مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

راهنمای تربیت کردن کوچولوی خلاق

[ad_1]
هفته نامه زندگی مثبت: برای تقویت خلاقیت در کودکان باید به آنها تفکر نقادانه را آموخت تا از طریق ارزیابی مساله به یک راه حل خلاقانه برسند شکوفایی خلاقیت در بچه ها بزرگسالانی خوشفکر پرورش خواهد داد.

برای دوام در دنیای پررقابت امروز نیازمند خلاقیت هستیم. اما خلاقیت به عنوان یکی از مهارت های مورد نیاز انسان باید از زمان کودکی به افراد آموزش داده شود. در واقع، باید به کودکان تکنیک هایی را آموزش داد که آنها بتوانند با دیدی نو و تازه به شرایط و موقعیت های اطراف خود نگاه کنند.

چند راه حل برای هر مسئله

آموزش خودباوری در کودک به خلاقیت می انجامد

تلاش و خودباوری 2 اصل مهم اسـت که باید به کودکان آموزش داد. باید به کودکان یاد داد با هر مشکلی که با آن روبرو می شوند چه ساختن یک کاردستی یا درگیری و اختلاف با همکلاسی، راه حل های زیادی را برای حل مساله به کار بگیرند. اگر بتوان در کودکی خلاقیت و مهارت حل مساله را آموزش داد، در بزرگسالی قادر به حل خلاقانه مسائل خود خواهد بود. بهتر اسـت والدین ابتدای کار سریع دخالت نکنند و اجازه دهند فرزندشان خودش به تنهایی با مشکل روبرو شود. مگر اینکه مشکل خطرناک باشد. درواقع، لازم اسـت که کودک د رچالش قرار بگیرد.

تکنیک «چرا» در این روش که بیشتر در مورد کودکان کاربرد دارد والدین یا مربی برای کودک سوال هایی را مطرح می کنند تا کنجکاوی کودک را تحریک کنند. برای مثال: «چرا این شکل گرد اسـت؟»، «چرا رنگ این حیوان زرد اسـت؟»، «چرا گوشه این کاردستی ات این شکلی اسـت؟» و... درواقع با طرح «چرا» ذهن کودک را وادار به خلاقیت می کنند و مانع شکل گیری یک الگوی تکراری می شوند.

چند راه حل برای هر مسئله

مشورت کردن راه خلاقیت را باز می کند

از کودکان بخواهیم و هرگاه با مشکلی روبرو شدند نظر افراد خانواده یا دوستان و معلم خود را نیز جویا شوند. با این کار ایده های مختلف به ذهن کودک راه پیدا می کند و همچنین به خلاقیت گروهی می رسد. زیرا بعضی از خلاقیت ها فردی و برخی دیگر گروهی اسـت. در این تمرین کودک از طریق مشورت به راه حل های متنوعی می رسد و مهارت خلاقیت در او شکوفا می شود.

ترسیم مشکل

از فرزندتان بخواهید مشکل خود را نقاشی کند. وقتی کودک مشکل را نقاشی می کند نیمکره راست او شروع به فعالیت می کند و نمای کلی مساله در مقابل او نشان داده می شود. درواقع، وقتی می خواهیم به کودک خلاقیت را آموزش دهیم قبل از هر چیز باید مساله را مشخص کنیم؛ اینکه «مساله» واقعا چیست؟

خلاقیت با ایفای نقش

اگر فرزندتان با مساله ای روبرو شده و می خواهد به یک راه حل خلاقانه برسد، از او بخواهید مشکل خود را با کمک پدر و مادر یا خواهر و برادرش به صورت یک نمایش به اجرا دربیاورد. از این طریق نگرش جدیدی در ذهن کودک ایجاد کرده اید.

