مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

در این ایام، کمتر عبادت کنید!!

[ad_1]

جوانی، مناسب ترین زمان برای به دست آوردن توانایی ها و دانش هاست؛ دوران جوانی، فرصتی طلایی و در عین حال، کوتاهی است که اگر به خودشناسى و کمال یابى اختصاص یابد، سعادت دنیا و آخرت انسان، تأمین می گردد.

فرآوری: حامد رفیعی - بخش نهج البلاغه تبیان

جوان

درخشنده ترین ایام را رایگان مده

جوانی، مناسب ترین زمان برای به دست آوردن توانایی ها و دانش هاست؛ دوران جوانی، فرصتی طلایی و در عین حال، کوتاهی است که اگر به خودشناسى و کمال یابى اختصاص یابد، سعادت دنیا و آخرت انسان، تأمین می گردد.
حضرت علی علیه السلام در خصوص اهمیت جوانی و تأثیر آن در زندگی فرمودند: «در ایام سلامت بدن، سرمایه اى فراهم و مهیا نساخته و در اوایل فرصت هاى زندگى و نیرومندى، درس عبرتى نگرفتند و درخشنده ترین ایام عمر را رایگان از کف دادند. آیا کسى که در جوانى اهل تن پرورى بوده، مى تواند در پیرى جز شکستگى و ذلت انتظارى داشته باشد؟!»

و نیز هشدار داد: «دو چیز است که فضیلت و برتری آنها را نداند، مگر کسی که آن دو را از دست داده باشد؛ جوانی و سلامت».

کمتر عبادت کن!

جوانان معمولاً به جهت ویژگی های جوانی، عادت به عبادت طولانی ندارند، باید در عبادت رعایت میانه روی را بنمایند. امام صادق علیه السلام فرمود: «در جوانی، زیاد عبادت می کردم. پدرم به من فرمود: فرزندم! کمتر عبادت کن؛ زیرا خداوند بلندمرتبه اگر بنده ای را دوست بدارد، با عبادت کم نیز از او خشنود می گردد». این نکته، در توصیه امام علی علیه السلام  به فرزندش نیز آمده است: «بیش از ظرفیت خویش، چیزی را بر خود تحمیل نکن».

از امام صادق علیه السلام نقل شده که بر جوان مسلمان فرض است که همواره در طلب علم باشد؛ در غیر این صورت، نه تنها ضرر کرده و جوانی اش را تباه ساخته، بلکه این امر، وی را مستوجب عذاب الهی خواهد نمود

تفکر را بیشتر دوست دارم

حضرت علی علیه السلام ضمن تأکید بر غلبه تجربه و تفکر برای پیرمردان و ویژگی توانمندی و چابکی برای جوانان، این نکته را مورد عنایت قرار داده که قدرت جسمی، باید با تفکر همراه باشد. همچنین، حضرت، قدرت اندیشه و تجربه کهن سالان را در مقایسه با قدرت جسمی جوانان، دارای اولویت دانسته و فرموده: «اندیشه پیر را از چابکی و نیرومندی جوان بیشتر دوست دارم».

دلِ جوان، زمینِ کشت نشده!

فرصت جوانی، زمان مناسبی برای پیمودن مسیر کمال و ارتباط معنوی با خداوند است؛ زیرا هنوز دوستی دنیا و وابستگى به لذت هاى مادى در دل جوان رسوخ نکرده است.امام علی علیه السلام در نامه خویش، فرزندش حسن-علیه السلام- را اینگونه توصیف می نماید: «رو به زندگی آوردی و تازه با روزگار روبه رو شده ای. دارای نیت پاک و روان پاکیزه هستی».
ونیز می فرماید: «همانا دلِ جوان، مانند زمینِ کشت ناشده است. آنچه در آن افکنده شود ، مى پذیرد . از این رو، پیش از آن که دلت سخت گردد و خِردت سرگرم شود، به تربیت تو همّت گماشتم پیش از اینکه دلت سخت و عقلت سرگرم شود».

