مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مثل کف دستم به قرآن واقفم!!

[ad_1]

امامان معصوم علیهم السلام، اگر چه ممکن است در بعضى از مظاهر با یکدیگر تفاوت داشته باشند ولى در علم به قوانین الهى و تفسیر قرآن کریم یکسانند، از این رو مى توان ادعا کرد که: یعنى هیچ کس به کنه معناى حقیقت تفسیر کتاب خدا و تأویلش نمى رسد مگر رسول اکرم و اوصیاى طاهرین ایشان.

فرآوری: حامد رفیعی - بخش نهج البلاغه تبیان

تفسیر قرآن

تقوا و طهارت؛ دو شرط مهم

بهره گیرى عمیق علمى از قرآن کریم و فهمیدن معارف بلند آن، مشروط است به ارتباط و پیوند با معلم حقیقى قرآن که همانا خداوند رحمان است. علم قرآن همراه با رحمت خداى سبحان است و رحمت خاصه خداوند شامل حال متقین مى گردد. قرآن کریم مى فرماید: شما تقوا را لباس طهارت روح خود کنید که بهترین لباس است: (و لباس التقوى ذلک خیر) و خداوند نیز به شما علم عطا مى کند. در جاى دیگر به صورت شرط و جزا مى فرماید (ان تتقوا الله یجعل لکم فرقانا) اگر تقوى را پیشه  خود کنید و در برابر دستورهاى الهى با تقوى باشید، خداوند براى شما نورى از علم را قرار مى دهد که فرقان بین حق و باطل است.

قرآن کریم، کتابى ساده و معمولى نیست

قرآن کریم کتابى ساده و معمولى نیست تا انسان بتواند بر اثر آشنایى با قواعد عربى و مانند آن به همه ى معارفش دست یابد، کتابى است که ریشه در اوج آسمان و مقام «لدن» دارد و از علم خداوند سرچشمه گرفته و درک معارف بى انتهاى آن بدون نردبان تقوا و ارتباط با خدا، امکان پذیر نیست.

این سخن که فهم ظاهر قرآن و استدلال به آن فقط مخصوص اهل بیت  علیهم السّلام، است و دیگران تنها باید آن را تلاوت کنند و حق فهمیدن آن را ندارند نادرست است و هیچ آیه یا روایتی در این زمینه نداریم که به طور صریح، چنین مطلبی را تایید کند.

اگر چه چشم و گوش و حواس انسان در بهره مندى از علم، دخالت دارند ولى جاى علم و مخزن اصلى آن همان قلب است و خداى سبحان علم الهى را به قلب کسى القا و الهام مى کند که با نیروى تقوا، از سلامت و طهارت لازم برخوردار باشد.

من سخنگوى قرآنم

خداى سبحان درباره احاطه به حقیقت و باطن قرآن می فرماید: «لا یمسه الا المطهرون »(واقعه/79 ) سپس آنان را چنین معرفى مى کند: «انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس أهل البیت و یطهرکم تطهیرا»(احزاب/ 33) رسول اکرم، على بن ابى طالب و اهل بیت عصمت و طهارت (سلام الله علیهم اجمعین) را خدا از هر گونه آلودگى منزه و پاک کرده و ایشان که مطهرند مى توانند با روح و جان قرآن در ارتباط باشند.

امیرالمومنین سلام الله علیه مى فرماید: «فتجلى لهم سبحانه فى کتابه من غیر أن یکونوا رأوه» و نیز فرموده: در قرآن کریم گذشته از مسائل ضرورى و لازم زندگى بشر، معارف و مطالب دیگرى وجود دارد که قرآن درباره آن ساکت است و من سخنگوى قرآنم! «فاستنطقوه ولن ینطق ولکن أخبرکم عنه» یعنى، تا پرسش خاص به ساحت مقدس قرآن ارائه نشود، جواب جدید و مناسب دریافت نمى شود، و هر کس توان چنین استنطاقى را ندارد.

اسرار قرآن را چه کسانی می فهمند؟

امامان معصوم علیهم السلام، اگر چه ممکن است در بعضى از مظاهر با یکدیگر تفاوت داشته باشند ولى در علم به قوانین الهى و تفسیر قرآن کریم یکسانند، چنانکه امام صادق علیه السلام، در جواب کسى که پرسید آیا امامان برترى علمى نسبت به یکدیگر دارند؟

اگر چه چشم و گوش و حواس انسان در بهره مندى از علم، دخالت دارند ولى جاى علم و مخزن اصلى آن همان قلب است و خداى سبحان علم الهى را به قلب کسى القا و الهام مى کند که با نیروى تقوا، از سلامت و طهارت لازم برخوردار باشد.

