[ad_1]
24 آبانماه برابر است با روز درگذشت فیلسوف و مفسر بزرگ اسلامی، مرحوم علامه طباطبایی (رحمه الله علیه). علامه طباطبایی در زمان حیات خویش، نسبت به شناخت جریان تفکر فلسفی در غرب، اهتمام داشت. از این رو، با برخی از اندیشمندان غربی همچون هانری کربن مکاتبه و دیدار داشت.آنچه می خوانید گفت و گویی است با یکی از شاگردان کربن به نام پیر لوری که اینک به عنوان چهره ای سرشناس در حوزه مطالعه اسلامی در غرب به شمار می رود. این گفت و گو به مناسبت روز بزرگداشت علامه طباطبایی، و بیشتر حول محور فلسفه اسلامی صورت گرفته است.
اشاره:
پروفسور پیـرلوری استاد دانشگاه سوربن فرانسه و یک از چهرههای سرشناس غرب در رشته عرفان اسلامی است. این محقق برجسته، چندی پیش با حضور در موسسه فرهنگی و اطلاعرسانی تبیان، پیرامون نگاه غرب به ماهیت و موضوعات فلسفه اسلامی سخن گفت.
پیر لوری، شاگرد پروفسور هانری کربن، فیلسوف و اسلام شناس فرانسوی است که در سالهای حیات خویش، بارها به ایران سفر کرده و مباحثات وی با مرحوم علامه طباطبایی زبانزد است.
در این گفت و گو، حجت الاسلام دکتر جازاری، دانش آموخته دانشگاه سوربن نیز به عنوان مترجم، وی را همراهی می کرد.
پس از معرفی اجمالی شخصیت و آثار پیر لوری توسط مترجم، جلسه به صورت پرسش و پاسخ ادامه یافت.
تبیان: شما به عنوان یک اندیشمند غربی که در سرزمین دکارت تولد یافتهاید، فلسفه اسلامی را چگونه می بینید؟
در دو کلمه اگر بخواهم بگویم، آنچه فلسفه اسلامی را تعریف می کند در نهایت یک تعبیری است برای روشنگرایی و کشف که از دل آن میتوان یک جریان عرفانی درآورد. امثال ابن سینا و فارابی از عقلانیت برای رسیدن به همین کشف عرفانی، استفاده می کردند.
آنچه برای کربن مطرح بود و من می توانم آن را تایید کنم این بود که این فلسفه (فلسفه اسلامی) ارتباط عرفان و عقل را به خلاف فلسفه غرب، قطع نمی کند. کربن می گفت: آدم ها یا ارسطویی هستند یا افلاطونی. من اما گرایشم بیشتر به سمت افلاطون است.
این حکمت، در تعبیر اسلامی هر چند از دلیل و برهان بهره می برد اما غایتش، کشف حقیقیت است. لذا این فلسفه را می توانیم مقایسه کنیم با همان فلسفه ای که در قرن هجدهم در غرب شکل گرفت. در همان زمانی که صدرالمتالهین در شرق، داشت کتاب هایش را می نوشت، در غرب، یک فلسفه عقلانی با یک نگاه معرفتی خاص جریان داشت که از حیث مبنا با فلسفه شرقی متمایز بود.. آنچه در آن زمان، در غرب شکل گرفت این بود که دین از حوزه علوم عقلانی کاملا جدا شد.
توضیح مترجم:(منظورشان این است که فلسفه اسلامی متکی بر شالوده مذهب و عرفان است اما فلسفه در غرب، فقط بر محور عقل تکیه دارد.)
پروفسور پیرلوری: آیا این پاسخ کافی بود؟
تبیان: بله، اما نفرمودید که آیا دستاوردها و تئوریهای فلسفه اسلامی را قابل دفاع می دانید یا نه؟
این همان هدف کربن بود که نشان دهد هر یک از موضوعات فلسفه اسلامی بالفعل می تواند موجب شکل گرفتن یک جریان فکری گردد. تا این حد که یک روزنامه نگار به کربن انتقاد می کند که مثل اینکه تو مربوط به این زمان نیستی و در فضای فکری زمان ابن سینا سیر میکنی.
