مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

برجسته ترین دانشمندان علم فیزیک

[ad_1]

بامداد – شما احتمالاً می دانید که فیزیک چیست. علم فیزیک ، مطالعه ی جهان فیزیکی است، از سقوط سیب گرفته تا حرکت سیارات و ستارگان و رفتار ذرات بسیار ریز زیراتمی که جهان پیرامون ما را تشکیل می­ دهند.

علم فیزیک
علم فیزیک در همه جا هست؛ در دورترین فواصل کیهانی وجود دارد. آن را می توان در سیاهچاله های پرجرم در مرکز کهکشان ها و در بلوک های سازنده ریزی که حیات روی زمین را به وجود آورده اند، یافت. حتی در فضای به ظاهر خالی اطراف ما نیز وجود دارد. در گذشته و حال و همچنین آینده، فیزیکدانانی آمده و خواهند آمد که درک ما از جهان و هر آنچه که در آن است را متحول سازند. در این مقاله ۲۰ فیزیکدان که نظریات، ایده ها و اکتشافاتشان، دید ما را نسبت به جهان تغییر دادند، معرفی شده است:

۱- یکی از شناخته شده ترین دستاوردهای گالیلئو گالیله (۱۵۶۴-۱۶۴۲) در بررسی هایش، موضوع اجسام در حال حرکت است. در دهه ۱۶۳۰، او نشان داد که همه اجسام در حال سقوط آزاد، شتاب ثابت یکسانی دارند.

۲- براساس کار گالیله بر روی اجسام در حال حرکت، آیزاک نیوتن (۱۶۴۳-۱۷۲۷) قوانین حرکت و همچنین قانون جهانی گرانش را در سال ۱۶۸۷ ثابت کرد. یکی از متحول کننده ترین ایده ها این بود که قوانین حاکم بر حرکت اشیا در آسمان، شبیه به مجموعه قوانین فیزیکی حرکت اشیا بر روی زمین است.

۳- مایکل فارادی (۱۷۹۱- ۱۸۶۷) را به خاطر کارش بر روی مغناطیس و الکتریسیته می شناسند. در سال ۱۸۳۱، او القای مغناطیسی را کشف کرد و در سال ۱۸۳۹، او بیان کرد که بین الکتریسیته و مغناطیس رابطه ای بنیادین وجود دارد.

۴- در سال ۱۸۶۴، جیمز کلرک مکسول (۱۸۳۱- ۱۸۷۹) نظریه الکترومغناطیس را منتشر کرد. این نظریه بیان می کند که مغناطیس و نور، در همه جا، مظهر پدیده مشابهی به نام میدان الکترومغناطیسی هستند.

۵- در سال ۱۸۹۵، ویلهلم رونتگن (۱۸۴۵-۱۹۲۳) نخستین فیزیکدانی بود که تابش الکترومغناطیس را در محدوده ی طول موجی که ما امروزه به نام اشعه ایکس می ­شناسیم، تولید و شناسایی کرد.

۶- در سال ۱۸۹۶، ماری کوری (۱۸۶۷- ۱۹۳۴) به کشف رادیوکتیویته (که با بررسی خصوصیات اشعه ایکس کشف شد) کمک کرد و تکنیک هایی برای جداسازی ایزوتوپ ها معرفی کرد. او و همسرش، پیر کوری، عناصر رادیوم، رادیواکتیو و پلوتونیوم را کشف کردند.

۷- در سال ۱۸۹۷، جوزف جان تامپسون (۱۸۵۶-۱۹۴۰) الکترون را کشف کرد. به این ترتیب، اولین ذره زیراتمی کشف شد.

۸- نام ماکس پلانک (۱۸۵۸-۱۹۴۷) با تولد مکانیک کوانتومی اعتبار یافت. در سال ۱۹۰۰، او نظریه کوانتوم–بسته های مجزای انرژی ساطع شده توسط نور – را مطرح کرد، او همچنین، مقدار ثابت پلانک– که یکی از مفاهیم اساسی در مکانیک کوانتومی است- را معرفی کرده است.

۹- در سال ۱۹۰۵، آلبرت اینشتین (۱۸۷۹-۱۹۵۵) مقاله ای درباره نسبیت خاص -که بیان می کند، سرعت نور ثابت بوده و در سرعت نور، زمان متوقف شده و جرم بی نهایت می شود – منتشر کرد. در سال ۱۹۱۶، او نظریه نسبیت عام را منتشر کرد، یک نظریه بنیادی از ماهیت فضا- زمان و گرانش که می گوید گرانش در واقع، اثری از انحنای فضا و زمان است.

