مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

پرونده‌ای برای درخشان‌ترین ستاره شکارچی

[ad_1]

به گزارش ایسنا،این ستاره نه فقط به خاطر درخشش آن بلکه به خاطر باستانی بودن و همچنین قرار داشتن در مرحله تبدیل به ابرنواختر برای دانشمندان جالب است.

ستاره ابط الجوزا یا آلفای شکارچی با نزدیک شدن به پایان عمر خود چندین برابر اندازه اصلی‌اش بزرگتر شده است.

ابط الجوزا نهمین ستاره درخشان آسمان شب با دوره‌ای چندصدروزه است که قطر آن در حدود یک میلیارد و 600 میلیون کیلومتر، یعنی تقریباً بیش از 1100 برابر قطر خورشید است. برای مقایسه باید گفت که قطر خورشید یک میلیون و 300 هزار کیلومتر است.

این ستاره به قدری بزرگ است که اگر به جای خورشید در مرکز منظومه خورشیدی قرار گیرد، تا نزدیک مدار سیارک‌ها را اشغال می‌کند. ابط‌الجوزا پس از خورشید دومین قطر ظاهری بزرگ را دارد.

غول مذکور در آینده با یک انفجار ابرنواختری به یک ستاره نوترونی یا شاید یک سیاهچاله تبدیل خواهد شد. البته طول عمر آن ممکن است تا حدود ۵۰ هزار سال دیگر ادامه یابد. در صورت انفجار، روشنی آن پس از انفجار قابل مقایسه با ماه شب چهارده خواهد بود.

محققان شواهد جدیدی پیدا کرده‌اند که بر اساس آن‌ها، ابط الجوزا احتمالاً در گذشته دارای یک ستاره همسایه بوده که در نهایت آن را حین رشد، بلعیده است.

سرنخ گذشته این ستاره اسرارآمیز زمانی به دست آمد که گروهی از محققان برای نخستین بار از برنامه مدل‌سازی رایانه‌ای MESA برای طراحی مدلی از چرخش این ستاره استفاده کردند.

 

این ستاره 150 برابر سریع‌تر از همه ستاره‌های تنهای شناخته‌شده دیگر به دور خود می‌چرخد. یکی از دلایل احتمالی آن می‌تواند این باشد که ابط‌ الجوزا در گذشته از یک همسایه به اندازه خورشید برخوردار بوده که در نهایت توسط ستاره مذکور بلعیده شده است.

محققان بر این باورند که ادغام این ستاره کوچکتر در ابط الجوزا باعث انتقال حرکت زاویه‌ای مدار آن به لایه‌های بیرونی این غول قرمزرنگ شده و سرعت آن را تشدید کرده است.

وجود ماده‌ای که بنظر می‌رسد در پی بلعیده شدن ستاره دوم در فضا منتشر شده، شواهد کافی را برای این فرضیه در اختیار دانشمندان قرار داده است. ستاره‌شناسان امیدوارند با بررسی سطح ستاره بتوانند شواهد بیشتری از این رویداد پیدا کنند.

جزئیات این تحقیق در مجله انجمن سلطنتی نجوم منتشر شده است.

۵۴۵۴


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

مجله اینترنتی برترین ها پورتال خبری و سبک …مجله هارپرز بازار بریتانیا و چند نشریه مد اینترنتی دیگر، هر هفته فهرستی از خوش پوش خبرگزاری ایسنا اخبار،آخرین خبرها،خبر فوریبرانکو این بازی را می بردیم اتفاق خاصی رخ نمی داد سرفصل مهمترین اخبار اجتماعی ایسنا مجله اینترنتی برترین ها پورتال خبری و سبک زندگی مجله هارپرز بازار بریتانیا و چند نشریه مد اینترنتی دیگر، هر هفته فهرستی از خوش پوش ترین و خبرگزاری ایسنا اخبار،آخرین خبرها،خبر فوری خبرگزاری ایسنا خوزستانخبرگزاری ایسنا گیلانخبرگزاری ایسنا خراسان رضویخبرگزاری ایسنا



