مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

راهکارهایی برای رفع گرفتگی پا

[ad_1]
بامداد – گرفتگی ماهیچه در ناحیه ساق پا اصطلاحاً «اسب چارلی» نامیده می‌شود. این نوع گرفتگی می‌تواند در نتیجه‌ی استفاده از دارو و یا استفاده بیش از حد عضلات ایجاد شود. همچنین کمبود کلسیم یا منیزیم از دیگر عوامل گرفتگی پا است.
یکی از مشکلات که برخی رنج می‌‎برند، گرفتگی ناگهانی ماهیچه‌های ساق پا به ویژه هنگام خواب است. برای رفع این مشکل چه راهکارهایی وجود دارد؟

گرفتگی ماهیچه در ناحیه ساق پا اصطلاحاً «اسب چارلی» نامیده می‌شود. این نوع گرفتگی می‌تواند در نتیجه‌ی استفاده از دارو و یا استفاده بیش از حد عضلات ایجاد شود. همچنین کمبود کلسیم یا منیزیم از دیگر عوامل گرفتگی پا است.

1444856768-366589-1

گرفتگی پا هر چه که باشد دردناک است. حال قصد داریم عوامل و شیوه‌های درمانی آن‌ها را برای شما بگوییم.

سندرم پای بی‌قرار (Restless Leg Syndrome یا RLS) نوعی اختلال خواب است که در آن، فرد مبتلا دچار احساس ناخوشایند در پاها می‌شود و آن را به صورت احساس گزگز، مورمور، سوزش، درد و کشش و یا حرکت حشرات روی پوست توصیف می‌کند و بیمار برای کاهش حس ناچار است پای خود را تکان دهد و یا بکشد. این بیماری علاوه بر پا با مسئله بی‌خوابی نیز وجهه مشترک دارد.

اما بیماری دیگر که همزمان با بی‌خوابی و پا ارتباط دارد «گرفتگی پا» است.

فرض کنید که نیمه شب به یکباره به خاطر درد شدید در ماهیچه‌های پشت ساق پا از خواب بیدار شده‌اید. این گرفتی که اصطلاحا اسب چارلی نیز نامیده می‌شود، آنقدر شدید است که شما حتی دلتان می‌خواهد برای خلاصی از آن گریه کنید! گرفتگی پا شاید نهایتا یک دقیقه به طول انجامد اما بی‌شک تمام خوابتان را کامل مختل می‌کند. حتی آثار منفی‌اش را روز بعد نیز تجربه خواهید کرد.

این دقیقا شرح بیماری از قول کسانی است که آن را تجربه کرده‌اند. تقریبا نیمی از افراد بزرگسال حداقل یکبار آن را تجربه کرده‌اند.

گرفتگی شبانه پا یا اسب چارلی چیست؟
گرفتگی می‌تواند در نقاط مختلف بدن رخ دهد. اما برخی علائم و موارد در افرادی که «گرفتگی پا» را تجربه کرده‌اند مشترک است:

غیر ارادی (بدان معنا که هنگام بروز، شما هیچ کنترلی بر روی آن ندارید)
اغلب در ناحیه ماهیچه ساق پا رخ می‌دهد، اما می‌تواند نقاط دیگر پا از ران تا مچ را شامل شود
ناگهانی است
درد شدیدی دارد
می‌تواند تا چند دقیقه به طول انجامد
هنگام شب و معمولا حین خواب رخ می‌دهد

علل گرفتگی پا
دلایل گرفتگی پا “ایدیوپاتیک” است؛ این واژه به عبارت ساده‌تر یعنی اینکه هیچ نشانه خاصی برای آن تعریف نشده و در واقع این بیماری ناشناخته است! با این حال، چندین دلیل گرفتگی پا در بین بیماران مشترک است که آن‌ها را در ادامه بخوانید.

دیابت
کم شدن آب بدن
عدم تعادل الکترولیت (مانند فسفر، پتاسیم، سدیم)
وجود مشکلات عصبی (مانند بیماری پارکینسون یا نوروپاتی محیطی)
خستگی عضلانی (در بیماران با تمرینات با شدت بالا، یا در کسانی که تمرینات روزمره خود تغییر ایجاد می‌کنند)
بیماری عروق محیطی
همودیالیز (کسانی که مبتلا به نارسایی کلیوی هستند)
تنگی مجرای نخاعی در کمر
نارسایی وریدی (زمانی که رگ‌ها به علت وجود دریچه‌های دارای منفذ، خون را بالا و به سمت قلب پمپاژ نمی‌کنند)
بارداری
عوارض جانبی داروها (برخی از داروهای ضد التهاب، اسپری، درمان پوکی استخوان، برخی از داروهای ضد افسردگی، کلونازپام، سایر خواب‌آورها، شیمی درمانی و دیورتیک)

برای اینکه دقیقا علت گرفتگی پا را شناسایی کنید، بهتر است ببینید آیا به یکی از موارد دچار هستید زیرا هنگامی که علت شناسایی شود، بهتر می‌توان آن را درمان کرد.

