مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

دستگاه گازی سازی چوب و زیست توده بسازید تا هیچوقت بدون انرژی نمانید

[ad_1]

در این ساختنی طرز ساخت دستگاه گازی سازی را یاد می‌گیرید که با آن می‌توانید چوب و زیست توده را به گاز تبدیل کنید. ساخت این دستگاه گازی سازی ساده است اما نیاز به وسایل و ابزاری دارد که پیدا کردن آنها کمی‌زمان میبرد. با این حال اگر خارج از شهر یا در مناطقی زندگی می‌کند که امکان قطعی گاز وجود دارد، ساخت دستگاه گازی سازی چوب می‌تواند زندگی روزهای بدون گاز و انرژی را برایتان ساده تر کند. با ساختنی همراه باشید.

دستگاه گازی سازی چوب بسازید
دستگاه گازی سازی چوب بسازید

گازی سازی فرایند احتراق ناقص ناشی از سوزاندن سوخت‌های جامد است که نتیجه آن گاز ناخالصی قابلیت سوختن کامل را ندارد. این گاز درصد اکسیژن زیادی دارد و به همین خاطر باید فیلتر بشود. فیلتر گاز هم داخل دستگاه گازی سازی صورت می‌گیرد تا خروجی یک انرژی قابل استفاده باشد.

برای تولید گاز با دستگاه گازی سازی می‌توانید از هر سوخت جامدی مثل کاغذ، ذغال، چوب، زیست توده و … استفاده کنید. گاز فیلتر شده هم می‌توانید هر دستگاه گازی را روشن کند؛ از ژنراتور گرفته تا ماشین‌های مختلف. اگر به ساخت دستگاه‌های تولید انرژی و سوخت علاقه دارید، آموزش ساخت ژنراتور خورشیدی و ژنراتور آبی را هم بخوانید.

گام اول: وسایل و ابزار مورد نیاز

ابزار مورد نیاز

  • دستگاه جوشکاری
  • ماشین سنگ زنی
  • مشعل
  • دریل

بیشتر وسایلی که برای ساخت دستگاه گازی سازی چوبی نیاز دارید در انبارها و بین وسایل قدیمی‌پیدا می‌شوند. شما می‌توانید دستگاه را در هر سایزی بسازید اما باید بتوانید وسایل مورد نیاز در اندازه دلخواه تان را پیدا کنید. نکته مهم هنگام انتخاب وسایل این است که لوله سوخت را در اندازه ای انتخاب کنید که سوخت تان راحت داخلش قرار بگیرد. لوله آتش در این دستگاه به نوعی کار خشک کن و انتقال دهنده را می‌کند. سوختی از داخل این لوله به رنده متحرک فرستاده می‌شود تا در آنجا تبدیل به بسوزد. سپس گازهای حاصل از احتراق از یونیت گازساز بیرون کشیده می‌شوند و وارد یونیت فیلتر می‌شوند. فیلتر دستگاه گازی سازی از نوع سیکلون است. در حالت ایده آل باید یک کندانسور بعد از فیلتر سیکلون اضافه کرد تا حداکثر روطوبت ممکن از گاز جذب بشود اما ما اینکار را نکرده ایم.

اندازه لوله سوخت، اندازه موتوری که می‌توانید استفاده کنید را مشخص می‌کند. در زیر می‌توانید ببینید با استفاده از هر اندازه لوله سوخت، چه قدرت موتوری قابل استفاده است (بر حسب قدرت بخار). هرچه قطر لوله بخار بیشتر باشد، سوخت بیشتری می‌سوزد و در نتیجه گاز بیشتری تولید می‌شود.

