مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

علت و علائم زایمان زودرس چیست؟

[ad_1]

علت زایمان زودرس (زایمان نارس) می‌تواند فیبروم رحم، عفونت واژن و... باشد. وجود انقباظات رحمی از علائم زایمان زودرس به شمار می‌آید.

علت و علائم زایمان زودرس چیست؟

زمان تولد نوزاد به طور طبیعی، هفته سی و هفتم بارداری به بعد می‌باشد. به زایمانی که بین هفته بیستم بارداری تا هفته سی و هفتم بارداری اتفاق افتد اصطلاحا زایمان زودرس (زایمان نارس) گفته می‌شود. آمارها نشان می‌دهد که 71% از نوزدان در بین هفته های سی و چهار تا سی و ششم بارداری متولد می‌شوند. هر چقدر تولد نوزاد زودتر از زمان موعد اتفاق افتد، احتمال وقوع مشکلات جدی برای نوزاد بیشتر می‌شود. نوزادانی که قبل از هفته بیست و چهارم بارداری متولد می‌شوند احتمال زنده ماندنشان بسیار کم می‌باشد و در صورت زنده ماندن مشکلات زیادی در بحث سلامت برای آن‌ها پیش خواهد آمد؛ مشکلاتی همچون یادگیری، مهارت‌های حرکتی، تکلم و.... نوزادانی که یک تا سه هفته زودتر از زمان موعد به دنیا می‌آیند احتمال مرگشان در هفته اول تولد شش برابر و در سال اول تولد سه برابر بیشتر از نوزادانی است که به موقع به دنیا می‌آیند.

علت زایمان زودرس چیست؟

  • بارداری‌های دو یا چندقلویی
  • جدا شدن جفت از رحم پیش از موعد
  • وجود عفونت واژن یا عفونت رحم در مارد باردار
  • فیبروم رحم
  • شکل غیر طبیعی رحم (ناهنجاری رحمی)
  • پاره شدن کیسه آب (ساک حاملگی) قبل از شروع فشار زایمان
  • بیماری‌های مربوط به لثه (عفونت‌های دهان و دندان سریعا به جنین منتقل شده و باعث زایمان نارس می‌شود. با توجه به اینکه در دوران بارداری امکان استفاده از داروهای بی‌حسی و انجام تصویربرداری از دندان وجود ندارد بهتر است زنان قبل از باردار شدن، توجه بیشتری به بهداشت دهان و دندان خود داشته باشند و هرگونه درمانی را که لازم است انجام دهند.)
  • مصرف مواد مخدر مانند کوکائین
  • شب کاری، استرس شغلی، افسردگی و تماس با داروها به خصوص در پرستاران. خطر زایمان پیش از موعد در افرادی که نگرانی آنها درباره بارداری‌شان زیاد است، تا سه برابر افزایش می‌یابد.

با این وجود در اغلب موارد علت زایمان زودرس ناشناخته می‌باشد و می‌تواند در ارتباط با مشکلات مربوط به جنین،‌ مادر و یا هر دوی آن‌ها اتفاق افتد. معمولا ترکیبی از چند عامل جداگانه باعث بروز این زایمان نارس می‌شود و از میان هر سه زایمان نارس علت یکی از آن‌ها ناشناخته است.

علائم زایمان زودرس چیست؟

تشخیص زمان زایمان کار آسانی نیست؛‌ مخصوصا اگر زایمان زودس بخواهد اتفاق افتد. اما بهتر است با علائم و نشانه های زایمان نارس آشنا باشید:

  • وجود انقباضات منظم رحمی در یک ساعت (مشاهده هشت انقباض در یک ساعت یا بروز 4 انقباض در هر بیست دقیقه). در صورتی که انقباظات شما متوقف شود ممکن است دچار انقباضات براکستون هیکس شده باشید که انقباضات ناخوشایند اما غیر دردناک رحم هستند.
  • نشت مایع از واژن که رنگ صورتی یا مایل به قرمز داشته باشد. به این وضعیت پارگی غشا گفته می‌شود.
  • وجود دردهایی در شکم همانند دردهای مرتبط با گرفتگی شکم در قاعدگی که ممکن است همراه با اسهال باشد.
  • احساس فشار یا درد مبهم در زیر شکم یا لگن خاصره
  • احساس ناخوشایندی همانند تب و خستگی مفرط به طوری که قابل توصیف نباشد.

