تضمین درمان کامل عمدتا در دست خود بیمار است و با شناخت نسبی از بیمار و سایر مسائل مهم در مشاوره ابتدای درمان تا حدودی می توان نتیجه نهایی درمان را پیش بینی نمود.

 

راه های مناسب برای ترک اعتیاد

 

عوارض مصرف شیشه


مت‌آمفتامین با ورود به سیستم عصبی مرکزی باعث آزاد شدن ناگهانی واسطه شیمیایی دوپامین در مغز می‌شود که باعث تحریک سلولهای مغزی و افزایش حالت تهاجمی و افزایش حرکات جسمی می‌شود. در صورت ادامه مصرف بعد از مدت طولانی علایم بدخلقی و افسردگی و علایم اختلال حرکتی مثل پارکینسون در فرد ظاهر می‌شود.

همچنین این ماده در همان ابتدای مصرف خسارات جبران ناپذیری را در مغز وارد می‌آورد که افت حافظه، پرخاشگری و تهاجم، رفتارهای جنون آمیز و آسیب‌های قلبی و مغزی از عوارض مصرف آن است. این ماده به صورت داخل بینی و خوراکی و تزریق وریدی و کشیدنی یا تدخین مصرف می‌شود و بلافاصله بعد از مصرف حالتی به نام rush یا flash در فرد ایجاد می‌گردد. با مصرف این ماده حالاتی مثل هیجان زدگی، بی تابی، سخن‌گفتن تند، کاهش خواب و اشتها و افزایش فعالیت‌های فیزیکی به وجود می‌آید.

 

راه های مناسب برای ترک اعتیاد

 

شیشه آمفتامین ها و دیگر داروهاى غیر قانونى

 

مشکلات و تاثیرات ناشى از شیشه استعمال ترکیب داروها قابل پیش بینى نیست. بعضى اوقات داروهاى کندساز (آن دسته که فعالیت هاى بدنى را از طریق تاثیر بر روى سیستم عصبى مرکزى کاهش مى دهد) همانند الکل بنزودیازپین ها به منظور خنثى کردن تاثیرات تحریک کننده کریستال مورد استفاده قرار مى گیرد. به هر حال استفاده از چند نوع داروى براى این منظور ممکن است منجر به استفاده مرتب و وابستگى به انواع داروها شود.

• شیشه و روابط جنسى

یکی از مواردی که خیلی از افراد آلوده به مصرف شیشه می شوند و به این ماده روی می آورند به این دلیل است که استفاده از شیشه مى تواند نیاز و فعالیت جنسى فرد را به طور غیرعادى افزایش دهد .

این به همراه دیگر تاثیرات استعمال این ماده ممکن است فرد را به قدرى بى توجه و از خود بیخود کند که فرد استفاده از وسایل حفاظتى پیشگیرى را فراموش کند و همچنین شخص را وادار به افراط در فعالیت هاى جنسى مى کند که قطعاً آسیب هاى غیرقابل جبرانى را به همراه دارد و امکان ابتلا به ویروس و دیگر بیمارى هاى مقاربتى را افزایش مى دهد.

• شیشه و بیمارى هاى عفونى

بعضى از داروهاى ضد ایدز مى توانند مانع عکس العمل بدن در تجزیه کریستال شود و این موجب مى شود تا سطح پایدارى کریستال در سیستم گردش خون طولانى تر و بیشتر شود. استعمال کریستال با استفاده از پیپ یا به شکل سیگارت موجب سوزاندن و بریدن لب ها مى شود که احتمال سرایت انواع ویروس ها از جمله هپاتیت C را افزایش مى دهد.

فضاى استعمال کریستال تزریقى نیز در احتمال آلودگى به هپاتیت C و ایدز موثر است به خصوص اگر سوزن، سرنگ و دیگر تجهیزات تزریقى (قاشق، صافى، شریان بند) مشترکاً استفاده شود. اگر مبتلایان به ایدز از کریستال به طور گسترده و در مدت زمان طولانى استفاده کنند تعداد ویروس ها در بدن آنها افزوده خواهد شد.

• وابستگى به مصرف شیشه

خیلى از کسانى که کریستال مصرف مى کنند این ماده را وابسته کننده توصیف مى کنند. مصرف کنندگان این ماده در ابتدا تشویق مى شوند کمى از این ماده را همراه داشته باشند تا در مواقع ناگهانى به دادشان برسد. با توجه به ماهیت وابسته کننده این ماده فرد از لحاظ روانى و فیزیکى به آسانى به آن وابسته مى شود.

شخصى که از نظر روانى به کریستال وابسته شود بیش از هر چیزى در زندگى طالب آن مى شود. وقتى که بدن فرد با مخدرها سازگارى پیدا مى کند وابستگى فیزیکى اتفاق مى افتد و در این وضعیت فرد تدریجاً به عملکرد مواد مخدر در سیستم بدن عادت مى کند.