تبیان: استاد شما پروفسور کربن را می توانیم پایه گذار فسلفه تطبیقی بنامیم، ایشان در برخی از آثارشان که به فارسی نیز ترجمه شده مثل ارض ملکوت، مبانی فلسفه اسلامی را خیلی خوب استخراج کردند. ایشان در یک نگاه تطبیقی با فلسفه غرب، بر این باورند که نتایج تفکرات فیلسوفان مسلمان در این حوزه ها، بسیار غنی تر از فلسفه غربی است. آیا این انگاره را تایید می کنید؟
پروفسور پیرلوری: این غنا و ارزشمندی را نمی فهمم. آنچه برای کربن مطرح بود و من می توانم آن را تایید کنم این بود که این فلسفه (فلسفه اسلامی) ارتباط عرفان و عقل را به خلاف فلسفه غرب، قطع نمی کند. کربن می گفت: آدم ها یا ارسطویی هستند یا افلاطونی. من اما گرایشم بیشتر به سمت افلاطون است.
تبیان: مرحوم کربن با بزرگان ما مثل علامه طباطبایی مباحثاتی داشته اند. برخی از اندیشمندان اسلامی در گذشته مثل علامه شعرانی و سید حسن مصطفوی و در حال حاضر، استاد حسن زاده آملی، به زبان فرانسوی تسلط داشته و دارند. آیا شما نیز مانند استادتان کربن، مکاتبه یا مراودهای با این اندیشمندان ایرانی داشته اید؟
مکاتبه خیر اما با برخی مانند آیت الله جوادی آملی دیدار داشته ام. این ایده، خیلی ارزشمند است ولی تا کنون فقط دیدار داشته ام.
تبیان: کربن، برای این منظور، سالی یکی دو بار به ایران سفر می کردند، آیا شما این رویه را دنبال می کنید؟
در زمان کربن، این امکان وجود داشت که شخصی مثل کربن، چند ماه کلاسهایش را تعطیل کند، اما الان این امکان در دانشگاه برای من، فراهم نیست.
[ad_2]
لینک منبع
بازنشر:
مفیدستان
عبارات مرتبط با این موضوع گفت و گوی تبیان با پیر لوری، استاد دانشگاه سوربن گفت و گوی تبیان با پیر لوری، استاد دانشگاه سوربن گفت و گوی تبیان با پروفسور لوری، استاد دانشگاه سوربن کربن به نام پیر لوری که اینک سایت موسسه فرهنگی تبیان بخش اخلاق و عرفان اسلامی از معاشرت و دوستی با کسی که با الذاکرین استاد سلیم موذن گفت من پاداش پیشنهاد دو استاد دانشگاههای سوربن و کاتولیک فرانسه برای دو استاد دانشگاه سوربن و دانشگاه تماس با ما سیاست پیشنهاد دو استاد دانشگاههای سوربن علما سایت موسسه فرهنگی و اطلاع گفت و گوی تبیان با پیر لوری، استاد دانشگاه سوربن از سوی این مرجع تقلید و استاد اخلاق موسسه کتابشناسی شیعه « البَیان و التَّبیین » یا « البَیان و کتابِ موردِ گُفت و گویْ را به استاد عَبدُالسَّلام با یکی از مجلّاتِ انصار الخمینی ره نسخ خطی ایران از مواریث ماندگار بشری شد و از دانشگاه سوربن و و گفت و گوی بین پیر لوری که استاد سایت موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان الانفتاح گفت و گوی تبیان با پروفسور لوری، استاد دانشگاه سوربن با پروفسور لوری، استاد دانشگاه علامه جعفری در زمینه علمی و فلسفی جلوتر از زمان خود بود رئیس گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان پرداخت و با اشاره به حوزه نسخ خطی ایران از مواریث ماندگار بشری استعلوم دنیای شهرستانی در ادامه سفر اروپایی خود وارد فرانسه شد و از دانشگاه سوربن و دانشگاه با ما صفحه اصلی گفت و گوی اختصاصی با پروفسور لوری، استاد دانشگاه سوربن رسانی تبیان محفوظ بوده و
لینک منبع :گفت و گوی تبیان با پیر لوری، استاد دانشگاه سوربن
گفت و گوی تبیان با پیر لوری، استاد دانشگاه سوربن
article.tebyan.net/.../گفت-و-گوی-تبیان-با-پیر-لوری-استاد-دانشگاه-سوربن - ذخیره شده
14 نوامبر 2016 ... 24 آبانماه برابر است با روز درگذشت فیلسوف و مفسر بزرگ اسلامی، مرحوم علامه
طباطبایی (رحمه الله علیه). علامه طباطبایی در زمان حیات خویش، نسبت ...
تصاویر برای گفت و گوی تبیان با پیر لوری، استاد دانشگاه سوربن
مصاحبه ی تبیان با سالخورده لوری، استاد دانشگاه سوربن - سرزه
www.serze.com/مصاحبه-تبیان-سالخورده-لوری-استاد-2446142/ - ذخیره شده
8 دسامبر 2016 ... گفت و گوی تبیان با پیر لوری، استاد دانشگاه سوربن...
اخلاق اقتصادی
www.tebyan.tv/newindex.aspx?pid=166026
طبقات اجتماعی و اخلاق اقتصادی در جامعه اسلامی; اسلام نه با سرمایهداری مخالف است و نه
به طور کامل سوسیالیزم ... گفت و گوی تبیان با پیر لوری، استاد دانشگاه سوربن.
تاسیس مرکز فرهنگی فاخر در تبریز به نام پروفسور هشترودی - ایرنا ...
khabarfarsi.com/u/28055374
13 نوامبر 2016 ... گفت و گوی تبیان با پروفسور لوری، استاد دانشگاه سوربن ... اشاره: پروفسور ...
فلسفه اسلامی سخن گفت. پیر لوری، شاگرد پروفسور هانری کربن .
سایت گرد | sitegard.ir/کلید درِ خانه ی همه خوبی ها!!
sitegard.ir/newsfeed_iframe/id,60375
19 نوامبر 2016 ... امام علی همین که آن خانه را با آن عظمت و وسعت دید، به او گفت: این خانه به این وسعت، به
چه کار .... گفت و گوی تبیان با پیر لوری، استاد دانشگاه سوربن.
دی ۱۳۸۷ - به اندیشان
behandishan.blogfa.com/8710.aspx - ذخیره شده
در گفت و گو با انجی هابز، استاد فلسفه در دانشگاه واردیک. افلاطون اعتقاد داشت که
همه آدمها میخواهند به سعادت برسند و فلسفه راهی است برای فهمیدن اینکه چطور میتوان ...
زندگینامه مشاهیر ایران و جهان جلد 17 - قائمیه
download.ghbook.ir/.../9142-f-13920823-zendiginameh-mashaher-iran-va-jahan-j17.htm
وی در سال 1327 با توجه به صدای خوشی که داشت با استادان بزرگ موسیقی ایران نظیر
.... به سمت استاد، درسهای طراحی قالب «جیک و فیکسچر» و طراحی ابزار و در دانشگاه
آزاد .... بنابراین میتوان گفت اجحاف تنها به نوازنده مبتدی میشود و یک نوازنده
باتجربه ...... شاگرد حلاج و با پیر فارسی و ابوالحسن طبری و ابوالقاسم حنانه هم
صحبت و از ...
کتابشناسی ادبیات و داستانی [بایگانی] - گفتگوی دینی
www.askdin.com/archive/index.php/t-36434.html - مشابه
30 سپتامبر 2014 ... http://img1.tebyan.net/big/1392/11/ ...... دقیقی با آنکه در سرایش غزل و قصیده استاد
است اما در ساختن "گشتاسپ نامه" از عهده اظهار کمال خویش بر نیامده است. ...... «
پوستینی کهنه دارم من یادگاری ژنده پیر از روزگارانی غبارآلود سال خوردی جاودان مانند
...... بازگشت تا در دانشگاه سوربون به تحصیل در رشته فلسفه بپردازد.
دانشگاه پیر و ماری کوری - ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزاد
https://fa.wikipedia.org/wiki/دانشگاه_پیر_و_ماری_کوری - ذخیره شده - مشابه
همه دانشکدههای فنی مهندسی دانشگاه سوربن، امروز دانشگاه پیر و ماری کوری ... و ماری
کوری از فارغ التحصیلان و استادان دانشکده علوم دانشگاه سوربن (دانشگاه پاریس ۶
حال ...
شنبه 2 اردیبهشت 1396 ساعت 23:20