مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

جلسه‌ی ششم مدرسه‌ی ویندوز 10 ترفندستان

[ad_1]

 

سفارشی‌سازی منوی Start

دکمه‌ی Start دسترسی به منوی سیستم رایانه را امکان‌پذیر می‌کند. برای باز کردن منوی Start می‌توانید به آسانی بر روی دکمه‌ی Start کلیک کنید. همچنین با استفاده از کلید ویندوز و یا کلیدهای ترکیبی Ctrl+Esc نیز می‌توانید منوی Start را نمایان کنید.

همان‌طور که احتمالاً می‌دانید، با استفاده از منوی Start قادر به اجرای اپلیکیشن‌ها، باز نمودن پوشه‌‌ها، جستجوی رایانه، دریافت کمک و... خواهید بود. چیزی که احتمالاً نمی‌دانید این اسـت که چگونه منوی Start را سفارشی کنید تا آن‌طور که می‌خواهید کار کند.

نکته: برای اجرای سریع برنامه‌های نصب‌شده، ابزارهای سیستمی و یا دسترسی به تنظیمات سیستم از جستجو استفاده کنید. کافی اسـت نام برنامه، ابزار یا گزینه را در جعبه‌ی جستجو وارد نمایید. نتایج مربوط به برنامه‌ها، ابزارهای سیستمی و تنظیمات سیستم پیش از دیگر نتایج نمایش داده می‌شوند.

به طور پیش‌فرض، منوی Start مشابه با مثالی اسـت که در تصویر 2-5 نمایش داده شده اسـت. دو ستون وجود دارد که تنظیمات و گزینه‌ها در سمت چپ و اپ‌ها در سمت راست قرار دارند. در گوشه‌ی پایین سمت چپ، به این سه گزینه توجه کنید:

  • File Explorer
  • Settings
  • All apps

 

تصویر 2-5 استفاده‌ی بهتر از منوی Start با سفارشی‌سازی آن
تصویر 2-5 استفاده‌ی بهتر از منوی Start با سفارشی‌سازی آن


File Explorer و Settings دو گزینه‌ از چندین گزینه‌ای هستند که می‌توانند در این محدوده از منوی Start نمایش پیدا کنند. مادامی که این گزینه‌ها به طور پیش‌فرض فعال هستند، دیگر گزینه‌ها از قبیل Music ،Downloads ،Documents و Pictures غیرفعال خواهند بود. برای کنترل این گزینه‌های نمایش داده شده، مراحل زیر را طی نمایید:

  1. بر روی Start و سپس Settings کلیک نمایید. در پنجره‌ی Settings، بر روی Personalization کلیک کنید.
  2. در صفحه‌ی Personalization، از ستون سمت چپ، Start را انتخاب کنید.
  3. در محدوده‌ی اصلی صفحه، روی لینک Choose Which Folders Appear on Start کلیک نمایید. همان‌طور که در تصویر 2-6 ملاحظه می‌کنید این کار باعث باز شدن صفحه‌ی Choose Which Folders Appear on Start خواهد شد.
  4. گزینه‌های دلخواه خود را با کلیک بر روی سوئیچ OnOff مرتبط با هر کدام فعال یا غیرفعال کنید. به عنوان مثال اگر سوئیچ Music بر روی Off قرار گرفته اسـت، با کلیک بر روی سوئیچ زیر آن، وضعیت آن را به On تغییر دهید.

 

تصویر 2-6 فعال یا غیرفعال کردن پوشه‌ها در منوی Start
تصویر 2-6 فعال یا غیرفعال کردن پوشه‌ها در منوی Start


به یاد داشته باشید که All apps گزینه‌ای نیست که بتوانید آن را غیرفعال کنید. اگر بر روی All apps کلیک کنید لیستی از تمامی اپ‌های نصب‌شده بر روی دستگاه را در ستون سمت چپ منوی Start مشاهده خواهید کرد.

داخل لیست موجود در All apps، پوشه‌هایی شامل ابزارهای مرتبط را مشاهده خواهید کرد. این پوشه‌ها شامل Windows Administrative Tools ،Windows Accessories ،Windows System و... می‌باشد. بر روی هر پوشه کلیک کنید تا محتوای درون آن را مشاهده کنید.

 

سنجاق کردن اپ‌ها و استفاده از حالت تمام‌صفحه

شما می‌توانید با طی کردن مراحل زیر یک اپ را منوی Start سنجاق کنید:

  • در منوی Start روی All apps کلیک کنید و اپ مورد نظر را داخل لیست بیابید.
  • درون لیست روی اپ راست‌کلیک کنید و Pin to Start را انتخاب کنید.