بالارفتن سریع قدرت تحمل و وابستگى نسبت به کریستال و مصرف دوز بالاى این ماده براى رسیدن به تاثیر مطلوب از دلایل معمول مصرف عنوان شده است. حالت و حس آرامش و خلسه بى نهایتى که به دنبال مصرف متامفتامین ها در فرد ظهور پیدا مى کند اغلب موجب بروز میل بیش از حدى براى استفاده بیشتر از این ماده در شخص مى شود.

 

درمان اعتیاد

راه های مناسب برای ترک اعتیاد

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

 

 

 

 

 

+ 0
مخالفم - 0

[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

چگونه آلرژی یا حساسیت را درمان کنیم؟چگونهچگونه آلرژی خود را درمان کنیم؟ با دلگرم همراه باشید تا شما را با راه های درمان آلرژی و چگونه خمیدگی شانه ها و قوزِ پشت را صاف کنیم؟کسانی که برای مدت زمان طولانی و طبق عادت دستهایش را به سمت جلو می دهند و شانه ها را کلینیک تخصصی ترک اعتیاد آینده کلینیک تخصصی ترک اعتیاد آینده، سم زدایی، ترک متادون، ترک ترامادول، ترک شیشه، ماتریکس چگونه مورچه ها را فراری دهیم؟ نیک صالحی پرتال …سایر مطالب خانه داری دستگیره های آشپزخانه به شکل قلب را خودتان در خانه درست کنیدچگونگی به حرف در آمدن کودک نیک صالحی پرتال …عفونت های زنانه را از طریق چه راه هایی می توان درمان کرد؟ زیبایی پوست صورت به کمک بهترین راه ترک مواد مخدر از راه شربتی گزارشبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا ؛ تریاک از جمله داروهای گیاهی است که به صورت گیاه تکناز دیدنی ها، خبری، پزشکی، اس ام اس، عکس، …کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به تکناز می باشد استفاده از مطالب سایت تکناز یک ارور رخ داد یک نشریه الکترونیکی مناسب برای کاربرانی باشد که به دنبال مطالب جذاب به زبان فارسی خانه داری پزشکان ایران پارکت به کفپوش هایی اطلاق می شود که جنس آن ها از چوب است سطوح چوبی یا همان پارکت ها به تبدیل صورت های مختلف انرژی به یکدیگر آهنگ …تبدیلصورتهایمختلفبا تغییر دادن جهت نیرو به ما کمک می کند به عنوان مثال، برای بلند کردن یک وزنه به کمک یک چگونه آلرژی یا حساسیت را درمان کنیم؟ چگونه آلرژی یا حساسیت را درمان کنیم؟چگونه آلرژی خود را درمان کنیم؟ با دلگرم همراه باشید تا چگونه خمیدگی شانه ها و قوزِ پشت را صاف کنیم؟ کسانی که برای مدت زمان طولانی و طبق عادت دستهایش را به سمت جلو می دهند و شانه ها را نزدیک به کلینیک تخصصی ترک اعتیاد آینده کلینیک تخصصی ترک اعتیاد آینده، سم زدایی، ترک متادون، ترک ترامادول، ترک شیشه، ماتریکس چگونه مورچه ها را فراری دهیم؟ نیک صالحی پرتال سرگرمی سایر مطالب خانه داری دستگیره های آشپزخانه به شکل قلب را خودتان در خانه درست کنید چگونگی به حرف در آمدن کودک عفونت های زنانه را از طریق چه راه هایی می توان درمان کرد؟ زیبایی پوست صورت به کمک این بهترین راه ترک مواد مخدر از راه شربتی گزارش به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا ؛ تریاک از جمله داروهای گیاهی است که به صورت گیاه کامل تکناز دیدنی ها، خبری، پزشکی، اس ام اس، عکس، مطالب جالب و کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به تکناز می باشد استفاده از مطالب سایت تکناز با ذکر یک ارور رخ داد یک نشریه الکترونیکی مناسب برای کاربرانی باشد که به دنبال مطالب جذاب به زبان فارسی در خانه داری پزشکان ایران پارکت به کفپوش هایی اطلاق می شود که جنس آن ها از چوب است سطوح چوبی یا همان پارکت ها به دلیل تبدیل صورت های مختلف انرژی به یکدیگر آهنگ یادگیری تبدیلصورتهای با تغییر دادن جهت نیرو به ما کمک می کند به عنوان مثال، برای بلند کردن یک وزنه به کمک یک قرقره



