مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

نحوه نوشتن صحیح چک چگونه است؟

[ad_1]

، چک یکی از اسناد تجاری است. برای تنظیم چک (به‌عنوان معروف‌ترین سند تجاری) لازم است اصولی را مدنظر داشته باشیم تا احتمال سوءِ استفاده از آن توسط فرد دیگر، کاهش یابد. برای اینکه با نحوه نوشتن صحیح چک آشنا شوید، مطلب زیر را بخوانید.


در ابتدا باید بگوییم منظور ما از چک، همان چک‌های عادی (چک‌هایی که توسط بانک در اختیار مشتریان قرارداده می شود) است که چند جای خالی دارند که باید پر شوند.

الف‌. یکی از مواردی که باید در برگ چک درج شود، تاریخ است:

۱. سفید گذاشتن جای تاریخ به این معناست که دارنده‌ی چک هر زمان که بخواهد می‌تواند به بانک مراجعه و مبلغ چک را دریافت کند.
۲. بهتر است تاریخ چک هم به عدد و هم به حروف نوشته شود تا احتمال جعل و اعمال تغییرات در آن توسط سایرین کاهش یابد.

ب‌. قسمت دیگری که باید تکمیل شود، مبلغ چک است.

۱. بهتر است مبلغ هم به عدد و به حروف، و هم به ریال و به تومان درج شود. ضمنا مرسوم است که روی مبلغ عددی و حروفی را با چسب شیشه‌ای می‌پوشانند تا در صورت کندن چسب، چک مخدوش شود. برخی نیز هنگام پر کردن اطلاعات لازم در برگ چک از یک کاربن برای درج اطلاعات در پشت چک استفاده می‌کنند. با این‌گونه ترفندها احتمال تغییر مندرجات چک و سوءِ استفاده از آن دشوار می‌شود.
۲. هیچ‌گاه چک را بدون درج مبلغ به کسی تحویل ندهید. چون وقتی چک سفید امضا را به شخصی می‌دهید به این معناست که به او این حق را داده‌اید که هر مبلغی خواست بر روی آن درج کند.

ج‌. اگر در وجه چک عبارت «بابت» درج شود یا شرطی قید شود، وصول چک شما منوط به اجرا و اثبات آن موضوعی است که چک بابت آن موضوع کشیده شده است. بنابراین از پذیرفتن چک‌های مشروط خودداری کنید.

د. اطلاعات دیگری که لازم است در برگ چک پر شود این است که در وجه چه کسی صادر شده است. برخی در این قسمت می‌نویسند «در وجه حامل» به این معنی که اگر چک در اختیار هرکسی قرار گرفت، او می‌تواند بدون اینکه چک را پشت‌نویسی کند آن را در اختیار دیگران قرار بدهد. تا حد امکان چک را در وجه حامل صادر نکنید تا هر کسی نتواند ادعا کند که چک متعلق به اوست.

ه‌. قسمت بعدی چک، امضاست، زیرا چک بدون امضا اعتباری ندارد و تأکید بر این است که حتما زمان مراجعه به بانک، از امضاهایی استفاده شود که ساده و قابل تقلید نباشند. نکته‌ی حائز اهمیت در این خصوص این است که به هیچ وجه چک را قبل از نوشتن امضا نکنید. برخی از مردم تمام برگه‌های دسته چک را برای سهولت کار خود امضا و آماده می‌کنند که خطرات بسیاری در بر دارد.

و. هرگز در نگارش چک، خودکارتان را عوض یا از خودکار دیگران استفاده نکنید. چرا که جاعل بعدا می‌تواند ادعا کند که خودکار سومی هم در کار بوده است و تشخیص تغییرات در چک بسیار دشوار خواهد شد.

ز. هیچ‌وقت تنظیم تمام یا قسمتی از چک را به دیگران واگذار نکنید.

ح‌. در صورتی‌که قراردادی تنظیم می‌کنید، مشخصات چک شامل مبلغ، تاریخ و شماره‌ی چک را در قرارداد درج و تصاویر چک‌ها را پیوست کنید و چنانچه برای پرداخت‌های سنگین از چک استفاده می‌کنید، حتما از آن رونوشت بگیرید و در نسخه‌ی رونوشت از گیرنده‌ی چک اثر انگشت بگیرید.

