مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

دست‌انداز «خوراکی» توریسم ایران

[ad_1]
 
چرا منوها محدودند؟
در همین حال، یکی از تورگردانان با تاکید بر ظرفیت‌های غذایی ایران در پذیرایی از گردشگران خارجی، عدم سرو غذاهای متنوع در رستوران‌های کشور را یکی از کاستی‌های عمده در مسیر معرفی فرهنگ غذای ایرانی به گردشگران خارجی عنوان می‌کند و می‌گوید: «منوی غذا در رستوران‌ها محدود و تکراری است و تنها در صورتی‌که قرار باشد از گردشگران به صورت گروهی و در تعداد بالا پذیرایی شود، می‌توان غذاهای مورد نظر را از قبل سفارش داد.»

محمدعلی واقفی در توضیح چرایی وارد نشدن غذاهای محلی در فهرست غذایی رستوران‌ها و غذاخوری‌ها اظهار می‌کند: «ویژگی غالب غذاهای ایرانی و همچنین فرهنگ غذاخوردن مردم ما، دلایل اصلی عدم تنوع غذاهای طبخ شده در رستوران‌های کشور است.» او در این‌باره می‌افزاید: «ترجیح خانواده‌های ایرانی برای طبخ و صرف غذا و به‌ویژه غذاهای سنتی و محلی در خانه یکی از دلایلی است که دست رستوران‌داران را برای ایجاد تنوع در پخت و سرو غذاهای متنوع بسته نگه می‌دارد.»

به گفته واقفی، غذا خوردن بیرون از خانه نه یک عادت هر روزه بلکه در زمره یکی از صورت‌های تفریحی برای خانواده‌های ایرانی به شمار می‌رود و از آنجا که در طول هفته غذاهای سنتی در خانه پخت می‌شود، فست‌فود و کباب‌ها در فهرست غذاهای ایرانی، با تقاضای بیشتری در ایام تعطیل و آخر هفته‌ها روبه‌رو است؛ از این‌رو رستوران‌ها نیز بر اساس جنس تقاضای مشتریان خود، منوی غذایی خود را تنظیم می‌کنند. این فعال گردشگری همچنین، حفظ تازگی در طبخ غذاهای ایرانی به‌عنوان مشخصه اصلی این خوراک‌ها و یکی از مهم‌ترین عوامل حفظ کیفیت‌ آنها را از دیگر دلایلی عنوان می‌کند که رستوران‌ها را در ارائه غذاهای متنوع دچار محدودیت می‌کند.

واقفی تصریح می‌کند: «رستوران‌ها با توجه به عمده تقاضای موجود، برنامه طبخ خود را انتخاب می‌کنند و این امکان که به محض دریافت سفارش، غذایی را که در منوی خود ندارند تهیه کنند، با توجه به اینکه پخت غذاهای ایرانی نیازمند اختصاص زمانی بیشتر است عملا انجام‌پذیر نیست. از سوی دیگر به این خاطر که تازگی یکی از مشخصه‌های بارز غذاهای ایرانی است، اینکه بتوان غذاها را به صورت نیمه‌آماده در آشپزخانه نگه داشت و در صورت دریافت سفارش طبخ کرد، به آسانی شدنی نیست.»

او این عوامل را موجب یکسانی منوی غذایی رستوران‌ها در نقاط مختلف کشور می‌داند و پایین بودن درجه کیفیت ارائه خدمات در رستوران‌های محلی را نیز یکی دیگر از کاستی‌های موجود در حیطه پذیرایی از گردشگران خارجی با هدف آشنایی با تنوع غذایی کشور توصیف می‌کند.
 
خارجی‌ها آشنا نیستند
واقفی در ادامه سخنان خود می‌گوید: «خارجی‌هایی که به ایران سفر می‌کنند، کمتر در خصوص غذاهای ایرانی اطلاع دارند و آن را به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری کشور ما نمی‌شناسند؛ تصوری که در طول اقامتشان اصلاح می‌شود و عموما از غذاهای ایرانی استقبال می‌کنند.» این آژانس‌دار تاکید می‌کند: «در صورتی‌که تعداد گردشگران ورودی به کشور افزایش یابد، رستوران‌ها با توجه به تقاضای به وجود آمده برای غذاهای محلی به این سمت حرکت خواهند کرد.»

او همچنین ابتکار سازمان گردشگری کشور برای برگزاری سلسله جشنواره‌های غذاهای ایرانی و الزام رستوران‌ها برای ورود سه غذای محلی به فهرست غذاهایشان را مثبت ارزیابی می‌کند و البته یادآور می‌شود: «در عمل نمی‌توان بخش خصوصی را در این سطح به انجام کاری ملزم کرد؛ چرا که فعالان این بخش خود با در نظر گرفتن میزان تقاضا و سود کسب و کارشان قادر خواهند بود برای کارشان برنامه‌ریزی کنند.»

 هزینه‌های مربوط به اقامت؛‌ حمل‌و‌نقل و غذا، عمده مخارج گردشگران در سفر را شامل می‌شوند و در صورتی‌که غذا در یک مقصد به عنوان جاذبه گردشگری مطرح شده باشد، این سهم می‌تواند افزایش یابد. در واقع، چشیدن طعم و مزه غذاهای محلی، یکی از لذت‌های سفر برای هر گردشگری است و نحوه ارائه و دسترسی به خوراکی‌های خاص هر منطقه در کنار تنوع فهرست غذاهای سرو شده، می‌تواند به‌عنوان یکی از فاکتورهای تعریف‌کننده برند گردشکری در نظر گرفته شود.

