مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

بزرگ‌ترین و بهترین خبرهای علمی سال ۲۰۱۶

[ad_1]

بزرگ‌ترین و بهترین خبرهای علمی سال ۲۰۱۶

دانش > دانش - همشهری آنلاین:
سال ۲۰۱۶ میلادی با کشفیات و رخداد‌های علمی بزرگی همراه بود، دستاوردهایی که بشر را پله‌ای دیگر به سوی پیشرفت و آگاهی بالا برده‌اند.

براساس گزارش نیوساینتیست، سال 2016 برای جهان علم سالی هیجان انگیز بود‌ه‌است، از کشف امواج گرانی گرفته تا کشف سیاره نهم و جوانسازی پیرها با استفاده از خون جوان‌ها از جمله بزرگترین خبرهای علمی بوده‌اند که در سال رو به پایان 2016 شنیده یا خوانده شده‌اند، در ادامه خلاصه‌ای از مهمترین این اخبار را مشاهده می‌کنید:

  • فیزیک و فضا: امواج فضا-زمان

امواج گرانشی برای اولین‌بار توسط رصدخانه LIGO کشف شد و خبر کشف آن در ماه فوریه منتشر شد. این امواج در نظریه نسبیت عمومی اینشتین معرفی شده‌اند، نظریه‌ای که می‌گوید اجرام سنگین تار و پود فضا-زمان را به دور خود پیچ و تاب می‌دهد. زمانی که این اجرام شتاب می‌گیرند، امواج گرانشی را در تار و پود فضا-زمان ایجاد می‌کنند. وجود این امواج در سال 1974 مطرح شد اما تا سال 2016 مشاهده مستقیم آن امکان‌پذیر نشده‌بود.

  • انسان‌ها: حلقه‌های استالاگمیتی

در ماه می سال 2016 مجموعه‌ای از سازه‌های استالاگمیتی بزرگ در غاری در فرانسه کشف شد که گفته می‌شود توسط هلندی‌ها ساخته شده‌است. این سازه‌ها که قدمتی برابر 175 هزار سال دارند، از 400 تکه استالاگمیتی برگرفته شده از کف غار ساخته شده‌است که به شکل حلقه‌ای در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. کسی نمی‌داند این حلقه‌ها به چه منظوری ساخته شده‌اند یا نشان چه هستند، با این حال احتمال می‌رود نوعی پناهگاه بوده باشند.

  • فناوری: شکست انسان توسط هوش مصنوعی

هوش مصنوعی شرکت گوگل که ذهن عمیق نامیده می‌شود، اکنون می‌تواند انسان را در یک بازی قدیمی شکست دهد،‌بازی به نام Go. در ماه مارس هوش مصنوعی توانست لی سدول استاد بزرگ این بازی را با قاطعیت شکست دهد و این پیروزی در میان جوامع مرتبط با هوش مصنوعی و علاقمندان به بازی Go جنجالی برپا کرد زیرا هر دو گروه بازی را دشوارتر از آن می‌دانستند که یک رایانه بتواند آن را حل کند.

  • فناوری: گوگل و سامانه بهداشت ملی

ابررایانه ذهن عمیق گوگل به طیفی گسترده از داده‌های سلامت 1.6 میلیون بیمار که در سه بیمارستان تحت نظارت سامانه ملی بهداشت انگلستان بستری شده‌بودند دسترسی پیدا کرد. این امتیاز طی قراردادی به دست آمد که در ماه آوریل میان انگلستان و گوگل بسته شد تا رایانه ذهن عمیق بتواند اپلیکیشنی بسازد تا با استفاده از آن بتوان بیماران مبتلا به اختلالات کلیوی را تحت نظارت قرار داد. اما حامیان حریم خصوصی نسبت به دسترسی گوگل به چنین اطلاعاتی نقد دارند.

  • زمین:راز مرگبار دی‌اکسید کربن

در سالی که بیشتر رکورد‌های آب و هوایی شکسته شد، دانشمندان این حقیقت را کشف کردند که تاثیر مخرب ایجاد دی اکسید کربن در اتمسفر زمین دست کم گرفته شده‌است. محققان با گنجاندن داده‌های جدید در مدل‌های آب و هوایی دریافتند میزان دی اکسید کربن موجود در هوا نسبت به آنچه تصور می‌رفت تاثیرات مخرب‌تری بر دمای جهانی دارد.