ط‌. برخی از چک‌ها دو یا چند امضایی هستند (یعنی حتما دو نفر یا بیشتر باید آن را امضا کنند) یا بدون مهر فاقد اعتبار هستند. این موارد فرصت کلاهبرداری را افزایش می‌دهد. بهتر است در زمان گرفتن چک، از صادرکننده بخواهید درج کند که این چک به امضای دیگر یا مهر نیاز ندارد.

ی‌. هرگز چک را جهت اصلاح، تعویض و… در اختیار صادرکننده قرار ندهید، زیرا صادرکننده می‌تواند ادعا کند که وجه چک را پرداخته و چک را پس‌گرفته است. و این شمایید که باید خلاف آن را ثابت کنید.


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

نحوه صحیح پرکردن سفته که محکمه پسند باشد به چه صورت است وصول مطالباتسفتهنحوه صحیح پرکردن سفته که محکمه پسند باشد به چه صورت است؟اصول کلی لباس پوشیدن و نحوه انتخاب لباس …صابون مد، به تن طلا و جواهر هم خورده است این روزها اگر چه به اقتضای مد، مارک‌هایی هرآنچه باید درباره چک بدانیدیکی از مشکلات بزرگ در کشور ما موضوع چک است ، که با توجه به مقررات مربوط به چک و عدم تراز چیست و نحوه و فرمول محاسبه تراز در کنکور ها و …مدتی هست که درگیر یک مفهوم هستم به نام تراز اگر در کل اینترنت بگردید، هیچ سایتی را نحوه کشف استعداد در انتخاب رشته و در تغییر رشتهنحوه کشف استعداد در انتخاب رشته و در تغییر رشته دکتر محمد صادق کوشکی حالا الان مثلا نحوه اجرای مفاد اسناد رسمی کانون سردفتران و …ترتیب اجرای مفاد اسناد رسمی و عملیاتی که اجرا متوقف بر آن است از ابلاغ و توقیف اموال چگونه ریاضی را یاد بگیریم؟ تعریف‌ها را بنویسید یکی از راه‌های ساده برای فهم دقیق‌تر اصول و مفاهیم ریاضی نوشتن برق قدرت کنترل الکترونیک مخابرات تاسیسات …یک ابزارهای مختلفی دارد که از آن میان ابزار آن بیش از بقیه مورد استفاده است که در شارژ کردن گوشی ؛ روش صحیح شارژ باتری موبایل …شارژکردنگوشیراه های درست شارژ کردن گوشی ، شارژ کردن گوشی به شکل درست ، روشهای صحیح شارژ کردن گوشی کاروفناوری کَلالهبه وبلاگ کاروفناوری کلاله خوش آمدید دوستان لطف نمایید در نظر سنجی کاروفناوری که در نحوه صحیح پرکردن سفته که محکمه پسند باشد به چه صورت است وصول مطالبات سفته نحوه صحیح پرکردن سفته که محکمه پسند باشد به چه صورت است؟ هرآنچه باید درباره چک بدانید ایران ناز یکی از مشکلات بزرگ در کشور ما موضوع چک است ، که با توجه به مقررات مربوط به چک و عدم آشنایی تراز چیست و نحوه و فرمول محاسبه تراز در کنکور ها و آزمون ها چیست؟ مدتی هست که درگیر یک مفهوم هستم به نام «تراز» اگر در کل اینترنت بگردید، هیچ سایتی را نحوه کشف استعداد در انتخاب رشته و در تغییر رشته نحوه کشف استعداد در انتخاب رشته و در تغییر رشته دکتر محمد صادق کوشکی حالا الان مثلا بعد از کاروفناوری کَلاله کاران ارجمند، سلام و عرض ادب خداوند را شاکریم که براساس سند تحوّل بنیادین آموزش و پرورش و نحوه اجرای مفاد اسناد رسمی کانون سردفتران و دفتریاران «ترتیب اجرای مفاد اسناد رسمی و عملیاتی که اجرا متوقف بر آن است از ابلاغ و توقیف اموال و اصول کلی لباس پوشیدن و نحوه انتخاب لباس آرشیو مد ممکن است تغییر کند، اما مدل و لباسی که به بهترین شکل با اندام شما هماهنگ می شود، همیشه به معجزه قلم چهار مطلب جذاب درباره نوشتن معجزه قلم چهار مطلب جذاب درباره نوشتن ادبیهنری، آموزشی و اطلاع رسانی چگونه ریاضی را یاد بگیریم؟ تعریف‌ها را بنویسید یکی از راه‌های ساده برای فهم دقیق‌تر اصول و مفاهیم ریاضی نوشتن آن



