مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

علائم ضربه مغزی

[ad_1]

بامداد – در صدمات مغزی جایی برای تعلل نیست. ضربه مغزی انواعی از صدمات سانحه ای مغزی است. تحقیقات نشان می دهد این اتفاق زمانی رخ می دهد که مغز در اثر ضربه ای به سر، در داخل جمجمه به اطراف پرت می شود که این امر می تواند سبب آسیب سلول های مغزی و یا تغییرات شیمیایی مغز شود.

24725122236216721261546710719934134176

باید توجه داشت که هر دردی بعد از ضربه به سر نشانه ی ضربه مغزی نیست. ولی اگر مشکوک به ضربه مغزی هستید، به پزشک مراجعه کنید.

به گفته ی متخصصان، در این گونه موارد هیچ راه مناسبی برای اینکه بگوییم کسی قطعا دچار ضربه ی مغزی شده است وجود ندارد و عملیات غربالگری یا آزمایش خونی تشخیص دهنده ای در حال حاضر نداریم، البته تحقیقات گسترده ای برای دستیابی به راه های جدید در حال انجام است.
در این مطلب برخی از نشانه های ضربه مغزی را بیان می کنیم.

احساسی ندارید

شاید اشیاء تار به نظرتان برسند و یا شما نتوانید تمرکزی بر آن ها داشته باشید. برخی از دانشمندان این حالت را “احساس فشار و تنگنا”می نامند. با اینکه این حالت بعد از ضربه به سر می تواند آسیب رسان باشد، اما برای تشخیص ضربه ی مغزی کافی نیست. شما باید تغییرات وضعیت ذهنی را نیز داشته باشید.

دیگران متوجه می شوند که شرایط شما طبیعی نیست

به یاد داشته باشید که علائم اصلی ضربات مغزی، علائم عصبی (نورولوژیک) است و این امر ممکن است موقع مواجهه شما با دیگران و یا در مسیر حرکت رخ دهد. به عنوان مثال ممکن است وقتی بلند می شوید و قصد حرکت دارید، تعادل خود را از دست بدهید و یا در هنگام سخنرانی و صحبت کردن دچار لکنت زبان شوید.

افرادی که دچار ضربه مغزی می شوند در فکر کردن بسیار کند عمل می کنند

حتی ممکن است هماهنگی شما به طور کلی دچار تغییر و بی نظمی شود. این نشانه ها که خانواده و دوستان تان به راحتی متوجه آنها می شوند، به شما نشان می دهد که نیاز به چکاپ پزشکی دارید.

خود را در جایی نامشخص احساس می کنید (احساس سردرگمی)

این امر ممکن است طوری رخ دهد که شما واقعا فکر کنید که در جای دیگری هستید. به بیماران توصیه می شود مراقب این نشانه باشند که به این شکل است که شما به یک جای خالی خیره می شوید و نگاهتان گیج و مبهوت می شود.

شخصیت شما تغییر می کند

بیایید این طور بگوییم که شما قبلا در حالت عادی درباره ی اخبار و اتفاقات با همسرتان برای مدت طولانی صحبت می کردید. اما بعد از آسیب سر ، ذهن شما به اندازه ی نصف مکالمات هر روزه هم همراهی تان نمی کند.

زمان بررسی اطلاعات و مفاهیم در ذهن تان طولانی تر شده است. دیر به سئوالات پاسخ می دهید. برای درک صحبت ها و پیام های دیگران مشکل پیدا کرده اید و دیگر مانند گذشته زبر و زرنگ نیستید. حتی شاید بتوان گفت که شما دچار کندذهنی و آشفتگی شده اید. افرادی که دچار ضربات مغزی می شوند در فکر کردن بسیار کند عمل می کنند. اینها نشانه های کلیدی هستند.

5912050150181061199129116823169110164246

زیاد دچار حالت تهوع می شوید

وقتی که ضربه ای به سرتان وارد می شود و گوش میانی تان تکان می خورد، حالت تعادل شما بر هم می خورد و یا حتی ممکن است ضربه سبب حساس شدن تان شود و شما را دچار ناراحتی معده کند، طوری که هنگام چرخیدن حالت تهوع به سراغ تان بیاید. حالت تهوع برای تشخیص ضربه ی مغزی کافی نیست، اما اگر مکررا دچار حالت تهوع می شوید، به پزشک بگویید.

شما دچار یک ضربه ی ناگهانی شده اید

به گفته ی متخصصان هر وقت ضربه ای به سرتان وارد شد و شما را دچار کاهش هوشیاری کرد ، باید به پزشک مراجعه کنید. اما با پرسش از افراد پیرامون تان مطمئن شوید که چه اتفاقی افتاده است. خیلی از اوقات خود افراد صدمه دیده نمی دانند که ضربه ای به سرشان وارد شده است یا نه.

این علائم ممکن است وابسته به صدمات جدی دیگر، نظیر آسیب گردن یا وجود یک لخته ی خونی در مغز (هماتوم) باشد. لذا هر چه زودتر نزد پزشک بروید

حتی ممکن است اکثر اوقات که از خواب بیدار می شوید و بلافاصله می خواهید صحبت کنید و یا به طرفی بروید، دچار عدم هوشیاری شوید که این خود نوعی فراموشی است.

با این حال اگر هنگام صدمه دیدن تنها بوده اید، شاید به سختی بتوانید بفهمید که چه اتفاقی برایتان رخ داده است، بنابراین بهترین کار برای اطمینان خاطرتان، مراجعه به پزشک است.

علائم شما بلافاصله بروز می یابد

ممکن است این اتفاق برای اسطوره ها رخ دهد که بعد از رخ دادن سانحه ای بتوانند روزها و هفته ها تحمل کنند، اما متخصصان می گویند که این کار درست نیست. اگر علائم با تأخیر رخ دهند ، ممکن است اتفاق دیگری در حال بروز باشد. حتی می شود که بسیاری از این علائم را نادیده گرفت و به آسانی از کنارشان رد شد.

ولی این علائم ممکن است وابسته به صدمات جدی دیگر، نظیر آسیب گردن یا وجود یک  لخته ی خونی در مغز (هماتوم) باشد. لذا هر چه زودتر نزد پزشک بروید.

علائم در حال بدتر شدن هستند

در حالی که سردرد، سرگیجه خفیف یا حساسیت نمی تواند دلیل بر ضربه ی مغزی باشد، امااگر این علائم در حال بدتر شدن هستند، باید توجه بیشتری به آنها داشته باشید. به گفته ی متخصصان معمولا علائم با استراحت کردن در همان حد باقی می مانند و یا بهتر می شوند.

اما اگر احساس خستگی در شما بیشتر شد، بیدار شدنتان سخت تر شد و یا سردردتان به سمت حاد و مزمن شدن پیش رفت ، حتما به پزشک مراجعه کنید. این ممکن است یک آسیب جدی مغزی و یا آسیب جدی گردنی باشد، به هر حال نیاز به بررسی پزشکی دارد.

منبع : تبیان

نوشته علائم ضربه مغزی اولین بار در بامداد پدیدار شد.


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

ضربه مغزی چه اثراتی دارد؟ اگر ضربه مغزی خفیف باشد، اما به اندازه کافی استراحت نکنید، مغز به طور کامل بهبود نمی کامل ترین مرجع برای شناخت سریع سکته مغزی و …پزشکی و سلامتآموزش کامل علائم سکته مغزی و درمان سریع برای سکته مغزی سکته مغزی خفیفسکته مغزی وقتی که به سر ضربه می‌خورد به‌طور کلی آسیب مغزی در نتیجه برخورد ناگهانی و شدید سر با جسمی سخت پدید می‌آید که می سکته مغزی – سیب سلامت مقدمه سکته مغزی هنگامی رخ می دهد که مغز در نتیجه نقص خونرسانی یا پاره شدن یک رگ یعنی آشنایی با علایم و نشانه های ام اسنشانه های ام اس به محل درگیری سیستم عصبی مرکزی بستگی دارد از علائم اولیه این بیماری فلج مغزی چیست ؟ و در رابطه با این افراد چه باید کرد فلج مغزی چیست ؟ فلج مغزی یک اصطلاح کلی است که گروهی از ضایعات مزمنی که کنترل حرکتی فرد فشارخون چربی خونکلسترولدرد سینه درد قلب …سکته مغزی آسیب عصبی حاد ناشی از اختلال خونرسانی به قسمتی از بافت مغز که ناشی از انسداد فلج مغزی ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزادفلجمغزیفلج مغزی به انگلیسی مجموعه‌ای از اختلالات با درگیری مغز و دستگاه عصبی که در سکته قلبی یا علائم ، عوارض ، پیشگیری ، دارو ، …سکته قلبی تعریف یک حمله قلبی سکته قلبی زمانی رخ می دهد که یک منطقه از عضله قلب به صرع صرعصرع چیست؟ از زمان بوجود آمدن انسان بر روی کره زمین صرع نیز وجود داشته است امروزه علایم ضربه مغزی در نوزادان ضربه مغزی چه اثراتی دارد؟ اگر ضربه مغزی خفیف باشد، اما به اندازه کافی استراحت نکنید، مغز به طور کامل بهبود نمی یابد کامل ترین مرجع برای شناخت سریع سکته مغزی و راههای درمان سکته مغزی پزشکی و سلامت آموزش کامل علائم سکته مغزی و درمان سریع برای سکته مغزی سکته مغزی خفیفسکته مغزی خفیف وقتی که به سر ضربه می‌خورد به‌طور کلی آسیب مغزی در نتیجه برخورد ناگهانی و شدید سر با جسمی سخت پدید می‌آید که می‌تواند سکته مغزی – سیب سلامت مقدمه سکته مغزی هنگامی رخ می دهد که مغز در نتیجه نقص خونرسانی یا پاره شدن یک رگ یعنی خونریزی فلج مغزی ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد فلجمغزی فلج مغزی به انگلیسی مجموعه‌ای از اختلالات با درگیری مغز و دستگاه عصبی که در فشار درون‌جمجمه‌ای ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد فشار درون‌جمجمه‌ای یا در اصطلاح پزشکی سرنام به فشار درون کاسه سر و مغز و آشنایی با علایم و نشانه های ام اس نشانه های ام اس به محل درگیری سیستم عصبی مرکزی بستگی دارد از علائم اولیه این بیماری می توان فلج مغزی چیست ؟ و در رابطه با این افراد چه باید کرد ؟ سایت فلج مغزی چیست ؟ فلج مغزی یک اصطلاح کلی است که گروهی از ضایعات مزمنی که کنترل حرکتی فرد را فشارخون چربی خونکلسترولدرد سینه درد قلب دیابت نوع و سکته مغزی آسیب عصبی حاد ناشی از اختلال خونرسانی به قسمتی از بافت مغز که ناشی از انسداد رگ سکته قلبی یا علائم ، عوارض ، پیشگیری ، دارو ، درمان شما در حال حاضر در صفحه اصلی بهداشت عمومی بیماریهای غیر واگیر شایع سکته قلبی یا علائم علایم ضربه مغزی در نوزادان



لینک منبع :علائم ضربه مغزی

از کجا بفهمیم که ضربه مغزی رخ داده است؟ - نمناک namnak.com/علائم-ضربه-مغزی.p34321‎Cachedاین مسئله منجر به یک اختلال عصبی موقت با مجموعه وسیعی از علائم بالقوه می گردد. علائم ضربه مغزی، اغلب در بین افراد مختلف، متفاوت است و می تواند بطور جسمی و ... مهمترین نشانه های ضربه مغزی چیست؟ - شفاف www.shafaf.ir/fa/news/55930/مهمترین-نشانه-های-ضربه-مغزی-چیست‎Cached Similarیک جراح مغز و اعصاب با اشاره به اینکه تمام ضربه های وارد شده به سر با آسیب جدی همراه نیست، اظهار داشت: ضربه ای که بیهوشی خفیف ایجاد می کند، درمانپذیر است، ولی ... وقتی که به سر ضربه می‌خورد - تبیان article.tebyan.net/177471/وقتی-که-به-سر-ضربه-می-خورد‎Cached25 آگوست 2011 ... به‌طور کلی آسیب مغزی در نتیجه برخورد ناگهانی و شدید سر با جسمی سخت پدید می‌آید ... از مهم‌ترین علائم هشداردهنده ضربه به سر می‌توان به حالت تهوع و ... ضربه به سر چه موقع خطرناک می شود؟ + میزان مختلف ضربات - الو دکتر https://www.alodoctor.ir/.../ضربه-به-سر-چه-موقع-خطرناک-می-شود؟-میزان-مختلف-ضربات‎Cachedضربه مغزی اختلالی موقت در کار مغز است که در بسیاری از موارد بدون آسیب به مغز برطرف می‌شود با این حال نیاز به توجه پزشکی دارد چون ممکن است بعد از مدتی علائم ... نشانه​های ضربه مغزی - جام جم آنلاین jamejamonline.ir/sara/1564592944402131183/نشانه​های-ضربه-مغزی‎Cached12 جولای 2014 ... دکتر اشرافی در گفت‌و‌گو با جام‌جم علائم اولیه آسیب‌های مغزی در اثر ضربه را بر می‌شمرد و می‌گوید: حالت منگی و گیجی، خواب‌آلودگی و سختی در بیدار ... علائم ضربه مغزی (ضربه به سر) و خونریزی مغزی، عوارض و درمان - مرجع ... painacademy.ir/علائم-ضربه-مغزی-ضربه-به-سر-و-خونریزی-مغ/‎Cachedعلایم ضربه مغزی، خونریزی مغزی در کودکان و بزرگسالان، عوارض ضربه مغزی و کما، درمان با دارو، جراحی، بهبودی و پیشگیری. نشانه​های ضربه مغزی - آفتاب www.aftabir.com/articles/view/health.../نشانه​های-ضربه-مغزی‎Cached Similar12 جولای 2014 ... دکتر اشرافی در گفت‌و‌گو با جام‌جم علائم اولیه آسیب‌های مغزی در اثر ضربه را بر می‌شمرد و می‌گوید: حالت منگی و گیجی، خواب‌آلودگی و سختی در بیدار ... چیزهایی که باید در مورد ضربه مغزی بدانید - مجله سلامت www.majalesalamat.com/.../everything-need-know-concussions/‎Cached12 فوریه 2015 ... علائم ضربه مغزی، اغلب در بین افراد مختلف، متفاوت است و می‌تواند بطور جسمی و ذهنی بروز کند. سر درد یکی از شایع‌ترین علائم اولیه است. علائم ضربه مغزی ودرمان آن - متخصص مغز و اعصاب تهران- فوق تخصص ... drsakhabakhsh.ir/علائم-ضربه-مغزی-ودرمان-آن/‎Cachedاگر دچار یک ضربه‌ی منجر به آسیب مغزی شده‌اید یا با طولانی شدن علائم ضربه مغزی مواجه هستید، باید به یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. پیش از درمان متخصص ... ضربه مغزی: درمان، علائم و علت - دکتر یزدانی متخصص دیسک و ستون ... doctoryazdani.ir/ضربه-مغزی-درمان،-علائم-و-علت/‎Cachedضربه مغزی و ضربه به سرچیست؟چگونه بوجود می اید؟علائم ضربه مغزی کدام اند؟درجه بندی انواع ضربه مغزی-تشخیص ضربه مغزی، درمان های اورژانسی ضربه مغزی و ...