مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

منافق چیزی شبیه گور کافران است

[ad_1]

منافق چیزی شبیه گور کافران است که ظاهری با سنگ های مرمرین و سقف های آینه کاری شده و مالامال از گل و بوی گلاب دارد، اما درون آن پر از  مار و کژدم و موجودات موذی و مزاحم است.

فرآوری: زهرا اجلال- بخش قرآن تبیان

منافق

نفاق از ماده «نفق» به معنای نفوذ و پیشروی است. نفق به معنی کانال و راهرو زیرزمینی است که از آن برای استتار یا فرار استفاده می کنند. در اصطلاح، اظهار ایمان و پنهان کردن کفر باطنی را «نفاق» گویند. منافقان کسانی اند که هدایت الهی را واقعا و قلبا نپذیرفته اند، ولی چهره کفر خود را در نقابی از ایمان پنهان می دارند و به ظاهر در میان مسلمانان قرار می گیرند. این گروه خطرناک ترین دشمن مسلمانان به شمار می روند، چرا که شناخت چهره نفاق برای توده مردم بسیار دشوار و مبارزه با آن مشکل ترین مبارزه هاست.
به قول شیخ بهایی منافقان به ظاهر گونه ای وانمود می کنند که گویی با یزید روزگارند حال آنکه در درون حتی یزید هم از آن ها شرم دارد!
از برون طعنه زنی بر با یزید
وز درونت ننگ می دارد یزید
هر چه داری در دل از مکر و رموز
پیش ما پیدا بود مانند روز
گرچه پوشیمش ز بنده پروری
تو چرا رسوائی از حد می بری [شیخ بهایی]

به قول معروف " انسان هر چی ضربه می خوره از خودیه" ؛ یک برداشت این حرف این است که دشمن که مشخص است چه کسی است و دشمنی اش آشکار و واضح است، ضربه اصلی آنجا است افراد اظهار دوستی، همیاری و محبت می کنند اما این دوستی در دل هایشان نیست و در دل جز دشمنی و کینه چیزی ندارند و با چهره یبزک کرده در حال خنجر زدن هستند.

در این میان این نفاق و دو رویی در ابعاد مختلفی نمود داشته و خودنمایی می کند.

نفاق در اصول اعتقادی

و کسانی از مردم هستند که می گویند؛ به خداوند و روز بازپسین ایمان آورده ایم، ولی آنان مومن نیستند: وَ مِنَ النَّاسِ مَن یَقُولُ آمَنَّا بِاللّهِ وَ بِالْیَوْمِ الآخِرِ وَ مَا هُم بِمُوْمِنِینَ (آیه 8 سوره بقره)
همچنین در سوره منافقون می فرماید: منافقان چون به نزد تو آیند، گویند: «گواهی می دهیم که تو پیامبر خدایی، خداوند می داند که تو پیامبرش هستی و خداوند گواهی می دهد که منافقان دروغگو هستند إِذَا جَاءکَ الْمُنَافِقُونَ قَالُوا نَشْهَدُ إِنَّکَ لَرَسُولُ اللَّهِ وَاللَّهُ یَعْلَمُ إِنَّکَ لَرَسُولُهُ وَاللَّهُ یَشْهَدُ إِنَّ الْمُنَافِقِینَ لَکَاذِبُونَ
این آیات گواهی می دهد که در دوره حیات پیامبر(صلی الله و علیه وآله)، منافقان در عقیده حضور داشته اند.

سه خصلت است که در هر کس باشد منافق است و اگر چه روزه بدارد و نماز بگزارد و گمان کند مسلمان است، کسی که هر گاه امانت به او سپرده شود خیانت کند و هر گاه تکلم کند دروغ گوید و هر گاه وعده کند وفا ننماید.