لینک منبع :نحوه نوشتن صحیح چک چگونه است؟

نحوه نوشتن صحیح چک چگونه است؟ - فردا www.fardanews.com/fa/.../نحوه-نوشتن-صحیح-چک-چگونه-است‎Cached15 دسامبر 2016 ... بهتر است تاریخ چک هم به عدد و هم به حروف نوشته شود تا احتمال جعل و اعمال ... برای اینکه با نحوه نوشتن صحیح چک آشنا شوید، مطلب زیر را بخوانید. نحوه نوشتن صحیح چک چگونه است؟ | چطور chetor.com/31362-نحوه-نوشتن-صحیح-چک/‎Cached Rating: 96% - 766 votes چک یکی از اسناد تجاری است که احتمال سوءاستفاده در آن وجود دارد. برای اینکه با نحوه نوشتن صحیح چک آشنا شوید، نوشته زیر را بخوانید. Images for نحوه نوشتن صحیح چک چگونه است؟ اصول نگارش صحیح چک - آسمونی www.asemooni.com/info/people/correct-cheque-writing‎Cachedچک به معنی برگهٔ تاریخ‌دار و دارای ارزش مالی است که معمولاً برای خرید در حال و پرداخت در آینده استفاده می‌شود. صاحب چک پس از نوشتن مبلغ ارزش آن و تاریخ موردنظر ... نحوه نوشتن صحیح چک بانکی - نایت ملودی www.nightmelody.com/30619/نحوه-نوشتن-صحیح-چک-بانکی.html‎Cached Similar11 نوامبر 2014 ... نوشتن تاریخ بسیار لازم است. سفید تاریخ تحویل دادن چک به این معنی است که دارنده چک هر زمان بخواهد می تواند به بانک مراجعه کند و این چک را ... نحوه نوشتن صحیح چک چگونه است؟ | بهتر است تاریخ چک هم به عدد - قطره www.ghatreh.com/news/nn35076025/نحوه-نوشتن-صحیح-چگونه-است 15 دسامبر 2016 ... بهتر است تاریخ چک هم به عدد و هم به حروف نوشته شود تا احتمال جعل و اعمال تغییرات در آن توسط سایرین کاهش یابد. - به. نحوه نوشتن صحیح چک چگونه است؟ | خبر فارسی khabarfarsi.com/u/29809722 نحوه نوشتن صحیح چک چگونه است؟ بهتر است تاریخ چک هم به عدد و هم به حروف نوشته شود تا احتمال جعل و اعمال تغییرات در آن توسط سایرین کاهش یابد. سایت های دیگر. نحوه نوشتن صحیح چک | نحوه خونه nahvekhoone.ir/نحوه-نوشتن-صحیح-چک/‎Cached15 مه 2016 ... نوشتن چک بانکی برای خود روش ها و قوانینی دارد که بهتر است برای جلوگیری از مشکلات احتمالی در آینده به آنها توجه داشته باشیم. در این مطلب قوانین ... 17 توصیه‌ به صاحبان «دسته چک» - ایسنا www.isna.ir/news/93100300837/17-توصیه-به-صاحبان-دسته-چک‎Cached24 دسامبر 2014 ... یک کارشناس‌ارشد حقوق جزا گفت: چک برگشتی از جرائم علیه اموال است که مشکلاتی ... در هنگام نوشتن متن چک سعی کنید خودتان و با قلم خود متن چک را ... یا یک عدد باشد پشت چک قید کنید که مبلغ فلان و تاریخ فلان صحیح است. ۱۴ نکته مهم درباره اصول نگارش و خطرات چک banki.ir/nerkhe-arz/26177-اصول-نگارش-چک‎Cachedبسیاری از بزرگترین مدیران کشور ما با سالها سابقه ، اصول نگارش و خطرات چک را نمی دانند . متن ذیل تنها بخشی از اصول نگارش چک است .