مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

چگونه مستقل زندگی کنیم؟

[ad_1]

آمادگی‌های روان‌شناختی لازم برای زندگی مستقل از خانواده

independent living

قصد زندگی مستقل از خانواده را دارید؟ مسلماً ظاهر امر آن چیزی نیست که در واقعیت با آن روبرو می شوید برای زندگی مستقل باید از جهات مختلفی آمادگی های لازم را کسب کرده باشید.

به گزارش آلامتو و به نقل از سپیده دانایی؛ با مدرن‌تر شدن زندگی، سبک زندگی بسیاری به‌کلی زیرورو شده است. از وارد‌شدن رایانه و گوشی‌های همراه هوش‌مند و اینترنت گرفته، تا تحصیلات بالاتر و شغل‌های متنوع‌تر و زندگی‌های مستقل از خانواده، جوانان امروز، پدیده‌ای را به وجود آورده‌اند به نام زندگی مستقل، زندگی مجردی یا هر اسمی که بخواهید روی آن بگذارید؛ اما این سبک زندگی، خیلی وقت نیست در ایران، در بین جوانان رواج یافته است. تا همین چند سال پیش، اغلب جوانان با خانواده‌های خود زندگی می‌کردند، تا زمانی که ازدواج می‌کردند و خود زندگی خانوادگی تازه‌ای را تشکیل می‌دادند و همراه با همسرشان و بعد فرزندان، به زندگی ادامه می‌دادند.

در پاسخ به اینکه چرا جوانان به زندگی مستقل روی آورده‌اند، عوامل بسیاری را می‌توان برشمرد؛ از جمله امکان تحصیل در مقاطع بالاتر و در شهرهای دیگر؛ کار و درآمد و در نتیجه استقلال مالی؛ استقلال مالی بیشتر در بین دختران؛ مدرن‌شدن زندگی در کشور؛ سخت‌تر شدن شرایط ازدواج. دلیل آن را هر چه بدانیم و هر دیدگاهی که نسبت به آن داشته باشیم، خواه مثبت و خواه منفی، این واقعیتی گریزناپذیر است که باید بدان پرداخت و به جوانان کمک کرد در چنین سبک تازه‌ای از زندگی، که الگوهای کمی برای آن دارند، موفق‌تر و سالم‌تر باشند.

از جمله بسیار مهم است یک جوان قبل از اینکه تصمیم بگیرد زندگی مستقلی داشته باشد، بداند برای این سبک زندگی، دقیقاً چه چیزهایی را باید فراهم کند. این نوع از زندگی چه ویژگی‌هایی دارد و خود را برای چه چیزهایی باید آماده کند. بدون شناخت صحیح از یک سبک زندگی، احتمال اینکه در آن دچار دردسر شویم بیشتر است. باید دیدگاهی واقع‌بینانه داشت و برای آن آمادگی کافی را به دست آورد.

استقلال مالی

برخی فراموش می‌کنند یکی از شرط‌های مهم در زندگی مستقل واقعی، استقلال مالی است. بسیاری از جوانانی که به‌طور مستقل از خانواده خود زندگی می‌کنند، به‌خصوص کسانی که به‌عنوان دانشجو به شهری دیگر رفته‌اند و در خانه‌ای مجزا و نه خوابگاه زندگی می‌کنند، تحت حمایت مالی خانواده خود هستند. در چنین شرایطی، نمی‌توان گفت من مستقل زندگی می‌کنم. مستقل شدن، حق و حقوقی را برای شما به همراه می‌آورد، اما به این شرط که مسئولیت‌های آن را هم بپذیرید.

