مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

راه‌های جاویدان رومی

[ad_1]
تین‌نیوز| مردم روم در دامن امپراتوری خود از فرط تنبلی بی‌حس شده بودند و با حرص و ولع بسیار ثروت‌های سرشاری را که به‌وسیله کاروان‌های متوالی از ممالک دوردست حمل و به‌پای ایشان ریخته می‌شد، استفاده می‌کردند و کاری جز بهره‌برداری از لذات زندگی نداشتند و عمری را با آسایش می‌گذراندند. بقای امپراتوری فقط از برکت وجود ارتش بود که در سایه حمایت آن ماجراجویان حریص دست بر ثروت ممالک مغلوب می‌گذاشتند و آن را به کشور خود منتقل می‌ساختند.
 
حمل‌ونقل اشخاص و مال‌التجاره امری حیاتی بود. راه‌های ارتباطی که شریان‌های واقعی مملکت بودند دائما تکمیل و اصلاح می‌شدند و توجه و محافظت آنها با نهایت دقت ممکن انجام می‌شد و به این طریق قسمت بزرگی از شبکه عالی راه‌‌های رومی به‌وجود آمد که تا دوران ما باقی مانده است. 

رومیان که پی در پی از فتحی به فتح دیگر نائل می‌آمدند، عادت کرده بودند که همواره پایتخت خود را به‌وسیله جاده‌ای به ممالک دست نشانده متصل سازند. اولین راه بزرگ سنگفرش شده از این قبیل در سال 311 قبل از میلاد به‌وسیله آپیوس کلودیوس مابین روم و کاپو درست شد و این همان جاده مشهوری است که به راه آپین معروف است و هنوز قسمتی از آن در حومه شهر روم وجود دارد و در نزدیکی آنچیا بر پلی به طول 220 متر قرار گرفته است.

سپس کنسول فلامینیوس راه مابین روم و ریمینی را مفروش کرد و به این منظور تونلی به طول 300 متر حفر کرد و این همان است که امروزه به راه فلامینین معروف است. خلاصه در طول ممالک دست نشانده آن در اطراف جهان 29 راه بزرگ ساخته شد که همگی از شهر جاویدان روم سرچشمه می‌گرفتند و به شهرهای بزرگ ایتالیا و مملکت گل‌(فرانسه امروزی)،انگلستان، اسپانیا، آلمان، آسیای صغیر، عربستان و آفریقای شمالی ختم می‌شدند و به این ترتیب 90هزار کیلومتر راه ساخته شد. برای ساختن این راه‌ها ابتدا آن‌قدر زمین را می‌کندند تا به زمین سخت برسند و سپس در این زمین سخت طبقه‌ای را برمی‌داشتند و به‌جای آن شن می‌ریختند.

آنگاه فرشی از خاک رس یا ساروج با دقت می‌ساختند و برپایه مزبور قرار می‌دادند و قبل از پوشش سطحی، طبقه دیگری نیز روی طبقه بتونی درست می‌کردند. پوشش سطحی عموما از سنگ یا قطعات مکعب شکلی بود که از سیمان می‌ساخته‌اند و روی هم ضخامت این پوشش‌ها نزدیک به یک متر بوده است. جاده‌ها حتی‌المقدور به خط مستقیم ساخته می‌شد و به این منظور از حفر تونل‌ها و احداث پل‌ها و حتی در صورت لزوم از خشک کردن باتلاق‌ها خودداری نمی‌کردند.

برای اندازه‌گیری فواصل و علامت‌گذاری راه‌ها واحدی به‌نام «میل» یا هزاره به‌کار می‌بردند که معادل هزار قدم بوده است.  حکومت روم در این شبکه راه تشکیلات مرتبی برای حمل‌ونقل بار و مسافر ایجاد کرده بود که از هر حیث با آنچه در ابتدای قرن گذشته در اروپا معمول بود، برابری می‌کرد. هرکس که گذرنامه‌ای در دست داشت می‌توانست در کالسکه‌های پستی بنشیند و عینا مانند سرویس‌های دلیجان اروپایی در قرن نوزدهم این کالسکه‌ها منزل به منزل پستچی و اسب‌های خود را عوض می‌کردند اما دولت در اعطای گذرنامه نهایت امساک و خست را به خرج می‌داد.

