مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

فقط یک بفرما می زند؛ اجبار نمی کند

[ad_1]

زهرا حسینی- کارشناس ارشد کلام اسلامی/ بخش قرآن تبیان

شیطان، وسوسه، ابلیس، دعوت

فقط یک "بفرما" می زند؛ همین. اصلاً نمی تواند کسی را به اجبار به مهمانی ببرد. گوشه ی در را باز می کند و سفره ی رنگین و چرب و چیل مهمانی را نشان آدم می دهد و زیر گوشش می گوید: بفرما.
امان از روزی که آدم بیچاره دلش برای آن سفره ی هزار رنگ غنج برود و پایش بنشیند و ران مرغ بریان را به دندان بکشد و ... وای... بفهمد چیز دیگری بود!
شیطان کارش همین است. روی هر آنچه گنداب و تعفن است، روکش قرمز و سبز و آبی می کشد و با هزار ادا و اصول، آدمی را دعوت به ضیافت گناه می کند. " وَ إِذْ زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطانُ أَعْمالَهُم " (الأنفال : 48 ) اما مسئولیت هیچ کدام از وعده هایش را قبول نمی کند. این را خودش بعدا ً به فریب خوردگان می گوید: "وَ قالَ الشَّیْطانُ لَمَّا قُضِیَ الْأَمْرُ إِنَّ اللَّهَ وَعَدَکُمْ وَعْدَ الْحَقِّ وَ وَعَدْتُکُمْ فَأَخْلَفْتُکُمْ وَ ما کانَ لِیَ عَلَیْکُمْ مِنْ سُلْطانٍ إِلاَّ أَنْ دَعَوْتُکُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لی فَلا تَلُومُونی وَ لُومُوا أَنْفُسَکُمْ ما أَنَا بِمُصْرِخِکُمْ وَ ما أَنْتُمْ بِمُصْرِخِیَّ إِنِّی کَفَرْتُ بِما أَشْرَکْتُمُونِ مِنْ قَبْلُ إِنَّ الظَّالِمینَ لَهُمْ عَذابٌ أَلیمٌ" (ابراهیم 22)
این حرف را لَمَّا قُضِیَ الْأَمْرُ می زند؛ یعنی وقتی که کار از کار گذشته و آدم بی نوا هزینه ی زیادی برای اعتمادش پرداخته. شیطان در این آیه درس دشمن شناسی دقیقی ارائه می دهد و مکانیسم کار خود را تشریح می کند.

شیطان کارش همین است. روی هر آنچه گنداب و تعفن است، روکش قرمز و سبز و آبی می کشد و با هزار ادا و اصول، آدمی را دعوت به ضیافت گناه می کند. " وَ إِذْ زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطانُ أَعْمالَهُم "

همه ی شیاطین همین گونه کار می کنند؛ وعده شیطان؛ خلف وعده

وعده های شیاطین انس هم همین سرانجام را دارد. ممکن است یک رفیق نارفیق دقیقاً همین مکانیسم را روی شما پیاده کند. یک فامیل، همکلاسی، همکار، یا کسی که پست شما را در فضای مجازی لایک کرده و کامنت گل و بلبل و تحسین و تشویق فرستاده و دعوتتان می کند به یک همکاری محترمانه مثلاً. انقدر وعده ها و دعوت های این آدم ها شیک و شکیل و حسابی جلوه می-کند، که هرگز به مخیّله ی مخاطبشان خطور نمی کند که این وعده، وعده ی شیطانی است و در همان فرمول می گنجد: وعده شیطان؛ خلف وعده
قرآن چندین بار وعده ها و حرف های شیاطین انس و جن را با لفظ "غرور" توصیف می کند یعنی نیرنگ و فریب.
" یَعِدُهُمْ وَ یُمَنِّیهِمْ وَ ما یَعِدُهُمُ الشَّیْطانُ إِلاَّ غُرُوراً"  (نساء : 120) شیطان به آنها وعده ها (ى دروغین) مى دهد و به آرزوها سرگرم مى سازد و جز فریب و نیرنگ به آنها وعده نمى دهد.
"وَ کَذلِکَ جَعَلْنا لِکُلِّ نَبِیٍّ عَدُوًّا شَیاطینَ الْإِنْسِ وَ الْجِنِّ یُوحی بَعْضُهُمْ إِلى بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُوراً" (أنعام: 112) اینچنین در برابر هر پیامبرى دشمنى از شیاطین انس و جن قرار دادیم که سخنان فریبنده و بى اساس (براى اغفال مردم) به طور سرى (و درگوشى) به یکدیگر مى گفتند.
"وَ اسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُمْ بِصَوْتِکَ وَ أَجْلِبْ عَلَیْهِمْ بِخَیْلِکَ وَ رَجِلِکَ وَ شارِکْهُمْ فِی الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ وَ عِدْهُمْ وَ ما یَعِدُهُمُ الشَّیْطانُ إِلاَّ غُرُورا" (إسراء : 64) هر کدام از آنها را مى توانى با صداى خودت تحریک کن، و لشکر سواره و پیاده ات را بر آنها گسیل دار، و در ثروت و فرزندانشان شرکت جوى، و آنها را با وعده ها سرگرم کن ولى شیطان جز فریب و دروغ وعده اى نمى دهد.
در این روزها که درگیری ما با شیاطین جهان، بالا گرفته و دروغ ها و نیزنگ هایشان در زرورق هزار وعده ی زیبا پیچیده شده، رهبرعزیز انقلاب رفتار شیاطین عصر ما را اینگونه توصیف می کنند: "در ظاهر وعده می دهند، با زبان چرب و نرم حرف می زنند امّا در عمل توطئه می کنند، تخریب می کنند... دشمنی است که در عمل، از نقض عهد هیچ ابائی ندارد و نقض عهد می کند، بعد هم وقتی می گوییم آقا چرا [نقض عهد] کردی، باز لبخند می زند، باز زبان چرب و نرم را باز می کند و یک جوری توجیه می کند."( بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم، 11/5/1395)