تواناییِ «نه» گفتن

اگر دوست دارید مستقل زندگی کنید و در حال برنامه ریزی برای آن هستید، بدانید در آینده‌ای نه چندان دور، به‌شدت به این توانایی نیاز پیدا خواهید کرد. وقتی با خانواده زندگی می‌کنید، حضور خانواده، خود به خود، باعث می شود برخی خواسته‌ها را از دیگران نشنوید؛ اما همین که مستقل شدید، دوستانی سروکله‌شان پیدا می‌شود که انتظارات و خواسته‌های تازه دارند. می‌خواهند با شما بمانند، می‌خواهند مدتی خانه خود را در اختیار آنها قرار دهید و… . باید بتوانید برای خود چارچوب‌هایی را تعیین کنید. بدانید که به چه کسانی اجازه ورود به این حریم جدید را خواهید داد و تا چه حدی خواسته‌های آنها را خواهید پذیرفت. برنامه خود را فراموش نکنید و نگذارید وقت شما را بقیه برنامه‌ریزی کنند. خودتان باید کنترل امور را در دست داشته باشید و برنامه مشخصی داشته باشید و به آسایش و امنیت و حریم خصوصی خود فکر کنید. نکات زیر می‌تواند در این زمینه کمکتان کند:

  • چارچوب‌های خود را از حالا مشخص کنید. برگه‌ای بردارید و مشخص کنید چه چیزهایی را در خانه خود پذیرا خواهید بود و چه چیزهایی را نه. شاید در آینده، تغییراتی در این لیست به وجود بیاورید؛ اما در شروع، به شما کمک می‌کند در موقعیت‌های پیش‌آمده، سریع‌تر تصمیم بگیرید.
  • برنامه مشخصی داشته باشید. بدانید قرار است به چه کارهایی برسید و برای چه کارهایی وقت بگذارید. اگر آنها را از اول مشخص نکنید، ممکن است بعد از چند ماه متوجه شوید به هیچ کاری نرسیده‌اید.
  • نه گفتن را در موقعیت‌های مختلف امتحان و تجربه کنید. گاهی از همین حالا، به برخی از درخواست‌ها، حتی اگر می‌توانید آنها را بپذیرید، جواب منفی بدهید. واکنش اطرافیان را در برابر پاسخ منفی بشنوید و ببینید چه‌قدر می‌توانید آنها را تحمل کنید. باید توانایی خود را در این زمینه بالا ببرید.
  • شاید لازم باشد حتی در مورد دوستانی که به خانهٔ تازهٔ خود دعوت خواهید کرد، فیلترهایی قائل شوید. یک‌بار بادقت به دوستان خود نگاه کنید و ویژگی‌های آنها را به یاد بیاورید. لازم نیست به همه اعلام کنید قرار است مستقل زندگی کنید. دست‌ِکم، نه از روز اول. از همان ابتدا، خود را با انبوهی از افراد و خواسته‌های احتمالی روبه‌رو نکنید. وقت برای خبر دادن زیاد است.
همچنین بخوانید: چگونه نه گفتن را یاد بگیریم؟

توانایی مدیریت وظایف یک خانه

شاید به نظر خیلی بدیهی برسد. خب معلوم است وقتی در یک خانه زندگی می‌کنید، همه کارها برعهده خودتان است؛ اما دانستن آن با تجربه‌کردن آن فرق دارد. بسیاری از افرادی که در خانه والدین، یا خوابگاه زندگی کرده‌اند، شاید هیچ‌وقت حواسشان به بسیاری از کارها نبوده است: بیرون بردن زباله‌ها؛ شستن سرویس‌های بهداشتی؛ پرداخت قبض‌ها؛ رسیدگی به گلدان‌ها؛ گردگیری خانه؛ خرابی لوله‌ها؛ سوختن لامپ‌ها و بسیاری موارد دیگر که همیشه انجام می‌شده‌اند، بدون اینکه از آنها خبردار شوید.

اما هنگامی که در یک خانهٔ تازه زندگی می‌کنید، وقتی خودتان مسئول همه‌چیز هستید، ناگهان با انبوهی از مسئولیت‌ها روبه‌رو می‌شوید. در این مورد باید واقع‌بین باشید.

گاهی لازم است مهارت‌های خود را بالا ببرید. یاد بگیرید کارهای ساده مانند تعویض لامپ‌ها را خودتان انجام دهید. ممکن است نه کسی را برای این کارها پیدا کنید و نه بعد در زندگی مستقل بخواهید هزینهٔ زیادی برای این قبیل کارها بپردازید.

