مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

شرط قبولی طاعات و عبادت ها!!

[ad_1]

هرگاه پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله در مجلسی میان اصحاب خود می نشست و شخص ناآشنایی وارد می شد، پیامبر را در میان جمع نمی شناخت، چرا که آن حضرت ظاهری مانند دیگران داشت و همانند افراد عادی رفتار می کرد و برتری و فضلی برای خود قائل نبود. امام جعفر صادق علیه السلام در این باره ضمن حدیثی می فرماید: فروتنی این است که در مجلس، به جایی کمتر از مقام و موقعیت خود راضی باشی».

فرآوری: آمنه اسفندیاری ـ بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان

تواضع

در نظام اخلاقی اسلام انسان باید در برابر خدا و آفریده هایش فروتنی کند، و از تکبر و فخرفروشی بپرهیزد. البته باید در نظر داشت که تواضع به معنی خوار و ذلیل نشان دادن و کوچک کردن خود نیست .
امام باقر (علیه السلام) می فرماید: « تواضع آن است که به کمتر از جایگاه شایسته خود در مجلس قناعت کنی و هنگام ملاقات با کسی، در سلام کردن پیشی گیری، و در گفتگوها از جر و بحث پرهیز کنی گرچه حق با تو باشد.» (المصباح المنیر، ص 341; بحارالانوار ج 78، ص 176)
تواضع و فروتنی اهمیت خاصی در اخلاق اسلامی دارد تا آنجا که خداوند به پیامبرش امر می فرماید: «[ای رسول من!] پر و بال رحمتت [را] بر تمام پیروان با ایمانت به تواضع بگستران». (شعراء: 215)

فروتنی، زمینه ساز رشد علمی و معنوی

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرموده است: «تواضَعوا لِمَن تَعَلَّمُونَ مِنه، و تواضَعُوا لِمَنْ تُعَلِّمونه؛ تواضع، هم نسبت به استادی داشته باشید که از او دانش می آموزید، هم نسبت به شاگردی که به او علم می آموزید» (نهج الفصاحه، کلام 1185)

در حدیثی از رسول خدا صلی الله علیه و آله می خوانیم: «چه می شود که شیرینی عبادت را در شما نمی بینم؟ عرض کردند: شیرینی عبادت چیست؟ فرمود: تواضع است».

این فروتنی، در پاسخ به سوال دیگران هم خود را نشان می دهد، آن هم با گفتنِ «نمی دانم»
چه بسیار کسانی که از جواب های بی حساب و بدون تأمّل خویش، پشیمان شده اند. جواب گفتنِ بی درنگ هم، نوعی خودخواهی و غرور است. .. «مزن بی تأمّل به گفتار، دم»
نه انسان، دانای همه چیز است، نه بی نیاز از پرسیدن. اعتراف به جهل، نوعی کمال اخلاقی است.
کسی که از گفتنِ «لا أدری» شرم دارد، اما بدون شرم، حرف های حساب نکرده و نادرست می گوید، گرفتار نوعی احساس کاذب شخصیت و دچار غروری است که گاهی صاحبش را با مغز بر زمین می کوبد.
کدام یک شرم آورتر است؟ گفتنِ «نمی دانم»، یا دروغ بافی و نظر دادن درباره مباحثی که از حوزه علم و تخصص انسان بیرون است؟
دریغا که گاهی شیطان، چگونه از انسان سواری می کشد و او را به «مردم فریبی»، یا حتی «خود فریبی» سوق می دهد.
از حضرت علی علیه السلام روایت شده است: هر گاه از کسی سوالی شد، درباره چیزی که نمی داند، از گفتنِ «نمی دانم» شرم نکند. (غررالحکم، ج 6، ص 277)
این گام سلوک را از یاد نبریم. این، عصایی است که در مسیر طولانی علم آموزی، به شدّت به آن محتاجیم و بدون آن، زمین می خوریم. (جواد محدثى، سلوک دانشجویى، 1جلد)

