مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

وحدت ، آرزوی همیشگی پیامبر اکرم (ص)

[ad_1]

بامداد – پیامبر گرامی اسلام حضرت محمّد (صلوات الله علیه و آله) به عنوان رحمت برای همه جهانیان و برای ابلاغ پیام خداوند به وسیله معجزه جاوید کلام الهی یعنی قرآن کریم مبعوث شد؛ لذا دور از ذهن نیست که یکی از آرزوهای ایشان، وحدت و همدلی مسلمانان برای حفظ دین شریف اسلام از خطر توطئه های دشمنان باشد. در این نوشتار به گوشه ای از تأکیدات قرآن و پیامبر اکرم (صلوات الله علیه) بر لزوم وحدت بین مسلمانان می  پردازیم.

236531214637251913025553162134610131239

ریسمانی تا آسمان

قرآن کریم با برادری دانستنِ نسبت بین مسلمانان،(از لحاظ عطوفت و همدلی آنان با یکدیگر) نسبت به اصلاح اختلافات و کدورت های احتمالی، دستور داده و می فرماید: إِنَّمَا الْمُوْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُون: در حقیقت مومنان با هم برادرند، پس میان برادرانتان را سازش دهید و از خدا پروا بدارید، امید که مورد رحمت قرار گیرید. (حجرات ۱۰)

از طرفی ریشه این وحدت را، وحدت راه و هدف یعنی همان توحید و قرب الهی می داند و بیان می دارد: وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا وَ اذْکُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ اذْ کُنْتُمْ اعْداءً فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ أِخْواناً وَ کُنْتُمْ عَلى شَفا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَکُمْ مِنْها کَذلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمْ ایاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُون: و همگى به ریسمان خدا چنگ زنید، و پراکنده نشوید؛ و نعمت خدا را بر خود یاد کنید. آنگاه که دشمنان [یکدیگر] بودید، پس میان دلهاى شما الفت انداخت، تا به لطف او برادران هم شدید؛ و بر کنار پرتگاه آتش بودید که شما را از آن رهانید. این گونه، خداوند نشانه  هاى خود را براى شما روشن مى کند، باشد که شما راه یابید.(آل عمران/ ۱۰۳)

وحدت؛ نغمه نبوی

همیشه یکی از دغدغه ها و توصیه های پیامبر گرامی اسلامی در ارتباط با وحدت امّت اسلامی بوده است. احادیث نورانی حضرت را در چند عنوان بررسی می کنیم.

عواقب وخیم تفرقه
پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: مااختَلفت أمّةٌ بعدَ نبیّها أِلّا ظَهَر أَهلُ باطِلها علی أهلِ حقِّها: هیچ امّتی پس از پیامبر خود گرفتار اختلاف نشد؛ مگر آنکه باطل گرایان آن، بر حق خواهانش پیروز گشتند.(میزان الحکمه، ح۴۸۳۰، باب الاختلاف) از آنجا که همه مومنین در یک جبهه قرار دارند و دشمنان اسلام بر آنند تا اصل اسلام و جامعه اسلامی را در هم شکنند؛ لذا باید دانست که هرگونه فاصله گرفتن صفوف متراکم اسلامی از یکدیگر به نفع دشمنان اسلام و به ضرر تمام مسلمانان تمام خواهد شد.

تک تک مسلمانان و امّت حضرت محمّد (صلّی الله علیه و آله) باید تکیه گاه یکدیگر باشند. وقتی همه افراد امّت اسلامی به یکدیگر اعتماد و تکیه کردند، حاصل این اعتماد، یکپارچگی خاصّی خواهد بود که همان وحدت است.

برادری و برابری؛ عامل وحدت
پیامبر اکرم در حدیثی دیگر، برادری و برابری مومنان را عامل وحدت و یکپارچگی آنها در مقابل دشمنان اسلام دانسته و می فرمایند: ألمُومِنونَ إِخوَةٌ تَتَکافَوُ دِماوُهُم وَ هُم یَدٌ عَلی مَن سِواهُم: مومنان با هم برادرند و خونشان برابر است و در برابر دشمن، متّحد و یکپارچه اند. (کافی، جلد ۱، ص ۴۰۴)

برابری و برادری مسلمانان با یکدیگر از یک طرف و نیز ملاک اصلی برتری که قرآن کریم آن را “تقوا” می داند از طرف دیگر ایجاب می کند که مسلمانان در ارتباط با یکدیگر تقوا را رعایت کنند.