در مسائلی که ممکن است به کمک نیاز داشته باشید، مانند تعمیرات یا کارهایی که ممکن است بخواهید کسی را برایشان به کار بگیرید، مانند استخدام یک تمیزکار، راه‌کارهای لازم را بلد باشید: بدانید به چه کسی باید مراجعه کنید و میزان معمول دستمزدها را بشناسید و کارهایی را که باید در این رابطه خودتان شخصاً انجام بدهید، بدانید.

مدیریت مالی

در زندگی مستقل، توان مدیریت مالی بسیار مهم است. خرج خانه به خوراکی‌ها و پول شارژ محدود نمی‌شود. خیلی از هزینه‌ها، درست مانند وظایف اداره یک خانه، ممکن است به چشم شما نیامده باشند. مهم است بین درآمدی که دارید و هزینه‌های زندگی خود تعادلی برقرار کنید تا دچار مشکل نشوید.

  • میزان دقیق درآمد خود را بدانید. اگر کار پاره‌وقتی است یا به صورت پروژه‌ای کار می‌کنید و درآمد ثابتی ندارید، میزان متوسط و حداقل آن را بدانید.
  • هزینه‌های معمول و فصلی و پیش‌بینی‌ناپذیر را حساب کنید. می‌توانید یک ماه ریز هزینه‌ها را یادداشت کنید تا حدودی از هزینه‌ها را داشته باشید. معمولاً هزینه مواد غذایی، شوینده‌ها، رفت‌وآمد، شارژ ساختمان، قبض‌ها و نمونه‌هایی از این دست، هزینه‌های معمولی هستند که باید در نظر داشته باشید.
  • همیشه مقداری پس‌انداز برای شرایط پیش‌بینی‌نشده داشته باشید.
  • اگر دچار مشکل مالی شدید، با خانواده خود در میان بگذارید. کمک گرفتن در شرایط خاص، نشانه ضعف شما یا کم آوردن در زندگی مستقل نیست. بهتر است با کمک آنها چاره‌ای پیدا کنید تا این که به دردسرهای بیشتری بیفتید.

آمادگی برای حس‌هایی که سروکله‌شان پیدا می‌شود

تنها زندگی کردن، شما را در موقعیتی قرار می‌دهد، که ناگهان ممکن است با حس‌هایی روبه‌رو شوید که قبلا در خود سراغ نداشته‌اید. البته، می‌تواند احساس آرامش، استقلال و مانند آن را به دنبال داشته باشد؛ اما در عین حال، به دلیل این که دیگر خانواده یا هم‌اتاقی‌ها مانند خانه والدین یا خوابگاه در اطرافتان نیستند، ممکن است احساس کنید زیادی تنها هستید. برخی دچار این احساس می‌شوند که هیچ‌کس دوستشان ندارد، دچار احساس کنار گذاشته‌شدن می‌شوند.

  • بهتر است خودتان را برای چنین حس‌هایی آماده کنید. بدانید طبیعی هستند و زمان می‌برد تا یاد بگیرید چه‌طور به‌خوبی از عهده آنها بربیایید.
  • اطلاعات خود را افزایش دهید و سعی کنید راه‌کارهایی داشته باشید تا به این حس‌ها زیاد دچار نشوید و اگر هم شدید، بتوانید آنها را مدیریت کنید. می‌توانید از تجربیات دیگرانی که مستقل زندگی کرده‌اند استفاده کنید.
  • دوستان مطمئنی پیدا کنید که در چنین شرایطی به شما کمک کنند.
  • ارتباط خود را با خانواده قطع نکنید و از اتفاقات خانه‌شان باخبر باشید. خود را برای مهمانی‌هایشان برسانید و به خودتان فرصت دهید احساس تعلق به خانواده را در خود نگه دارید.

برنامه‌ریزی

احتمالاً برای زندگی خود برنامه‌هایی دارید. چیزهایی هست که به آنها علاقه‌مندید، مهارت‌هایی هست که می‌خواهید به دست بیاورید. شاید بخواهید پول پس‌انداز کنید، یا مهارت‌های زبانی خود را تقویت کنید. شاید کتاب‌های زیادی هست که می‌خواهید بخوانید یا فیلم‌های زیادی هستند که می‌خواهید ببینید. شاید بخواهید بدن خود را تقویت کنید یا در یک رشته ورزشی مهارت‌های خود را بالا ببرید. شاید به یک رشته هنری علاقه دارید و رویای ترتیب دادن یک نمایشگاه را در سر می‌پرورانید.