از این حیث، ایران به‌دلیل گستردگی جغرافیایی؛ تنوع آب و هوایی؛ وفور و گوناگونی مواد غذایی در دسترس و قرار گرفتن در مسیر شرق به غرب، با داشتن 2500 غذا، در زمره کشورهایی است که می‌تواند به‌عنوان یکی از مقاصد گردشگری غذا مطرح شود. از این‌رو تعریف بسته‌های سفر با تاکید بر تجربه غذاهای سنتی در محیط‌های محلی و همچنین برگزاری تورهای آموزشی برای مشتاقان یادگیری غذاهای ایرانی، از جمله راهکارهایی است که در عمل به استفاده از این فرصت کمک خواهد کرد.


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

صفحه نخست اولدوز توریسمتمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به وب سایت اولدوز توریسم می باشدمجله اینترنتی برترین ها پورتال خبری و سبک …مجله هارپرز بازار بریتانیا و چند نشریه مد اینترنتی دیگر، هر هفته فهرستی از خوش پوش صفحه نخست اولدوز توریسم تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به وب سایت اولدوز توریسم می باشد مجله اینترنتی برترین ها پورتال خبری و سبک زندگی مجله هارپرز بازار بریتانیا و چند نشریه مد اینترنتی دیگر، هر هفته فهرستی از خوش پوش ترین و



لینک منبع :دست‌انداز «خوراکی» توریسم ایران

دست انداز «خوراکی» توریسم ایران - دنیای اقتصاد donya-e-eqtesad.com/news/1083991‏ - ذخیره شده دست‌انداز «خوراکی» توریسم ایران. روزنامه دنیای اقتصاد - شماره 3939 تاریخ چاپ: 1395/10/02 بازدید:597بار کد خبر: DEN-1083991. دست انداز «خوراکی» توریسم ایران ... دست‌انداز «خوراکی» توریسم ایران - بتانیوز betanews.ir/news/448801/دست-انداز-خوراکی-توریسم-ایران/‏ - ذخیره شده 22 دسامبر 2016 ... گرچه با در نظر گرفتن این نکته که ایران صاحب یکی از سه مکتب غذایی در دنیا است ، باید تاکید کرد این سهم تقریبا 20 درصدی با برنامه ریزی ... دست‌انداز «خوراکی» توریسم ایران alotoor.ir/travel/دست‌انداز+«خوراکی»+توریسم+ایران‏ خوراکی های متفاوت و متنوع، جاذبه ناشناخته قشم | لست سکند. 23 تیر 1394 10:04 3 معرفی جاذبه های توریستی ... با عنوان «ظرفیت‌های ناشناخته گردشگری» که در ... نقشه سایت نماگشت - نماگـــشت اتوماسیون صنایع گردشگری www.namagasht.com/sitemap‏ - ذخیره شده بازتاب حضور ایران در نمایشگاه گردشگری وین · ارائه تخفیف تا 50 درصد در تورهای .... کاهش آمار گردشگران خارجی در نیمه اول امسال · دست انداز «خوراکی» توریسم ایران ... گردشگری در ایران - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/گردشگری_در_ایران‏ - ذخیره شده - مشابه صنعت گردشگری در ایران از ظرفیت‌های بسیار بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است. بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، ایران رتبه دهم جاذبه‌های باستانی و ... گردشگری غذایی در ایران به روایت یک نشریه بریتانیایی - کارناوال karnaval.ir/food-tourism-iranaccording-british-newspaper/‏ - ذخیره شده 2 نوامبر 2016 ... جالب است که قبل از سفر به ایران و آشنا شدن با فرهنگ غذایی ایرانی ها تصور می ... این خوراکی خوشمزه از گردو و دارچین تشکیل شده که یکی از معروف ... 3 - اخبار گردشگری - جدیدترین و آخرین اخبار گردشگری khabare24.com/categories.aspx?id=11&page=3‏ ایرنا. تفاهم‌نامه‌های همکاری میان ایران و ارمنستان به شناخت مشترکات فرهنگی منجر می‌شود. 4 روز پیش. دنیای اقتصاد. دست‌انداز «خوراکی» توریسم ایران. 4 روز پیش. ایرنا. magiran.com: روزنامه دنیای اقتصاد، شماره 3939 www.magiran.com/nptoc.asp?mgid=3360&number=3939‏ - ذخیره شده همگرایی منطقه ای ایران، روسیه و ترکیه دستاورد مذاکرات ظریف و دهقان در مسکو .... دست انداز «خوراکی» توریسم ایران / «دنیای اقتصاد» چالش های گردشگری غذا در کشور را ... خبرگزاری آریا - چتربازان روسیه، زبان فارسی یاد می‌گیرند www.aryanews.com/.../چتربازان-روسیه،-زبان-فارسی-یاد-می‌گیرند‏ 19 آوریل 2017 ... دست‌انداز «خوراکی» توریسم ایران ... موزه آذربایجان یکی از مهمترین موزه‌های ایران است که در شهر تبریز و در خیابان امام و نزدیک مسجد کبود قرار گرفته‌ ... برگزاری نشست ۳ جانبه ایران، روسیه و ترکیه ava-news.ir/news/109431‏ قاسمی خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران ساختگی در سوریه نسبت به گسترش ناامنی و فتنه انگیزی در منطقه به ... دست‌انداز «خوراکی» توریسم ایران.