مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

حالا وقتشه ...

[ad_1]

حالا وقتشه ...

کودک و نوجوان > فرهنگی - اجتماعی - اصغر بادپر:
این زنگ خطر مدت‌هاست که نواخته شده؛ اما یا صدایش کم بوده یا مثل پایان زنگ تفریح، آن‌قدر همهمه بود که ما نشنیدیم؛ صدای زنگ خطر کم‌تحرکی نوجوان‌ها که این‌روزها اوج گرفته است. حالا وقتش شده که صدای این زنگ را بشنویم!

اولین‌بار این زنگ، موقعی نواخته شد که ما هنوز نوجوان بودیم وقتی نوجوانان آن روز، نشستن پای رایانه را به ورزش و بازی با گروه همسالان ترجیح دادند. از همان موقع بود که بساط بازی‌هایی مثل گل‌کوچک و دیگر بازی‌های گروهی جمع شد و نوجوان‌های آن‌روزها گفتند که این بازی‌ها دیگر برای بچه‌هاست!

این‌ها را نگفتم که به گذشته برگردم. بیش‌تر دنبال یک مقصر می‌گشتم تا کم‌تحرکی این‌‌روزهای خودمان را گردن کسی بیندازم؛ اما در واقع هرچه بیش‌تر می‌گردم تا مقصر را پیدا کنم دوباره به خودم می‌رسم. چه‌طور؟ توضیح می‌دهم.

مثلاً دیروز در خانه می‌گفتم ما نوجوان‌ها که ماشین را نساختیم یا نخریدیم. ما فقط استفاده کردیم! ما فقط سوار سرویس مدرسه یا ماشین پدر و مادرمان شدیم و به مدرسه رفتیم. اما خواهر بزرگ‌ترم به من یادآوری کرد که:

«این که حرف نشد!خودت می‌توانستی مثل بسیاری از خواسته‌هایت این را هم بخواهی که صبح یا بعدازظهر، مسیر کوتاه مدرسه تا خانه را پیاده بروی! یا اصلاً بعضی مسیرهای خرید که کوتاه هستند و... خودت می‌دانی که بعضی وقت‌ها چه استفاده‌های نابه‌جایی از ماشین می‌کنی.»

به فضای مجازی هم فکر می‌کنم؛ به بازی‌های جذاب رایانه‌ای و آنلاین که وقتی محو آن هستیم خودمان را هم فراموش می‌کنیم؛ چه برسد به تحرک و سلامتی استخوان‌ها و بدن! آن‌ها را هم که ما نساختیم. این یک امکان فوق‌العاده‌ است که نوجوان‌های نسل قبل نداشتند و ما داریم و از آن استفاده می‌کنیم؛ اما...

 

  • عامل پاک‌سازی بدن!

«حالا هی بهانه بیاور؛ اما قبل از آن اثرات کم‌تحرکی را ببین» این‌ها را دبیر ورزش به من گفت. راستش برای انجام تحقیق «کم‌تحرکی در نوجوان‌ها» باید از خیلی‌ها کمک می‌گرفتم.

او به من گفت: «کم‌تحرکی، تعادل بیومکانیکی (یک شاخه از علم به‌معنای علم شناخت مکانیکی یا فیزیکی موجود زنده) بدن را بر هم می‌زند و باعث بیماری‌های مختلف اسکلتی و اختلال در ساختار قامتی مثل ستون فقرات، مفاصل دست‌ها و پاها می‌شود و هم‌چنین تمام دستگاه‌ها و اندام داخلی بدن را تحت‌تأثیر خود قرار می‌دهد.»

بعد درباره‌ی انواع بیماری‌ها توضیح داد: «عملکرد مفصل‌هایت محدود شده و دچار سفتی مفصل می‌شوی، اشتهایت کم می‌شود و در نتیجه ویتامین‌ها و املاح کم‌تری به بدنت می‌رسد. در اثر نشستن زیاد، تجمع چربی‌ها و چاقی را هم خواهی داشت و ده‌ها بیماری دیگر...»

بعد ادامه داد: «به دلیل نشستن زیاد، کار  دستگاه گوارشت تغییر می‌کند، روده‌ات کم‌تحرک می‌شود و در نتیجه به بیماری یبوست دچارمی‌شوی؛ تازه کم‌تحرکی و کاهش فعالیت بدنی، تو را مستعد بروز افسردگی هم می‌کند.»

و بعد حرف آخر را زد: «باید بدانی که طب سنتی تحرک بدنی را عامل اصلی پاک‎سازی بدن می‎داند.»

 

دوچرخه شماره ۸۵۷

 

  • استفاده از فرصت‌ها

پیدا‌کردن راه حل زیاد سخت نبود؛ معلم ورزش، خواهرم و جست‌وجو در فضای مجازی به من این‌ها را یاد دادند:

هر فعالیت بدنی و تحرک منظم هم باعث سلامتی می‌شود و هم به تناسب اندام کمک می‌کند. مثل غذا خوردن، باید یک زمان مشخص برای آن در نظر بگیریم روزانه یا سه روز در هفته؛ اما به‌طور منظم. سعی کنیم ورزش‌کردن را در برنامه‌ی روزانه‌مان بگنجانیم. وسایل ورزشی پارک‌ها هم می‌توانند به ما کمک کنند.

اگر دچار اضافه‌وزن هستیم، ورزش‌هایی مثل پیاده‌روی، شنا و نرمش‌های مخصوص ناحیه‌ی شکم، با فشار روی این ناحیه و سوزاندن چربی از تجمع آن کم می‌کنند. پیاده‌روی عادی به میزان 10هزار قدم در روز هم می‌تواند حجم توده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی چربی انباشته‌شده در شکم را کم کند و در نهایت نیز باعث سلامتی شود.

البته بهترین ورزش برای نوجوانان، فعالیت‌های هوازی هستند که لازم است بدون توقف و به مدت 20 دقیقه انجام شوند.

اما اگر به دنبال یک برنامه‌ی ورزشی شخصی هستیم، می‌توانیم با دبیر ورزشمان صحبت کنیم! حتماً به راهکار خوبی می‌رسیم و زمانی که ورزش را شروع کردیم می‌توانیم تماشای تلویزیون و بازی رایانه‌ای و فضای مجازی را هم محدود کنیم.

دیگر این‌که برای داشتن تحرک بیش‌تر باید از فرصت‌هایت استفاده کنی. مثلاً به‌جای استفاده از آسانسور یا پله‌برقی، از پله‌ها بالا برویم یا کمی زودتر از تاکسی یا اتوبوس پیاده شویم و بخشی از راه را پیاده برویم و مسیرهای کوتاه را درصورت امکان، پیاده طی کنیم.

مراقب تغذیه‌ی خود هم باشیم. میان‌وعده‌های سالم بخوریم کارشناسان تغذیه معتقدند که نوجوانان باید روزانه حداقل چهار وعده میوه، پنج وعده سبزیجات وچهار وعده محصولات لبنی استفاده کنند.

نوشیدن آب به مقدار فراوان را هم فراموش نکنیم و نوشیدن نوشابه را متوقف کنید و یا حداقل به جای آن از نوشیدنی‌های مالت‌دار مثل ماءالشعیر استفاده کنیم.

و در آخر خوب بخوابیم و بدانیم مهم این است که تحرک و فعالیت بدنی داشته باشیم؛ انتخاب شکل و نوع آن برعهده‌ی خودتان است.


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

بازی اینترنتی مزرعه رایگان من همین حالا رایگان …بازی اینترنتی مزرعه رایگان من تمام نیاز های تو رو برای داشتن یک مزرعه شخصی برآورده می چگونه میلیاردر شویم انتقال پول از نئوباکس به …نحوه افتتاح حساب بانکی و گرفتن پول از سایت نئوباکس و انتقال آن به عابر بانک ایران تـکــسـتـــــــــــــز تـکــسـتـــــــــــــز تـکــسـتـــــــــــــز کد اهنگ برای اینترنت کلبه تنهایی من قسمت هجدهم و نوزدهم رمان قرار نبودکلبه تنهایی من قسمت هجدهم و نوزدهم رمان قرار نبود من و مامان و زندایی من و مامان و زندایی اون روز دو ساعت آخرو کلاس نداشتم و زودتر اومدم خونه دبیر زیست داستان های سکسی مربوط به سکس آشناهاداستان سکسی من و دائیم با دختر عموم این داستانی که میخوام واستون بگم کاملا واقعیه و دانلود تمامی تک آهنگ های محسن یگانه – فول البوم …کلمات کلیدی فول آلبوم محسن یگانه فال روزانه ماه تولد فال روزانه جمعه آذر فال روز متولدین فروردین شاید شما نتوانید امروز از برق لذت ببریم چگونه یک باتری لیمویی درست …چگونه یک باتری لیمویی درست کنیم؟ درموردخلیج همیشه فارس گفتید عرب ها که سهلندهیچ رمان خیانت به عشق غم انگیز گریه دار هیجانیخیانت عشقاز مدرسه که آمدم خونه دیدم الهام و الهه خونه ما هستند تعجب کردم چون اونا · بازی اینترنتی مزرعه رایگان من همین حالا رایگان بازی کن بازی اینترنتی مزرعه رایگان من تمام نیاز های تو رو برای داشتن یک مزرعه شخصی برآورده می کنه آهنگ دوماد شهرام شب پره آلبوم دیار آهنگدومادشهرام دلم میخواد پر بگیره زغصه آزاد بشهعمری تنها بوده وقتشه دوماد بشه آی دلم، وای وای وای دلم تـکــسـتـــــــــــــز تـکــسـتـــــــــــــز تـکــسـتـــــــــــــز کد اهنگ برای اینترنت شمالکیدز کلبه تنهایی من قسمت هجدهم و نوزدهم رمان قرار نبود کلبه تنهایی من قسمت هجدهم و نوزدهم رمان قرار نبود کلبه تنهایی من قسمت سی و هشتم و سی و نهم رمان قرار نبود کلبه تنهایی من قسمت سی و هشتم و سی و نهم رمان قرار نبود من و مامان و زندایی من و مامان و زندایی اون روز دو ساعت آخرو کلاس نداشتم و زودتر اومدم خونه دبیر زیست شناسی ما داستان های سکسی مربوط به سکس آشناها داستان سکسی من و دائیم با دختر عموم این داستانی که میخوام واستون بگم کاملا واقعیه و مال یک دانلود تمامی تک آهنگ های محسن یگانه – فول البوم سایت کلمات کلیدی فول آلبوم محسن یگانه متن آهنگ ها حالا وقتشه مرتضی پاشایی حالا وقتشه پاشایی دانلود اهنگ حالا وقتشه



لینک منبع :حالا وقتشه ...

آپارات - حالا وقتشه www.aparat.com/result/حالا_وقتشه‎Cachedآپارات - حالا وقتشه. ... مرتضی پاشایی - حالا وقتشه Morteza Pashaei - Hala Vaghteshe 2015 BY DARIN ... آهنگ جدید و زیبا از مرتضی پاشایی به نام حالا وقتشه . دانلود آهنگ جدید مرتضی پاشایی به نام حالا وقتشه - نیک موزیک nicmusic.net/1394/05/مرتضی-پاشایی-حالا-وقتشه/‎Cached31 جولای 2015 ... دانلود آهنگ جدید و بسیار زیبای مرتضی پاشایی بنام حالا وقتشه با دو کیفیت آهنگ و تنظیم : مرتضی پاشایی - ترانه : مهرزاد امیرخانی حالا وقتشه. دانلود آهنگ مرتضی پاشایی به نام حالا وقتشه nex1music.ir/دانلود-آهنگ-مرتضی-پاشایی-به-نام-حالا-وق/‎Cached Similar1 آگوست 2015 ... دانلود آهنگ جدید | دانلود موزیک - دانلود آهنگ جدید مرتضی پاشایی به نام حالا وقتشهDownload New Song By Morteza Pashaei Called Hala ... Images for حالا وقتشه ... متن آهنگ حالا وقتشه مرتضی پاشایی www.persiantext.ir/.../text-متن-آهنگ-حالا-وقتشه-مرتضی-پاشایی.html‎Cachedمتن آهنگ حالا وقتشه مرتضی پاشایی Lyrics Music Morteza Pashaei Hala Vaghteshe ترانه و شعر آهنگ حالا وقتشه مرتضی پاشایی. علی رها آهنگ حالا وقتشه - تکصدا https://www.tak3da.com/4234/علی-رها-آهنگ-حالا-وقتشه/‎Cachedآهنگ جدید و فوق العاده زیبا از علی رها به اسم حالا وقتشهترانه: علی رها / تنظیم : کوروش صیفوری / ملودی: علی رها و کوروش صیفوری, علی رها آهنگ حالا وقتشه. دانلود آهنگ جدید مرتضی پاشایی بنام حالا وقتشه - پاپ موزیک pop-music.ir/آهنگ-جدید-مرتضی-پاشایی-بنام-حالا-وقتشه‎Cached Similar31 جولای 2015 ... دانلود آهنگ جدید مرتضی پاشایی بنام حالا وقتشه + متن آهنگ ترانه : مهرزاد امیرخانی , آهنگ و تنظیم : مرتضی پاشایی برای دانلود آهنگ به ادامه مطلب مراجعه ... دانلود آهنگ حالا وقتشه از مرتضی پاشایی با لینک مستقیم sakhamusic.ir/morteza-pashaei-called-hala-vaghteshe/‎Cached Similar1 آگوست 2015 ... دانلود آهنگ جدید و بسیار زیبای مرتضی پاشایی بنام حالا وقتشه با لینک مستقیم و دو کیفیت 128 و 320 - Download New Music By Morteza ... مرتضى پاشایى حالا وقتشه - YouTube ► 3:53https://www.youtube.com/watch?v=00umFNyJYsU Jul 31, 2015 - 4 min - Uploaded by Miri 2008 مرتضى باشایی ( حالا حالا ) مترجمة للعربیة Morteza Pashaei - Hala Hala Ha - Arabic sub - Duration: 3:47. M.D K.M music ... دانلود آهنگ جدید مرتضی پاشایی به نام حالا وقتشه - پردیس موزیک pardismusic.me/12460/مرتضی-پاشایی-به-نام-حالا-وقتشه.php‎Cachedدانلود آهنگ جدید و فوق العاده زیبای مرتضی پاشایی به نام حالا وقتشه به همراه متن آهنگ حالا وقتشه از مرت ترانه : مهرزاد امیرخانی , آهنگ و تنظیم : مرتضی پاشایی.