درمان گرفتگی پا
متاسفانه درمان دقیقی برای رفع گرفتگی ماهیچه پا وجود ندارد. مثلا برخی گفته‌اند که مصرف مکمل‌ها، ویتامین‌ها و یا حتی موز می‌تواند موثر واقع شود اما شاهد هستیم که در عمل هنوز گرفتگی پا رخ می‌دهد.

تا زمانی که یک درمان خوب و جامع برای آن یافت شود، می‌توان از برخی روش‌ها برای برطرف کردن آن استفاده کرد:

نرمش پیش از خواب (مانند چند دقیقه راه رفتن بر روی تردمیل یا دوچرخه ثابت)
تمرینات کششی و ماساژ قبل از خواب
اجتناب از دیورتیک‌ها در رژیم غذایی (کافئین و الکل زیرا آب بدن را کم می‌کنند)
مکمل‌های منیزیم (اما مراقب باشید بیش از حد مصرف نکنید، از آنجا که سطوح بالای منیزیم می‌تواند سمی باشد)
ویتامین B12 (تنها اگر کم است)
آرامبخش‌های عضلانی
داروهای ضد درد نوروپاتیک (مانند گاباپنتین)
مسدود کننده‌های کانال کلسیم (که اغلب در درمان فشار خون بالا و میگرن استفاده می‌شود)

در مجموع می‌توان گفت که گرفتگی پا را اکثر ما تجربه کرده‌ایم یا خواهیم کرد و این مسئله می‌تواند در برخی بیشتر رخ دهد. اگر شما به تناوب دچار این مشکل می‌شود، بهتر است حتما به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است جدی باشد.

منبع: فرادید

نوشته راهکارهایی برای رفع گرفتگی پا اولین بار در بامداد پدیدار شد.


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

گرفتگی ساق پا در شب سلامت نیوزبه گفته گروه ترجمه سلامت نیوز،گرفتگی ساق پا اغلب در لحظه خواب و یا بعد از بیدار شدن فشار خون تان پایین است؟راهکارهایی در منزلسایر مطالب پزشکی درمان آلرژی فصلی با روشهای خانگی و گیاهی توصیه ها خشکی پوست پا و کلینیک پوست و مو ، لیزر ، زیبایی و لاغری ایرانیان …درمان گرفتگی رگ‌های قلب با عصاره سیر و لیمو ترش مصرف عصاره اگر دچار رسوب گرفتگی در گرفتگی عضلات پا گرفتگی پا زمانی ایجاد می شود که عضلات آن به شدت منقبض می شود بطوریکه از شدت انقباض درد دلایل تجمع چربی در شکم زنان و روش های برای رفع آنسایر مطالب پزشکی درمان آلرژی فصلی با روشهای خانگی و گیاهی توصیه ها خشکی پوست پا و پیشنهاد پرداخت عوارض جدید برای رفع آلودگی هوای …برایرفعآلودگیهوایتهرانبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،میلیارد تومان به ازای هر روز تعطیلی بر مطالب جالب و خواندنی طب سنتی چگونه بوی کفش و پا …مطالب جالب و خواندنی طب سنتی چگونه بوی کفش و پا را از بین ببریم؟ طب سنتی مطالب جالب بهترین درمان دیسک کمر رفع کمردرد و دردهای …رفع کمردرد و دردهای سیاتیکی در طب سنتی که با حوصله و استمرار در مصرف داروهای مربوطه و بیماری،درمان بیماری،علائم بیماری،انواع بیماریدرمان …بهترین راه برای پولدار شدن حتما ببینید اطلاعاتی راجع به نیاز جنسی مشهد هر شب هزار گرفتگی ساق پا در شب سلامت نیوز به گفته گروه ترجمه سلامت نیوز،گرفتگی ساق پا اغلب در لحظه خواب و یا بعد از بیدار شدن پیش می فشار خون تان پایین است؟راهکارهایی در منزل سایر مطالب پزشکی درمان آلرژی فصلی با روشهای خانگی و گیاهی توصیه ها خشکی پوست پا و ارتباط کلینیک پوست و مو ، لیزر ، زیبایی و لاغری ایرانیان درمان درمان گرفتگی رگ‌های قلب با عصاره سیر و لیمو ترش مصرف عصاره اگر دچار رسوب گرفتگی در رگ گرفتگی عضلات پا گرفتگی پا زمانی ایجاد می شود که عضلات آن به شدت منقبض می شود بطوریکه از شدت انقباض درد شدیدی دلایل تجمع چربی در شکم زنان و روش های برای رفع آن سایر مطالب پزشکی درمان آلرژی فصلی با روشهای خانگی و گیاهی توصیه ها خشکی پوست پا و ارتباط مطالب جالب و خواندنی طب سنتی چگونه بوی کفش و پا را از بین مطالب جالب و خواندنی طب سنتی چگونه بوی کفش و پا را از بین ببریم؟ طب سنتی مطالب جالب و بهترین درمان دیسک کمر رفع کمردرد و دردهای سیاتیکی در طب سنتی رفع کمردرد و دردهای سیاتیکی در طب سنتی که با حوصله و استمرار در مصرف داروهای مربوطه و پیشنهاد پرداخت عوارض جدید برای رفع آلودگی هوای تهران عوارضجدیدبرایرفع به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،میلیارد تومان به ازای هر روز تعطیلی بر میزان بیماری،درمان بیماری،علائم بیماری،انواع بیماریدرمان بیماری ها تور تایلند سفری به سرزمین شادی ها بنز،هیونداو بخریداقساط بلند مدت بهترین راه برای راهکارهایی برای رفع جوش صورت