نفاق در عمل

آیه 54 توبه و چند آیه دیگر به تبلیغات سوء منافقان در میان مجاهدان اسلام اشاره می کند و به کارشکنی های آنان می پردازد. اینان مردمی هستند که اعمال منافقانه انجام می دهند، جز با حالت کسالت به نماز نمی پردازند و جز با اکراه انفاق نمی کنند: وَ مَا مَنَعَهُمْ أَن تُقْبَلَ مِنْهُمْ نَفَقَاتُهُمْ إِلاَّ أَنَّهُمْ کَفَرُواْ بِاللّهِ وَ بِرَسُولِهِ وَ لاَ یَأْتُونَ الصَّلاَةَ إِلاَّ وَ هُمْ کُسَالَى وَ لاَ یُنفِقُونَ إِلاَّ وَ هُمْ کَارِهُونَ
در بیانی نیز پیامبر (صلی الله علیه واله وسلم) فرمودند: ثلاث خصال من کن فیه  کان مُنافقاً و ان صام و صلّی و رعم ائهُ مُسلم من اذا ائتمن خانّ و اذا احدث کذب و اذا وعد اخلف [جامع السادات]
سه خصلت است که در هر کس باشد منافق است و اگر چه روزه بدارد و نماز بگزارد و گمان کند مسلمان است، کسی که هر گاه امانت به او سپرده شود خیانت کند و هر گاه تکلم کند دروغ گوید و هر گاه وعده کند وفا ننماید.

نفاق در اخلاق

مثل اینکه کسی در باطن و حقیقت اهل سخا و کرم و بخشش و انصاف و مروت نباشد اما در ظاهر خود را چنین وانمود کند که این گونه است.
به عبارتی منافقان دست دهنده و بخشنده ندارند، بلکه دستهایشان را می بندند و یقبضون أیدیهم یعنی نه در راه خدا انفاق می کنند، نه به کمک محرومان می شتابند و نه خویشاوند و آشنا از کمک مالی آنها بهره می گیرند.
هر چند برای رسیدن به اغراض شوم خود، اموال فراوانی خرج می کنند و یا به عنوان ریاکاری، بذل و بخششی دارند، اما هرگز از روی اخلاص و برای خدا، دست به چنین کاری نمی زنند.
تمام اعمال، گفتار و رفتارشان نشان می دهد که "آنها خدا را فراموش کرده اند" و نیز وضع زندگی آنها نشان می دهد که "خدا هم آنها را از برکات و توفیقات و مواهب خود فراموش نموده است" یعنی با آنها معامله فراموشکار کرده و آثار این دو فراموشی در تمام زندگی آنان آشکار است: نسوا الله فنسیهم بدیهی است. 

نسبت "نسیان" به خدا، به معنی فراموشی واقعی نیست، بلکه بدین معنا است که هیچ گونه سهمی از رحمت و توفیق خود، برای آنها قائل نمی شود.

نسبت "نسیان" به خدا، به معنی فراموشی واقعی نیست، بلکه بدین معنا است که هیچ گونه سهمی از رحمت و توفیق خود، برای آنها قائل نمی شود.

تبصره:

البته اگر کسی خود را گونه ای نشان دهد که فردی کریم و سخی و منصف است اما نه به خاطر نشان دادن بلکه بخاطر آنکه این صفات در او محقق شود، دیگر کار او را نفاق نام نمی نهند، بلکه این عین صواب است و اساساً یکی از راه های علاج اخلاق ناصواب و مذموم همین روش است.
درست مثل کسی که در دل سوزی ندارد اما خود را برای سیدالشهدا (علیه السلام) گریان نشان می دهد.
بگذارید این مسئله را با مثالی روشن تر کنم: گاهی موتور ماشین روشن می شود و چرخ های ماشین نیز به حرکت در می آید، اما گاهی هم موتور ماشین روشن نمی شود، از این رو آن را هل داده و چرخ های ماشین را به حرکت در می آورند تا موتور روشن شود.
انسان نیز گاه در حقیقت و واقع امر اهل سخا و سخاوت است، طبیعی است که با زبان از آن دم بزند و با دست خود هم دست به کار شود. ولی گاه در باطن چنین نیست ولی مثل اهل سخا رفتار می کند تا چنان بشود.