چند راه حل برای هر مسئله

قبل از خواب به مشکل فکر کنید

یکی از تکنیک هایی که هم در دوران کودکی و نوجوانی و هم در بزرگسالی برای تقویت خلاقیت می توان از آن استفاده کرد فکر کردن و اندیشیدن به مشکل هنگام خواب اسـت.  هر مشکلی که دارید شب قبل از خواب با این اندیشه بخوابید. هنگام خواب کورتکس مغز که آشنا با بایدها و نبایدهای دیکته شده اسـت، دیگر فعال نیست و در عوض سیستم های دیگر مغز که با بایدها و نبایدهای جامعه و اطرافیان آشنا نیست، فعالیت خود را آغاز می کند. برهمین اساس فرد ممکن اسـت صبح وقتی از خواب بیدار شود جرقه ای در ذهنش زده شده باشد و به یک راه حل جدید برسد. این روش در نوجوانان و بزرگسالان بیشتر کاربرد دارد.

مشکل کودک را به خودش بسپارید

یکی از تکنیک های ایجاد خلاقیت در فرزندان این اسـت که والدین اجازه بدهند کودک به تنهایی با مشکل خود روبرو شود. از کودک بخواهید در مقابل مشکلی که برایش ایجاد شده راه حل هایی ارائه دهد یعنی تنها به یک راه حل اکتفا نکنید. البته رسیدن به راه حل ها می تواند با مشورت و کمک گرفتن از والدین یا افراد دیگر نیز باشد، اما مهم تر از همه ارزیابی راه حل هاست. باید به کودک کمک کرد که تفکر نقادانه داشته باشد یعنی به ارزیابی راه حل هایی که ارائه می دهد، بپردازد.

چند راه حل برای هر مسئله

والدین باید به کودک کمک کنند تا اطلاعاتی راجع به راه حل ها به دست بیاورد و براساس آن بتواند به یک تصمیم درست برسد. از این طریق کودک همزمان تفکر نقادانه و مهارت حل مساله را خواهد آموخت. ممکن اسـت کودک از طریق این روش به راه حل های جدید و نویی برسد که حتی به ذهن والدین نیز خطور نکند.

نیمکره راست کودکان فعال تر اسـت

در سنین کودکی هنوز افکار و دیدگاهی در کودکان شکل نگرفته و کودک هنوز به یک شیوه زندگی برای مثال یک روش کاری، یک روش تفکر یا یک روش ارتباطی عادت، نکرده بنابراین در این شرایط بروز خلاقیت بسیار آسان تر از دوران بزرگسالی اسـت. کودکان و نوجوانان آمادگی ذهنی بیشتری برای خلاقیت دارند چون نیمکره راست آنها در این سنین فعال تر اسـت و همان طور که می دانید نیمکره راست مرکز خلاقیت و اندیشه های نو اسـت. اما با بالا رفتن سن نیمکره چپ بلندپروازی ها و نواندیشی های نیمکره راست را محدود می کند. به همین دلیل سیستم آموزشی و تربیتی آموزش و پرورش و خانواده ها باید به گونه ای پایه ریزی شود که باعث از بین رفتن خلاقیت های ذاتی در کودکان و نوجوانان نشود.

* کارشناس: دکتر سید کاظم ملکوتی - روان پزشک، عضو هیات علمی دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان

* تنظیم کننده: ملیحه مهدوی


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط


4 فوریه 2016 ... راهنمای تربیت کردن کوچولوی خلاق. برای تقویت خلاقیت در کودکان باید به آنها تفکر نقادانه را آموخت تا از طریق ارزیابی مساله به یک راه حل خلاقانه ...راهنمای تربیت کردن کوچولوی خلاق. از کودکان بخواهیم و هرگاه با مشکلی روبرو شدند نظر افراد خانواده یا دوستان و معلم خود را نیز جویا شوند. با این کار ایده های مختلف به ...پایگاه تحلیلی خبری تیار اخبار > کاهش وزن بانوان با نوشیدنی دانه 5 فوریه 2016 شنبه ١٧ بهمن ١٣٩٤ راهنمای تربیت کردن کوچولوی خلاق Latest News 5 دشمن دندان ...راهنمای تربیت کردن کوچولوی خلاق. تقویت خلاقیت در کودکان. برای تقویت خلاقیت در کودکان باید به آنها تفکر نقادانه را آموخت. برای تقویت خلاقیت در کودکان باید ...برای تقویت خلاقیت در کودکان باید به آنها تفکر نقادانه را آموخت تا از طریق ارزیابی مساله به یک راه حل خلاقانه برسند شکوفایی خلاقیت در بچه ها…برترین ها/ برای تقویت خلاقیت در کودکان باید به آنها تفکر نقادانه را آموخت تا از طریق ارزیابی مساله به یک راه حل خلاقانه برسند شکوفایی خلاقیت در بچه ها ...براي تقويت خلاقيت در کودکان بايد به آنها تفکر نقادانه را آموخت تا از طريق ارزيابي مساله به يک راه حل خلاقانه برسند شکوفايي خلاقيت در بچه ها بزرگسالاني ...پرورش دادن حس کنجکاوی در کودک شما، یکی از مهم ترین روش هایی است که می توانید به ... همچنین یک اشتیاق و تمایلی برای پیدا کردن، کشف کردن و نشان دادن می باشد.18 آوريل 2012 ... 4 اشتباه تربیتی که پدر و مادر ها مرتکب می شوند · کتاب خواندن کودکان از بدو تولد ... بازیهای آسان برای تقویت هوش و خلاقیت کودک 2 تا 2.5 ساله ... به پیدا کردن عکسهایی که چهرههای شادی را نشان میدهند ادامه دهید. ... خرگوش ناز کوچولو ... یک روش جالب خواندن شعرهای بچهگانه این است که روی آخرین کلمه هر مصرع تأکید ...


کلماتی برای این موضوع

تربیت کودک آکابانوکودک را وادار به حضور در جمع نکنید مشکلات رفتاری کودک خردسال نقش کدامیک از والدین در رشد و تکامل کودک ، خلاقیت کودک کودکرشد و تکامل کودکرشد و تکامل کودکانرشد و تکامل کودک رشد و تکامل کودک سالهرشد و وظایف والدین ،رابطه والدین با فرزندان ،والدین موفقپیشرفت تحصیلیافت تحصیلی دانش آموزانانشاءوالدینوالدین موفقروانشناسیروانشناسی پارسی نیوزمشرق نیوز کریم انصاری فرد گل خود در بازی این هفته تیمش را به هم تیمی مصدوم خود تقدیم من و مامان سایت خرید پستی عمادشاپ اصلی …برای مدتی محدود سفارشهای بالای هزارتومان همراه با هدیه رایگان گاه نگار بارداری من پیش دبستانی سه ستاره فرشته ها روشهای …آموزش حالات مختلف چهره با نقاشی قسمت عزیزان سلام قبل از هر مقدمه ای باید از تمامی مشاوره ،مشاوره ازدواج ،مشاوره خانواده ،مشاوره رایگان …مشاوره ازدواجکاهش میل جنسیارضا شدنمرکز مشاورهمشاوره روانشناسیروانشناسی مشاوره وبلاگ تخصصی ناشنوایان کلاس ساکت …حالا که نتیجه ی ارشد، ما را تا در تربیت معلم هم نمی رساند چه برسد به دانشگاه تهران و مجله اینترنتی برترین ها پورتال خبری و سبک …اخبار روز، اخبار ورزشی، سبک زندگی، چهره ها، گردشگری، آشپزی، سلامت، دکوراسیون، فرهنگ میگنا روان شناسی دنیای پررمز و راز نوجوانیآغاز نوجوانی، شروع نگرانی‌ها دوران بلوغ که با اوایل نوجوانی آغاز می‌شود، دوران