لینک منبع :راهکارهایی برای رفع گرفتگی پا

برای درمان گرفتگی عضلات چه کنیم؟ - نمناک namnak.com/درمان-گرفتگی-عضلات.p14024‎Cachedگرفتگی عضلات و گرفتگی عضلات کمر و گرفتگی عضلات پا و دلایل گرفتگی عضلات و درمان گرفتگی عضلات را در ... راه های درمان گرفتگی عضلات را بشناسید ... رفع فوری گرفتگی پا - باشگاه خبرنگاران www.yjc.ir/fa/news/5906866/رفع-فوری-گرفتگی-پا‎Cached21 دسامبر 2016 ... یکی از مشکلات که برخی رنج می‌ برند، گرفتگی ناگهانی ماهیچه‌های ساق پا به ویژه هنگام خواب است. برای رفع این مشکل چه راهکارهایی وجود دارد؟ روش های خانگی برای رفع گرفتگی عضلات - سیمرغ seemorgh.com/health/exercise-and-health/.../187739-187739/‎Cached Similar10 فوریه 2014 ... راهکارهای خانگی رفع گرفتگی عضلات وی گفت: ... در مورد گرفتگی ماهیچه ساق پا باید وزن را بر روی پای منقبض شده قرار داده و زانو را به آرامی خم کرد. درد پا (استخوان، عضلات و رگ پا): علت و درمان آن با طب فیزیکی ... doctorsaeedi.com/پا-دردعلت-و-درمان-درد-ران،-ساق-و-مچ-پا/‎Cached Similarعلت و درمان درد پا در ساق، مچ و انگشتان پا، کف پا، پشت زانو، گرفتگی عضلات و ... اگر گرفتگی ساق پا را نیز درگیر کند، راهکارهای زیر را نیز علاوه بر ماساژ دادن ... ‎پا درد چیست؟ - ‎علت - ‎لنگیدن - ‎تشخیصگرفتگی عضلات پا - سلامتی برای همه www.myhealth.ir/اطلاعات-بیماری-های-مختلف/.../1063-legcramp‎Cachedگرفتگی پا زمانی ایجاد می شود که عضلات آن به شدت منقبض می شود بطوریکه از شدت انقباض درد ... ماساژ دادن و کشش عضله مبتلا به رفع گرفتگی آن کمک خواهد کرد. وقتی عضلات پـا قفل می‌شود - جام جم آنلاین jamejamonline.ir/sara/.../وقتی-عضلات-پـا-قفل-می‌شود‎Cached23 دسامبر 2015 ... اگرچه علت مشخصی برای کرامپ عضلانی ذکر نشده، ولی از علت‌های شایع آن ... دکتر محسنی راهکارهای درمانی گرفتگی عضلات پا را چنین بر می‌شمارد: در ... گرفتگی عضلات پا - بیتوته www.beytoote.com/health/malady-remedy/leg-cramps.html‎Cached Similarگرفتگی عضلات پا درمان گرفتگی عضلات پا علت گرفتگی عضلات پاآرتروز زانو درمان گرفتگی عضلات علت گرفتگی عضلات,درمان آرتروز زانو,عضلات,گرفتگی ... درمان گرفتگی و اسپاسم عضلات کمر، گردن و ران پا - کلینیک ... aptclinic.ir/درمان-گرفتگی-و-اسپاسم-عضلات-کمر،-گردن-و/‎Cached Similarدرمان اسپاسم عضلانی و گرفتگی عضلات ران و ساق پا ها ، کمر و رگ گردن و شکم و شانه با فیزیوتراپی و حرکات کششی برا ی رفع گرفتگی عضله. راههایی برای رفع دردهای عضلانی بعد از ورزش - آکا www.akairan.com/sport/nokat1/varzesh28.html‎Cached Similarرفع درد عضلات بعداز ورزش,درمان درد عضلانی بعد از ورزش,درمان درد عضلات پس از ورزش,درمان درد ... اگر دچار گرفتگی عضله شده بودید و اکنون حال تان بهتر است، فراموش نکنید چه دردی را تحمل کرده ... یکی از راه های بسیار مفید شنا کردن است. ... زانو درد بعد از پیاده روی , درد ماهیچه ها و عضلات پا , علت کوفتگی و درد در عضله , برای درد کتف ... راه های درمان گرفتگی ساق پا و علت آن - دیسک کمر discsurgery.ir/راه-های-درمان-گرفتگی-ساق-پا-و-علت-آن/‎Cached16 نوامبر 2014 ... گرفتگی شدید و ناگهانی عضلات ساق پا در بارداری،پیاده روی و خواب شب با بهترین راه های درمان شامل تزریق،دارو،ورزش،قرص،ماساژ،همچنین علت و دلایل ...