هر که عمر تباه کند دوزخ نشین است!

جوانی بهار زندگی است و انسان توانایی جسمی و روحی دارد، بنابراین باید از جهالت خویش کاسته، بر دامنه آگاهی هایش بیفزاید؛ اما با عنایت به گستردگی علوم، یادگیری همه آنها میسر نیست. ازاین رو، جوان باید مطابق اهداف و آرمان های خویش، علومی خاص را تحصیل نماید و به کسب دانش هایی بپردازد که در زمان پیری برایشان مفید باشد: «بدان که دانش بى فایده را خیرى نیست و از علمى که شایسته آموختن نیست، فایده و منفعتى عاید نمى شود».
در جای دیگر نیز فرموده: «شایسته ترین چیزهایى که نوجوانان باید بیاموزند، چیزهایى هستند که هنگام بزرگ سالى به آنها نیاز دارند».

حضرت علی علیه السلام در خصوص اهمیت جوانی و تأثیر آن در زندگی فرمودند: «در ایام سلامت بدن، سرمایه اى فراهم و مهیا نساخته و در اوایل فرصت هاى زندگى و نیرومندى، درس عبرتى نگرفتند و درخشنده ترین ایام عمر را رایگان از کف دادند.»

از امام صادق علیه السلام نقل شده که بر جوان مسلمان فرض است که همواره در طلب علم باشد؛ در غیر این صورت، نه تنها ضرر کرده و جوانی اش را تباه ساخته، بلکه این امر، وی را مستوجب عذاب الهی خواهد نمود، آنجا که امام می فرماید:« دوست ندارم جوانان شما را جز در دو حالت ببینم: دانشمند یا دانشجو. اگر جوانی چنین نکند، کوتاهی کرده و اگر کوتاهی کرد، [عمر خویش را] تباه ساخته و اگر تباه سازد، گناه کرده است. اگر گناه کند، سوگند به آن کس که محمد صلی الله علیه و آله را به حق برانگیخت، دوزخ نشین خواهد بود».

کلام آخر

علی علیه السلام همگان، به ویژه جوانان را به پیروی از رسول خدا صلی الله علیه و آله فراخوانده است: «به سیره پیامبرتان اقتدا کنید که برترین سیرت است و به سنّت او باشید که هدایت کننده ترین سنّت هاست».
حضرت از پیامبر صلی الله علیه و آله به عنوان برترین الگوی خویش یاد کرده است: «من در پی او بودم؛ چنان که بچه شتر در پی مادر است. هر روز برای من از اخلاق خود نشانه ای برپامی داشت و مرا به پیروی از آن می گماشت».


منابع:
- فیض الاسلام، نهج البلاغه، خطبه 110 و 191، نامه 31، حکمت 83.
- آقاجمال خوانساری، شرح غررالحکم ودرر الکلم، ج 7
- کلینی، الکافى، ج 2
- ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج 20، ح 817
- شیخ طوسی، امالى، ح 604.

«حاضران غایب» چه کسانی هستند؟!

«حاضران غایب» چه کسانی هستند؟!

یک ساعت برابر با یک سال!

یک ساعت برابر با یک سال!

نحوه استفاده از قدرت عظیم نفس

نحوه استفاده از قدرت عظیم نفس

پناهگاهی، دور از دسترس حوادث!

پناهگاهی، دور از دسترس حوادث!