فرمود: «نعم و علمهم بالحلال و الحرام و تفسیر القرآن واحد» از این رو مى توان ادعا کرد که: یعنى هیچ کس به کنه معناى حقیقت تفسیر کتاب خدا و تأویلش نمى رسد مگر رسول اکرم و اوصیاى طاهرین ایشان. حضرت صادق سلام الله علیه، مى فرماید:  من علم به کتاب خدا دارم که در آن، آغاز خلق و آنچه موجود است تا روز قیامت و نیز خبر آسمان و خبر زمین، و خبر جنت و خبر نار و خبر آنچه در گذشته بوده و آنچه در آینده خواهد بود، همگى آمده است و من این اخبار را مى دانم مثل اینکه به کف دستم نگاه مى کنم.

سخن آخر

این سخن که فهم ظاهر قرآن و استدلال به آن فقط مخصوص اهل بیت علیهم السّلام، است و دیگران تنها باید آن را تلاوت کنند و حق فهمیدن آن را ندارند نادرست است و هیچ آیه یا روایتی در این زمینه نداریم که به طور صریح، چنین مطلبی را تایید کند. در آنجا نیز که حضرت امیرالمومنین علیه السّلام فرمودند قرآن سخن نمی گوید و من به شما از او خبر می دهم، در آنجا قرینه وجود دارد که منظور اسرار گذشته و آینده و باطن قرآن است و لذا در جای دیگر درباره ی فهم ظواهر قرآن می فرماید «و کتاب الله بین أظهرکم ناطق لایعیا لسانه» قرآن، کتاب ناطق است که به زبان فصیح و بلیغ سخن می گوید و هیچ گاه خستگی و گرفتگی در زبان آن ایجاد نمی شود. نطق قرآن درجاتی دارد که برخی از آنها مخصوص شنوندگان خاصی است که انتظار ویژه ای از قرآن دارند و پرسش مخصوصی را به ساحت قرآن دارند و نیز با آوای درونی آن نیز از راه باطن خویش آشنایند که چنین کلام و نطقی همگانی نیست.


منابع:
- نهج البلاغه، خطبه 147، خطبه 158، خطبه 133.
- بحارالانوار، ج 89، صص 95و98 ؛ ج 90، ص 9؛ ج 2، ص 293، ح 13.
- وسائل الشیعه، ج 18، ص 136.
- قرآن در قرآن، صص 377-378.


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

دعا نویسی و جن گیری راز های شیطان پرستاندعانویسیوجنگیریدعا نویسی و جن گیری پاسخ را نیک بخوانید و با دقت و ثبوت فکر بیندیشید وَاتَّبَعُوا مَا ایده های پولساز من مجله کارآفرینی کارخانه تبدیل ایده به به نظر من ایده های دوستان به درد پیره زنا میخوره تی شرت و شمع و اینا ایده نیست اینا عشرت سر ا ی کا بلشماره تو زندگی منو کامل میکنی این به او می گوید که تنها فرد مورد علاقه شما استبافران بافرانهنوز مثل آرزو نشسته در برابرم کسی که داغ رفتنش شکسته پشت باورم تمام هستی ام ،دلم ،به پایگاه اطلاع رسانی حجةالاسلام و المسلمین جاودان سوال با عرض سلام و تسلیت اربعین سید و سالار شهیدان من به لطف خداوند و ائمه اطهار دعا نویسی و جن گیری راز های شیطان پرستان دعانویسیوجن سوال از محضر آیت الله بهجتره چند سال است که در کارهایم دچار مشکل می شوم که راهها به رویم ایده های پولساز من مجله کارآفرینی کارخانه تبدیل ایده به ثروت به نظر من ایده های دوستان به درد پیره زنا میخوره تی شرت و شمع و اینا ایده نیست اینا ترشحات عشرت سر ا ی کا بل در این قسمت پرسش و پاسخ های مربوط به کلیات مسائل فقهی مطرح می شود من در یک خانواده مسلمان بافران بافران هنوز مثل آرزو نشسته در برابرم کسی که داغ رفتنش شکسته پشت باورم تمام هستی ام ،دلم ،به خاطرت پایگاه اطلاع رسانی حجةالاسلام و المسلمین جاودان سوال با عرض سلام و تسلیت اربعین سید و سالار شهیدان من به لطف خداوند و ائمه اطهار سلام آهنگ دستم به دامانت نرو ترانه دستم به دامانت اگه دستم به جدایی برسه دستم به دامنت دستم به تو هرگز نرسد دستم به کست اهنگ دستم به دستم دستم به دامانت نرو



لینک منبع :مثل کف دستم به قرآن واقفم!!