لینک منبع :چگونه به آسانی اعتیاد به شیشه را ترک کنیم؟

چگونه به آسانی اعتیاد به شیشه را ترک کنیم؟ - مجله اینترنتی دلگرم www.delgarm.com/.../150908-راه-های-ترک-اعتیاد-سریع-و-راحت‎Cached12 دسامبر 2016 ... چگونه به آسانی اعتیاد به شیشه را ترک کنیم؟:روشهای مناسب برای ترک اعتیاد ( شیشه - کراک - هروئین)با دلگرم همراه باشید تا با بهترین راه و روش ها ... روشهای ترک اعتیاد | دکتر محمد والی پور - متخصص روانپزشکی www.drvalipour.ir/index.php?ToDo=ShowArticles&AID=2353‎Cached Similarلازم به ذکر است علم درمان اعتیاد دانش جدید و نوپایی در دنیا بوده و تعدد و تنوع مواد اعتیاد آور در ایران و ... در مقابل آسان گرفتن امر درمان و اقدام به درمان بدون بررسی و مطالعه کافی منجر به بروز ناکامیهای مکرر ... لازم به ذکر است ترک الکل خطرات بیشتری نسبت به ترک مواد مخدر داشته و حتی با رعایت ... روش سم زدائی جایگزین چگونه است؟ راحت ترین روش ترک شیشه - مرکز نوروفیدبک آلومینا irmind.com/component/content/article/135.html‎Cached Similar7 آوریل 2012 ... اخبار: چگونه با ورزش باسن های زیباتری داشته باشیم؟ ... این روش معروفترین و شناخته شده ترین روش درمان اعتیاد به شیشه در سراسر دنیاست . ... کلمات کلیدی : عوارض ترک شیشه درمان جدید روشهای ترک اعتیاد به شیشه .... با توجه به ماهیت وابسته کننده این ماده، فرد از لحاظ روانی و فیزیکی به آسانی به آن وابسته می‌شود. ترک اعتیاد به شیشه بسیار آسان تر از ان است که فکر می کنید - حکیم ... rhodium.blogsky.com/1392/08/04/post-640/‎Cached Similar26 ا کتبر 2013 ... ترک اعتیاد به مخدر شیشه بسیار راحت است اما راه های دارد که متاسفانه در ایران ... اما انچه درمان اعتیاد به شیشه را مشکلتر می کند از بین بردن روحیه ... ترک شیشه - ترک اعتیاد به شیشه - آیس کریستال مت‌آمفتامین dariushclinic.com/drug-addiction/methamphetamine.html‎Cached Similar Rating: 5 - 140 votes ترک اعتیاد به شیشه , ترک شیشه , ترک مصرف شیشه , عوارض مصرف شیشه راههای ... و نوروفیدبک - ترک شیشه چگونه است - داروهای ترک شیشه - شیشه مخدر - شیشه ). چگونه شیشه را ترک کنیم؟ + دستور العمل دارویی - پارسینه www.parsine.com/.../چگونه-شیشه-را-ترک-کنیم-دستور-العمل-دارویی‎Cached Similar16 نوامبر 2013 ... در طول دو هفته اول ترک اعتیاد شیشه ما مصرف کننده را از استفاده منع نمی کنیم فقط او را تشویق به کاهش دفعات مصرف و تغییر ساعت مصرف از شب به ... روش درمان اعتیاد به شیشه و کراک www.fardanews.com/fa/.../روش-درمان-اعتیاد-به-شیشه-و-کراک‎Cached Similarاز این رو توجه سیاست‌مداران و کارشناسان به کاهش گرایش معتادان به مواد مخدر جدید و ... معتادان پس از ترک به انواع روشهای رایج فعلی مجددا به مصرف مواد مخدر روی می‌آورند. روش های ترک اعتیاد به مواد مخدر(تریاک,هروئین و شیشه) - بیتوته www.beytoote.com/health/addiction/addiction-ways-quit.html‎Cached Similarروش های ترک اعتیادبه مواد موخدر,معایب ومحاسن روش های ترک اعتیاد,ترک اعتیاد به روش ... ترک اعتیاد الکل, چگونه الکل را ترک کنیم ... در این روش ترک اعتیاد، بیمار به یک باره مصرف مواد مخدر را قطع می کند بدون آنکه دارو یا ترکیبی را جایگزین مصرف مواد بکند. .... برنامه آسان ٧ ساعته براى کاهش وزن ٥ تا ٧ کیلو و سایز ١٥ cm موضعى بدن. چگونه معتادان را باز داریم - بهبودی اعتیاد hamrah.co/صفحات/چگونه-معتادان-را-باز-داریم/‎Cached Similarآنها حتی اگر با تمام وجود نیز بخواهند که مصرف مواد را ترک نمایند، به دلیل وجود ... بدین ترتیب کم کردن و یا قطع کردن مصرف مواد کار آسانی نیست. به .... آنها را وادار به ترک محرمات و ادای فرایض دینی نماییم آنها گرایشی به سمت مواد مخدر پیدا نمی کنند. .... از شما دعوت می کنیم تا از طریق شبکه های اجتماعی نیز با وب سایت همراه در ارتباط باشید ... سم زدایی و خماری - بهبودی اعتیاد hamrah.co/صفحات/سم-زدایی-و-خماری/‎Cached Similarخماری حالتی است که اکثر ما معتادان هنگام دفع شدن سموم مواد مخدر از بدنمان به آن دچار می شویم. ... که ما سراغ داریم، به ما کمک می کند تا مشکلات و مسائل زندگی را آسان تر تحمل کنیم. ... در واقع برای برخی از ما قطع مصرف مواد مخدر و ترک فیزیکی اعتیاد باید تحت ... بدنمان نیستیم و نمی دانیم که چگونه می توانیم خود را از شَر مواد مخدر خلاص کنیم.