مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مقامی از مقامات مقرّبان الهی!

[ad_1]

یکی از مهمترین آثار رعایت اخلاص، اعطای روشن بینی، بصیرت، حکمت و معیار شناسایی حق و باطل از جانب خدا به فرد مخلص است، بگونه ای که این اثر در تمام برخوردهای او به روشنی دیده می شود. چنانچه رسول خدا    صلی الله علیه و اله    فرمود: هیچ بنده ای برای خدا چهل روز اخلاص نورزید، مگر اینکه چشمه های حکمت از قلب او، بر زبانش جاری گردید. (بحارالانوار ، ج 70، صفحه 243)

فرآوری: آمنه اسفندیاری ـ بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان

 

اخلاص


اخلاص، معیار ارزش عبادت، مقامی از مقامات مقرّبان الهی و هدف دین است. هر کس آن را یافت، موهبتی الهی نصیبش گشته که به وسیله آن به مقامات بزرگی خواهد رسید. چرا چنین نباشد، در حالی که خداوند متعال، بندگانش را به آن امر کرده، می فرماید: «فَادْعُوا اللَّهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ»  خدا را بخوانید، در حالی که تنها برای او در دین اخلاص می ورزید، اگر چه کافران را ناخوش آید. (غافر (40)، آیه 14)

در سخنان پیشوایان معصوم، تعابیر گوناگونی، از قبیل بهترین عبادت، ثمره عبادت، غایت دین، عبادت مقرّبان الهی و مانند آن دربار فضیلت اخلاص آمده است. در اهمیت اخلاص همین بس که شرط قبولی عمل است و اگر در عملی موجود نباشد، بی هدف و بی نتیجه خواهد بود.

از این رو، علی علیه السلام فرمود: «من لم یصحب الإخلاص عمله لم یقبل» (شرح غررالحکم، ج 5، صفحه 418) عمل هر کس که با اخلاص همراه نباشد، قبول نمی شود.

اخلاص، معیار ارزش عبادت، مقامی از مقامات مقرّبان الهی و هدف دین است. هر کس آن را یافت، موهبتی الهی نصیبش گشته که به وسیله آن به مقامات بزرگی خواهد رسید.

ما در این نوشتار به روایت دو داستان کوتاه در این رابطه می پردازیم:

اخلاص شیخ عباس قمی

در یکی از ماه های رمضان با چند تن از رفقاء از ایشان (محدث قمی) خواهش کردیم که در مسجد گوهرشاد اقامه ی جماعت را بر معتقدان و علاقه مندان، منت نهد، با اصرار و ابرام این خواهش پذیرفته شد و چند روز نماز ظهر و عصر در یکی از شبستان های آنجا اقامه شد و بر جمعیت این جماعت روز به روز می افزود هنوز به ده نرسیده بود، که اشخاص زیادی، اطلاع یافتند و جمعیت فوق العاده شد؛ یک روز پس از اتمام نماز ظهر به من که نزدیک ایشان بودم، گفتند: من امروز نمی توانم نماز عصر بخوانم رفتند و دیگر آن سال را برای نماز جماعت نیامدند در موقع ملاقات و استفسار از علت ترک نماز جماعت گفتند: حقیقت این است که در رکوعِ رکعت چهارم، متوجه شدم که صدای اقتداکنندگان که پُشت سر من می گویند «یا الله یا الله ان الله مع الصابرین» از محلی بسیار دور به گوش می رسید، این توجه که مرا به زیادتی جمعیت متوجه کرد، در من شادی و فرحی تولید کرد و خلاصه خوشم آمد که جمعیت این اندازه زیاد است، بنابراین من برای امامت، اهلیت ندارم. (فوائد الرضویّه، ج1، مقدمه محمود شهابی)

خدا در قرآن می فرماید: «فَادْعُوا اللَّهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ» خدا را بخوانید، در حالی که تنها برای او در دین اخلاص می ورزید، اگر چه کافران را ناخوش آید. (غافر (40)، آیه 14)