  • سلامت: کودک با سه والد

نوزادی پنج ماهه اولین نوزاد در جهان بود که با استفاده از دی‌ان‌ای سه انسان شکل گرفته و متولد شد. این شیوه به پدر و مادرهایی که از جهش‌های ژنتیکی نادر برخوردارند امکان می‌دهد نوزادانی سالم داشته‌باشند. همچنین از این شیوه برای درمان ناباروری نیز استفاده می‌شود و اولین نوزادان این شیوه درمانی در سال 2017 متولد خواهند شد.

  • فضا: سیاره مرموز نهم

در ماه ژانویه، دو اخترشناس اعلام کردند سیاره‌ای 10 برابر بزرگتر از سیاره زمین در خارجی‌ترین حاشیه سامانه خورشیدی در حرکت است،‌در مداری که 200 برابر فاصله زمین تا خورشید است. سیاره نهم، تاکنون به صورت مستقیم مشاهده نشده‌است، اما احتمال حضور آن به واسطه مدارهای اجرام کوچکتری که در کمربند کویپر در حرکتند،‌مطرح شده‌است.

  • زمین: آواز خواندن در زمان شام

محققان در ماه فوریه کشف کردند که گوریل‌ها در حین غذا خوردن آواز می‌خوانند و زمزمه می‌کنند، کشفی که می‌تواند بر درک چگونگی روند تکامل زبان در انسان تاثیرگذار باشد. به نظر می‌آید آواز خواندن در میان گوریل‌ها شیوه‌ای برای ابراز شادی از وعده غذایی است که درحال صرف آن هستند. همچنین گوریل‌ها به این شکل به دیگر اعضای خانواده خبر می‌دهند که وقت غذا خوردن رسیده‌است.

  • فضا و فیزیک: سیاره‌های شبه زمینی

در ماه آگوست سیاره‌ای شبه‌زمینی در فاصله چهار سال نوری از زمین کشف شد. سیاره پروکسیما بی در مدار 3.7 کیلومتری ستاره پروکسیما قنطورس در حرکت است، یعنی کمتر از 5 درصد از فاصله میان زمین و خورشید. از آنجایی که این ستاره یک کوتوله سرخ کوچک است، پروکسیما بی در منطقه قابل سکونت از مدار ستاره قرار گرفته‌است و این یعنی دمای سطحی سیاره در حدی است که امکان تشکیل حجیات میکروبی در آن وجود دارد.

  • زمین: درختان می‌خوابند؟

به نظر می‌آید درختان در طول شب دچار تغییرات فیزیکی می‌شوند که می‌توان آن را به خواب یا دست کم به دوره‌های روز و شب تعبیر کرد. شاخه‌های درخت غان در هنگام شب 10 سانتیمتر دچار افت می‌شوند. هنوز مشخص نیست این افت 10 سانتیمتری آگاهانه و ناشی از چرخه فعال روز و شبی در گیاه است و یا به صورت ناآگاهانه و تحت تاثیر کمبور نور و آب رخ می‌دهد.

  • سلامت: خون جدید برای پیرها

خون بدن انسان‌های نوجوان باعث جوان‌سازی دوباره موش‌های پیر شده‌است و قدرت حجافظه و تشخیص آنها را علاوه بر فعالیت‌های فیزیکی افزایش داده‌است. در این کشف که در ماه نوامبر انجام گرفت،‌پلاسمای خون نوجوانی 18 ساله به بدن موشی پیر تزریق شد و دانشمندان مشاهده کردند قدرت مسیریابی موش درون یک مارپیچ از گذشته بهتر شده‌است. این شیوه روزی می‌تواند در انسان‌ها نیز به کار گرفته شود.


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

فروشگاه اینترنتی دیجی کالا دیجی‌کالا بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی کشور، اینک در آستانه‌ی دهمین سال فعالیت، با پورتال پرشین ویهم اکنون در پرشین وی سقوط یک فروند هلی کوپتر در دریاچه چیتگر تصاویر و جزییات مرد عصر ایران سایت تحلیلی خبری ایرانیان سراسر جهان خبرهای علمی فرهنگی هنری ورزشی سیاسی و در عصرایراناخبار،اخبار علمی،اخبار آموزشی،اخبار پزشکی،اخبار …نمونه رزومه کاریسوالات مصاحبه استخدامیاخبار روز اخباراخبار علمیاخبار آموزشی سایت تفریحی و سرگرمی پارس ناز کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پارس ناز می باشدموتور جستجوی قطره نوع خودرو قیمت کارخانه قیمت بازار تیپ مجله علمی تفریحی سرگرمی یک پارس چتروم …الناز حبیبی در جشنواره چین عکس اه و ناله های از جم بر گشته هاهمه جمیها قالتاق انددنیای فناوری زومیتپنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ اپل مشکلات گرافیکی مک بوک پرو با آپدیت جدید مک او اس برطرف می بهترین روش برای سوزاندن چربی پهلوها و شکماشیای باستانی و قدیمی مرموز و ترسناک تصاویر سوژه خنده دار جدید و طنز بهترین و گرانقیمت‌ترین هتل‌های جهان در سال آیا هیچ ایده‌ای درباره اینکه برای اقامت در گران‌قیمت‌ترین و مجلل‌ترین هتل‌های اخبار،اخبار علمی،اخبار آموزشی،اخبار پزشکی،اخبار تکنولوژی نمونه رزومه کاریسوالات مصاحبه استخدامیاخبار روز اخباراخبار علمیاخبار آموزشیرزومه کاری پورتال پرشین وی پرشین وی پورتال جامع شامل اخبار،سرگرمی،روانشناسی،زناشویی،فال و طالع بینی،دکوراسیون سایت تفریحی و سرگرمی پارس ناز رابطه جنسی پسر با دختر دانشجو و باردار شدن دختر ازدواج شرم آور این زن با دوگربه و همخوابی با دنیای فناوری زومیت کلیه اخبار فناوری اطلاعات شامل عکاسی، معماری، ابزارهای تازه، موبایل، اینترنت و شبکه مجله علمی تفریحی سرگرمی یک پارس مجله علمی تفریحی خبری یک پارس ،زناشویی ،مدل و لباس ،گردشگری، پزشکی و سلامت، اجتماعی بزرگترین ابر ماه در ۷۰ سال اخیر در تخت جمشید تصاویر علم و فرهنگ علمی و دانستنیها مقالات داستان روانشناسی تاریخی فرهنگی و هنری مذهب و عرفان تاریخ روز ولنتاین ولنتاین و سپندارمذگان تاریخ روز ولنتاین تاریخ روز ولنتاین ولنتاین و سپندارمذگان روز عشق ایرانی بهمن خبرهای مذهبی خبر فارسی سرویس سلامت و پزشکی بی باک ؛ بخش مهمترین عناوین در باره بکارت مطالب زیادی شنیده و یا مطالعه دیجیاتو – زندگی با تکنولوژی زندگی با تکنولوژی «با تلفن همراه همیشه در مقصد هستید» این یکی از معروف ترین جملات



لینک منبع :بزرگ‌ترین و بهترین خبرهای علمی سال ۲۰۱۶

بزرگ‌ترین و بهترین خبرهای علمی سال ۲۰۱۶ - همشهری آنلاین www.hamshahrionline.ir/details/355810/Science/scientific‎Cached18 دسامبر 2016 ... همشهری آنلاین: سال ۲۰۱۶ میلادی با کشفیات و رخداد‌های علمی بزرگی همراه بود، دستاوردهایی که بشر را پله‌ای دیگر به سوی پیشرفت و آگاهی بالا برده‌اند. بزرگ‌ترین و بهترین خبرهای علمی سال ۲۰۱۶ | آفتاب www.aftabir.com/news/article/view/2016/12/18/1579807‎Cached18 دسامبر 2016 ... همشهری آنلاین: سال ۲۰۱۶ میلادی با کشفیات و رخداد‌های علمی بزرگی همراه بود، دستاوردهایی که بشر را پله‌ای دیگر به سوی پیشرفت و آگاهی بالا برده‌اند. بهترین دستاوردهای علمی سال 2016 | گجت نیوز gadgetnews.ir/141153/بهترین-دستاوردهای-علمی-سال-2016/‎Cached13 دسامبر 2016 ... در سال جاری دستاوردها و اکتشافات بسیاری در حوزه‌های مختلف ارائه شدند که از ... برچسب ها : امواج گرانشی بزرگترین عدد اول بهترین دستاوردهای علمی ... بزرگ ترین و بهترین خبرهای علمی سال ۲۰۱۶ - تی نیوز tnews.ir/news/7d4776234541.html 18 دسامبر 2016 ... همشهری آنلاین: سال ۲۰۱۶ میلادی با کشفیات و رخداد های علمی بزرگی همراه بود، دستاوردهایی که بشر را پله ای دیگر به سوی پیشرفت و آگاهی بالا برده ... بهترین اکتشافات علمی 2016 - برترین ها www.bartarinha.ir/fa/news/448319/بهترین-اکتشافات-علمی-2016‎Cached26 دسامبر 2016 ... سال ۲۰۱۶ سال دیوانه واری بود! جهان علم و اکتشاف هم از این قاعده مستثنی نیست. جهان علم در سال جاری با برخی موانع جدی مواجه شد، اما در همین حال برخی از ... بزرگترین اکتشافات علمی در سال ۲۰۱۶ +عکس - جام جم آنلاین jamejamonline.ir/.../بزرگترین-اکتشافات-علمی-در-سال-۲۰۱۶-عکس‎Cached18 دسامبر 2016 ... به گزارش جام جم آنلاین ، علم در سال ۲۰۱۶ موفق به اکتشافات بزرگی شده ... خبر مهم این است که در ماه نوامبر لابراتوار ایگلورک وابسته به ناسا، این ... بهترین دستاوردهای علمی سال ۲۰۱۶ - تازه های نجومی tazehayenojoomi.ir/253/بهترین-دستاوردهای-علمی-سال-2016/ 13 دسامبر 2016 ... در سال جاری دستاوردها و اکتشافات بسیاری در حوزه‌های مختلف ارائه شدند که از ... از دیگر دستاوردهای امسال بود که رکورد بزرگترین عدد اول را ثبت کرد. به روزهای پایانی سال … نوشته بهترین دستاوردهای علمی سال ۲۰۱۶ اولین بار در گجت نیوز ... مهم ترین خبرهای علمی در سال 2016 ؛ کشف امواج گرانشی و سیاره‌ی نهم در منظومه‌ ... مجید سمیعی - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/مجید_سمیعی‎Cached Similarوی کار علمی را با سمت استادیاری و معاونت بیمارستان جراحی مغز و اعصاب آغاز کرد. ... در ۱۱ شهریور ۱۳۹۳ عملیات اجرایی احداث بزرگترین مرکز تحقیقات سرطان شناسی ... مجید سمیعی در سال ۲۰۱۴ برندهٔ جایزه برترین دانشمند و جراح مغز و اعصاب به انتخاب .... .ir/fa/news/37674/واکنش-رئیس-جامعه-جراحان-ایران-به-جایزه-اعطا-شده-به-پروفسور- ... مروری بر 15 فیلم برتر سال 2016 - دیجی کالا https://www.digikala.com/.../مروری-بر-15-فیلم-برتر-سال-2016/‎Cached Rating: 3.8 - 5 reviews 1 ژانویه 2017 ... خانه · خبر · جدیدترین اخبار; مروری بر ۱۵ فیلم برتر سال ۲۰۱۶ ... سال ۲۰۱۶ هم به پایان خود رسید تا این سال میلادی کارش را با به نمایش‌ گذاشتن فیلم‌هایی متفاوت به اتمام برساند. ... فیلم «خرچنگ» علاوه بر دارا بودن داستانی علمی- تخیلیِ خاص و منحصر ... فیلم جادوگر یکی از بهترین و بزرگترین سورپرایز‌های سال است. خبرهای علمی و پزشکی | خبر فارسی khabarfarsi.com/science‎Cachedبراساس تحقیقات آکادمی اطفال آمریکا، کودکان در رده سنی 6 الی 12 سال باید هر شب ... کبد بزرگترین ارگان داخلی بدن است که بیش از 500 عملکرد حیاتی بدن، از جمله ... اورگن تا جنوب ایالت کالیفرنیا بهترین مکان برای مشاهدۀ این خورشید گرفتگی ...