لینک منبع :راهنمای تربیت کردن کوچولوی خلاق

راهنمای تربیت کردن کوچولوی خلاق - برترین ها www.bartarinha.ir/fa/news/.../راهنمای-تربیت-کردن-کوچولوی-خلاق‏ - ذخیره شده 4 فوریه 2016 ... راهنمای تربیت کردن کوچولوی خلاق. برای تقویت خلاقیت در کودکان باید به آنها تفکر نقادانه را آموخت تا از طریق ارزیابی مساله به یک راه حل خلاقانه ... تصاویر برای راهنمای تربیت کردن کوچولوی خلاق راهنمای تربیت کردن کوچولوی خلاق - بیتوته www.beytoote.com/psychology/.../train4-little-creative.html‏ - ذخیره شده تقویت خلاقیت در کودکان,شکوفایی خلاقیت در بچه ها,تکنیک های ایجاد خلاقیت در فرزندان,از بین رفتن خلاقیت های ذاتی در کودکان. راهنمای تربیت کردن کوچولوی خلاق - تی نیوز tnews.ir/news/469c79839255.html‏ - ذخیره شده 10 فوریه 2017 ... تقویت خلاقیت در کودکان تربیت کردن کودکان خلاق برای تقویت خلاقیت در کودکان باید به آنها تفکر نقادانه را آموخت تا از طریق ارزیابی مساله به ... راهنمای تربیت کردن کوچولوی خلاق - فرهنگ نیوز | خبر فارسی khabarfarsi.com/u/13441450/redirect/farhangnews.ir‏ 7 فوریه 2016 ... راهنمای تربیت کردن کوچولوی خلاق. برای تقویت خلاقیت در کودکان باید به آنها تفکر نقادانه را آموخت تا از طریق ارزیابی مساله به یک راه حل خلاقانه ... راهنمای تربیت کردن کوچولوی خلاق - آذربایجان نیوز azarbaijan-news.ir/search/?...راهنمای+تربیت+کردن+کوچولوی+خلاق+‏ - ذخیره شده جستجوی شما با کلمه " راهنمای تربیت کردن کوچولوی خلاق " نتیجه ایی نداشت. گزارش تخلف. تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در ... راهنمای تربیت کردن کوچولوی خلاق - صبح بخیر sobbekheir.com/health/راهنمای-تربیت-کردن-کوچولوی-خلاق‏ درواقع با طرح «چرا» ذهن کودک را وادار به خلاقیت می کنند و مانع شکل گیری یک الگوی تکراری می شوند. مشورت کردن راه خلاقیت را باز می کند از کودکان بخواهیم و هرگاه ... Kodak-Moding-453 (1) - مدینگ - مدل لباس و آرایش moding.ir/راهنمای-تربیت-کردن-کوچولوی-خلاق/kodak-moding-453-1/‏ 12 فوریه 2016 ... مدل لباس جدید. خانه · درباره ما · تبلیغات · تماس با ما · درگاه پرداخت · خانه » راهنمای تربیت کردن کوچولوی خلاق » Kodak-Moding-453 (1) ... راهنمای تربیت کردن کوچولوی خلاق بعد از ظهر یکشنبه 18 بهمن 94 ... khabarche.ir/خبر/4022834/راهنمای-تربیت-کردن-کوچولوی-خلاق‏ 7 فوریه 2016 ... کودکان بعد از ظهر یکشنبه هجدهم بهمن ماه 1394 خبر راهنمای تربیت کردن کوچولوی خلاق. توصیه‌هایی برای تربیت یک فرزند خلاق - نی نی بان niniban.com/fa/news/.../توصیه‌هایی-برای-تربیت-یک-فرزند-خلاق‏ - ذخیره شده نقاشی کشیدن و رنگ کردن وسایل بسیار قوی بوده و بر رشد خلاقیت متمرکز است و کودک را ... نقش برجسته محیطهای اجتماعی-تربیتی در پرورش استعدادهای خلاق کودکان .... آن، کارتون دیدن و بدون راهنما و کپی برداری نقاشی کردن، ایجاد تفریح تنوع و و بهره گیری بهینه از اوقات فراغت. ... قصه های شب بخیر کوچولو، رودخانه زیبا/ پادکست ...