اخلاص غلام سیاه

در عصر خلافت علی (علیه السلام) غلام سیاهی به حضور امیرمومنان علی (علیه السلام) آمد و عرض کرد: من دزدی کرده ام مرا پاک کن (یعنی با اجرای حدّ دزدی که بریدن چهار انگشت دست راست در مرحله اول هست حکمخدا را جاری فرما). امیرمومنان (علیه السلام) فرمود: شاید دزدی تو در غیر حرز (بر وزن فسق) باشد (چون یکی از شرائط دزدی که باید دستش را برید آن است که دزدی او در محل محفوظی مثل جیب یا دکانی که درش قفل است و... که به آن حرز می گویند، باشد) سپس علی (علیه السلام) توجه خود را از او برگرداند. او برای بار دوم اعتراف کرد و گفت : من دزدی کرده ام (دزدی در حرز) مرا پاک کن. امیرمومنان (علیه السلام) فرمود: شاید دزدی تو به مقدار حدّ نصاب (یعنی به اندازه چهار نخودونیم طلای مسکوک یا به اندازه قیمت آن) نباشد، سپس علی (علیه السلام) توجه خود را از او برگرداند. غلام سیاه برای بار سوم اقرار کرد که: من دزدی کرده ام . وقتی که علی (علیه السلام) دریافت که او راست می گوید و شرائط دزدی ای که حدّ دارد، در این دزدی هست، چهار انگشت دست او را از بیخ برید، و حکم الهی را جاری نمود. غلام سیاه ، از خدمت علی (علیه السلام) مرخص شد، (در کوچه یا میدان و یا بازار) کنار مردم آمد و با احساسات پاک و با شور و نشاط به مدح علی (علیه السلام) پرداخت و گفت : قطع یمینی امیرالمومنین ، و امام المتقین ، و قائد الغرّ المحّجلین ، و یعسوب الدین ، و سیّد الوصیین و... دست راستم را برید، امیرمومنان و پیشوای پرهیزکاران ، و سرور و پیشتاز پیشقراولان ، رئیس دین و سید اوصیاء الهی . او به همین عنوان به مدیحه سرائی ادامه می داد و همچنان در شاءن علی (علیه السلام) سخن می گفت . امام حسن و امام حسین ، از آنجا رد می شدند، از جریان آگاه شده و مدیحه سرائی غلام سیاه را شنیدند و سپس به حضور پدر بزرگوارشان علی (علیه السلام) آمده و جریان را به عرض رساندند، علی (علیه السلام) شخصی را به سوی او فرستاد و فرمود به او بگو هم اکنون نزد من بیاید. فرستاده علی (علیه السلام) نزد غلام سیاه رفت و پیام علی (علیه السلام) را رساند، او با کمال شور و شوق به حضور علی (علیه السلام) آمد. علی (علیه السلام) به او فرمود: من دست تو را قطع کردم ولی تو از من مدح می کنی ؟!. غلام سیاه عرض کرد: ای امیرمومنان ! مرا با اجرای حدّ الهی ، پاک ساختی ، پیوند حب و دوستی با تو در گوشت و خونم آمیخته است ، اگر تو مرا قطعه قطعه کنی ، از حب قلبی ام که به تو دارم ذرّه ای نمی کاهد. حضرت علی (علیه السلام) (دید حیف است که چنین فرد پاک و مخلصی دست بریده باشد) از امداد غیبی الهی استمداد کرده و دعا کرد، و انگشتهای قطع شده او را به محل قطع گذاشت و از خدا خواست که دست او به حالت اول برگردد، دعای علی (علیه السلام) مستجاب شد و دست غلام سیاه ، موزون شده و به صورت اول سالم گردید.


                           
منابع:
سایت اندیشه قم
داستان دوستان / محمد محمدی اشتهاردی
                           

[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

طریق الی الله شرح حال اولیای الهی و اهل معناکه محمد گفته بر دست صبا از یمن می آیدم بوی خدا بوی رامین می رسد از جان ویس بوی یزدان لحظاتی ناب با حافظ شنبه ‏ ‏ به نام او و درود بر همه صالحان و پاکان و مقربان درگاه او؛تقدیم دفتر پرسش ها و پاسخ ها شیعه و پرسش ها و پاسخ های دانشجویی دفتر سی و یکم شیعه و اهل ‌ سنت هاد نمایندگی مقام معظم زبان و ادبیات فارسی مسایل امروز زبان فارسی٢ فضل‌ا‌لله زرکوب باید یاد‌آورشوم که این نوشته فرآورده‌ی احساس‌‌های ناشی از نظر قانون اساسی جمهوری اسلامی و مراجع تقلید در مورد …نظرقانوناساسیجمهوریبه حول و قوه الهی این وبلاگ در تاریخ با هدف معرفی اجمالی فرق اسلامی و دفع شبهات چرا اهل تسنن دست بسته نماز می خوانند شهر سوالپیش از پاسخ لازم است یاداور شوم که اختلاف بین مسلمانان در مسائل عملی و برخی جزئیات مقالات دینی و اخلاقی مقامی از مقامات مقرّبان الهی صفحه اصلی قرآن کریم نهج البلاغه صحیفه سجادیه مفاتیح الجنان تالیفات سخنرانیها دروس تفسیر ولایت عشق مقاله ای درباره اخلاص اخلاص، معیار ارزش عبادت، مقامی از مقامات مقرّبان الهی مقرّبان الهی و مقامی است عظیم و دانلود مقاله فضایل اخلاقی محصول اخلاص، معیار ارزش عبادت، مقامی از مقامات مقرّبان الهی مقرّبان الهی و آز نعمتی الهی اخلاص اخلاص، معیار ارزش عبادت، مقامی از مقامات مقرّبان الهی مقرّبان الهی و مقامی است عظیم و عوامل ماندگاری در جهل در این جا نگاهی به برخی از عواملی و دوری از آیات الهی را مقامی از مقامات مقرّبان وراثت اصطفائی مقامات الهی فصل‌نامهشماره از مقامات و مناصب الهی نیز، مقربان را اصطفاء مقامی است که تصاویر ویژه ماه مبارک رمضان سال مقامی از مقامات مقرّبان الهی علامه جعفری در زمینه علمی و فلسفی با کسی مصاحبت کن که تو را هفت مقام اصلی تلاوت قرآن سایت قرآنی سالور هفتمقاماصلی مقام را پس از مقامات رست و سه گاه انتقال از مقامی به مقام به درگاه الهی با جدیدترین عکس های خبری خبر فارسی مقامی از مقامات مقرّبان میرور از ال ای تا ام کی مذاکره را پیامبران و اوصیای الهی اخلاص شیخ عباس قمی اخلاص ترس از خدا احسان و تسلیم و رضای الهی اعتدال و میانه



لینک منبع :مقامی از مقامات مقرّبان الهی!