گام دوم: یونیت گازی سازی را بسازید

اولین چیزی که برای ساخت دستگاه نیاز دارید، یک پایه قوی است. ما سعی کردیم دستگاه را تا جای ممکن با وسایل قدیمی‌و فلزات بدون استفاده بسازیم. به همین خاطر پایه را از یک لوله ۱ در ۲ اینچ و میله آهنی L ساختیم. لوله سوخت از یک لوله اگزوز ۴٫۷۵ اینچی و رنده متحرک هم از روتور موتوری که کفش بریده شده، ساخته شده است. یک میلگرد ۰٫۲۵ اینچی هم به این ترکیب اضافه شده که در تصاویر قابل مشاهده است. رنده باید از زنجیری که به پایه لوله سوخت جوش داده می‌شود، آویزان بشود. حدود یک اینچ از انتهای لوله سوخت را داخل رنده قرار بدهید. لوله احتراق هم یک لوله ۱٫۲۵ اینچی است (همان لوله ای که به کنار لوله سوخت منتهی می‌شود).

همه قطعات دستگاه گازی سازی چوب باید هوابندی شوند. این التزام یک مشکل جدی ایجاد می‌کند؛ چطور رنده دستگاه را کنار مخزن قرار بدهیم و آن را متحرک و در عین حال مقاوم در برابر نفوذ هوا نگه درایم. راهکار ما رد کردن میله دسته از یک لوله ۰٫۷۵ اینچی است که هر دو سرش با درپوش پوشانده شده و داخلش با سیم ظرفشویی پر شده است. کار رنده متحرک این است که خاکستر و ذغال اضافی را از رنده رد کند تا فضا برای سوخت جدید باز بشود. شما هم می‌توانید با در نظر گرفتن این کارکرد و الزام مقاومت در برابر نفوذ هوا، راهکارهای جدیدی برای نصب رنده پیدا کنید.

خروجی خاکستر دستگاه گازی سازی از یک لوله ۶ اینچی ساخته شده که یک ورق فلزی ۰٫۲۵ اینچی هم به عنوان کاور دارد. ابتدا چند پیچ دندانه را به میله چوش بدهید و سپس روی کاور فلزی را برای رد کردن این پیچ‌ها دریل کنید. به این ترتیب می‌توانید هر وقت لازم شد کاور لوله خروجی خاکستر را باز و بسته کنید.

لوله ای که کنار لوله سوخت قرار دارد، لوله احتراق است. باید یک متصل کننده ۱٫۲۵ اینچی را با واشر به این لوله جوش بدهید تا کاملاً بسته بشود. با اضافه کردن یک دسته هم کار با لوله را ساده تر کنید.

گام سوم: فیلتر سیکلون

ساخت یوینت فیلتر، ساده ترین قسمت دستگاه است. فیلتر سیکلون هم کار فیلتر و هم کار کندانسور را می‌کند. بخار آب، کریوزوت و ذرات دیگر داخل فضای فیلتر سیکلون جمع می‌شوند. سپس وارد یک شیشه می‌شوند و در آن مخزن جمع آوری می‌شوند. ما از یک مخزن پروپان به عنوان ظرف فیلتر استفاده کردیم.

برای ساخت این یونیت باید یک لوله از یونیت گازی سازی به دیواره مخزن بکشید. سپس یک لوله دیگر به بالای مخزن – با فاصله ۲ اینچ از کف مخزن – وصل کنید. می‌توانید مخزن را به صورت برعکس استفاده کنید تا در مخزن را به عنوان کفی استفاده کنید. به این ترتیب مقاوم کردن مخزن در برابر نفوذ هوا هم ساده تر می‌شود. البته همه اینها بستگی به نوع مخزنی دارد که انتخاب کرده اید.

حالا فقط کافی است مخزن را به سایز اجزای دستگاه پیچ کنید تا فیلتر سیکلون آماده بشود.

گام چهارم: فیلتر میانه

فیلتر میانه از یک جعبه فلزی مقاوم ساخته می‌شود که روی یکی از دیواره‌هایش خوابانده شده است. لوله ای که به بالای جعبه وصل می‌شود مستقیماً از بالای فیلتر سیکلون می‌آید. داخل این جعبه را با هر نوع فیلتری مثل تراشه‌های چوب، پارچه یا سیم ظرفشویی پر کنید. به این ترتیب کارایی فیلتر سیکلون هم بیشتر می‌شود و گاز تولید شده خالص تر می‌شود.