تواضع در برابر پروردگار

حقیقت عبادت، نهایت خضوع و خشوع در برابر پروردگار است، کسی که لذت خضوع در حضور خدا را درک کند، در برابر خلق خدا نیز متواضع است. از احادیث اسلامی استفاده می شود که تواضع شرط قبولی طاعات و عبادت ها است.
از جمله در حدیثی از امام صادق علیه السلام آمده است: تواضع ریشه هر کار نیک و با ارزش است و مقام والایی است... و هر کس برای خدا تواضع کند، خدا او را بر بسیاری از بندگانش شرافت می بخشد... و هیچ عبادتی برای خدا مورد قبول نخواهد بود، مگر اینکه باب آن تواضع است.
تواضع سبب استحکام روابط اجتماعی است و از تیره شدن دوستی ها و پیوندها به خاطر حسادت، جلوگیری می کند. معمولاً هرگاه نعمتی نصیب انسان می شود، مزاحمت های حسودان هم متوجه شخص می شود و گاه این حسادت ها تحمل زندگی را بر صاحب نعمت سخت می کند، ولی نعمت تواضع، حسادت حسودان را برنمی انگیزد. از امام حسن عسکری علیه السلام نقل است که فرمود: «تواضع، نعمتی است که سبب حسادت دیگران نمی شود».
ائمه معصوم علیهم السلام خود، اسوه فروتنی بوده اند. با دقت در سیره زندگی آنها، این خصلت به خوبی دیده می شود. چنان که حضرت علی علیه السلام را به خاطر شدت تواضعش، ابوتراب یعنی پدر خاک، انسان خاکی، لقب داده اند.

امام باقر (علیه السلام) می فرماید: « تواضع آن است که به کمتر از جایگاه شایسته خود در مجلس قناعت کنی و هنگام ملاقات با کسی، در سلام کردن پیشی گیری، و در گفتگوها از جر و بحث پرهیز کنی گرچه حق با تو باشد.» (المصباح المنیر، ص 341; بحارالانوار ج 78، ص 176)

نقل است که روزی امام رضا علیه السلام وارد حمام شد. شخصی که آن حضرت را نمی شناخت از او خواست تا بر بدنش کیسه بکشد و آن امام همام، بدون هیچ عذر و بهانه ای پذیرفت. در هنگام کار، مردم حضرت را شناختند و بر آن مرد خرده گرفتند. مرد معذرت خواست، ولی امام با مردم به سخن گفتن مشغول شد تا نگرانی مرد برطرف شود و کار کیسه کشیدن را تا آخر ادامه داد.

خلاصه سخن اینکه:

خوب است که خود را محکی بزنیم، ببینیم در چه مرتبه ای از تواضع و فروتنی قرار داریم. می گویید چطور؟ خوب کافی ست بررسی کنیم آیا ما در برابر مردم خوش برخورد و خوش رو هستیم؟ آیا در زمان دیدارمان با دیگران در گفتن سلام پیشی می گیریم و لبخند می زنیم؟ (اگر هستیم حتما مورد محبت خدا و پیامبرش هستیم چرا که پیامبر صلی الله علیه و اله فرمودند: محبوب ترین مردم در پیشگاه الهی و پیامبر خدا، کسی است که در گفتن سلام سبقت جوید) آیا وقت معاشرت با مردم با روی باز با آنها روبرو می شویم و با محبت از آنها جدا می شویم؟ و آیا از بحث و مجادله با دیگران دوری می کنیم؟ ....
همه ی اینها نشانه های تواضع است.

و کلام آخر:

در حدیثی از رسول خدا صلی الله علیه و آله می خوانیم: «چه می شود که شیرینی عبادت را در شما نمی بینم؟ عرض کردند: شیرینی عبادت چیست؟ فرمود: تواضع است».


منابع:
سایت حوزه
کتاب سلوک دانشجویی؛ محدثی جواد، ص73
مجله طوبی اسفند 1384، شماره 3
صدقه تنها به پول نیست!

صدقه تنها به پول نیست!

از کجا بفهمیم که دعاهایمان به صلاح است؟!

از کجا بفهمیم که دعاهایمان به صلاح است؟!

تابلوهای ورود ممنوع شهر تواضع!

تابلوهای ورود ممنوع شهر تواضع!