مقامی از مقامات مقرّبان الهی! - تبیان article.tebyan.net/341271/مقامی-از-مقامات-مقرّبان-الهی-‏ - ذخیره شده 16 نوامبر 2016 ... اخلاص، معیار ارزش عبادت، مقامی از مقامات مقرّبان الهی و هدف دین است. هر کس آن را یافت، موهبتی الهی نصیبش گشته که به وسیله آن به مقامات بزرگی خواهد ... مقامی از مقامات مقرّبان الهی! - شیخ حسین انصاریان www.erfan.ir/farsi/article/.../مقامی+از+مقامات+مقرّبان+الهی%21‏ - ذخیره شده مقامی از مقامات مقرّبان الهی! یکی از مهمترین آثار رعایت اخلاص، اعطای روشن بینی، بصیرت، حکمت و معیار شناسایی حق و باطل از جانب خدا به فرد مخلص است، بگونه ای که ... فضایل اخلاقی - خیز بلاگ https://www.khizblog.com/51968/فضایل-اخلاقی.html‏ - ذخیره شده 7 آوریل 2017 ... اخلاص، معیار ارزش عبادت، مقامی از مقامات مقرّبان الهی و هدف دین است. هر کس آن را یافت، موهبتی الهی نصیبش گشته که به وسیله آن به مقامات بزرگی ... اخلاص - اندیشه قم؛ تنها مرکز حوزوی پاسخگویی تخصصی به سؤالات و ... www.andisheqom.com/public/application/index/view?c...t...‏ - ذخیره شده - مشابه اخلاص، معیار ارزش عبادت، مقامی از مقامات مقرّبان الهی و هدف دین است. هر کس آن را یافت، موهبتی الهی نصیبش گشته که به وسیله آن به مقامات بزرگی خواهد رسید. چرا چنین ... فضایل اخلاقی-اخلاص - پرورشی شهرقدس parvareshiqods.blogsky.com/1390/08/03/post-328/‏ - ذخیره شده اخلاص، معیار ارزش عبادت، مقامی از مقامات مقرّبان الهی و هدف دین است. هر کس آن را یافت، موهبتی الهی نصیبش گشته که به وسیله آن به مقامات بزرگی خواهد رسید. چرا چنین ... یاران خراسانی - اخلاص emam-khamenei.blogfa.com/tag/اخلاص‏ اخلاص، معیار ارزش عبادت، مقامی از مقامات مقرّبان الهی و هدف دین است. هر کس آن را یافت، موهبتی الهی نصیبش گشته که به وسیله آن به مقامات بزرگی خواهد رسید. چرا چنین ... سایت عقیدتی سیاسی ناجا - نیروی انتظامی police.ir/?fkeyid=&siteid=80&pageid=4079&newsview...‏ - ذخیره شده 4 فوریه 2017 ... «غررالحکم، ح 860» و در جای دیگری می فرماید: اخلاص، عبادت مقربان الهی است. ... همه ی اینها نشان می دهد که اخلاص مقامی از مقامات مقرّبان الهی و هدف دین است ... اخلاص - قدس آنلاین | پایگاه خبری - تحلیلی www.qudsonline.ir/tag/اخلاص‏ - ذخیره شده اخلاص ، معیار ارزش عبادت ، مقامی از مقامات مقرّبان الهی و هدف دین است . هر کس آن را یافت ، مـوهـبتی الهی نصیبش گشته که به وسیله آن به مقامات بزرگی خواهد رسید. انواع اخلاص - مجمع جهانی صادقین علیهمالسلام - صفحه اصلی sadeghain.net/fa/Article/View/54‏ - ذخیره شده 30 دسامبر 2015 ... اخلاص، معیار ارزش عبادت، مقامی از مقامات مقرّبان الهی، و هدف دین است؛ لذا امام علی علیه السّلام در این زمینه فرمود: «اَلإخْلاصُ غایَةُ الدِّینِ؛[1] اخلاص، نهایت و ... وب سایت الله - اخلاص www.allah1.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=1&pageid=1666‏ - ذخیره شده اخلاص، معیار ارزش عبادت، مقامی از مقامات مقرّبان الهی و هدف دین است. هر کس آن را یافت، موهبتی الهی نصیبش گشته که به وسیله آن به مقامات بزرگی خواهد رسید. چرا چنین ...