مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

منش امام صادق (ع) در زندگی خود

[ad_1]

بامداد – یکی از یاران امام صادق (علیه السلام) می گفت: با ایشان به سفر حج رفتم در بین راه زیر درخت خرماى خشکى نشسته بودیم. حضرت فرمود: اى نخل ما را از آنچه خداوند به عنوان روزى بندگانش در تو قرار داده است، بخوران! دیدم نخل پر از خرما شد و به طرف امام خم شد.

امام جعفر صادق (علیه السلام) صاحب علوم کثیر، عبادت فراوان، اوراد دائم، زهد آشکار و تلاوت بسیار بود. معانى قرآن کریم را به دقت بررسى و از اقیانوس قرآن گوهرهاى ارزنده را استخراج مى کرد و نتایج شگفتى به دست مى آورد و اوقاتش را به انجام طاعات گوناگون تقسیم مى کرد به گونه اى که از خود در آن باره حساب مى کشید. دیدنش انسان را به یاد آخرت مى انداخت و شنیدن سخنش باعث پارسایى در دنیا مى شد. نتیجه پیروى از رهنمودهایش بهشت بود، نور جمالش ٍ گواهى مى داد که او از سلاله نبوت است و پاکیزگى اعمالش روشن مى ساخت که او از دودمان رسالت است.

59174103173181232512101812320722117720084

ما در این نوشتار به اجمال برخی فضائل آن حضرت را بازگو می کنیم:

منش امام صادق (علیه السلام)

غذای داغی را به حضور امام صادق (علیه السلام) آوردند، چندین بار فرمود: نستجیر بالله من النار: پناه می بریم به خدا از آتش جهنم ، ما قدرت خوردن غذای داغ را نداریم ، پس چگونه قدرت تحمل آتش دوزخ را داشته باشیم . این گفتار را فرمود تا غذا خنک شد و از آن خورد روزی بنده کفشش پاره شد، و کفش از پایش در آمد، با پای برهنه راه رفت ، در حالی که دستهایش ٍ را به سوی آسمان بلند کرده و به خدا عرض می کرد: رب لاتکلنی الی نفسی طرفه عین ابدا لا اقل من ذلک لااکثر: پروردگارا مرا به اندازه یک چشم بهم زدن و نه کمتر و نه زیادتر به خودم وامگذار(در حالی که) قطرات اشک آنچنان از دیدگانش می ریخت که از اطراف محاسنش سرازیر می شد. جالب اینکه : امام صادق (علیه السلام) همراه خود پارچه سبزی داشت که در آن مقداری تربت (خاک قبر) امام حسین (علیه السلام) گذاشته بود، و هنگامی که وقت نماز می رسید آن تربت را بر سجاده اش می ریخت و بر آن سجده می کرد. آری نمازی که با یاد ایثارگری امام حسین (علیه السلام) باشد، موجب کمال نماز است ، و به نماز روح تازه ای می بخشد.

امام جعفر صادق (علیه السلام) فرمودند: چون خدا خیر بنده ای را خواهد او را نسبت به دنیا بی رغبت و نسبت به دین دانشمند کند و به دنیا بینایش سازد و به هر که این خصلتها داده شود خیر دنیا و آخرت داده شده است. (اصول کافی ، ج ۳ ، ص ۱۹۶)

کسب روزی حلال

فضل بن ابی قره گوید: ما بر امام صادق علیه السلام وارد شدیم در حالی که او بروی دیواری مشغول کار بود. عرض کردیم : خداوند ما را فدای شماگرداند اجازه دهید مااین کار را برای شما انجام دهیم یااینکه غلامان آن را انجام دهند. امام علیه السلام فرمود: نه ، بگذارید خود آن را انجام دهم زیرا من دوست دارم که خداوند عزوجل مرا ببیند در حالی که بادستهای خود کار می کنیم و و بازحمت دادن به خود در طلب مال حلال هستم . آنگاه فرمود: امیرالمومنین علیه السلام برای تحصیل حاجت خود تلاش می کرد و دوست داشت که خداوند او را ببیند که خود را در طلب حلال به زحمت انداخته است.

گره گشایی

صفوان در محضر امام صادق علیه السلام نشسته بود، ناگهان مردی از اهل مکه وارد مجلس شد و گرفتاریی که برایش پیش آمده بود شرح داد، معلوم شد موضوع کرایه ای در کار است و کار به اشکال و بن بست کشیده است . امام به صفوان دستور داد:فورا حرکت کن و برادر ایمانی خودت را در کارش مدد کن . صفوان حرکت کرد و رفت و پس از توفیق در اصلاح کار و حل اشکال ، مراجعت کرد. امام سو ال کرد:چطور شد؟. خداوند اصلاح کرد.
بدانکه همین کار به ظاهر کوچک که حاجتی از، کسی برآوردی و وقت کمی از تو گرفت ، از هفت شوط طواف دور کعبه محبوبتر و فاضلتر است . بعد امام صادق به گفته خود چنین ادامه داد:مردی گرفتاری داشت و آمد حضور امام حسن و از آن حضرت استمداد کرد. امام حسن بلافاصله کفشها را پوشیده و راه افتاد. در بین راه به حسین بن علی رسیدند در حالی که مشغول نماز بود. امام حسن به آن مرد گفت :تو چطور از حسین غفلت کردی و پیش او نرفتی گفت :من اول خواستم پیش او بروم و از او در کارم کمک بخواهم، ولی چون گفتند ایشان اعتکاف کرده اند و معذورند، خدمتشان نرفتم . امام حسن فرمود:اما اگر توفیق برآوردن حاجت تو برایش دست داده بود، از یک ماه اعتکاف برایش بهتر بود.

امام جعفر صادق (علیه السلام) فرمودند: میان ایمان و کفر فاصله ای جز کم عقلی نیست . عرض شد : چگونه ای پسر پیغمبر؟ فرمود: بنده خدا در حاجت خود متوجه مخلوق می شود ، در صورتی که اگر با خلوص نیت متوجه خدا شود آنچه خواهد در نزدیکتر از آن وقت به او رسد. (اصول کافی ، ج ۱ ، ص ۳۲)

سه درس زندگی

عبداللّه بن علی بن اعین گوید: عده ای از شیعیان در ضمن نامه ای از امام صادق علیه السلام سوالاتی کردند و به من امر کردند که از حق مومن از آن حضرت سوال کنم . وقتی به محضر امام رسیدم آن سوال مطرح کردم اما امام علیه السلام جوابم را نداد. وقتی برای وداع به خدمت او رسیدم عرض کردم من سوال کردم اما شما پاسخ آن را ندادید. حضرت فرمود: ترسیدم با عدم رعایت آن کفران ورزید، همانا از سخت ترین واجبات خداوند بر خلقش سه چیز است : ۱- رعایت انصاف از خودتان آنجا که جزآنچه برای خود می پسندد برای او نپسندد. ۲- کمک مالی به برادر مومن . ۳- یاد خدا در هر حال و آن فقط (سبحان الله) و (الحمداللّه) نیست بلکه یاد خداوند ترک کاری است که خداوند بر او حرام کرده است.

و حسن ختامی از سخنان حضرت:

امام جعفر صادق (علیه السلام) فرمودند: چون خدا خیر بنده ای را خواهد او را نسبت به دنیا بی رغبت و نسبت به دین دانشمند کند و به دنیا بینایش سازد و به هر که این خصلتها داده شود خیر دنیا و آخرت داده شده است. (اصول کافی ، ج ۳ ، ص ۱۹۶)
و نیز فرمودند: میان ایمان و کفر فاصله ای جز کم عقلی نیست . عرض شد : چگونه ای پسر پیغمبر ؟ فرمود : بنده خدا در حاجت خود متوجه مخلوق می شود ، در صورتی که اگر با خلوص نیت متوجه خدا شود آنچه خواهد در نزدیکتر از آن وقت به او رسد. (اصول کافی ، ج ۱ ، ص ۳۲)

منابع:
سایت اندیشه قم

سایت بیتوته

سایت الف
داستان راستان / استاد مطهری
داستان صاحبدلان / محمد محمدی اشتهاردی
قصه های تربیتی چهارده معصوم (علیهم السلام) / محمد رضا اکبری

نوشته منش امام صادق (ع) در زندگی خود اولین بار در بامداد پدیدار شد.


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

همبستگی قناعت و آرامش روان از منظر امام علی ع در …همبستگی قناعت و آرامش روان از منظر امام علی ع در نهج‌البلاغهحکمت عملی در سیره امام رضاع سیره امامان معصومع، بنا به مقتضیات و شرایط سیاسی، اجتماعی زمان، مختصات ویژه ای دارد تاریخی فرهنگی قرآنی آموزه های امام عسکری ع خدایی …سایت جدید تاریخی فرهنگی قرآنی صفات شیعیان از نظر امام حسن عسکری عامام حسن زندگینامه امام علی بن موسی الرضا علیه‌السلامباسمه تعالی زندگینامه امام علی بن موسی الرضا علیه السلام مقدمه امام علی ‌بن موسی آسیب شناسی در عزای حضرت حسین عآسیب شناسی در عزای حضرت حسین ع مراسم سوگواری حضرت سیدالشهداع از دیرباز نقشی بسیار از خود گذشتگی ابو جمال و سرگذشت فرزندان چمران – امام …سلام خدمت دوستان عزیز مطلب جالبی بود در مورد مطلب نوشته شده توسط نوه شهید چمران آیا اثرات قیام امام حسینع وب سایت حجت الاسلام و …مقالاتچکیده با ژرف نگری در تاریخ اسلام، مخصوصا قیام جاویدانه امام حسین ع در سال هجری قمری حکومت ازنگاه امام علی ع دانشگاه علم و صنعت ایران بسم اللّه الرحمن الرحیم حکومت از نگاه علی علیه السلام نخست باید دانست که کتابخانه الکترونیکی شهید غلامرضا زهره منشنرم افزار مصباح الهدی نرم افزاری جامع درباره امام حسن عسکری ع نرم افزار مصباح همسایگان خورشید عالمان خفته در خاک مشهد …همسایگان خورشید عالمان خفته در خاک مشهد از زمان خاکسپاری امام رضاع در باغ همبستگی قناعت و آرامش روان از منظر امام علی ع در نهج‌البلاغه همبستگی قناعت و آرامش روان از منظر امام علی ع در نهج‌البلاغه تاریخی فرهنگی قرآنی آموزه های امام عسکری ع خدایی شدن سبک سایت جدید تاریخی فرهنگی قرآنی صفات شیعیان از نظر امام حسن عسکری عامام حسن عسگری حکمت عملی در سیره امام رضاع سیره امامان معصومع، بنا به مقتضیات و شرایط سیاسی، اجتماعی زمان، مختصات ویژه ای دارد که زندگینامه امام علی بن موسی الرضا علیه‌السلام باسمه تعالی زندگینامه امام علی بن موسی الرضا علیه السلام مقدمه امام علی ‌بن موسی‌الرضا آسیب شناسی در عزای حضرت حسین ع آسیب شناسی در عزای حضرت حسین ع مراسم سوگواری حضرت سیدالشهداع از دیرباز نقشی بسیار مهم و از خود گذشتگی ابو جمال و سرگذشت فرزندان چمران – امام صدر نیوز بهانه‌ی این نوشتار، یادداشتی است که به هدایت دوست عزیزم بهراد قنبری در سال گذشته از سارا اثرات قیام امام حسینع وب سایت حجت الاسلام و المسلمین سید مقالات چکیده با ژرف نگری در تاریخ اسلام، مخصوصا قیام جاویدانه امام حسین ع در سال هجری قمری از حکومت ازنگاه امام علی ع دانشگاه علم و صنعت ایران گروه معارف بسم اللّه الرحمن الرحیم» حکومت از نگاه علی علیه السلام نخست باید دانست که حکومت و کتابخانه الکترونیکی شهید غلامرضا زهره منش دانلود،کتابخانه،موبایل،کتابچه،جاوا،امام،شهید،زهره منش،رستمکلا،بهشهر،تربیت،مقاله همسایگان خورشید عالمان خفته در خاک مشهد شبکه امام همسایگان خورشید عالمان خفته در خاک مشهد از زمان خاکسپاری امام رضاع در باغ حُمیدبن تعبیر خواب امام صادق ع ویژگی های امام صادق ع دانشگاه امام صادق ع عکس از امام صادق ع سالگرد شهادت امام صادق ع امام صادق ع زندگی نامه امام صادق ع سخنان امام صادق ع