از بارهای مسافران آنچه حجم بزرگی داشت بر گاری‌های مخصوص حمل می‌شد و هیات مخصوصی از ماموران دولتی موظف بودند که تمام دستگاه مزبور را بازرسی کنند و حسن عمل آن را تحت نظر گیرند. اینان به ایستگاه‌ها سرکشی می‌کردند، ورود و خروج بسته‌های پستی را ثبت می‌کردند، در مواقع تجهیز عمومی مواظب بودند که دستورات دولت درباره ضبط و مصادره اشیا و لوازم کاملا اجرا شود و از همه مهم‌تر اینکه وظیفه داشتند که بر روحیه مردم نیز نظارت کنند. بنابراین دستگاه پست به‌منظور حمل و توزیع کاغذهای خصوصی مردم وجود نداشته است و در مواردی‌که کسی کار یا پیغام معجلی داشت، بهترین کار این بود که اسبی با زین و لوازم اجاره کند و خود ماموریت لازم را به انجام رساند.
 
پی‌یر روسو، تاریخ صنایع و اختراعات، ترجمه حسن صفاری، امیرکبیر، 1390: صص98-100.


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

شوش شهر کهن ایران زمین شوش شهر کهن ایران زمین معبدچغازنبیل،آرامگاه دانیال نبی،هفت تپه،کاخ شاوور،کاخ لیست آثار و کتابهای نویسندگان خارجی اطلاعات …این وبلاگ اطلاعات عمومی از ایران و سراسر جهان را در اختیار علاقه مندان به یادگیری و حل صلح ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزادصلحبه گفته باروخاسپینوزا صلح به معنی نبود جنگ نیست بلکه فضیلتی است که از نیروی جان مایه عرفان و رهبانیت در مسیحیت عرفان و رهبانیت در مسیحیت عباس رسول‌زاده چکیده عرفان برای درک حقایق ادیان در برابر لیست آثار و کتابهای نویسندگان خارجی راهنمای حل …مژده به علاقه مندان حل جدول مدیریت راهنمای حل جدول رضا آقازاده کلیبر بدنبال پیگیری و سؤالات گوناگون در مورد ایمان و مذهبکتاب‌مقدس ترجمۀ هزارۀ نو، از زبان‌های اصلی عبری و یونانی جلد طرح چرمی ۱۶۸۰ صفحهخداناباوری ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزادخداناباوریخداناباوری یا بی‌خدایی یا خداانکاری یا الحاد، در معنای عام، رد باور به وجود خدا استگلستانه جلسات گلستان سعدیگلستانه جلسات گلستان سعدی نکات مفید حکایت ۲۰ غافل غفلت، یاد در پوششی از میل دیگر زبان و ادبیات فارسی کالبد شکافی واژه های …زبان و ادبیات فارسی کالبد شکافی واژه های فارسی آریا ادیب نظر قانون اساسی جمهوری اسلامی و مراجع تقلید در مورد …نظرقانوناساسیجمهورییکی از مهمترین زیارتگاه های اهل حق کرمانشاه مقبره سلطان سهاک مشکل بررسی عقاید اهل حق شوش شهر کهن ایران زمین شوش شهر کهن ایران زمین معبدچغازنبیل،آرامگاه دانیال نبی،هفت تپه،کاخ شاوور،کاخ آپادانا شوش صلح ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد صلح به گفته باروخاسپینوزا صلح به معنی نبود جنگ نیست بلکه فضیلتی است که از نیروی جان مایه می لیست آثار و کتابهای نویسندگان خارجی اطلاعات عمومی ایران و این وبلاگ اطلاعات عمومی از ایران و سراسر جهان را در اختیار علاقه مندان به یادگیری و حل جدول عرفان و رهبانیت در مسیحیت عرفان و رهبانیت در مسیحیت عباس رسول‌زاده چکیده عرفان برای درک حقایق ادیان در برابر ظواهر سؤالات گوناگون در مورد ایمان و مذهب س سلام بدون مقدمه می‌رم سر سؤال این‌که میگن ۱۴ تا معصوم هستند که اصلا گناه نکردند درسته؟ لیست آثار و کتابهای نویسندگان خارجی راهنمای حل جدول رضا مژده به علاقه مندان حل جدول مدیریت راهنمای حل جدول رضا آقازاده کلیبر بدنبال پیگیری و خداناباوری ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد خداناباوری خداناباوری یا بی‌خدایی یا خداانکاری یا الحاد، در معنای عام، رد باور به وجود خدا است گلستانه جلسات گلستان سعدی گلستانه جلسات گلستان سعدی نکات مفید حکایت ۲۰ غافل غفلت، یاد در پوششی از میل دیگر قرار زبان و ادبیات فارسی کالبد شکافی واژه های فارسی زبان و ادبیات فارسی کالبد شکافی واژه های فارسی آریا ادیب نظر قانون اساسی جمهوری اسلامی و مراجع تقلید در مورد اهل حق نظرقانوناساسی یکی از مهمترین زیارتگاه های اهل حق کرمانشاه مقبره سلطان سهاک مشکل بررسی عقاید اهل حق اهنگ های جاویدان درویش امپراطوری های جاویدان ترانه های جاویدان گل های جاویدان