لینک منبع :پرونده‌ای برای درخشان‌ترین ستاره شکارچی

بازگشایی پرونده درخشان‌ترین ستاره آسمان شب+عکس - ایسنا www.isna.ir/.../بازگشایی-پرونده-درخشان-ترین-ستاره-آسمان-شب-عکس‎Cached22 دسامبر 2016 ... ابط الجوزا درخشان‌ترین ستاره آسمان شب است؛ اما تحقیقات جدید نشان داده که این ابرغول قرمز که در صورت فلکی شکارچی (جبار) قرار دارد، احتمالا ... Images for پرونده‌ای برای درخشان‌ترین ستاره شکارچی پرونده‌ای برای درخشان‌ترین ستاره شکارچی - سیمرغ seemorgh.com/.../331068-پرونده‌ای-برای-درخشان‌ترین-ستاره-شکارچی/‎Cached23 دسامبر 2016 ... ابط الجوزا درخشان‌ترین ستاره صورت فلکی شکارچی است؛ اما تحقیقات جدید نشان داده که این ابرغول قرمز که در صورت فلکی شکارچی (جبار) قرار دارد، ... شکارچی (صورت فلکی) - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/شکارچی_(صورت_فلکی)‎Cached Similarنام درخشان‌ترین ستاره, پای شکارچی (بتا شکارچی) ... «ابط الجوزا» همراه با دو ستاره ناجذ و هَقعه(یا مَیْسان سر و شانه‌های شکارچی را تشکیل می‌دهند، و «رِجلُ‌الجبار» همراه با ستاره‌ی سیف دو .... در ویکی‌انبار پرونده‌هایی دربارهٔ شکارچی (صورت فلکی) موجود است. بازگشایی پرونده یکی از درخشان‌ترین ستارگان آسمان شب – وب سایت ... bigbangpage.com/.../بازگشایی-پرونده-درخشان‌ترین-ستاره-آس/‎Cached22 دسامبر 2016 ... بیگ بنگ: بتلگئوس (Betelgeuse) یا آلفا شکارچی یکی از درخشان‌ترین ستارگان آسمان شب است؛ اما تحقیقات جدید نشان داده که این ابرغول سرخ که ... میهن مگ - پرونده‌ای برای درخشان‌ترین ستاره شکارچی https://mihanmag.com/.../پرونده_ای_برای_درخشان_ترین_ستاره_شکارچی‎Cached23 دسامبر 2016 ... لینک Gemini, درخشان ترین ستاره در صورت فلکی جبار است. اما تحقیقات جدید نشان داده است که این argol قرمز که در صورت فلکی شکارچی (جبار) ... پرونده‌ای برای درخشان‌ترین ستاره شکارچی - میهن صنعت www.veil-foundation.com/News/cd1270a3.../News.aspx?...‎Cachedloading. عطریانفر: اصولگرایان تندرو به دنبال احمدی‌نژادی دیگرند. سه دقیقه پیش خبرآنلاین. بازگشایی پرونده درخشان‌ترین ستاره آسمان شب+عکس - ایسنا | دمادم https://damadam.ir/news/بازگشایی-پرونده-درخشان‌ترین-ستاره.../6261870 ابط الجوزا درخشان‌ترین ستاره آسمان شب است؛ اما تحقیقات جدید نشان داده که این ابرغول قرمز که در صورت فلکی شکارچی (جبار) قرار دارد، احتمالا گذشته‌ای ... پرونده‌ای برای درخشان‌ترین ستاره شکارچی - دانلود و نمایش ویدیو www.airvideo.ir/.../پرونده‌ای_برای_درخشان‌ترین_ستاره_شکارچی‎Cachedدانلود ناگفته های پیچیده ترین عملیات اطلاعاتی ایران - قسمت سوم ( کیلیپ ) · دانلود ناگفته های پیچیده ترین عملیات اطلاعاتی ایران - قسمت سوم (فیلم) ... تدبیر - بازگشایی پرونده درخشان‌ترین ستاره آسمان شب+عکس www.tadbirkhabar.com/technology/127569 22 دسامبر 2016 ... ابط الجوزا درخشان‌ترین ستاره آسمان شب است؛ اما تحقیقات جدید نشان داده که این ابرغول قرمز که در صورت فلکی شکارچی (جبار) قرار دارد، احتمالا ...