ممکن است آرزوهای زیادی داشته باشید. برنامه‌هایی فراوان که خیال کنید به محض مستقل‌شدن و وقت و آزادی کافی داشتن، به همه آنها خواهید رسید. اما فراوان‌اند جوانانی که بعد از چند سال زندگی مستقل، هنوز به هیچ‌یک از آرزوهای خود نرسیده‌اند. حتی تلاشی هم برای آن نکرده‌اند. دلیل اصلی آن هم بدون‌برنامه‌بودن و اسیر‌احساس‌های‌منفی‌شدن است.

  • بدانید چه می‌خواهید. هدف نهایی‌تان در هر حوزه‌ای چیست؟
  • برای رسیدن به هر کدام از اهداف، چه مراحلی را باید طی کنید؟ سعی کنید آنها را دقیق روی کاغذ بیاورید.
  • زمان‌بندی کنید. اگر برای رسیدن به هر مرحله، زمانی را مشخص نکنید، چشم باز می‌کنید و می‌بینید ماه‌ها گذشته است، اما هیچ اقدامی نکرده‌اید. به‌خصوص، وقتی وارد زندگی مستقل می‌شوید، با انبوهی از کارها و مسئولیت‌های تازه و حس‌های منفی که ممکن است تجربه کنید، اصلاً بعید نیست زمان را از دست بدهید.
  • برای رسیدن به مرحله‌های کوچکی که تعیین کرده‌اید به خودتان پاداش بدهید. هر چه این قدم‌ها کوچک‌تر باشند، احتمال این که زودتر به آنها برسید بیشتر است؛ بنابراین، زودتر به پاداش خود می‌رسید؛ حتی اگر این پاداش یک تیک‌زدن در برنامه‌تان باشد. در این صورت، انگیزه بیشتری برای ادامه و رسیدن به هدف خود خواهید داشت.

مراقب تغذیه خود باشید

اغلب جوانانی که تنها زندگی می‌کنند، با مشکلاتی در زمینه تغذیه دست وپنجه نرم می‌کنند. بخش زیادی از هزینه‌های آنها، به خریدن غذای آماده اختصاص می‌یابد. میزان استفاده از میوه و سبزیجات پایین می‌آید و تنقلات و خوراکی‌های مضر جای آنها را می‌گیرد.

  • برای خود برنامه غذایی داشته باشید. برای مصرف فست‌فودها و غذاهای آماده حدومرزی قائل شوید.
  • غذاهای ساده را بیاموزید. سعی کنید غذاهایی درست کنید که هم در مدت زمان کوتاهی آماده می‌شوند، هم برای بدن سالم‌تر هستند.
  • مراقب میزان شیرینی و تنقلاتی که مصرف می‌کنید باشید. گاهی، خوردن تنقلات و شیرینیجات، به وسیله‌ای برای پر کردن تنهایی تبدیل می‌شود، چون هم خوشمزه و لذت‌بخش است و هم فرد را مشغول نگه می‌دارد.
  • خوراکی‌های سالم را در دسترس خود قرار بدهید. خشکبار خام، دانه‌های مغذی، حبوبات پخته‌شده، میوه‌های خردشده، سالادها و مانند آن، می‌توانند مواد غذایی ساده، در دسترس و سالمی برای مشغول نگه‌داشتن شما باشند.
موضوع آزاد

[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

عشق های بی هدف را چگونه فراموش کنیم؟ شهر سوالبا سلام و تشکر ازدواج و تشکیل خانواده یکی از موضوعات و اتفاقات مهمی است که باید با چگونه استعدادهای خود را کشف کنیم؟سلام خسته نباشید و ممنون از وبلاگ خوبتون امیدوارم که بتونیئ کمکم کنید من الان دارم درس مطالعات اجتماعی در مدارس را چگونه جذاب تدریس کنیم درس مطالعات اجتماعی در مدارس را چگونه جذاب تدریس کنیم؟چگونه ویزای توریستی کانادا را دریافت کنیمچگونه ویزای توریستی کانادا را دریافت کنیم آیا شما دوستی دارید که می خواهید به کانادا راه های ارتباط و دلبری از خانواده همسرچگونه با دخالت راه های ارتباط و دلبری از خانواده همسرچگونه با دخالت خانواده همسر مقابله کنیم چگونه زیست شناسی بخوانیم و درصد بالایی کسب کنیم ……نحوه مطالعه دروسچگونه زیست شناسی بخوانیم و درصد بالایی کسب کنیم مقاله ای از دکتر کوچک زاده چگونه زیست چگونه خلاصه‌نویسی کنیم؟ کنکور…مشاوره تحصیلیپژوهش ‌ ها نشان داده است دانش ‌ آموزانی که در هنگام مطالعه تنها به خواندن مطلب چگونه بازی‌های آندرویدی را روی کامپیوتر اجرا کنیم …شاید دوست داشته باشید برای پشتیبانی و حمایت از تیم خود در بازی حساب کاربری چگونه در ویندوز ۱۰ اطلاعات شبکه‌های بی‌سیم را پاک کنیم …وقتی شما در ویندوز به یک شبکه بی‎سیم آزاد یا حتی مخفی متصل می‎شوید، سیستم‌عامل چگونه کسب و کار خود را آغاز کنیم؟ اگر در فکر آغاز کسب و کار خود هستیداحتمالا نمی دانید عشق های بی هدف را چگونه فراموش کنیم؟ شهر سوال با سلام و تشکر ازدواج و تشکیل خانواده یکی از موضوعات و اتفاقات مهمی است که باید با کنترل چگونه استعدادهای خود را کشف کنیم؟ سلام خسته نباشید و ممنون از وبلاگ خوبتون امیدوارم که بتونیئ کمکم کنید من الان دارم کلاس درس مطالعات اجتماعی در مدارس را چگونه جذاب تدریس کنیم درس مطالعات اجتماعی در مدارس را چگونه جذاب تدریس کنیم؟ راه های ارتباط و دلبری از خانواده همسرچگونه با دخالت سبک زندگی روابط اجتماعی و عاطفی همسر داری راه های ارتباط و دلبری از خانواده همسرچگونه چگونه ویزای توریستی کانادا را دریافت کنیم چگونه ویزای توریستی کانادا را دریافت کنیم آیا شما دوستی دارید که می خواهید به کانادا دعوتش چگونه زیست شناسی بخوانیم و درصد بالایی کسب کنیم کنکور … نحوه مطالعه دروس چگونه زیست شناسی بخوانیم و درصد بالایی کسب کنیم مقاله ای از دکتر کوچک زاده چگونه زیست شناسی چگونه بازی‌های آندرویدی را روی کامپیوتر اجرا کنیم شبکه شاید دوست داشته باشید برای پشتیبانی و حمایت از تیم خود در بازی حساب کاربری دیگری چگونه خلاصه‌نویسی کنیم؟ کنکور … مشاوره تحصیلی پژوهش ‌ ها نشان داده است دانش ‌ آموزانی که در هنگام مطالعه تنها به خواندن مطلب پرداخته چگونه می توانیم به روند بهبود بیمار پس از سکته مغزی کمک کنیم فیزیوتراپیست وحید صادقی هشجین چگونه می توانیم به روند بهبود بیمار پس از سکته مغزی کمک کنیم ؟ چگونه در ویندوز ۱۰ اطلاعات شبکه‌های بی‌سیم را پاک کنیم شبکه وقتی شما در ویندوز به یک شبکه بی‎سیم آزاد یا حتی مخفی متصل می‎شوید، سیستم‌عامل برای این