و نیز همین طور است ماجرای کسی که در درون اخلاق ناپسندی مثل حسادت و بخل دارد ولی در ظاهر خود را حسود و بخیل نشان ندهد، چنین کسی هر چند ظاهری خلاف باطن دارد اما متهم به نفاق نمی شود بلکه راه اصلاح حسادت و بخل نیز همین است.


منابع:
کتاب باران حکمت؛ بیانات حجت الاسلام رنجبر، بهار 1388
نوشته زارع پور به نقل از سایت حوزه

[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

مقاله خلیج فارس چرا مرتد باید اعدام شود در حالیکه در دین اجبار نیست؟ …خداوند در سوره بقره آیه ۲۵۶ است که می فرماید لا اکراه فی الدین قد تبیّن الرشد من حکمت های امام علی علیه السّلام حدیثحکمت روش برخورد با فتنه ها اخلاقی، سیاسی درود خدا بر او، فرمود در فتنه ها، چونان امارت اسلامی افغانستاندلوګر په سجاوند کې بهرنیو او ګوډاګیو عسکرو له ۲۸ زیات ملکی کسان شهیدان کړی او سرانجام ابراهیم مالک،مصعب ابن زبیر،ابن حر و …شاید برای شما این سؤال پیش آمده باشد که عاقبت مصعب ابن زبیر،ابراهیم مالک ،ابن حر و جام نیوز بیانیه ضدایرانی و شدید اللحن …به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز به نقل از خبرگزاریسواء نیوز فلسطین، جنبش آزادی بخش پایگاه تخصصی نقد و بررسی عرفانهای کاذبشادی بی هدف دالای لاما گردآورندهمظاهری سیف سرور و شادمانی و رضایت مندی از گرایش تجاوز جنسی مسعود رجوی به فرماندهان زن سازمان خلق و …خبرگزاری الرای العام وارع چهارشنبه دسامبر تجاوز جنسی مسعود رجوی به فرماندهان آهنگ شیطانی،شاهین نجفی،موسیقی راز آلود دانلود …آهنگشیطانی،شاهیننجفیدر ابتدا ذکر این نکته لازم است که این خواننده یعنی شاهین نجفی ارزش ایجاد یک مطلب را هم بررسی حدیثی منسوب به امام حسینع در مذمت …در ابتدای این حدیث لفظ مع آمده این یعنی اینکه علامه مجلسیره دارد حدیث را از کتاب مقاله خلیج فارس چرا مرتد باید اعدام شود در حالیکه در دین اجبار نیست؟ شهر سوال خداوند در سوره بقره آیه ۲۵۶ است که می فرماید « لا اکراه فی الدین قد تبیّن الرشد من الغی ؛ در حکمت های امام علی علیه السّلام حدیث حکمت روش برخورد با فتنه ها اخلاقی، سیاسی درود خدا بر او، فرمود در فتنه ها، چونان شتر دو امارت اسلامی افغانستان مورخ ۲۰۱۳۱۱۶م بعضی از رسانه های خبری اخباری را به نشر سپردند که گویا نماینده گان امارت سرانجام ابراهیم مالک،مصعب ابن زبیر،ابن حر و عبدالله زبیر در شاید برای شما این سؤال پیش آمده باشد که عاقبت مصعب ابن زبیر،ابراهیم مالک ،ابن حر و عبدالله جام نیوز بیانیه ضدایرانی و شدید اللحن جنبشفتح به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز به نقل از خبرگزاریسواء نیوز فلسطین، جنبش آزادی بخش میهنی تجاوز جنسی مسعود رجوی به فرماندهان زن سازمان خلق و بیرون تجاوز جنسی مسعود رجوی به فرماندهان زن سازمان خلق و بیرون آوردن رحم آنان پایگاه تخصصی نقد و بررسی عرفانهای کاذب شادی بی هدف دالای لاما گردآورندهمظاهری سیف سرور و شادمانی و رضایت مندی از گرایش های آهنگ شیطانی،شاهین نجفی،موسیقی راز آلود دانلود سخنرانی رائفی پور آهنگشیطانی،شاهین در ابتدا ذکر این نکته لازم است که این خواننده یعنی شاهین نجفی ارزش ایجاد یک مطلب را هم ندارد بررسی حدیثی منسوب به امام حسینع در مذمت ایرانیان برهان پس در واقع علامه مجلسیره اینجا می خواسته بفرماید منظور از عرب در این روایت دوستان اهل بیتع