لینک منبع :منش امام صادق (ع) در زندگی خود

منش امام صادق (ع) در زندگی خود | سایت خبری تحلیلی بامداد | امام صادق bamdad.net/امام-صادق.html 18 دسامبر 2016 ... بامداد – یکی از یاران امام صادق (علیه السلام) می گفت: با ایشان به سفر حج رفتم در بین راه زیر درخت خرماى خشکى نشسته بودیم. حضرت فرمود: اى نخل ... منش امام صادق (ع) در زندگی خود | بامداد یکی از یاران - قطره www.ghatreh.com/news/nn35113139/منش-امام-صادق-زندگی-خود 18 دسامبر 2016 ... بامداد یکی از یاران امام صادق (علیه السلام) می گفت: با ایشان به سفر حج رفتم در بین راه زیر درخت خرمای خشکی ن. تکیه بر عقل، منش صادق آل رسول mspuemam.persiangig.com/sh-emamsadegh/page5.html‎Cachedچنین گفتاری شاید برای کسانی که در روزگار ما زندگی می کنند بسیار عادی به نظر آید، اما ... غزالی در تکفیر حجه الحق ابن سینا تردیدی به خود راه نمی دهد و بی محابا سلاح تکفیر را ... از این رو، مشی امام صادق(علیه السلام) بر تعقل و گفتگو مبتنی بود. .... چنان که ذهبی در «سیر اعلام النبلاء» نام روایاتی را که از امام صادق(ع) نقل کرده اند، آورده ... منش امام صادق (ع) - تبیان www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=934&articleID=627066 22 سپتامبر 2011 ... جالب اینکه : امام صادق (علیه السلام) همراه خود پارچه سبزی داشت که در آن ... آری نمازی که با یاد ایثارگری امام حسین (علیه السلام) باشد، موجب کمال نماز است ... امام صادق علیه السلام - دانشنامه‌ی اسلامی wiki.ahlolbait.com/امام_صادق_علیه_السلام‎Cached Similar16 جولای 2017 ... امام صادق (ع) سه سال از خلافت عبد الملک، نه سال و هشت ماه از خلافت ولید بن عبد ..... حضرت در طول زندگی خود در مدینه زیست و تنها به قصد حج یا بنا به ... هشت حکایت الهام بخش از منش و سبک زندگی امام صادق علیه السلام - سنگرما www.sangarema.com/7960/هشت-حکایت-الهام-بخش-از-منش-و-سبک-زندگی-ا/ 10 آگوست 2015 ... هشت حکایت الهام بخش از منش و سبک زندگی امام صادق علیه السلام ... شفاعت ما به کسى که نماز خود را سبک بشمارد نخواهد رسید. ... ایشان بیهوش شد؛ همین که به هوش آمد فرمود: به حسن بن على بن علی بن الحسین (که مشهور به افطس بود) ... امام جعفر صادق(ع) محور اتحاد فرق اسلامی و وحدت مسلمین www.zahedan-tebyan.ir/cms/printit.asp?id=36996‎Cachedامام جعفر صادق(ع) محور اتحاد فرق اسلامی و وحدت مسلمین ... و گفتگوی امروز خود با روابط عمومی این اداره زوایایی از زندگی امام جعفر صادق(ع) رئیس مذهب شیعه را بیان نمود. ... بود توانست با روش و منش پیامبر گونه خود محور اتحاد و وحدت فرق اسلامی باشد . هشت حکایت الهام بخش از منش و سبک زندگی امام صادق علیه السلام - مشرق ... www.mashreghnews.ir/news/451420/‎Cached10 آگوست 2015 ... هشت حکایت الهام بخش از منش و سبک زندگی امام صادق علیه السلام. خداوند بهشت را آفرید و آن را ... شفاعت ما به کسى که نماز خود را سبک بشمارد نخواهد رسید. ابو بصیر گفت: خدمت ام .... حدیث روز/ سخن امام صادق(ع) درباره جهان غیر از زمین ... حدیث روز/ سخن امام صادق(ع) درباره منش و روش اهل ‌بیت(ع) - مشرق نیوز www.mashreghnews.ir/.../حدیث-روز-سخن-امام-صادق-ع-درباره-منش-و-روش-اهل-بیت-ع‎Cachedامام صادق(ع): خداوند محبت و ولایت و اطاعت ما را بر شما واجب کرده است؛ پس هر کس از ماست، به ما اقتداء کند. جواد عالی منش - نحوه شهادت امام صادق ع www.javad87.blogfa.com/post/55 جواد عالی منش - نحوه شهادت امام صادق ع - ... زندگی امیرمؤمنان امام علی,زندگی امیرمؤمنان ... امام در سالهای آخر عمر خود شدیداً لاغر و ضعیف شده بود و به تعبیر یکی از افرادی که ...