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

وب سایت دکتر مجید ظهرابی متخصص و جراح مغز و …در صورت نیاز ، میتوانید جهت رزرو وقت ملاقات حضوری با دکتر مجید ظهرابی با ایمیل روستای برج خیل کیاکلاسیمرغدر میان بنی اسرائیل عابدی بود وی را گفتند فلان جا درختی است و قومی آن را می پرستند ذکر و دعا تعویذ عافیت از سحر در دعاهای رازگونه وسرّی که از مولایمان امام باقرعازامیرمؤمنانع معرفی یاران شهید امام حسین علیه السلام پس امام علیه‏السلام به یارانش فرمود این تیرها فرستادگان این جماعت است بپا خیزید و دختران پارسی بانوان تاریخ ایران دغدویه مادر زرتشت که اصلا از شهر ری بود و در آنجا با کوی ها و کرپن کوتاه ترین و عمیق ترین راه ذکر هاحضرت نجابت اعلی الله مقامه شخص یاد خدا میکند، لکن دروغ است؛ یعنی سطح است خدا از این جستار هویت ملی ما اوّل‌چیزی که لازم است برای دانش‌آموز خودمان در نظر بگیریم، این است که در او هویّت مشاوره نشان خرد رابطه جنسیپاسخ به سوال شما خوردن مایع منی یکی از دوستان در سوالی پرسیده اند که خوردن مایع منی چهل حدیث گهربار از امام سجاد‏ قال علیه السلام إنَّ أفْضَلَ الْجِهادِ عِفَّةُ الْبَطْنِ وَ الْفَرْجِ با چرا یک مرد مسلمان می تواند چهار زن به همسری بگیرد؟ چرا این تفاوت های ذاتی زن و مرد رمز اساسی این تفاوت است و اندک توجهی نشان می دهد که تفاوت در روستای برج خیل کیاکلاسیمرغ در میان بنی اسرائیل عابدی بود وی را گفتند فلان جا درختی است و قومی آن را می پرستند وب سایت دکتر مجید ظهرابی متخصص و جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات در صورت نیاز ، میتوانید جهت رزرو وقت ملاقات حضوری با دکتر مجید ظهرابی با ایمیل ذکر و دعا تعویذ عافیت از سحر در دعاهای رازگونه وسرّی که از مولایمان امام باقرعازامیرمؤمنانعاز دختران پارسی بانوان تاریخ ایران دغدویه مادر زرتشت که اصلا از شهر ری بود و در آنجا با کوی ها و کرپن ها که کوتاه ترین و عمیق ترین راه ذکر ها حضرت نجابت اعلی الله مقامه شخص یاد خدا میکند، لکن دروغ است؛ یعنی سطح است خدا از این سطح هم معرفی یاران شهید امام حسین علیه السلام پس امام علیه‏السلام به یارانش فرمود این تیرها فرستادگان این جماعت است بپا خیزید و بشتابید مشاوره نشان خرد رابطه جنسی پاسخ به سوال شما خوردن مایع منی یکی از دوستان در سوالی پرسیده اند که خوردن مایع منی از نظر جستار هویت ملی ما اوّل‌چیزی که لازم است برای دانش‌آموز خودمان در نظر بگیریم، این است که در او هویّت چهل حدیث گهربار از امام سجاد سه چیز موجب نجات انسان خواهد بود بازداشت زبان از بدگوئی وغیبت مردم، خود را مشغول به کارهائی چرا یک مرد مسلمان می تواند چهار زن به همسری بگیرد؟ چرا این حق تفاوت های ذاتی زن و مرد رمز اساسی این تفاوت است و اندک توجهی نشان می دهد که تفاوت در این حکم



لینک منبع :در این ایام، کمتر عبادت کنید!!