لینک منبع :منافق چیزی شبیه گور کافران است

منافق چیزی شبیه گور کافران است - تبیان article.tebyan.net/344898/منافق-چیزی-شبیه-گور-کافران-است‎Cached24 دسامبر 2016 ... منافق چیزی شبیه گور کافران است که ظاهری با سنگ های مرمرین و سقف های آینه کاری شده و مالامال از گل و بوی گلاب دارد، اما درون آن پر از مار و کژدم و ... Images for منافق چیزی شبیه گور کافران است منافق چیزی شبیه گور کافران است - دانلود فیلم www.mevia.ir/ch/منافق_چیزی_شبیه_گور_کافران_است‎Cachedمنافق چیزی شبیه گور کافران است. Error setting up player: Invalid license key. دانلود اهمیت ترس از منافق دانلود در حدیثی که خواهید دید و شنید اهمیت توجه و ترس از ... منافق چیزی شبیه گور کافران است - دانلود و نمایش ویدیو www.airvideo.ir/search/منافق_چیزی_شبیه_گور_کافران_است‎Cachedدانلود سه علامت منافق در روایات · دانلود تیزر فیلم زندگی یا چیزی شبیه آن · دانلود سخنان استاد رائفی پور راجب حقیقت اسلام · دانلود جواب شبهه هر جا کافران را یافتید ... منافق چیزی شبیه گور کافران است منافق چیزی شبیه گور کافران است ... tnews.ir/news/836c76569978.html شوخی هایی که در خنداننده شو تندروها را غافلگیر کرد! برای خرید آپارتمان در منطقه کوی نصر چقدر باید هزینه کرد؟+جدول قیمت · ولایتی: برخی رشته ها به طور فله ای حذف ... کژدم - تی نیوز tnews.ir/tags/کژدم منافق چیزی شبیه گور کافران است منافق چیزی شبیه گور کافران است که ظاهری با ... و مالامال از گل و بوی گلاب دارد، اما درون آن پر از مار و کژدم و موجودات موذی و مزاحم است. منافق چیزی شبیه گور کافران است - تبیان - سایت خبری مه پو www.mahpoo.com/extpost/akhbar/.../news20170101114336685191.html راه دانا - دوازده بهمن 1395 ساعت 16:01 فراستی: «دعوتنامه» یک فیلم فارسی دهه ۳۰ است / ​انتقاد سعید راد از پرویز پرستویی! برترینها - دوازده بهمن 1395 ساعت 15:18 منافق چیزی شبیه گور کافران است – سایت موسسه فرهنگی و - فرد مطلب ratepost.ir/tag/منافق-چیزی-شبیه-گور-کافران-است-سایت-م ۱ ساعت پیش – بهتر است فردو به موزه تبدیل شود/ هیچ نشانی از پیشرفت صنعت هسته‌ای مشاهده نمی‌کنیم/ برجام ابزاری برای مجازات ایران/ در بحث پیشران اتفاق جدیدی ... غول سبز - همسایه دیوار به دیوار نفاق www.ghooolesabz.blogfa.com/post/160‎Cachedگروهی از مردم کسانی هستند که می‌گویند: «به خدا و روز رستاخیز ایمان آورده‌ایم.» در حالی که ایمان ندارند. همچو گور کافران بیرون حُلَل منافق چیزی شبیه گور کافران است که ... زنها به خاطر تحمل بالای درد متوجه حملات قلبی نمی‌شوند!/هشدار پزشکان ... mofidestan.ir/زنها-به-خاطر-تحمل-بالای-درد-متوجه-حملات/ و سپس به خاطر حمله قلبی ی حملات قلبی شبیه به منجر به بروز درد قلبی برچسب ها درد زیر شکم درد زیر شکم به خاطر درد پایین استراحت کنید همان موقع متوجه درد زیادی ...