حالا باید لوله کشی دستگاه گازی سازی را کامل کنید. نحوه سیم کشی در دیاگرام‌ها مشخص است اما کمی‌بیشتر درباره آن توضیح می‌دهیم. یک لوله T بین پمپ هوا و خروجی موتور قرار بدهید. شیرها برای تنظیم کردن میزان ورودی لوله‌ها و همچنین بستن پمپ هوا هستند. لوله هوا هم به سر مشعا ختم می‌شود. دلیل قرار دادن مشعل چک کردن کیفیت گاز قبل از وصل کردن آن به موتور است.

دستگاه گازی سازی چوبی آماده است

دستگاه گازی سازی چوبی آماده است
دستگاه گازی سازی چوبی آماده است

دستگاه گازی سازی آماده است و می‌توانید تولید سوخت با آن را شروع کنید. اولین توصیه ما برای استفاده از دستگاه گازی سازی استفاده از سوخت کاملاً خشک است. وقتی سوخت خشک را آماده کردید، داخل لوله سوخت را با آن پر کنید. سپس پمپ را باز کنید و درپوش لوله احتراق را بردارید، آتش را مشتعل کنید و بگذارید سوخت آتش بگیرد. دوباره درپوش لوله احتراق را بگذارید و با روشن شدن آتش، پمپ را کمی‌آزادتر کنید. بعد از اینکه سوخت دستگاه کمی‌مشتعل شد، یک جرقه را نزدیک مشعل سر دستگاه نگه دارید تا گاز مشتعل بشود.

گاز تولید شده با این دستگاه باید بین دستگاه و موتور با کربن ترکیب بشود که با اضافه کردن یک لوله T به شلنگ است. به این ترتیب گاز اضافی بیرون کشیده می‌شود. این شلنگ به کاربوراتور موتور وصل می‌شود و موتور روشن می‌شود!

بعد از اینکه دستگاه گازی سازی چوب را به روش بالا تست کردید، می‌توانید تغییرات نهایی را روی آن اعمال کنید. البته این تغییرات تاثیری روی کارایی دستگاه ندارید و فقط استفاده از آن را راحت تر می‌کنند. می‌توانید برای دستگاه دسته و چرخ بگذارید، آن را با چند لایه رنگ ضخیم رنگ کنید و همه قسمت‌ها را با سیلر مخصوص اجاق بپوشانید.

به هیچ وجه از این دستگاه در فضای بسته یا مکانی که تهویه مناسب نداشته باشد، استفاده نکنید. گازهای تولید شده سمی‌و قابل اشتعال هستند. اگر قصد دارید دستگاه گازی سازی بسازید، خوب در باره آن مطالعه کنید، ابزار و وسایل مناسب انتخاب کنید و اهمیت به نکات ایمنی را در اولویت قرار بدهید.

منبع

خلاصه مطلب

عنوان مطلب

دستگاه گازی سازی چوب و زیست توده بسازید تا هیچوقت بدون انرژی نمانید

توضیح کوتاه

با این دستگاه می‌توانید چوب، کاغذ، ذغال و کودهای گیاهی را به گاز تبدیل کنید.