نکته: گاهی برنامه‌ای که قصد سنجاق کردن آن به منوی Start را دارید از طریق منوی Start قابل دسترسی نیست. در این مواقع، فایل اجرایی اپلیکیشن (exe.) را در File Explorer بیابید. سپس روی این فایل راست‌کلیک کنید و Pin to Start را انتخاب نمایید.

به طور پیش‌فرض همان‌طور که در تصویر 2-7 مشخص اسـت، اپ‌های سنجاق‌شده به بخش سومی در زیر بخش‌های Life At a Glance و Play And Explore اضافه می‌شوند. شما می‌توانید لیست اپ‌ها را با سنجاق کردن آیتم‌ها به منوی Start، تغییر اندازه‌ی آن‌ها، ساخت بخش‌های جدید و... شخصی‌سازی کنید. نخستین نکته‌ای که نیاز به فراگیری آن دارید هنر ساخت بخش‌ها اسـت.

به عنوان یک جای‌گزین برای منوی Start، می‌توانید از صفحه‌ی Start در حالت تمام‌صفحه استفاده کنید، مطابق با آن‌چه که در ویندوز 8 وجود داشت. در حالت تمام‌صفحه، آیتم‌ها در ستون سمت چپ تا زمانی که بر روی یکی از دکمه‌های دردسترس کلیک نکنید مخفی خواهند ماند. با کلیک بر روی دکمه‌ی موجود در گوشه‌ی بالای سمت چپ صفحه، نوار کناری استاندارد و گزینه‌های درون آن نمایش داده می‌شوند.
 

تصویر 2-7 سنجاق کردن اپ‌ها به منوی Start برای دسترسی سریع‌تر
تصویر 2-7 سنجاق کردن اپ‌ها به منوی Start برای دسترسی سریع‌تر


برای فعال‌ یا غیرفعال کردن حالت تمام‌صفحه‌ی منوی Start مراحل زیر را طی نمایید:

  • بر روی Start و سپس Settings کلیک کنید. در پنجره‌ی Settings بر روی Personalization کلیک نمایید.
  • در صفحه‌ی Personalization، از ستون سمت چپ بر روی Start کلیک کنید.
  • حالت تمام‌صفحه را با کلیک بر روی سوئیچ On/Off مرتبط با آن فعال یا غیرفعال کنید.

 

ساخت بخش‌ها

همان‌طور که اشاره شد، هنگامی که اپ‌ها را به منوی Start سنجاق می‌کنید، به طور پیش‌فرض به بخش جدیدی اضافه می‌شوند. ویندوز 10 به شما اجازه می‌دهد تا به تعداد دلخواه خود در منوی Start بخش جدید اضافه کنید. برای ساخت یک بخش جدید کافی اسـت یک کاشی را توسط ماوس بگیرید و به یک محدوده‌ی خالی بکشید. با این کار، ویندوز محدوده را هایلایت می‌کند تا متوجه شوید بخش جدیدی ایجاد می‌گردد.

همانند بخش‌های پیش‌فرض، هر بخش جدید نیز قابل نام‌گذاری اسـت. برای نام‌گذاری یک بخش مراحل زیر را طی کنید:

  • نشان‌گر ماوس را به محدوده‌ی خالی بالای بخش ببرید تا Name group نمایان شود. سپس بر روی آن کلیک کنید (در نمایشگر لمسی کافی اسـت این محدوده را لمس نمایید).
  • اکنون نشان‌گر ماوس به مکان‌نمای تایپ تغییر حالت می‌دهد. تیتر دلخواه خود را وارد نمایید و سپس Enter بزنید یا هر جای دیگری کلیک کنید.

 

اگر مایلید که اپ‌هایی که سنجاق کرده‌اید در یکی از دو محدوده‌‌ی استاندارد نمایش داده شود، کافی اسـت اپ مورد نظر را توسط ماوس بگیرید و آن را بکشید و در محدوده‌ی بخش مورد نظر رها کنید. ویندوز 10 به طور خودکار ابعاد بخش را با توجه به اضافه شدن یا کم شدن کاشی‌ها تنظیم می‌کند. با استفاده از این تکنیک کشیدن و رها کردن می‌توانید کاشی‌ها را از یک بخش به بخش دیگر منتقل کنید.