اگر هر یک از نشانه‌های بالا را در خود مشاهده کردید و گمان می‌کنید که علائم زایمان زودرس در شما وجود دارد حتما با ماما یا پزشک خود تماس بگیرید. آن‌ها می‌توانند با معاینه و بررسی‌های لازم به پاره شدن کیسه، وجود عفونت یا گشاد شدن دهانه رحم پی ببرند.

یکی از روش‌های تشخیصی دیگر برای پی بردن به زایمان نارس بررسی وجود پروتئین در واژن است؛ این نمونه برداری بدون بروز درد انجام می‌شود. عدم وجود پروتئین در واژن می‌تواند نشان دهد که زایمان شما به احتمال زیاد زودتر از موعد انجام نمی‌پذیرد؛ اما نه به طور قطعی.

پزشکان همچنین با بررسی ضربان قلب جنین و سونوگرافی و انجام آزمایش مایع آمنیوتیک به بررسی میزان رشد جنین پرداخته و تشخیص می‌دهند که آیا جنین به حدی رشد پیدا کرده است که برای تولد آماده باشد یا خیر.

بسته به وضعیت خطر در زمان زایمان زودرس، پزشک در مورد خطرات زایمان زودرس و خطرات ادامه بارداری تصمیم می‌گیرد؛ پزشک ممک است هر یک از تصمیمات زیر را اتخاذ نماید:

  • زایمان را با دارو به تاخیر بیندازد که این روش ممکن است کارآمد یا ناکارآمد باشد.
  • پزشک ممکن است برای آماده کردن شش‌های کودک برای تولد داروهای استروئیدی تجویز کند.
  • برای جلوگیری از عفونت آنتی‌بیوتیک تجویز کند. در صورتی که کیسه آب شما پیش از موعد پاره شود احتمال بروز عفونت بالا خواهد بود.
  • و در نهایت در صورت تشخیص بی‌خطر بودن زایمان برای جنین و مادر زایمان را انجام خواهد داد.

نوزادی که پیش از موعد به دنیا آید ممکن است د]ار مشکلاتی مانند خونریزی مغزی یا بیماری‌های مزمن ریوی گردد. به هر میزان نوزاد زودتر متولد شود احتمال خطر نیز بیشتر است.

عکس زایمان زودرس - علایم زایمان زودرس

وضعیت کلی نوزدان در زایمان زودرس

نوزادانی که در حدود 32 هفتگی (کمی بیشتر از 7 ماه) متولد می‌شوند، احتمالا قادر به تنفس، تغذیه و تنظیم دمای بدنشان نیستند. اما معمولا بعد از این کودکان برای رشد زمان دارند و بیشتر آنها از بیمارستان مرخص می‌شوند.

نوزادانی که پیش از 26 هفتگی (زیر 6 ماه) متولد می‌شوند بیشتر احتمال دارد که دچار مشکلات جدی شوند. اگر نوزاد شما با جثه بسیار کوچک یا بیمار متولد شده است، ممکن است مجبور باشید برای درمان او تصمیمات سختی بگیرید.

نوزادان نارسی که به بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان منتقل می‌شوند، تحت مراقبت‌های شدید برای جلوگیری از عفونت و یا تغییرات تنفسی و ضربان قلب قرار می گیرند و تا زمانی که قادر به حفظ حرارت بدنشان نشده‌اند، در تخت‌های مخصوص گرم نگهداری می‌شوند.