از مهم ترین موارد تقوا، عدم ظلم به برادر دینی است. مسلّماً دوری از برادر دینی و ایجاد کدورت و تفرقه بین مسلمین که نهایتاً به ضعف و مظلومیّت تمام امّت اسلامی منجر می شود، بزرگ ترین ظلم در حقّ امّت اسلامی و خلاف رعایت تقواست.

تکیه گاه یکدیگر

کسانی که به خدا و پیامبری رسول اکرم و نیز معاد، ایمان دارند نمی توانند در زمان سختی ها و مشکلات یکدیگر را تنها گذارده و نسبت به یکدیگر بی تفاوت باشند؛ بلکه حقوقی بر عهده دارند و باید تکیه گاه یکدیگر در تمام زمان ها باشند.

پیامبر عظیم الشأن اسلام حضرت محمّد مصطفی (صلّی الله علیه و آله) می فرمایند: ألمُومِنُ لِلمُومِنِ کَالبُنیَانِ المَرصُوصِ یَشُدُّ بَعضُهُ بَعضاً: مومن نسبت به مومن مانند بنای استواری است که اجزای آن، یکدیگر را استحکام می بخشند.(صحیح مسلم، جلد ۴، ص ۱۹۹۹؛ نهج الفصاحه، حدیث ۳۱۰۳) تکیه گاه، محل و موضعی نزدیک و مستحکم و مطمئن است که مواقع سُستی و ضعف، انسان را حفظ کرده و نیرو می بخشد. با این معنا، لازمه اولیّه تکیه گاه بودن مسلمانان با یکدیگر، نزدیکی و انس و اتّحاد بین مسلمانان است.

به عبارت دیگر؛ تک تک مسلمانان و امّت پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) باید تکیه گاه یکدیگر باشند. وقتی همه افراد امّت اسلامی به یکدیگر اعتماد و تکیه کردند، حاصل این اعتماد، یکپارچگی خاصّی خواهد بود که همان وحدت است.

دوستی و وحدت، ارتباط مستقیم با یکدیگر دارند به شکلی که نمی توان گفت: “دوستی عامل وحدت است یا وحدت عامل دوستی است!” قرآن کریم، این الفت و دوستی را به عنوان نعمتی الهی دانسته که یادآوری آن مقدّمه ای است برای خودداری از تفرقه و جدایی ها.

وحدت؛ ارمغان دوستی
جوشش محبّت و الفت مسلمان، در بین مسلمانان، همانند آهنربایی قدرتمند، دلربایی کرده و باعث تجمیع دل های مومنین و وحدت بین آنها می شود. پیامبر اکرم (صلوات الله علیه) می فرمایند: خیرُ المُومِنینَ مَن کَانَ مَألَفَةً لِلمُومِنینَ وَ لَا خَیرَ فِیمَن لَایَألفُ وَ لَایُولفُ: بهترین مومنان، کسی است که محور الفت مومنان باشد، کسی که انس نگیرد و با دیگران مأنوس نشود خیری ندارد.( بحار الانوار، جلد ۷۱، ص ۳۹۳)

دوستی و وحدت، ارتباط مستقیم با یکدیگر دارند به شکلی که نمی توان گفت: “دوستی عامل وحدت است یا وحدت عامل دوستی است!” قرآن کریم، این الفت و دوستی را به عنوان نعمتی الهی دانسته که یادآوری آن مقدّمه ای است برای خودداری از تفرقه و جدایی ها. خداوند متعال می فرماید: وَ اذْکُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنْتُمْ أَعْداءً فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْواناً وَ کُنْتُمْ عَلى  شَفا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَکُمْ مِنْها کَذلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمْ آیاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ: و نعمت خدا را بر خود یاد کنید: آنگاه که دشمنان [یکدیگر] بودید، پس میان دلهاى شما الفت انداخت، تا به لطف او برادران هم شدید؛ و بر کنار پرتگاه آتش بودید که شما را از آن رهانید. این گونه، خداوند نشانه هاى خود را براى شما روشن مى کند، باشد که شما راه یابید. (آل عمران/ ۱۰۳)

نتیجه اینکه؛

هم قرآن کریم و هم فرمایشات نورانی پیامبر عظیم الشّأن اسلام، بر مسأله برادری و اتّحاد در بین تمام مسلمانان تأکید و اصرار ویژه ای دارند و چرا اینچنین نباشد! در حالی که در صورت ایجاد تفرقه و فاصله بین صفوف مسلمین و عارض شدن سستی و ضعف بر آن ها، قدرت امّت اسلامی رو به کاهش گزارده و باعث می شود تا در مقابل دشمنی های دائمی دشمنان اسلام، صدمه دیده و اصل دین اسلام به خطر بیافتد. لطفاً قبل از خواسته های شخصی خودمان، به فکر محافظت از اصل دین اسلام باشیم.