 

تغییر اندازه و سازمان‌دهی مجدد کاشی‌ها

اغلب پس از جابه‌جا کردن کاشی‌ها نیازمند این خواهید شد که ابعاد کاشی‌ها را بهینه کنید. برای تغییر اندازه‌ی یک کاشی، بر روی آن راست‌کلیک کرده و از منوی Resize ابعاد مورد نظر را انتخاب کنید. کاشی‌های استاندارد می‌توانند یکی از دو اندازه‌ی Small (کوچک) و Medium (متوسط) را داشته باشند. کاشی‌های زنده که توانایی نمایش محتوای زنده را دارند از این ابعاد پشتیبانی می‌کنند:

  • Small (کوچک) - 70×70 پیکسل - چهار کاشی کوچک، یک کاشی متوسط را تشکیل می‌دهند
  • Medium (متوسط) - 150×150 پیکسل - ابعاد استاندارد کاشی
  • Wide (عریض) - 310×150 پیکسل - یک کاشی عریض برابر با دو کاشی متوسط اسـت
  • Large (بزرگ) - 310×310 پیکسل - یک کاشی بزرگ، اندازه‌ای برابر با 4 کاشی متوسط دارد


مثالی را در تصویر 2-8 مشاهده می‌کنید. اندازه‌ی پیش‌فرض کاشی متوسط اسـت که اندازه‌ی بلوک استاندارد اسـت.

تصویر 2-8 با تعیین اندازه‌ی کاشی‌ها فضای منوی Start را شخصی‌سازی کنید
تصویر 2-8 با تعیین اندازه‌ی کاشی‌ها فضای منوی Start را شخصی‌سازی کنید

سفارشی‌سازی لیست‌های Most used و Recently added

در منوی Start، اپ‌هایی که بیش از همه اجرا شده‌اند در ستون سمت چپ در قسمت Most used و اپ‌هایی که اخیراً اجرا شده‌اند در قسمت Recently added نمایش داده می‌شوند. برای حذف یک اپ از این دو لیست کافی اسـت روی آن راست‌کلیک کنید و از منوی More بر روی Don’t Show In This List کلیک کنید. البته این کار مانع از این نمی‌شود که این اپ بعداً مجدد در این لیست پدیدار نشود.

شما می‌توانید این دو لیست را به طی کردن مراحل زیر کاملاً غیرفعال کنید:

  • بر روی Start و سپس Settings کلیک کنید.
  • در پنجره‌ی Settings بر روی Personalization کلیک کنید. در صفحه‌ی Personalization، از ستون سمت چپ بر روی Start کلیک نمایید. چیزی که مشاهده خواهید کرد را در تصویر 2-9 ملاحظه می‌کنید.
  • لیست اپلیکیشن‌ها با بیش‌ترین اجرا را با کلیک بر روی سوئیچ On/Off مرتبط با Show most used apps فعال یا غیرفعال کنید.
  • لیست اپلیکیشن‌های اخیراً اجراشده را با کلیک بر روی سوئیچ On/Off مرتبط با Show recently added apps فعال یا غیرفعال کنید.

 

تصویر 2-9 استفاده از تنظیمات Personalization برای سفارشی‌سازی Start
تصویر 2-9 استفاده از تنظیمات Personalization برای سفارشی‌سازی Start


در جلسه‌ی بعدی مدرسه‌ی ویندوز 10 ترفندستان در ادامه‌ی مباحث فصل دوم، به بررسی نحوه‌ی سفارشی‌سازی Taskbar خواهیم پرداخت.

Kasra
Kasra

کسری مقبلی؛ موسس و مدیر ارشد اجرایی ترفندستان. علاقه‌مند به فناوری و ترفندهای فناوری!


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط



کلماتی برای این موضوع

ترفندستان مرجع ترفندهای فناوریمرجع ترفند ویندوز ، ترفند اندروید، ترفند تلگرام، ترفند اینستاگرام، ترفند بازی