۱۰- در سال ۱۹۱۱، ارنست رادرفورد (۱۸۷۱-۱۹۳۷) نشان داد که بیشتر جرم اتم در هسته آن است. در سال ۱۹۲۰، او پروتون را کشف کرد.

۱۱- نیلز بور (۱۸۸۵-۱۹۶۲) به سبب فرمول بندی نظریه ساختار اتمی در سال ۱۹۱۳ مشهور شد. بور دریافت که هر اتم، دارای یک هسته در مرکز و الکترون هایی در مدار اطرافش است. او همچنین، نقش کلیدی در تولد مکانیک کوانتومی داشت.

۱۲- ولفگانگ پاولی (۱۹۰۰-۱۹۵۸) به سبب مطالعه اش بر روی نظریه اسپین و نظریه کوانتوم معروف شد، همچنین او در سال ۱۹۲۵، اصل طرد پاولی را –که کلید فهم ویژگی هایی ستارگان و سحابی ها است- کشف کرد. در سال ۱۹۳۱، او وجود نوترینوها–ذراتی با برهمکنش ضعیف که با سرعت و انرژی نزدیک به سرعت نور در جهان حرکت می کنند- را پیش بینی کرد.

۱۳- در سال ۱۹۲۶، اروین شرودینگر (۱۸۸۷-۱۹۶۱) آنچه که امروزه به عنوان معادله ی اصلی فیزیک کوانتوم شناخته می شود و مکانیک موجی را توصیف می کند، بیان کرد. در سال ۱۹۳۵، او با آزمایش “گربه شرودینگر“، یکی از معروف ترین آزمایشات در تاریخ- مشهور شد.

این آزمایش، گربه به دام افتاده در جعبه ای را نشان می دهد که دارای شانس ۵۰/۵۰ زنده یا مرده بودن است. شرودینگر نتیجه گرفت که تا زمانی که شما در ِ جعبه را برای اطمینان یافتن از مرده یا زنده بودن گربه باز نکنید، گربه می تواند هم زنده باشد و هم مرده، وجود چنین حالتی را اصل برهم نهی می نامند.

۱۴- در سال ۱۹۲۸، پل دیراک (۱۹۰۲-۱۹۸۴) وجود پاد ماده –ذراتی همسان ولی با بار الکتریکی مخالف همتایانش، مثل پوزیترون (یا آنتی الکترون)- را کشف کرد.

۱۵- ورنر هایزنبرگ (۱۹۰۱- ۱۹۷۶) در سال ۱۹۲۷، به سبب ارائه اصل عدم قطعیت مشهور شد. این اصل درباره محدودیت های اساسی اندازه گیری های آزمایشگاهی مکان و تکانه ی دقیق ذرات زیر اتمی در مکانیک کوانتوم بحث می کند.

۱۶- انریکو فرمی (۱۹۰۱-۱۹۵۴) به خاطر کارش بر روی اولین رآکتور اتمی، به عنوان بخشی از پروژه منهتن، شناخته شد. او همچنین، سهم مهمی در نظریه کوانتومی و همچنین علم فیزیک هسته ای و علم فیزیک ذرات دارد.

۱۷- جی رابرت اوپنهایمر (۱۹۰۴-۱۹۶۷) به سبب کارش بر روی پروژه منهتن معروف شد. از او به عنوان سازنده ی نخستین بمب اتمی یاد می کنند.

۱۸- ریچارد فاینمن (۱۹۱۸- ۱۹۸۸) را به سبب کارش بر روی نظریه الکترودینامیک کوانتومی می شناسند. این نظریه، درباره ترکیب نسبیت خاص و مکانیک کوانتومی به منظور درک بهتر جهان هستی، بحث می کند.

۱۹- در سال ۱۹۶۱، ماری گِل-مان (متولد ۱۹۲۹) روش هشتگانه ای برای طبقه بندی ذرات زیراتمی پیشنهاد کرد، و در سال ۱۹۶۴ او فرضیه کوارک را پیشنهاد کرد؛ این فرضیه بیان می کند که پروتون ها، نوترون ها و دیگر هادرون ها (ذرات زیر اتمی) از ذرات بسیار ریزتری به نام کوارک ساخته شده اند.

۲۰- اگرچه ورا روبین (متولد ۱۹۲۸) در واقع یک ستاره شناس است، ولی مطالعاتش بر روی چرخش کهکشان او را به نخستین شاهد واقعی از این واقعیت است که ۸۴ درصد جرم جهان از ماده مرموز و نامریی به نام ماده تاریک ساخته شده است. جستجو برای ذرات تشکیل دهنده ی این ماده ی مرموز که فقط از روی تاثیر گرانش اش قابل ردیابی است، علم فیزیک و اختر فیزیک را متحول کرده است.

سایت علمی بیگ بنگ


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

پنج راز بزرگ فیزیک که دانشمندان را شب زنده دار می …پنجرازبزرگفیزیکپنج راز بزرگ فیزیک که دانشمندان را شب زنده دار می کند نوشته شده توسط تحریریه‌ی بیگ تعجب دانشمندان از کاهش نور عجیب ترین ستارۀ جهان …تعجبدانشمندانازتعجب دانشمندان از کاهش نور عجیب ترین ستارۀ جهان نوشته شده توسط تحریریه‌ی بیگ بنگ در فیزیک ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزادفیزیکنظریه‌های اصلی در علم فیزیک، ما با سامانه‌های بسیار متفاوتی رو به رو هستیم، اما دانشمندان ،زندگینامه دانشمندان،شعرازندگینامه شعرادانشمندان بزرگزندگی نامه دانشمندانشاعران زندگینامه شاعراندانشمندانزندگینامه جستار پیشرفت علمی ایران ما در قضیّه‌ی علم و فنّاوری، برای پیشرفت کشور واقعاً احتیاج داریم به اینکه مسئله‌ی آشنایی با ادیان جهان دانشمندان و عقاید مردم یونان خبرگزاری فارس در این یادداشت، علاوه بر معرفی دانشمند مشهور یونان باستان و بررسی دنیای فیزیک نانو چیست ؟ فناوری و علوم نانو …دنیای فیزیک نانو چیست ؟ فناوری و علوم نانو چگونه شکل گرفت ؟ زندگینامه ابن هیثم بیوگرافی دانشمندان ، زندگینامه دانشمندانزندگینامه ابن هیثم ابوعلی، حسن بن حسن یا محمدبن حسین بن هیثم بصری، ریاضی دان برجسته زندگینامه و تصاویر ریاضیداناناز این به بعد سعی دارم در حد توانم زندگینامه و عکس از دانشمندان ریاضی رو اینجا قرار بدمسایت نجوم ایران سایت نجوم ایران با هدف بسط و گسترش علم نجوم و اشاعه دانش ستاره شناسی و هوافضا در ایران پنج راز بزرگ فیزیک که دانشمندان را شب زنده دار می کند پنجرازبزرگ پنج راز بزرگ فیزیک که دانشمندان را شب زنده دار می کند نوشته شده توسط تحریریه‌ی بیگ بنگ در تعجب دانشمندان از کاهش نور عجیب ترین ستارۀ جهان تعجبدانشمندان تعجب دانشمندان از کاهش نور عجیب ترین ستارۀ جهان نوشته شده توسط تحریریه‌ی بیگ بنگ در تاریخ فیزیک ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد فیزیک نظریه‌های اصلی در علم فیزیک، ما با سامانه‌های بسیار متفاوتی رو به رو هستیم، اما نظریه دانشمندان ،زندگینامه دانشمندان،شعرازندگینامه شعرا دانشمندان بزرگزندگی نامه دانشمندانشاعران زندگینامه شاعراندانشمندانزندگینامه دنیای ریاضی علم ریاضیاتاسامی ریاضیدانان دنیای ریاضی علم ریاضیاتاسامی ریاضیدانان شیرینی ریاضی دنیای فیزیک نانو چیست ؟ فناوری و علوم نانو چگونه شکل گرفت دنیای فیزیک نانو چیست ؟ فناوری و علوم نانو چگونه شکل گرفت ؟ جستار پیشرفت علمی ایران ما در قضیّه‌ی علم و فنّاوری، برای پیشرفت کشور واقعاً احتیاج داریم به اینکه مسئله‌ی علم و سایت نجوم ایران سایت نجوم ایران با هدف بسط و گسترش علم نجوم و اشاعه دانش ستاره شناسی و هوافضا در ایران، از آشنایی با ادیان جهان دانشمندان و عقاید مردم یونان باستان آشنایی با ادیان جهان دانشمندان و عقاید مردم یونان باستان آیا «ارسطو» پیامبر بود زندگینامه ابن هیثم بیوگرافی دانشمندان ، زندگینامه دانشمندان زندگینامه ابن هیثم ابوعلی، حسن بن حسن یا محمدبن حسین بن هیثم بصری، ریاضی دان برجسته و دوست داشتنی ترین دانشمندان