منبع:تبیان

نوشته وحدت ، آرزوی همیشگی پیامبر اکرم (ص) اولین بار در بامداد پدیدار شد.


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

دعای باطل السحرباطل سحردعای زبان بنددعای …خوشبختی یافتنی نیست ساختنی است از زندگی لذت ببرید حتی اگر چیز با ارزشی را از دست داده سوالات متن درس دین و زندگی دین وزندگیسوالسوالات متن درس دین و زندگی س والات متن درس نشانه ی بیداری و هوشیاری و پایگاه اطلاع رسانی هیئات مذهبی وارث پایگاه اطلاع رسانی هیئات مذهبی وارث ، خبرگزاری محافل مذهبی ، هیئت کجا برویم؟امارت اسلامی افغانستاندلوګر په سجاوند کې بهرنیو او ګوډاګیو عسکرو له ۲۸ زیات ملکی کسان شهیدان کړی او اس ام اس برای همهاس ام اس جدید خنده دار اس ام اس جوک و سرکاری جملات پ ن پ اس ام اس پ ن پ اس ام اس پسرانهعدالت اجتماعی در قرآن ارزش و بزرگی عدالت در سطح اجتماع از منظر قرآن به حدی است که به صورت اصلی بنیادین بدل آیا اجنه می توانند یک انسان را بکشند؟ شهر سوالخدمت شما عرض کنم وضعیتی که شما در حال تجربه آن هستید یک وضعیت دو وجهی است یک وجه آن که تیوال سینما در این جلسه ی یکشنبه های سوررئال از مجموعه ی سینما نوستالژیا، پس از نمایش فیلم به صفحه اصلی فیلم و انیمیشنگنجینه ای از فیلم و سریال و انمیشن را در تبیان ببینیدکیهان نهاوندبنامش در پناهش چشمانت را به غواصی در عمق آسمانها عادت بده تا شاید کمی به یاد بیاوری دعای باطل السحرباطل سحردعای زبان بنددعای محبتعلوم غریبه خوشبختی یافتنی نیست ساختنی است از زندگی لذت ببرید حتی اگر چیز با ارزشی را از دست داده اید… سوالات متن درس دین و زندگی دین وزندگی سوال دین وزندگی اگر هدفی برای زندگی دلی برا دوست داشتن وخدایی برای پرستش داری خوشبختی با آرزوی پایگاه اطلاع رسانی هیئات مذهبی وارث پایگاه اطلاع رسانی هیئات مذهبی وارث ، خبرگزاری محافل مذهبی ، هیئت کجا برویم؟ امارت اسلامی افغانستان مورخ ۲۰۱۳۱۱۶م بعضی از رسانه های خبری اخباری را به نشر سپردند که گویا نماینده گان امارت اس ام اس برای همه اس ام اس جدید خنده دار اس ام اس جوک و سرکاری جملات پ ن پ اس ام اس پ ن پ اس ام اس پسرانه عدالت اجتماعی در قرآن ارزش و بزرگی عدالت در سطح اجتماع از منظر قرآن به حدی است که به صورت اصلی بنیادین بدل ناپذیر آیا اجنه می توانند یک انسان را بکشند؟ شهر سوال خدمت شما عرض کنم وضعیتی که شما در حال تجربه آن هستید یک وضعیت دو وجهی است یک وجه آن که همان جن تیوال سینما تیوال، شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ گفتگو، اخبار، اطلاعات کامل تئاترها،‌ فیلم‌ها، کنسرت‌ها کیهان نهاوند بنامش در پناهش چشمانت را به غواصی در عمق آسمانها عادت بده تا شاید کمی به یاد بیاوری ربط عمیق صفحه اصلی فیلم و انیمیشن گنجینه ای از فیلم و سریال و انمیشن را در تبیان ببینید



لینک منبع :وحدت ، آرزوی همیشگی پیامبر اکرم (ص)