وعده های شیاطین انس هم همین سرانجام را دارد. ممکن است یک رفیق نارفیق دقیقاً همین مکانیسم را روی شما پیاده کند. یک فامیل، همکلاسی، همکار، یا کسی که پست شما را در فضای مجازی لایک کرده و کامنت گل و بلبل و تحسین و تشویق فرستاده و دعوتتان می کند به یک همکاری محترمانه مثلاً. انقدر وعده ها و دعوت های این آدم ها شیک و شکیل و حسابی جلوه می-کند، که هرگز به مخیّله ی مخاطبشان خطور نمی کند که این وعده، وعده ی شیطانی است و در همان فرمول می گنجد: وعده شیطان؛ خلف وعده

"امام بزرگوار ما فرمود: آمریکا شیطان بزرگ است؛ واقعاً این تعبیر، تعبیر فوق العاده ای است."( همان)
اگر آمریکا شیطان است، فرهنگ آمریکایی، فرهنگ شیطانی است. اقتصاد آمریکایی که مردم را در دو دسته ی 99درصدی و 1درصدی تقسیم می کند، اقتصاد شیطانی است. وعده های آمریکا، همان فرمول وعده های شیطان را دارد. اعتماد به آمریکا، همان اعتمادی است که عاقبتش، ملامتِ خویش است.
"شیطان به پیروان خودش می گوید خدا وعده ی روراست درست به شما داده بود، شماها از وعده ی خدا پیروی نکردید، پابند نماندید؛ من وعده ی دروغی به شما دادم، شما دنبال من راه افتادید! من تخلّف وعده کردم، من وعده دادم به شما و تخلّف کردم؛ شیطان پیروان خودش را این جور در قیامت ملامت می کند. بعد هم خدای متعال می فرماید از قول شیطان که به آنها می گوید که «فَلا تَلومونی وَلوموا اَنفُسَکُم»، من را ملامت نکنید، خودتان را ملامت کنید. این عیناً امروز منطبق است با آمریکا. حالا شیطان در قیامت این حرف را می زند، آمریکایی ها امروز در دنیا این حرف را می زنند؛ وعده می دهند، عمل نمی کنند، تخلّف می کنند. امتیاز نقد را می گیرند، امتیاز نسیه را نمی دهند؛ وضع آمریکا این است. خب، پس به دیگران نباید اعتماد کرد."( همان)
در نتیجه:
وعده شیطان؛ خلف وعده ، وعده آمریکایی؛ خلف وعده


 

جنگ بی پایان و ادامه دار انسان و شیطان

جنگ بی پایان و ادامه دار انسان و شیطان

آن کرامت انسانی که شیطان می خواهد

آن کرامت انسانی که شیطان می خواهد

مد شدن فرزند کشی به خاطر ... !!

مد شدن فرزند کشی به خاطر ... !!