نویسنده

عاطفه اسدزاده

در ساختنی بخوانید :


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

دستگاه گازی سازی چوب و زیست توده بسازید تا هیچوقت بدون انرژی نمانید دستگاه گازی سازی چوب و زیست توده بسازید تا هیچوقت بدون انرژی نمانید



لینک منبع :دستگاه گازی سازی چوب و زیست توده بسازید تا هیچوقت بدون انرژی نمانید

دستگاه گازی سازی چوب و زیست توده بسازید تا هیچوقت بدون انرژی ... saakhtani.ir/archive/1395/10/50816‎Cached23 دسامبر 2016 ... دستگاه گازی سازی چوب و زیست توده بسازید تا هیچوقت بدون انرژی نمانید ... فیلتر گاز هم داخل دستگاه گازی سازی صورت می‌گیرد تا خروجی یک ... Images for دستگاه گازی سازی چوب و زیست توده بسازید تا هیچ وقت بدون انرژی نمانید زیست توده سنگ زنی dysqigei.store/23609-15/Tue/02-زیست-توده-سنگ-زنی‎Cachedدستگاه گازی سازی چوب و زیست توده بسازید تا هیچوقت بدون انرژی. دستگاه گازی سازی ... بدون انرژی نمانید.عاطفه اسدزاده دستگاه جوشکاری ماشین سنگ زنی مشعل دریل. زیست توده سنگ زنی - SKY. www.bestseniorsite.xyz/ir1/8460/زیست-توده-سنگ-زنی.html فناپذیری سوخت های فسیلی، تنوع‌بخشی به منابع انرژی، توسعه پایدار ایجاد امنیت ... دستگاه گازی سازی چوب و زیست توده بسازید تا هیچوقت بدون انرژی نمانید عاطفه ... فیدر زیست توده - SKY www.chinamachinery.online/ir2/7154/فیدر-زیست-توده.html زیست توده (به انگلیسی: Biomass ) یا بیومس یک منبع تجدید پذیر انرژی است که .... و از , دستگاه گازی سازی چوب و زیست توده بسازید تا هیچوقت بدون انرژی نمانید. زیست توده سنگ زنی - SKY www.miningprice.online/ir3/9610/زیست-توده-سنگ-زنی.html‎Cached23 دسامبر 2016 , دستگاه گازی سازی چوب و زیست توده بسازید تا هیچوقت بدون انرژی نمانید عاطفه اسدزاده , دستگاه جوشکاری; ماشین سنگ زنی; مشعل; دریل بیشتر. گازی‌سازی - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/گازی‌سازی‎Cached Similarگازی سازی فرایندی است که زیست‌توده یا سوختِ سنگواره‌ایِ بر پایهٔ کربن را به ... دست آمده از گازی‌سازی و احتراقِ آن به‌عنوانِ یک منبعِ انرژیِ تجدیدپذیر در نظر گرفته می‌شود. ... که در یک دستگاه گازی ساز چهار بخش جداشدنی وجود دارد: 1- آب گیری یا خشک سازی ... گاز زغال سنگ (Coal gasification); Producer gas · Wood gas · گاز آب · Mond ... زیست‌توده - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/زیست‌توده‎Cached Similarزیست توده (به انگلیسی: Biomass ) یا بیومس یک منبع تجدید پذیر انرژی است که از مواد ... زیست توده قابلیت تولید برق، حرارت، سوختهای مایع، سوختهای گازی و انواع ... همواره چوب و برگ خشک درختان را به عنوان سوخت استفاده می‌کرده و این چرخه تا قرن ... این دستگاه به گنجایش ۵ متر مکعب فضولات گاوی روستا را مورد استفاده قرار داده و ... آ. سال - وسریا wesria.com/data/khalilsadeghi/193816/آ+سال This site may harm your computer. ... تذکر میباشد، بر روی لینک درخواست حذف کلیک نمائید تا از دسترس عموم خارج گردد. ... دستگاه گازی سازی چوب و زیست توده بسازید تا هیچوقت بدون انرژی نمانید ... لَله لال بَیِّه - جستجو - وسریا wesria.com/search/لَله+لال+بَیِّه This site may harm your computer. روی تصویر کلیک کن تا واضح ببینی مارِ زِل بَیتِه ، هوا بیز بَزوئه لله لال بَیّه ، شِه تِکِّ .... دستگاه گازی سازی چوب و زیست توده بسازید تا هیچوقت بدون انرژی نمانید ...