لینک منبع :برجسته ترین دانشمندان علم فیزیک

ده دانشمند معروف و برتر جهان - بیتوته www.beytoote.com/scientific/.../world1-famous-scientist.html‎Cached Similarارسطو به عنوان برجسته ترین فیلسوف دوران خودش شناخته شده است. ... او دررشته های فیزیک، جانور شناسی، بیولوژی، سیاست، علم اخلاق و منطقعلاوهبررشتههایدیگرنیز ... دسته‌بندی معرفی دانشمندان بزرگ جهان علم - sutern rings mercury.blogsky.com/category/cat-19‎Cached Similarاما بد نیست بدانید این فیزیکدان مشهور آلمانی جزو این لیست 10 نفره نیست زیرا ... تابلوهای نقاشی "شام آخر" و "مونالیزا" این هنرمند از برجسته ترین آثار هنری دوره ... این 9 نفر دیوانه ترین دانشمندان دنیا نام گرفتند!+عکس www.yjc.ir/.../این-9-نفر-دیوانه-ترین-دانشمندان-دنیا-نام-گرفتند-عکس‎Cached18 ژوئن 2013 ... دانشمندان بزرگی که نام آنها در تاریخ بشریت به عنوان بزرگترین ها به ... وی در علم فیزیک و نوشتن داستان‌های علمی تخیلی بسیار چیره دست بوده است ... فهرست دانشمندان و مهندسان معاصر ایران - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/.../فهرست_دانشمندان_و_مهندسان_معاصر_ایران‎Cached Similarاین فهرست شامل دانشمندان و مهندسان معاصر ایران است. ... علی اکبر جلالی، استاد تمام، دانشگاه علم و صنعت ایران. ... غ. ف. فریدون فمیلی، استاد فیزیک، دانشگاه اموری. ۱۰ تا از دانشمندان معروف و برتر دنیا! | عجیب‌ترین https://www.ajibtarin.com/strange.../دانشمندان-معروف-برتر-دنیا/‎Cached9 دسامبر 2016 ... ارسطو به عنوان برجسته‌ترین فیلسوف دوران خودش شناخته شده است ... Mar 27, 2018تولد اتو والاخ شیمیدان آلمانی Mar 29, 2018تولد ژوزف هوتون تیلور اختر ... Mar 30, 2018مرگ فیلیپ شووالتر هنچ ... تقدیر از برجسته ترین دانشمندان و پژوهشگران علوم طبیعی، فیزیک، و ... https://ir.voanews.com/a/breakthrough...physics-/3625392.html‎Cached6 دسامبر 2016 ... چهره های مطرح دنیای تکنولوژی «سیلیکان ولی»، و چهره های معروف هالیوود، در مراسم اهدای جوایز Breakthrough یا پیشرفت و کشف بزرگ در شهر ... 10 دانشمند نُخبه ی جهان را بشناسیم! – وب سایت علمی بیگ بنگ bigbangpage.com/science.../10-دانشمند-برتر-جهان-را-بشناسیم/‎Cached4 ا کتبر 2015 ... تصویری از یاسر رودی فیزیکدان ایرانی در حال دریافت جایزه‌ ی اریک کندل ... (Hertie ) هر دو سال یک بار برای کار دانشمندان جوان برجسته در زمینه علوم ... ادوارد ویتن: بزرگترین نابغه ی زنده جهان – وب سایت علمی بیگ بنگ bigbangpage.com/science.../ادوارد-ویتن-بزرگترین-نابغه-ی-زنده-جهان/‎Cached19 آوریل 2015 ... برنامه بعدی ویتن بلند پروازانه ترین و شجاعانه ترین کارش می باشد. ... در پایان این که ادوارد ویتن رهبر ریاضی-فیزیک دانشمندان جهان که در ریاضیات محض و فیزیک نظری نابغه ای برجسته می باشد، بزرگترین نظریه پرداز ریسمان و ... با 10 نابغه زنده جهان آشنا شوید - همشهری آنلاین www.hamshahrionline.ir/details/220999‎Cached Similar1 جولای 2013 ... افرادی که قادر به تعریف دوباره علم فیزیک، شیمی، زیست شناسی و تمام چشم انداز‌های ما در ... این دانشمند، موفق به کشف و حل برخی از مسائل بسیار پیچیده ریاضی شده است. .... او باهوش ترین فرد در این رده بندی در نظر گرفته شده است. زندگی نامه دانشمندان جهان - شرکت فرهیختگان www.fzs.ir/زندگی-نامه-دانشمندان-جهان.html‎Cached Similarاین فیزیکدان و شیمی دان بزرگ به سال 1871 در زلاندنو در خانواده ای متوسط به دنیا ... و برجسته ترین دانشمند و ریاضی دان دوران گذشته است که نبوغ علمی و فکری او را ...