چند نکته قرآنی برای عاقبت بخیر شدن

چند نکته قرآنی برای عاقبت بخیر شدن


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

ترجمه داستانهای بیان شفاهی دو خانه‌ای روی مرز نوشته عزیز نسین همین روز قبل به این خانه نقل مکان کرده کشف حجاب یک زن بی بند و بار در تهران عکس مجله …جذاب ترین و جدیدترین اخبار روز یک گله ادمهای بیسواد از دین و خداشناسی و غرب زده و ذکر و دعا وبلاگی که در آن می توانید اذکار و اوراد و طلسمهایی برای آینده خود بدانیدالف دلایل پرداخت‌های چند ده میلیونی به پزشکان از …بیشترین بی عدالتی در پرداخت در بین پزشکان است بروید و بررسی کنید ببینید که یک پزشک به الف چرا باید کالای بی کیفیت ایرانی بخریم؟اگر نمی دانستید بدانید ژاپنی که درب کشور خود را به روی کالای خارجی بست انصاف داشت قلبش آنچه درباره سید مجتبی خامنه ای باید بدانیم …ساندیس خور هیئتی که در آن دغدغه مبارزه با اسرائیل نباشد؛ ابن زیاد هم سینه می زندجامعه شناسی ایران شرایط کنونی جامعه ایرانی را در عرصه انتخابات و گفتمان انقلاب اسلامی چگونه ارزیابی می ذکر و دعا دعاوبلاگی که در آن می توانید اذکار و اوراد و طلسمهایی برای آینده خود بدانیدگنجور مولوی مثنوی معنوی دفتر اول بخش ۱ سر …با دو بار کلیک بر روی هر واژه می‌توانید معنای آن را در لغت‌نامهٔ دهخدا جستجو کنیدرژه خانم ورزشکار با چادر در افتتاحیه المیپکنظر …رژهخانمورزشکارباچادردرنظرات مختلف مردم در مورد حضور یک خانم با حجاب چادر در رژه کاروان ایران اون خانم چرا با ترجمه داستانهای بیان شفاهی دو پس از بیست سال اثر اُهنری یک افسر پلیس در محل گشت همیشگی خود، خیابان، با ابهت ذکر و دعا وبلاگی که در آن می توانید اذکار و اوراد و طلسمهایی برای آینده خود بدانید کشف حجاب یک زن بی بند و بار در تهران عکس مجله اینترنتی جذاب ترین و جدیدترین اخبار روز یک گله ادمهای بیسواد از دین و خداشناسی و غرب زده و بیفرهنگ الف دلایل پرداخت‌های چند ده میلیونی به پزشکان از شیر مادر بیشترین بی عدالتی در پرداخت در بین پزشکان است بروید و بررسی کنید ببینید که یک پزشک به کار الف چرا باید کالای بی کیفیت ایرانی بخریم؟ اگر نمی دانستید بدانید ژاپنی که درب کشور خود را به روی کالای خارجی بست انصاف داشت قلبش بخاطر آسمان زرد کم عمق یادداشت نویسنده نقد فارسی به بهانه‌ی پخش آسمان زرد کم عمق یادداشت نویسنده نقد فارسی به بهانه‌ی پخش در شبکه‌ی نمایش خانگی اضافه شد جامعه شناسی ایران شرایط کنونی جامعه ایرانی را در عرصه انتخابات و گفتمان انقلاب اسلامی چگونه ارزیابی می کنید؟ آنچه درباره سید مجتبی خامنه ای باید بدانیم ساندیس خور ساندیس خور هیئتی که در آن دغدغه مبارزه با اسرائیل نباشد؛ ابن زیاد هم سینه می زند ذکر و دعا دعا امام زین العابدین علیه السّلام می فرمایند پدرم روز شهادت خویش مرا به سینه چسبانید و فرمود گنجور » مولوی » مثنوی معنوی » دفتر اول » بخش ۱ سر آغاز با دو بار کلیک بر روی هر واژه می‌توانید معنای آن را در لغت‌نامهٔ دهخدا جستجو کنید