تفاوت فروتنی یا ذلت پذیری

تفاوت فروتنی یا ذلت پذیری


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

مجموعه تولیدات رمضانی با سلام و آرزوی قبولی طاعات که این حرکت شما و ارائه مطالب ماه رمضانی یکی از همین نماهنگ آرامش دل‌هارهبر انقلاب اسلامی نماز مایه‌ی آرامش دلها و برطرف کننده‌ی نگرانی‌ها و دغدغه‌های اس ام اس تبریک ماه مبارک رمضانالسلام علیک یا شهر الله الاکبر و یا عید اولیائه در ماه پر خیر و برکت رمضان برایتان فضیلت و اعمال شب و روز جمعهدر فضیلت و اعمال شب و روز جمعه به حرمت جمعه رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرموده که روزه گرفتن زنان در ایام عادت ماهانه دین و فطرتصیام یعنی روزه گرفتن است و عبادتی است که در آن خودداری هست روزه داراز خوردن، آشامیدن ۩موسسه فرهنگی قرآن و عترت صابره ۩تعلیم و …همایش به سوی راهبردهای قرآنی در مدیریت و تربیت اسلامی موسسه فرهنگی قرآن و عترت صابره استفتائات نذراحکام نذر آیت الله العظمی مکارم …کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن طریقه خواندن نماز توبه هم اندیشی دینیطریقهخواندننمازتوبهمتولد سال ۱۳۵۴ هستم در سال ۷۶، توفیق پیدا کردم تا در جمع خوبان طلبه حضور داشته باشم و اس ام اس ویژه ماه مبارک رمضان تور تایلند سفری به سرزمین شادی ها بنز،هیونداو بخریداقساط بلند مدت بهترین راه تست‌های نواری تشخیص اعتیاد دکتر رقیه حج‌فروش …پاسخ دکتر حج فروش به شیشه و آمفتامین از یک خانواده هستند و تست مورفین را مثبت مجموعه تولیدات رمضانی با سلام و آرزوی قبولی طاعات که این حرکت شما و ارائه مطالب ماه رمضانی یکی از همین طاعتهای شماست نماهنگ آرامش دل‌ها رهبر انقلاب اسلامی «نماز مایه‌ی آرامش دلها و برطرف کننده‌ی نگرانی‌ها و دغدغه‌های روحی اس ام اس تبریک ماه مبارک رمضان السلام علیک یا شهر الله الاکبر و یا عید اولیائه در ماه پر خیر و برکت رمضان برایتان قبولی فضیلت و اعمال شب و روز جمعه در فضیلت و اعمال شب و روز جمعه به حرمت جمعه رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرموده که خدا در روزه گرفتن زنان در ایام عادت ماهانه « دین و فطرت صیام یعنی روزه گرفتن است و عبادتی است که در آن خودداری هست روزه داراز خوردن، آشامیدن و جماع ۩موسسه فرهنگی قرآن و عترت صابره ۩تعلیم و تربیت قرآنی همایش به سوی راهبردهای قرآنی در مدیریت و تربیت اسلامی موسسه فرهنگی قرآن و عترت صابره صابره استفتائات نذراحکام نذر آیت الله العظمی مکارم مدظله کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی طریقه خواندن نماز توبه هم اندیشی دینی طریقهخواندننماز متولد سال ۱۳۵۴ هستم در سال ۷۶، توفیق پیدا کردم تا در جمع خوبان طلبه حضور داشته باشم و مشغول اس ام اس ویژه ماه مبارک رمضان اس ام اس ماه رمضان پیامک ماه رمضان اس ام اس تبریک ماه رمضان اس ام اس سرکاری ماه رمضان سرگرمی تست‌های نواری تشخیص اعتیاد دکتر رقیه حج‌فروش انجمن پزشکان پاسخ دکتر حج فروش به شیشه و آمفتامین از یک خانواده هستند و تست مورفین را مثبت نمی کنند قبولی طاعات و عبادات



لینک منبع :شرط قبولی طاعات و عبادت ها!!

شرط قبولی طاعات و عبادت ها!! - سرزه www.serze.com/قبولی-طاعات-عبادت-ها-2660214/‏ - ذخیره شده 3 ژانویه 2017 ... عکس شرط قبولی طاعات و عبادت ها!! در سیستم اخلاقی اسلام انسان باید درمقابل خدا و آفریده هایش فروتنی کند، و از تکبر و فخرفروشی بپرهیزد. پذیرفتن ولایت ائمه شرط قبولی طاعات و عبادات | پرسمان قرآن www.porsemanequran.com/node/24986‏ - ذخیره شده - مشابه پذیرفتن ولایت ائمه شرط قبولی طاعات و عبادات ... زندگی خود اطاعت کند و پشت کردن به دستورات آن ها که یکی از آن ها امامت است در واقع عدم تبعیت از خدا و رسولش می باشد. خطبه جمعه (شروط قبولی طاعات و عبادات1) - محمدصالح خردنیا - صفحه اصلی www.mkheradnia.blogsky.com/.../خطبه-جمعه-شروط-قبولی-طاعات-و-عبادات1-‏ - ذخیره شده انسانها طاعات و عبادات زیادی انجام می دهند به امید اینکه از آنها قبول بشود اما تعداد آن ... زیرا بسیاری از این بندگان شرط قبولی طاعت و عبادت را نمی فهمند و یا آن کسانی که ... : عبادتهای توخالی - دانشنامه رشد daneshnameh.roshd.ir/mavara/mavara-index.php?page=عبادتهای...‏ - ذخیره شده - مشابه ... روح عبادت; طریق صحیح و نیت در عبادت; دوستی اهلبیت شرط قبولی طاعات ... به دامان ائمّه طاهرین نرسیده، از پیش خود نمازها و روزه ها و عبادات غیرمعقولی ساخته اند. صله رحم شرط قبولی طاعات و عبادات است - ایسنا www.isna.ir/news/93050803339/صله-رحم-شرط-قبولی-طاعات-و-عبادات-است‏ 30 جولای 2014 ... ... در عید فطر، تصریح‌کرد: شرط قبولی طاعات و عبادات، صله رحم است. ... خانواده ها با یکدیگر است، زیرا صله ‌رحم در قبولی طاعات و عبادات موثر است، ... نشانه های قبولی عبادات و طاعات – ندای سنت www.nedayesunnat.com/نشانه-های-قبولی-عبادات.html‏ - ذخیره شده 26 مارس 2015 ... نشانه های قبولی عبادات و طاعات بعد از هر طاعت و عبادتی، همه ی ما سخن علی رضی الله عنه را ... ۴ – کوچک شمردن اعمال و عدم تکبر و مغرور شدن به آن ها:. شرایط صحت و قبولی عبادت sadeghain.net/fa/Article/View/119/شرایط-صحت-و-قبولی-عبادت‏ - ذخیره شده 12 جولای 2016 ... هر چند در مورد اینکه اسلام شرط صحت عبادت است یا شرط قبولی عبادت .... ب) تواضع در برابر عظمت الهی: یکی از آفاتی که مانع از قبولی طاعات و ..... عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ): [30] نماز را به پا دار، که نماز [انسان را] از زشتی ها و گناه باز میدارد. شرایط قبولی نماز و عبادات | پرسمان دانشجویی اخلاق akhlagh.porsemani.ir/content/شرایط-قبولی-نماز-و-عبادات‏ - ذخیره شده - مشابه داشتن تقوا و ورع: این شرط مهم ترین شرط قبولی عبادت و نماز است. تقوا و ورع .... ولایت و رهبری صحیح و آسمانی، همه‌ بندگان خدا و بندگی ها و نماز و حجّ و جهاد و ... را در مسیر ... نشانه های قبولی عبادات و طاعات – ندای سنت - جذاب jazab.abtinblog.com/.../نشانه+های+قبولی+عبادات+و+طاعات+–+ندای+سنت+‏ - ذخیره شده قبولی نماز در گرو 8 خصلت است خصلت مشهدی ها عکسهای عاشقانه تکان دهنده خیانت به عشق شرایط قبولی نماز هشت خصلت برای قبولی نماز عوامل و موانع قبولی اعمال ... 5شرط برای قبولی اعمال !! - روشنا www.rowshana.ir/Post/Details/245‏ - ذخیره شده - مشابه برچسپ ها: اعمال ، قبولی ، شرط ... 5شرط برای قبولی اعمال !! عبادت ... فرصت صادقانه توبه کنید و گام در جاده بندگی بگذارید و طعم شیرین طاعت و بندگی را بچشید.