لینک منبع :راه‌های جاویدان رومی

راه های جاویدان رومی - روزنامه دنیای اقتصاد donya-e-eqtesad.com/news/1082597‎Cachedراه‌های جاویدان رومی. روزنامه دنیای اقتصاد - شماره 3930 تاریخ چاپ:1395/09/21 بازدید: 430بار کد خبر: DEN-1082597. راه های جاویدان رومی ... Images for راه‌های جاویدان رومی جاویدان - کشف حمام رومی در اسپانیا javidan-group.blogfa.com/post-557.aspx‎Cachedبه گزارش میراث آریا، کارگران راه سازی که برای احداث چند خیابان در اطراف کلیسای جامع شهر مالاگای اسپانیا در حال خاک برداری بودند، به صورت کاملا اتفاقی بقایایی ... بابک خرمدین - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/بابک_خرمدین‎Cached Similarبابک ادعا کرد که روح جاویدان در کالبد او وارد شده و تحریک ساکنین بذ را آغاز کرد. ..... گرفتاری‌های مأمون در ۲۱۶ و ۲۱۷ و ۲۱۸ در جنگ با روم شرقی و مرگ او در ۲۱۸ موجب شد که .... بابک بر سر راه دشمن چاه‌ها و حفره‌ها کنده بود و پای اسب‌های سپاه افشین در آن‌ها ... صلح - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/صلح‎Cached Similarجنگیدن و وادار کردن طرف مغلوب به پذیرش صلح خود یکی از راه‌های رسیدن به صلح است که به صلح رومی معروف است. ... راه دیگر رسیدن به صلح با کمک مذاکرات سیاسی و یا فعالان صلح است. آرمان جهانی ... دنیا با تمام مشکلاتش از پاسخ‌های تو شکل یافته‌است، بنابراین راه حل در ایجاد مشکلات تازه نیست - .... «صلح جاویدان و حکومت قانون». جاویدنامه - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/جاویدنامه‎Cached Similarاقبال در جاویدنامه مانند سفری که دانته شاعر ایتالیایی راه آسمانی را در پیش گرفت، به همراه مولانا جلال الدین رومی به سفری روحانی پرداخته و در این سفر با شخصیت‌های ... تاریخ نظامی ایران - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/تاریخ_نظامی_ایران‎Cached Similarداریوش با جمع‌آوری سربازان نخبه، گارد جاویدان را بوجود آورد که شمار سربازان آن به ... بر سلوکیان و روم وارد کنند و در نهایت شیوهٔ جنگی یونانیان که به روم منتقل شده بود ... شاهنشاهی ساسانی - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/شاهنشاهی_ساسانی‎Cached Similarایران در دورهٔ ساسانیان، تأثیر زیادی بر فرهنگ روم گذاشت. .... نرسه، جانشین بهرام سوم (که مدت کوتاهی در سال ۲۹۳ فرمان راند)، جنگ دیگری را علیه رومی‌ها به راه انداخت. ..... او، خسرو اول، که به او «خسرو انوشیروان» یا «انوشه‌روان» (به معنی دارنده روح جاویدان) هم ... "مولانا جلال الدین رومی" یکی از نامهای برجسته تصوف در آناتولی | TRT دری www.trt.net.tr/.../mwln-jll-ldyn-rwmy-ykhy-z-nmhy-brjsth-tswf-dr-antwly-143295‎Cached10 دسامبر 2014 ... مولانا در طول زندگی خود ۵ اثر جاویدان آفریده است. ... گذشت ۸۰۰ سال از تولد مولانا جلال الدین رومی، اندیشه ها و تفکرات وی هنوز هم چراغ دل و راه انسانها است. گارد جاویدان هخامنشی (Immortals (Persian - ساختار ارتش ساسانی gardejavidan.blogfa.com/post-7.aspx‎Cachedگارد جاویدان هخامنشی (Immortals (Persian - ساختار ارتش ساسانی - علوم نظامی ... در موقع محاصره قلعه‌های مستحکم رومی که دور آن‌ها خندق‌های عمیقی داشته اغلب از راه حفر ...