لینک منبع :فقط یک بفرما می زند؛ اجبار نمی کند

فقط یک بفرما می زند؛ اجبار نمی کند - تبیان www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=341633‏ - ذخیره شده 26 نوامبر 2016 ... فقط یک "بفرما" می زند؛ همین. اصلاً نمی تواند کسی را به اجبار به مهمانی ببرد. گوشه ی در را باز می کند و سفره ی رنگین و چرب و چیل مهمانی را نشان آدم ... فقط یک "بفرما" می زند؛ اجبار نمی کند - صفحه اصلی - بلاگ خوان classroomalmi.rzb.oo0oo.ir/post463896.html‏ - ذخیره شده فقط یک "بفرما" می زند؛ همین. اصلاً نمی تواند کسی را به اجبار به مهمانی ببرد. گوشه ی در را باز می کند و سفره ی رنگین و چرب و چیل مهمانی را نشان آدم می دهد و زیر گوشش ... بوی تعفن عقاید نخ نمایت مشمئز کننده است | جستجو | مکس تو maxto.ir/.../بوی+تعفن+عقاید+نخ+نمایت+مشمئز+کننده+است.html‏ - ذخیره شده فقط یک "بفرما" می زند؛ همین. اصلاً نمی تواند کسی را به اجبار به مهمانی ببرد. گوشه ی در را باز می کند و سفره ی رنگین و چرب و چیل مهمانی را نشان آدم می دهد و زیر گوشش ... توابع یک به یک و معکوس پذیر(1) - تبیان irtebyan.ir/توابع-یک-به-یک-و-معکوس-پذیر1/‏ - ذخیره شده در ادامه و در مقاله بعدی می گوییم که هر تابع یک به یک معکوس پذیر است و دارا تابع وارون می باشد. در این مقاله توضیح دادیم که در یک تابع، هر عضو از دامنه فقط به یک عضو از برد مرتبط می شود.به عبارت دیگر ... دست می آید. یعنی هیچ وقت دو عضو نابرابر از دامنه، یک خروجی برابر تولید نمی کنند. .... فقط یک بفرما می زند؛ اجبار نمی کند ... نجواهای یک بغض لبریز www.915915.blogfa.com/‏ - ذخیره شده - مشابه نجواهای یک بغض لبریز - دلتنگم ، همین ، و این نیاز به هیچ زبان شاعرانه ای ندارد. ... فرقی نمی کند به چه نیت نگاه کرد عارف اگر برای تقرب به ذات حق ... می فهمد فقط زندگی بعداز تورا آن بی گناهی که تنش ... نمی فهمد کسی آنچه آمد بر سرم را یار می فهمد فقط .... از این نفس کشیدن اجباری، از گناه .... جای "بنشین" و "بفرما" "بتمرگی" گفتند. گنجور » سعدی » دیوان اشعار » ترجیع بند ganjoor.net/saadi/divan/tarjee-band/‏ - ذخیره شده - مشابه طمع با یک میم خاموش ( ساکن ) در عربی یافت نمی شود پس شاید این طمح باشد یعنی ..... معنی غرض این است که کسی پرسشی را بنویسد که جواب آنرا برای خود داده و فقط قصد ... جامعه عقب مانده به انسان بی پا سنگ پرتاب می کند، عاشق پای مصنوعی میسازد . ..... (اگر هم سند و مدرک و پژوهشى دال بر رد نظر بنده دارى لطفاً ارائه بفرما، ولى تو را به ... گنجور » مولوی » دیوان شمس » غزلیات » غزل شمارهٔ ۲۲۴۵ ganjoor.net/moulavi/shams/ghazalsh/sh2245/‏ - ذخیره شده - مشابه جناب مطلق حرف های عجیبی می زند. ... دی در جیب به محضر بزرگتر آمده و گستاخی می کنند و نمی دانند که والا مقام ترین استادان استادان ایشان دانش آموختگان کلاس های حقیرند . ... به اجبار باید عرض کنم که نظر حقیر در مجامع علمی و ادبی جهان معمولاً پذیرفته می ... را غیر زبان مادری خود بسراید دوم داستان معراج را نمی توان فقط با یک کلمه به این ... متن کامل بیانات معظم له در مورد بازاریابی شبکه ای makarem.ir/main.aspx?typeinfo=4&lid=0&mid=401708...‏ - ذخیره شده 24 ژانویه 2017 ... همگی از خاصیت اعداد تصاعدی و اشکال هرمی استفاده می کنند، و اگر تفاوتی ... نکته دوم: مشتری های این بازار غالباً کالا را بر اساس نیاز خود خریداری نمی کنند بلکه برای این است ... به بیراهه می کشاند و تبدیل به یک واسطه ی حقیر مصرف گرا می کند. ... صنایع و معادن به آن دامن می زند به دلایلی که روشن است و مخفی نیست. ام کلثومی که عمر به اجبار با او ازدواج کرد دختر حضرت زهرا(سلام الله علیها ... www.valiasr-aj.com/persian/shownews.php?idnews=5292‏ - ذخیره شده - مشابه 25 دسامبر 2011 ... من نمی دانم در این دنیا گاها انسان به گوش و چشم و همه چیز خودش شک می کند ، یعنی .... و الله الان من سر برنامه زنده هستم، از برنامه زنده بیایم بیرون توانستم با ایشان و ... الان من فقط این را به عنوان یک نقل قول عرض می کنم. ... بلا فاصله بگوید که بفرما، هر پدر و مادری و هر خانواده ای یک ترتیبی یک مشاوره ای با همدیگر دارند. بعد از رابطه جنسی، با دوست دختر ازدواج نمی‌ کنند www.afkarnews.ir/.../152064-بعد-از-رابطه-جنسی-با-دوست-دختر-ازدواج-نمی-کنند‏ - مشابه 30 سپتامبر 2012 ... افکار نیوز-یک آسیبشناس اجتماعی با اشاره به نتایج تحقیق بر روی ۵۰ پسری که ... پسرا فقط کارشون سوءاستفاده جنسی است دخترا باید پاک باشن .... می شوند ولی نمی دانند که همه نمی توانند شرایط ازدواج دایم را ایجاد کنند چه زن و چه مرد .... پسری که به دختره با دخترای دیگه هم هست و به درد زندگی مشترک ...... آخرین اخبار.