گرداوری:‌ مجله اینترنتی ستاره


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

علت و علائم زایمان زودرس چیست؟ وی طبدرمانعلت زایمان زودرس زایمان نارس می‌تواند فیبروم رحم، عفونت واژن و… باشد وجود علت و علائم زایمان زودرس چیست؟ علت زایمان زودرس زایمانعلت زایمان زودرس زایمان نارس می تواند فیبروم رحم، عفونت واژن و باشد وجود انقباظات علت و علائم زایمان زودرس چیست؟علت زایمان زودرس زایمان نارس می‌تواند فیبروم رحم، عفونت واژن و باشد وجود علل زایمان زودرس علل زایمان زودرس اگر چه علت آن کرده و منجر به زایمان زودرس علایم زایمان زودرسنشانه های زایمان زودرس چیست و چه خطراتی دارد؟نشانههایزایماننشانه های زایمان زودرس چیست و از هر زایمان زودرس، علت علایم زتیمان زودرس مفاهیم زایمان زودرس چیست؟علایم زایمان طبیعی و زایمان زودرس است و دومین علت چیست؟ آشنایی با علائم نشانه های زایمان زودرس آکانشانه های زایمان زودرسنشانه های زایمان زودرس چیست؟علامت های زایمان زودرسبارداری و زایمان زودرس ، علل و راه های پیشگیری از آنزایمان زودرس ، علل و راه های زایمان زودرس و علائم اگر چه علت آن دقیقا مشخص علت زایمان زودرس، چیست؟ بهتر است که از زایمان زودرس علت زایمان زودرس، چیست نائیچی متخصص زنان و زایمان دلایل زایمان زودرس چیست؟ جوان پرتالعللزایمانزودرسچیستدلایل زایمان زودرس چیست به این منظور باید در مورد علل و عوامل خطر زایمان زودرس بدانید پیشگیری از زایمان زودرس، زایمان زودرس، علل زایمان زودرس پیشگیری از زایمان زودرسجلوگیری از زایمان زودرسراههای پیشگیری از زایمان زودرسراههای علتعلائمتشخیص و درمان عفونت معدهپرشین پرشیا علتعلائمتشخیص و درمان عفونت معده عفونت معده عارضه ای آزاردهنده است، چون بعضی وقت ها بارداری، زایمان، علائم بارداری، علائم زایمان کودک علل ناباروری در زنان چیست ؟ قاعدگی در دوران بارداری ممکن است؟ القای زایمان طبیعی با این تفاوت‌ های درد زایمان واقعی و کاذب تفاوت ‌های درد زایمان واقعی و کاذب وقتی درد زایمان شروع می ‌شود دکتر کاشانیان فوق تخصص زنان زایمان و نازایی مراقبت خانم دکتر مریم کاشانیان – فوق تخصص زنان زایمان و نازایی – دانشیار دانشگاه علوم پزشکی متخصص زنان و زایمان دکتر رویا امدادی مطالب پرسش و پاسخ متخصص زنان و زایمان متخصص زنان و زایمان خوب در تهران متخصص زنان و زایمان در تهران رماتیسم چیست و چه علائمی دارد؟ رماتیسمچیست رماتیسم چیست؟اهمیت تشخیص زودرس رماتیسم مفصلی چیست و راه های تشخیص این بیماری و علائم ظاهری علت لکه‌بینی در بارداری خونریزی در سه ماهه اول بارداری حدود درصد از بانوان در سه ماهه اول بارداری و در طول هفته علت سکسکه چیست؟ «سکسکه برای کودک مفید است»، شاید شما هم این جمله را شنیده باشید و ممکن است که واقعا درست باشد پرسش و پاسخ بیماریهای زنان زایمان و نازایی وب لاگ رسمی دکتر رویا پورقربان جراح و منخصص زنان زایمان و نازایی بورد تخصصی از دانشگاه تهران علائم زایمان زودرس