لینک منبع :چگونه مستقل زندگی کنیم؟

چگونه مستقل زندگی کنیم؟ آمادگی های روان‌شناختی - آلامتو www.alamto.com/how-to-live-independently.html‎Cached22 دسامبر 2016 ... چگونه مستقل زندگی کنیم؟:قصد زندگی مستقل از خانواده را دارید؟ مسلماً ظاهر امر آن چیزی نیست که در واقعیت با آن روبرو می شوید برای زندگی مستقل ... چطور مستقل عمل کنید؟ - ویستا vista.ir/article/248280/چطور-مستقل-عمل-کنید؟‎Cached Similar13 فوریه 2007 ... برای اینکه خود کفا عمل کنید و در زندگی تصمیم گیرنده باشید و اگر ... زده شود به راههای مستقل بودن که در پایان نتیجه را به اختصار بیان می کنیم . چگونه مستقل زندگی کنیم؟ آمادگی های روان شناختی -آکا www.akairan.com/khanevadeh/.../how-to-live-independently.html‎Cached24 جولای 2017 ... چگونه مستقل زندگی کنیم؟:قصد زندگی مستقل از خانواده را دارید؟ مسلماً ظاهر امر آن چیزی نیست که در واقعیت با آن روبرو می شوید برای زندگی مستقل ... مجردها چگونه زندگی می‌کنند؟ - سایت خبری تحلیلی تابناک|اخبار ایران و ... www.tabnak.ir/fa/news/405900/مجردها-چگونه-زندگی-می‌کنند‎Cached7 ژوئن 2014 ... نمی‌خواهیم دوباره تاریخ زندگی مجردی را مرور کنیم و آن را احیانا به دوره ... سال 90 بیش از 7 درصد خانوارها به صورت مستقل و تک‌نفره زندگی می‌کنند. آیا دخترها می توانند زندگی مجردی داشته باشند؟ | گروه اینترنتی رهروان ... www.welayatnet.com/fa/news/12811‎Cached Similarذهنیت جامعه نسبت به این موضوع چگونه ست؟ ... دختری 30 ساله و مجرد هستم،چند وقت است که مستقل زندگی می کنم. ... آیا واقعا مستقل زندگی کردن یک دختر ایرادی دارد؟ .... غرقه چی میفهمین اگه قرار باشه کل زندگی به حرف مردم باشه پس کی خودمون زندگی کنیم میخواهم مستقل زندگی کنم- هایپرکلابز hyperclubz.com/main/Club.aspx?qCat=club-lifestyle-gr1&qId...‎Cachedبنده چون به علت دانشجویی4ساله مستقل زندگی میکنم ازمشکلات واسترسهای ناشی ... بنظر شما با ادمایی که نمیتونن موفقیت ادمو ببینم باید چطور رفتار کنیم؟ چگونه خودمان را ارزشمند ببینیم/مقایسه کردن ممنوع!-پرشین پرشیا www.persianpersia.com/health/hdetails.php?articleid...70...‎Cached Similarچون ما معمولا در مواردی خودمان را با دیگران مقایسه می کنیم که از توانایی یا استعداد ... این که شما بتوانید هویت مستقل و شخصی داشته باشید و هر روز زندگی تان بر مبنای ... چگونه مستقل زندگی کنیم؟ - میهن مگ https://mihanmag.com/post/.../چگونه_مستقل_زندگی_کنیم؟‎Cached22 دسامبر 2016 ... قصد زندگی مستقل از خانواده خود را? مشخص شده است که ظاهر امر این است که هیچ چیز در واقع در آن صورت شما می توانید به طور مستقل زندگی می کنند از ... منم دلم زندگی و خونه مستقل میخواد :: خانواده برتر https://khbartar.blog.ir/post/.../منم-دلم-زندگی-و-خونه-مستقل-میخواد‎Cached Similar22 جولای 2015 ... چگونه به پسری بفهمانیم که دوستش داریم ؟ .... منم دلم زندگی و خونه مستقل میخواد چندین سال درس خوندم و کار کردم که بتونم خوب زندگی ..... اما شرایط مالی خوبی نداریم وشوهرم کارگره حتی نمیتونیم یه خونه اجاره کنیم محل کار شوهرم یه جای ... چگونه فرزندان جوان خود را مستقل کنیم؟ | خانواده و دوستان - طراح باشی tarahbashi.com/چگونه-فرزندان-جوان-خود-را-مستقل-کنیم؟/‎Cachedآیا فرزند شما به سنی رسیده است که بتواند مستقل زندگی کند؟ آیا خانه برای او به یک هتل رایگان تبدیل شده است؟ اگر تصمیم گرفته‌اید تا فرزند خود را مستقل کنید و ...