مثل کف دستم به قرآن واقفم!! - تبیان article.tebyan.net/345051/مثل-کف-دستم-به-قرآن-واقفم-‎Cached22 دسامبر 2016 ... امامان معصوم علیهم السلام، اگر چه ممکن است در بعضى از مظاهر با یکدیگر تفاوت داشته باشند ولى در علم به قوانین الهى و تفسیر قرآن کریم یکسانند، ... مثل کف دستم به قرآن واقفم!! - سایت موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان tnews.ir/تبیان/e5cd76606783.html 22 دسامبر 2016 ... امامان معصوم علیهم السلام، اگر چه ممکن است در بعضى از مظاهر با یکدیگر تفاوت داشته باشند ولى در علم به قوانین الهى و تفسیر قرآن کریم یکسانند، ... پیشوای مفسران کیست؟! - مجله خبر روز |خبر آنلاین khabrroz.ir/پیشوای-مفسران-کیست؟/ علی علیه السلام، تمام قرآن را به خاطر سپرده بود و بر اسرار آن واقف و آگاه بود و قرآن با خون و گوشت او در آمیخته بود، کسی که نهج‌البلاغه ... مثل کف دستم به قرآن واقفم!! مردم، برادران حاکم هستند!! tebyan.tv/newindex.aspx?pid=345943 1 ژانویه 2017 ... در دیدگاه اسلامى، حکومت، ودیعه و امانتى است در دست صاحبان قدرت براى اشاعه قسط و عدل و احقاق حقوق عمومى ... امیرالمومنین علیه السلام، خطاب به یکى از کارگزاران خود مى فرماید: «او را فرمان مى دهم که مردم را .... مثل کف دستم به قرآن واقفم!! برای کسانی که چشمان دوربین دارند! saznaa.ir/index.aspx?pid=344519 از این رو حازم را دوراندیش گفته اند که به دور دست ها از احتمالات و پیامدها و بازتاب ... امیر مومنان علی علیه السلام، می فرمایند: " الظَّفَرُ بِالْحَزْمِ وَ الْحَزْمُ بِالتَّجَارِبِ " پیروزی با دور اندیشی به دست می آید ودور اندیشی با تجارب. ... مثل کف دستم به قرآن واقفم!! جی نیوز - بهره‌مندی ۱۲ هزار متقاضی مرکز آموزش غیرحضوری قرآن کریم ... jnews.jamaran.ir/news/id/1877352 24 دسامبر 2016 ... جی نیوز - بهره‌مندی ۱۲ هزار متقاضی مرکز آموزش غیرحضوری قرآن کریم بانوان. ... مثل کف دستم به قرآن واقفم!! کسب رتبه اول استان یزد در شناسایی ... کف دست کسی مو نداشتن یعنی چه؟ - Learn persian(farsi) - italki Answers https://www.italki.com/question/203455‎Cachedیعنی جیبم هم مثل کف دستم خالی است، اگر مویی کف دستم پیدا کردی، ... است ولی معمولا در شرایط زرنگی کردن آمیخته به خساست از آن استفاده می شود. ستایش قریشی بایگانی - مجله مدروز fashion1.ir/tag/ستایش-قریشی/ 22 دسامبر 2016 ... خودرو خودران انویدیا به خط کشی خیابان‌ نیاز ندارد · ایسوس یک تیزر ویدیویی از گوشی های جدید ذنفون منتشر ... مثل کف دستم به قرآن واقفم!! دکتر مسعود قادی پاشا بایگانی - مجله مدروز fashion1.ir/tag/دکتر-مسعود-قادی-پاشا/ 22 دسامبر 2016 ... خودرو خودران انویدیا به خط کشی خیابان‌ نیاز ندارد · ایسوس یک تیزر ویدیویی از گوشی های جدید ذنفون منتشر ... مثل کف دستم به قرآن واقفم!! دریاچه زمردی بایکال بایگانی - مجله مدروز fashion1.ir/tag/دریاچه-زمردی-بایکال/ 22 دسامبر 2016 ... خودرو خودران انویدیا به خط کشی خیابان‌ نیاز ندارد · ایسوس یک تیزر ویدیویی از گوشی های جدید ذنفون منتشر ... مثل کف دستم به قرآن واقفم!!