در این ایام، کمتر عبادت کنید!! - تبیان article.tebyan.net/345339/در-این-ایام-کمتر-عبادت-کنید-‏ - ذخیره شده 26 دسامبر 2016 ... جوانی، مناسب ترین زمان برای به دست آوردن توانایی ها و دانش هاست؛ دوران جوانی، فرصتی طلایی و در عین حال، کوتاهی است که اگر به خود شناسى و کمال ... در این ایام، کمتر عبادت کنید!! - تی نیوز tnews.ir/news/bd7277045235.html‏ در این ایام، کمتر عبادت کنید!! دریافت خبر : شنبه 11 دی 1395 ساعت 9:24. در این ایام، کمتر عبادت کنید!! جوانی، مناسب ترین زمان برای به دست آوردن توانایی ها و دانش ... در این ایام، کمتر عبادت کنید!! - مفیدستان mofidestan.ir/در-این-ایام،-کمتر-عبادت-کنید/‏ 26 دسامبر 2016 ... جوانی، مناسب ترین زمان برای به دست آوردن توانایی ها و دانش هاست؛ دوران جوانی، فرصتی طلایی و در عین حال، کوتاهی است که اگر به خودشناسى و کمال ... تصاویر برای در این ایام، کمتر عبادت کنید!! گنجور » حافظ » غزلیات » غزل شمارهٔ ۱۶۴ ganjoor.net/hafez/ghazal/sh164/‏ - ذخیره شده - مشابه با دو بار کلیک بر روی هر واژه می‌توانید معنای آن را در لغت‌نامهٔ دهخدا جستجو کنید. ... جلوه ای که کمتر از زیبایی عید و بهار نیست ! ... در این غزل آمدن ایام بهار و اتمام زمستان به زیباترین شکل بیان شده است. ... اول مناسبت و ارتباط معنی پیدا می کند، می گوید زاهد بر اثر غروری که به علت زهد و عبادت به او دست داده بود نتوانست از راه سلامت و بی ... به مهر میهن خویش را کنیم آباد - پیام اساسی در اعتکاف چیست؟ 8rodi.blogfa.com/post-6.aspx‏ - ذخیره شده - مشابه هر چه انسان از کثرت فاصله داشته باشد، در عبادت، کامیاب تر است که ( اعتکاف ) از همین ... و سرشار از معنویتی ایجاد می شود که این حس و حال را در کمتر زمانی می توان کسب کرد ... روز و حداکثر 10 روز است، اما در بعضی روایات بیشتر از این ایام ذکر شده است. بیانات در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت - khamenei.ir farsi.khamenei.ir/speech-content?id=2485‏ - ذخیره شده 25 آگوست 1991 ... در ابتدا یاد شهدای عزیزی را که این هفته و این ایام به نام آنهاست - یعنی شهید رجایی و شهید ... کمتر که میگوییم، میخواهیم احتیاط کنیم؛ والّا واقعاً من سراغ ندارم. .... ما نمیگوییم به یک مسجد بروید وببینید چه کسی بهتر عبادت میکند، او را ... [DOC] در حدیث است besatkids.com/upload/calender/calender.docx‏ - ذخیره شده - مشابه در حدیثی از امام علی(ع) آمده است: « عابدی که از روی فهم و درک عبادت نکند. ... کند، اشاره می کنیم که امید است سالک در حدّ ظرفیت و توان جسمی و روحی خویش، با توجّه و ...... من در ایام جوانی جدیت و اجتهاد در عبادت نمودم پدرم به من فرمود : ای فرزند کمتر از این عمل ... لکه بینی قبل و بعد از ایام عادت ماهیانه - کلوب www.cloob.com/c/ahkamm/104790644‏ - ذخیره شده 4 ژوئن 2014 ... سوال دوم وظیفه زن در این ایام در قبال عبادات مثل نماز و روزه چیه؟ ... اگر کمتر از سه روز خون ببیند و پاک شود ، و بعد سه روز خون در عادت یا با نشانه هاى ... ( ولو در داخل ) حکم استحاضه را دارند و باید به وظایف استحاضه عمل کنید, واگر این لکه ... فلسفه عادت ماهیانه خانمها چیست؟ آیا در این زمان نباید مرد مورد ارضاء قرار www.porseman.org/q/show.aspx?id=115124‏ - ذخیره شده - مشابه در مقابل این گروه مسیحیان می گویند: «هیچ گونه فرقی میان حالت حیض و غیر ... و لکن نزدیکی به معنای (دخول) ولو کمتر از ختنه گاه باشد در این ایام حرام است و به فتوای ... عبادت هایی که مانند نماز باید با وضو یا غسل یا تیمم بجا آورده شود بر حایض حرام است. 3. ... این حکم و اسرار علمی آن اظهار نظر کرده اند که پاره ای از سخنان آنان را نقل می کنیم: