مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

جدول تناوبی سه بعدی و متحرک بسازید

[ad_1]

اولین جدول تناوبی در سال ۱۸۶۲ توسط زمین شناس فرانسوی الکساندر-امیل بگویه دو شانکورتوآ تهیه شد. این دانشمند عناصر را در یک استوانه با محیط ۱۶ یونیت قرار داد و به این ترتیب مارپیچی ساخته شد که در آن عناصری که ویژگی‌های مشابه داشتند، کنار هم قرار می‌گرفتند. این جدول تناوبی سه بعدی که مارپیچ خاکی نام داشت، کمتر مور توجه واقع شد و چند سال بعد جدول مندلیف طراحی شد که تا به امروز هم رایج ترین جدول تناوبی است.

این جدول مارپیچ در واقع نوعی جدول تناوبی سه بعدی بوده که البته ایرادهایی داشته است. اما مزیت آن مارپیچ و در واقع سه بعدی بودن بوده است. در این ساختنی طرز ساخت یک جدول تناوبی سه بعدی را یاد می‌گیرید که با الهام از این نمونه ساخته شده است. قطعات جدول با پرینتر سه بعدی و دستگاه برش لیزری ساخته می‌شوند و سپس باید آنها را به صورت دستی مونتاژ کنید.

این سازه براساس ساختار نانولوله‌های کایرال طراحی شده و با آکریلیک، بلبرینگ گرد، ۱۱۸ ویال کوچک و یک لامپ استوانه ای ساخته می‌شود.

گام اول: فریم اصلی را پرینت کنید

فایل طراحی فریم اصلی را می‌توانید از این لینک دریافت کنید. سپس فیلامنت مناسب را تهیه کرده و فریم را پرینت کنید. همانطور که در تصاویر می‌بینید ما یک نمونه پرینت آزمایشی هم گرفته ایم و آن را با یک استوانه کاغذی تست کرده ایم. اگر دقیقاً از همین فایل برای پرینت استفاده می‌کنید، نیازی به پرینت آزمایشی ندارید. اما اگر می‌خواهید اندازه‌ها را تغییر بدهید، شما هم باید پرینت تستی را انجام بدهید. در ضمن اگر اندازه فایل برای پرینترتان بزرگ است و نمی‌توانید کل فریم را یکباره پرینت کنید، آن را در دو قسمت پرینت کنید. قسمت پایینی طرح را از این لینک و قسمت بالایی را از این لینک دریافت کنید.

گام دوم: فریم را مونتاژ کنید

فریم اصلی را مونتاژ کنید
فریم اصلی را مونتاژ کنید

اگر فریم را در چند قطعه پرینت کرده اید، لایه‌ها را با چسب E6000 بهم بچسبانید. سپس اتصالات را با گیره و کش لاستیکی محکم کنید تا چسب خشک بشود. این نکته را در نظر داشته باشید که باید به هر دو لایه چسب بزنید. یک شب صبر کنید تا چسب خشک بشود.

گام سوم: آکریلیک‌ها را ببرید

با استفاده از فایل‌هایی که از لینک زیر دریافت می‌کنید، ورق آکریلیک سه میلیمتری را در شکل‌های مناسب ببرید. قطعات آکریلیکی جدول تناوبی سه بعدی، شش ضلعی‌های رنگی هستند که نام، نماد و عدد اتمی‌عناصر روی آنها حکاکی شده است. یک سوراخ هم روی هر شش ضلعی وجود دارد که برای قرار گرفتن ویال است.

ما از نه رنگ مختلف برای بریدن شش ضلعی‌ها استفاده کردیم اما استفاده از آکریلیک رنگی ضرورتی ندارد. شما می‌توانید شش ضلعی‌ها را از آکریلیک بیرنگ ببرید یا تنوع رنگ‌ها را کمتر کنید. چهار رنگ هم کافی است و می‌توانید هر رنگ را به یکی از بلوک‌های s، p، d و f اختصاص بدهید. ما رنگ‌ها را به روش زیر تقسیم بندی کردیم:

  • بیرنگ: هیدروژن (۱)
  • قرمز: گازهای نجیب، گروه ۱۸ (۷)
  • نارنجی: فلزات قلیایی، باقی عناصر گروه یک (۶)
  • زرد: فلزات قلیایی خاکی، گروه ۲ (۶)
  • برونز: لانتانیدها و لوتیتم (۱۵)
  • خاکستری: اکتینیدها و لارنسیم (۱۵)
  • سبز: فلزات واسطه (۳۴)
  • آبی روشن: فلزات ضعیف؛ گروه ۱۲ به همراه فلزات و شبه فلزات بلوک p (18)
  • آبی: غیرفلزات بجز گازهای نجیب (۱۵)

گام چهارم: شش ضلعی‌ها را اضافه کنید

شش ضلعی‌ها را با کمی‌فشار داخل حفره‌های فریم قرار بدهید. یکبار تمام شش ضلعی‌ها را چک کنید تا مطمئن شوید سرجایشان قرار دارند و جهت شان درست است. سپس به لبه‌های شش ضلعی‌ها کمی‌چسب E6000 بزنید.

گام پنجم: پایه گردان را بسازید

برای ساخت پایه گردان جدول تناوبی به آکریلک شفاف ۶ میلیمتری، شش عدد واشر نازک و بلبرینگ ۳۰٫۵ سانتیمتری (شبیه بلبرینگی که در تصاویر می‌بینید) نیاز دارید. ارتفاع این جدول بخاطر شکل مارپیچی در قسمت‌های مختلف فرق می‌کند. پس باید پایه‌هایی بسازید که مطمئن بشوید در حالت‌های مختلف عمودی باقی می‌ماند. برای اتصال این پایه‌ها به بلبرینگ هم به یک حلقه آکریلیکی نیاز دارید. برای بریدن این قطعات از فایل موجود در لینک زیر استفاده کنید.

بعد از پرینت قطعات زیر، آنها را روی هم تراز کنید و جای هر پایه را علامت بگذارید. سپس با چسب E6000 حلقه آکریلیکی را به بلبرینگ بچسبانید (چسب را داخل سوراخ‌ها بریزید). سپس چند واشر لاستیکی زیر بلبرینگ بچسبانید تا حلقه روی سطوح مختلف بایستد.

گام ششم: ویال‌های کوچک را اضافه کنید

ویال‌ها را اضافه کنید
ویال‌ها را اضافه کنید

برای زیباتر و واقعی تر شدن جدول تناوبی سه بعدی داخل هر کدام از ۱۱۸ ویال یک تکه از عناصر را بریزید و آنها را داخل سوراخ‌های روی آکریلیک‌های شش ضلعی قرار بدهید. سپس در ویال را از پشت ببندید و به در ویال‌ها چسب بزنید (اگر نمی‌خواهید کسی بتواند عناصر را از داخل ویال‌ها بیرون بیاورد). ما فقط ۲۰ تا از ویال‌ها را پر کردیم.

حالا می‌توانید جدول تناوبی سه بعدی را تزیین کنید. مثلاً ما نمادهای رادیواکتیو را با با PLA شبرنگ رنگ کردیم (با استفاده از فایل زیر). شما هم می‌توانید با ابزار و امکاناتی که دارید، ویژگی‌های دیگری به جدول اضافه کنید.

گام هفتم: لامپ استوانه ای را اضافه کنید

لامپ LED را اضافه کنید
لامپ LED را اضافه کنید

با اضافه کردن یک لامپ LED استوانه ای به بلبرینگ گرد می‌توانید درخشش و زیبایی شش ضلعی‌های آکریلیکی را بیشتر کنید.

جدول تناوبی سه بعدی آماده است

ساخت این جدول تناوبی سه بعدی نیاز به مهارت خاصی ندارد اما هزینه بر و زمان بر است. با این حال به قدری منحصر به فرد هست که بخواهید برای ساختش هزینه کنید. اگر این جدول را ساختید، تصاویرش را با ساختنی به اشتراک بگذارید.

منبع

خلاصه مطلب

عنوان مطلب

جدول تناوبی سه بعدی و متحرک بسازید

توضیح کوتاه

این جدول شامل تمام 118 عنصر جدول مندلیف است.