لینک منبع :علت و علائم زایمان زودرس چیست؟

علائم زایمان زودرس، چیست؟ - نی نی بان https://niniban.com/fa/news/108348/علائم-زایمان-زودرس-چیست‎Cached25 جولای 2016 ... زایمان زودرس و علائم آن : به تولد بین هفته های 22 تا 37 بارداری زایمان زودرس گفته می شود. اگر چه علت آن دقیقا مشخص نیست ولی عوامل زیر نقش ... نشانه های زایمان زودرس چیست و چه خطراتی دارد؟ | مجله نی نی سایت www.ninisite.com/.../نشانه-های-زایمان-زودرس-چیست-و-چه-خطراتی-دارد‎Cached7 ژانویه 2015 ... نشانه های زایمان زودرس چیست و چه خطراتی دارد؟ نوشته: تحریریه ... زایمان زودرس می تواند به علت مشکلات مرتبط با جنین، مادر و یا هردو آنها روی دهد. زایمان زودرس ، علل و راه های پیشگیری از آن health.bpums.ac.ir/Fa/Article-444.htm‎Cached Similar13 جولای 2013 ... بر اساس مطالعات درصدی از نوزادان به جای تولد در زمان طبیعی، قبل از موعد طبیعی متولد می شوند. این نوزادان که در گروه نوزادان نارس قرار می گیرند در ... علت و علائم زایمان زودرس چیست؟ | ستاره setare.com/fa/news/7831/علت-و-علائم-زایمان-زودرس-چیست‎Cached13 دسامبر 2016 ... علت زایمان زودرس (زایمان نارس) می‌تواند فیبروم رحم، عفونت واژن و... باشد. وجود انقباضات رحمی از علائم زایمان زودرس به شمار می‌آید. زایمان زودرس چیست وچگونه میتوان از آن پیشگیری کرد؟ - بیتوته www.beytoote.com/.../prevention4-preterm2-delivery.html‎Cachedعلائم زایمان زودرس علت زایمان زودرس زایمان زودرس,علایم زایمان زودرس,دلایل زایمان زودرس,راههای جلوگیری از زایمان زودرس,عوامل زایمان زودرس,دلیل زایمان زودرس,علت های ... علل زایمان زودرس - بیتوته www.beytoote.com/wedlock/bardari/throe-unripe.html‎Cached Similarزایمان زود رس,چگونگی زایمان طبیعی,خاطرات زایمان,زایمان,زایمان زودرس,زایمان طبیعی, زایمان زن,زایمان در آب,تعبیر خواب زایمان,بارداری و زایمان. نشانه های زایمان زودرس - آکا www.akairan.com/koodak/zaieman1/zodras22.html‎Cached Similarنشانه های زایمان زودرس,نشانه های زایمان زودرس چیست؟,علامت های زایمان زودرس,بارداری و ... زایمان زودرس می تواند به علت مشکلات مرتبط با جنین، مادر و یا هردو آنها روی دهد. پیشگیری از زایمان زودرس، زایمان زودرس، علل زایمان زودرس ... - آکاایران www.akairan.com/koodak/zaieman1/zodras72.html‎Cached Similarراه جلوگیری از زایمان زودرس,برای جلوگیری از زایمان زودرس چه باید کرد,جلوگیری از زایمان زودرس ... از زایمان زودرس,علایم زایمان زودرس,علل زایمان زودرس,نکاتی درباره زایمان زودرس,درد زایمان زودرس,زایمان,بارداری. ... عوامل خطرساز برای زایمان زودرس چیست؟ مفاهیم: زایمان زودرس چیست؟ - همشهری آنلاین hamshahrionline.ir/details/119166‎Cached26 ا کتبر 2010 ... علایم زایمان طبیعی و زایمان زودرس تقریبا مشابه‌اند. ... عوامل مانع پیشرفت در زمینه پیشگیری از زایمان پیش از موعد شده است و دومین علت اصلی مرگ و ... زایمان زودرس و روشهای پیشگیری از آن - جام جم آنلاین jamejamonline.ir/sara/.../زایمان-زودرس-و-روشهای-پیشگیری-از-آن‎Cached20 نوامبر 2013 ... به این منظور باید در مورد علل و عوامل خطر زایمان زودرس بدانید. ... آموزش مادران در معرض خطر برای کنترل دردهای زودرس زایمانی و سایر علائم زایمان زودرس: ...