آرزوی همیشگی رسول خدا (صلی الله و علیه وآله) - فردا www.fardanews.com/.../آرزوی-همیشگی-رسول-خدا-صلی-الله-و-علیه-وآله‎Cached18 دسامبر 2016 ... از طرفی ریشه این وحدت را، وحدت راه و هدف یعنی همان توحید و قرب الهی ... همیشه یکی از دغدغه‌ها و توصیه‌های پیامبر گرامی اسلام (ص) در ارتباط با وحدت امّت اسلامی بوده است. ... کسانی که به خدا و پیامبری رسول اکرم (ص) و نیز معاد، ایمان دارند ... Images for وحدت ، آرزوی همیشگی پیامبر اکرم (ص) آرزوی همیشگی رسول خدا (صلی الله و علیه وآله) - پایگاه اطلاع رسانی ... tnews.ir/news/832176282700.html 19 دسامبر 2016 ... همیشه یکی از دغدغه‌ها و توصیه‌های پیامبر گرامی اسلام (ص) در ارتباط با وحدت امّت اسلامی بوده است. ... پیامبر خدا در حدیثی دیگر، برادری و برابری مومنان را عامل وحدت و ... کسانی که به خدا و پیامبری رسول اکرم (ص) و نیز معاد، ایمان دارند ... رفتار و کردار پیامبر(ص) برای همگان الگو و اسوه کامل است/ جشن های ... khabarfarsi.com/u/29777390 آرزوی همیشگی رسول خدا(صلی الله و علیه وآله) ....(میزان الحکمه، ... راهبردهای مدیریتی نبی اکرم(ص) در راستای تحکیم وحدت بین اقوام در صدر اسلام ... در بررسی تاریخ ... وحدت بر محور نظام تربیت نبوی | خبر فارسی khabarfarsi.com/u/29793426 15 دسامبر 2016 ... *حضرت محمد مصطفی(ص) محور وحدت امت اسلام است ماموستا ملا احمد مبارکشاهی امام جمعه نودشه *حفظ وحدت ... آرزوی همیشگی رسول خدا(صلی الله و علیه وآله). چه جنبه هایی از زندگی پیامبر(ص) می تواند وحدت آفرین باشد؟ - قطره www.ghatreh.com/news/.../جنبه-هایی-زندگی-پیامبر-تواند-وحدت-آفرین-باشد 18 دسامبر 2016 ... وحدت ، آرزوی همیشگی پیامبر اکرم (ص) ... جنبه هایی که می توان از سیره و سخن پیامبر بزرگوار اسلام(ص) برای وحدت جامعه دینی در نظر گرفت در چندین ... اتحاد و وحدت امت اسلام - khamenei.ir farsi.khamenei.ir/FA/Views/Unity.jsp‎Cached Similarبعضى واقعاً این آرزو را دارند، بعضى هم یک حرفى مى زنند؛ لقلقه لسانى است. ... از جمله عواملى که مى تواند محور این وحدت قرار گیرد و همه مسلمین مى توانند بر آن اتّفاق .... بیدار کردن مردم، بیدار کردن دنیا و بیدار کردن بشریّت، کار بزرگ پیامبر اکرم و دعوت ... نظام جمهورى اسلامى به مناسبت میلاد پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) 10/ 04/ 78 ... پیام های پیامبر(ص) payamha.blogfa.com/‎Cached Similarپیام های پیامبر(ص) - جلوه های رفتاری و گفتاری پیامبر اکرم(ص) - پیام های پیامبر( ص) ... 7- همیشه خیرخواه او باشد. ... 30 – هر بدی و شری که خود را از آن دور می‌کند، برای او نیز نخواهد و آرزو نکند. .... برومندشان حضرت امام جعفر صادق(ع) و هفته مهرآمیز و رافت انگیز وحدت را به شما و همه شیفتگان صلح و رستگاری تبریک و تهنیت می گویم. گزیده ای از فرمایشات رسول اکرم (ص) در مورد وحدت » پایگاه اطلاع رسانی ... golestanp.ir/.../28318-گزیده-ای-از-فرمایشات-رسول-اکرم-(ص)-در-مورد-وحدت.html‎Cached12 دسامبر 2016 ... پیامبر اکرم ، از بعثت تا رحلت همواره در آموزش ها و تعالیم خود و در عمل ، در جهت نفی تفرقه و اختلاف ، تحکیم پایه های وحدت ، همبستگی ، اخوت و همدلی ... پیام تبریک دکتر کوروش عزیزی به مناسبت فرا رسیدن هفته وحدت ... farhangi.sums.ac.ir/new/?p=1643‎Cached13 دسامبر 2016 ... پیامبر اکرم (ص) ... از جمله سلوک و منشی را که رسول اعظم(ص) با خود آورد و به ما آموخت، حسن برادری و حفظ وحدت و تقریب ... مانند همیشه توطئهء شوم آنان را شناسایی و با سرایش غزل وحدت نقشهء کینه توزانهء دشمنان را خنثی ... دانشجویان عزیز دانشگاه تبریک و تهنیت گفته و از خدای احد و واحد آرزوی رسیدن روزی را کنیم که همهء ...