لینک منبع :جلسه‌ی ششم مدرسه‌ی ویندوز 10 ترفندستان

جلسه‌ی ششم مدرسه‌ی ویندوز 10 ترفندستان https://www.tarfandestan.com/.../1464415220.جلسه‌ی-ششم-مدرسه‌ی-ویندوز-10-ترفندستان‏ - ذخیره شده 8 ژوئن 2016 ... ادامه‌ی فصل دوم: سفارشی‌سازی رابط کاربری ویندوز 10 سفارشی‌سازی منوی Start دکمه‌ی Start دسترسی به منوی سیستم رایانه را امکان‌پذیر می‌کند. جلسه‌ی اول مدرسه‌ی ویندوز 10 ترفندستان https://www.tarfandestan.com/.../14623.جلسه‌ی-اول-مدرسه‌ی-ویندوز-10-ترفندستان‏ - ذخیره شده فصل اول: آشنایی با ویندوز 10 ویندوز 10 از یک ظاهر و واسط کاربری جدید بهره می‌برد. برخی ویژگی‌ها در ویندوزهای ...,مرجع ترفند ویندوز 10، ترفند اندروید، ترفند ... جلسه‌ی هفتم مدرسه‌ی ویندوز 10 ترفندستان https://www.tarfandestan.com/.../1464415223.جلسه‌ی-هفتم-مدرسه‌ی-ویندوز-10-ترفندستان‏ - ذخیره شده 10 ژوئن 2016 ... ادامه‌ی فصل دوم: سفارشی‌سازی رابط کاربری ویندوز 10 سفارشی‌سازی Taskbar با استفاده از نوار وظیفه یا Taskbar می‌توانید به مدیریت اپ‌ها و ...,مرجع ... 06.2005 - جلسه‌ی اول مدرسه‌ی ویندوز 10 ترفندستان falafeli.blogspot.com/2005_06_01_archive.html‏ 4 نکته که پیش از خرید گوشی دست دوم باید آن‌ها را بررسی کنید ... تغییر اولویت اتصال شبکه‌های وایرلس در ویندوز 10 .... جلسه‌ی هفتم مدرسه‌ی ویندوز 10 ترفندستان. نمایش سایت http://www.tarfandestan.com/index.php?do ... relaxadmin.avablog.ir/gotolink/www.tarfandestan.com/index.php?do...‏ ترفندستان 4118 روز و 17 ساعت و 0 دقیقه و 20 ثانیه است که پابرجاست! ورود; عضویت .... جلسه‌ی هفتم مدرسه‌ی ویندوز 10 ترفندستان. 5 ماه گذشته 0. جلسه‌ی ششم مدرسه‌ی ... جلسه‌ی سوم مدرسه‌ی اندروید ترفندستان | دترفندستان | پارسی پو feed.parsipoo.ir/post/.../جلسه-ی-سوم-مدرسه-ی-اندروید-ترفندستان/‏ - ذخیره شده 12 آوریل 2017 ... ترفند ویندوز 10. آخرین های مدرسه فناوری. جلسه‌ی سوم مدرسه‌ی اندروید ترفندستان · جلسه‌ی دوم مدرسه‌ی اندروید ترفندستان · جلسه‌ی اول مدرسه‌ی اندروید ... عکسهای گرانترین عروسیهای دنیا!! ardabil-hamed.blogfa.com/post-84.aspx‏ 10 آگوست 2007 ... غیرفعال کردن زمان تأخیر در اجرای برنامه‌های استارتاپ ویندوز 10 · ترفند موبایل .... جلسه‌ی هفتم مدرسه‌ی ویندوز 10 ترفندستان. 5 ماه گذشته 0. جلسه‌ی ... جلسه‌ی اول مدرسه‌ی ویندوز 10 ترفندستان - حرف دلت... - blogfa.com www.ardabil-hamed.blogfa.com/post-87.aspx‏ 6 فوریه 2009 ... غیرفعال کردن زمان تأخیر در اجرای برنامه‌های استارتاپ ویندوز 10 · ترفند موبایل .... جلسه‌ی هفتم مدرسه‌ی ویندوز 10 ترفندستان. 5 ماه گذشته 0. جلسه‌ی ... حرف دلت... - چندتا عکس باحال ودیدنی www.ardabil-hamed.blogfa.com/post-52.aspx‏ - ذخیره شده جلسه‌ی دوم مدرسه‌ی اندروید ترفندستان. آرشیو ماهانه. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... تغییر اولویت اتصال شبکه‌های وایرلس در ویندوز 10. 1 ماه گذشته 0. حذف فلش موجود بر روی ... مایکروسفت به شکست ویندوزفون اعتراف کرد | همیار بلاگ | فروشگاه ... hamyarblog.ir/tag/مایکروسفت-به-شکست-ویندوزفون-اعتراف-کر/‏ جلسه‌ی هشتم مدرسه‌ی ویندوز 10 ترفندستان. ارسال در ژوئن 20, ... شما می‌توانید ویندوز 10 را با شخصی‌سازی ظاهر آن بیش از پیش مختص خود کنید. از بهینه‌سازی رنگ‌های ...