نویسنده

عاطفه اسدزاده

در ساختنی بخوانید :


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

اخبار،اخبار علمی،اخبار آموزشی،اخبار پزشکی،اخبار …نمونه رزومه کاریسوالات مصاحبه استخدامیاخبار روز اخباراخبار علمیاخبار آموزشی اخبار،اخبار علمی،اخبار آموزشی،اخبار پزشکی،اخبار تکنولوژی نمونه رزومه کاریسوالات مصاحبه استخدامیاخبار روز اخباراخبار علمیاخبار آموزشیرزومه کاری



لینک منبع :جدول تناوبی سه بعدی و متحرک بسازید

Images for جدول تناوبی سه بعدی و متحرک بسازید جدول تناوبی سه بعدی و متحرک بسازید | ساختنی saakhtani.ir/archive/1395/09/50348‎Cached18 دسامبر 2016 ... در این پست ساخت یک جدول تناوبی سه بعدی و استوانه ای را یاد می گیرید که پایه گردان دارد. تمام فایل های لازم برای ساخت جدول قابل دریافت است. جدول مندلیف را به گوشی هوشمندتان بیاورید + دانلود - باشگاه خبرنگاران www.yjc.ir/fa/.../جدول-مندلیف-را-به-گوشی-هوشمندتان-بیاورید-دانلود‎Cached Similar10 دسامبر 2013 ... از این به بعد جدول مندلیف خیلی بدردم میخوره. علیرضا کتابی صفت ... خواهشا برای سیستمذعامل ویندوز فون هم بسازید. ناشناس. |. Iran, Islamic ... جدول تناوبی پویا www.ptable.com/?lang=fa‎Cached Similarجدول تناوبی محاوره ای با ارایش پویای نمایش نام ها، الکترون ها، اسلایدر ها، اوربیتال ها، ایزوتوپ ها، جستجو. توصیف کامل. جدول تناوبی - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/جدول_تناوبی‎Cached Similarجدول تناوبی عنصرهای شیمیایی، نمایش جدولی عنصرهای شیمیایی بر پایهٔ عدد اتمی، ..... در هر دو حالت، ابتدا آخرین لایهٔ آرایش الکترونی پر شده و سپس الکترون بعدی در ... آموزش تعاملی فیزیک - Jostar https://jostar.ir/آزمایش/آزمایش-ها-و...های.../index.php?... Periodic Table : یک جدول تناوبی است که در کلاس و خانه بدرتان میخورد، بهتر است آن را ... دانش آموزان عزیز می توانند طرح های مشابه ای را با فکر و طرح خودشان بسازند ... 12 طرح سه بعدی خطای بینایی ... تصاویر ثابت متحرک نما ... دایره های سه بعدی چرخان ... تحقیق تصویر سه بعدی اجسام بر روی سطح دو بعدی - مطالب مشابه ... pnnq.ir/256/43/تحقیق-تصویر-سه-بعدی-اجسام.../html_related‎Cachedتحقیق تصویر سه بعدی اجسام بر روی سطح دو بعدی - مطالب مشابه ... اندروید سرعت سنج اجسام، سرعت یاب ماشین و اجسام متحرک، در قالب فایل اندروید apk. ... قابل ویرایش، شامل: اطلاعات اولیه مس (Cu) از فلزات واسطه در جدول تناوبی. .... کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 1 از کودک خود نابغه بسازید ^-^ این برنامه دارای 3 نسخه اندروید، است. چند قدم پایانی معرفی بازی های موبایلی که گرافیک بالایی دارند ... https://it.pinterest.com/pin/609956343253256070/‎Cachedبرنامه Gabsee: خلق کاراکترهای جذاب سه بعدی و متحرک آفتاب آی تی. زمزمه ورود سئات تولدو به .... چگونه در اینستاگرام کالکشن بسازیم. معرفی اپلیکیشن گیف ... برنامه Periodic Table 2017: جدول تناوبی برای اندروید آفتاب آی تی. بررسی بازی The ... Download City darhamvabarham.blogfa.com/8909.aspx‎Cachedنمونه ای از کارهایی که من با این برنامه انجام دادم لوگوی متحرک این وبلاگ است. ... امروز برنامه ای را آپلود کردم که می توانید آیکون های زیبا و حرفه ای بسازید. ... امروز برنامه ای رو آوردم که به شما جدول تناوبی عنصرها رو نشون میده و وقتی روی یکی از عنصرها کلیک می کنید صفحه ی جدیدی بازمیشه و ساختار سه بعدی عنصر مورد نظر رو نشون میده. رشد دو درصدی خرید گجتها | اخبار آی تی | Pinterest https://www.pinterest.se/pin/609956343252617806/ برنامه Periodic Table 2017: جدول تناوبی برای اندروید آفتاب آی تی. آموزش روش برای ... چگونه در اینستاگرام کالکشن بسازیم. برنامه Touch Surgery: آموزش ... برنامه Gabsee: خلق کاراکترهای جذاب سه بعدی و متحرک آفتاب آی تی. مدیران ارشد تکنولوژی ...