مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

عطر معروف برای اکسیژن دهی به جامعه

[ad_1]

دانستن حقیقت تکالیف دینی باعث افزایش انگیزه و لذّت از انجام آن ها شده، جوّ منفی اجتماعی در مقابل آن را از بین می برد. امر به معروف و نهی از منکر یکی از مهمترین فروعات دینی است که اولویّت های خاصی در بین متون دیگر اسلام دارد و عامل بقای دین شمرده شده است.

حجت الاسلام محسن رفیعی- کارشناس حوزه/ بخش قرآن تبیان

عطر، عطر خوش،

 امام علی علیه السلام در اهمیّت امر به معروف و نهی از منکر می فرمایند:« و َما أعمالُ البِرِّ کُلُّها وَ الجِهادُ فى سَبیلِ اللّهِ عِندَ الامرِ بِالمَعرُوفِ و َالنَّهىِ عَنِ المُنکَرِ إِلاّ کَنَفثَةٍ فى بَحرٍ لُجِّىٍّ: همه کارهاى خوب و جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهى از منکر چون قطره اى است در دریاى عمیق.» (نهج البلاغه (صبحی صالح)، ص542، ح374)

لذّت حس مسئولیت اجتماعی

احساس مسئولیّت همانطور که وظایفی را برای انسان تعیین می کند، لذّت خاصّی را نیز به همراه دارد. فردی که فاقد این حس است از چشیدن آن محروم و ناتوان است. اصل این لذّت برآمده از یک نیاز درونی انسانی است. انسان همیشه نیاز داشته که در اجتماع زندگی کند. زندگی اجتماعی ایده آل برای انسان، زندگی است که ضمن برطرف کردن احتیاجات گوناگون خود، از هر آسیبی از ناحیه آن ایمن باشد.

لذّت خاص و ویژه این مسئولیت پذیری در رابطه با کسانی است که زیردست انسان هستند و از دیدگاه دین اسلام همه افراد جامعه اسلامی به نوعی زیر دست یکدیگر بوده و باید نسبت به یکدیگر احساس مسئولیّت داشته باشند. هر چه این زیردستان از منتسبین نزدیکتر به انسان باشند، او از احساس مسئولیّت نسبت به آن ها لذّت بیشتری خواهد برد. لذا پیامبر گرامی اسلام می فرمایند: ألا کُلُّکُم راعٍ و کُلُّکُم مَسوولٌ عَن رَعِیَّتِه؛ فَالأَمیرُ الَّذی عَلَى النّاسِ راعٍ و هُوَ مَسوولٌ عَن رَعِیَّتِهِ، وَالرَّجُلُ راعٍ عَلى أَهلِ بَیتِهِ و هُوَ مَسوولٌ عَنهُم، وَ المرأةُ راعِیةٌ عَلى بَیتِ بَعلِها و وُلدِهِ و هِیَ مَسوولَةٌ عَنهُم... ألا فَکُلُّکُم راعٍ و کُلُّکُم مَسوولٌ عَن رَعِیَّتِهِ: بدانید که همه شما مسئولید و همه شما نسبت به زیردستانش بازخواست مى شوید. فرمانرواى مردم، مسئول مردم است و نسبت به زیردستانش بازخواست مى شود . مرد، سرپرست خانواده است و نسبت به آنان، بازخواست مى شود. زن، مسئول خانه شوهر و فرزندان اوست و در برابر آنان، بازخواست مى شود... پس بدانید که همه شما مسئولید و همه تان در برابر زیردستان خود، بازخواست مى شوید.» (صحیح مسلم، ج3، ص1459، ح20؛ سنن أبی داوود، ج3، ص130، ح2928) بهترین دلیل بر این مسأله این است که بیشتر انسان ها مسئولیّت را دارای لذّت و نوعی از تسلّط می دانند. در واقع احساس مسئولیّت، نوعی علاقه و محبّت نسبت به جامعه است.

ایمان واقعی ایمانی است که شخص مومن هم بر اعمال خود نظارت داشته باشد و هم به فکر فضای ایمانی جامعه باشد نه اینکه سر در لاک خود فرو برده و فقط به فکر نجات خود باشد

خوشبختی در گرو دوستانی به وسعت عالم

بسیاری از عناوین دینی در اعتقادات و اخلاق از دو جنبه فردی و اجتماعی به صورت همزمان برخوردار هستند. مثلا تقوای مطلوب دینی شامل هم تقوای فردی می شود و هم تقوای اجتماعی. مسئولیت پذیری نیز دارای دو جنبه فردی و اجتماعی است. انسان همچنان که نسبت به وجود، عُمر، استعدادها و فرصتهای خود مسئول است، نسبت به اجتماع نیز مسئول است. 

خوشبختی واقعی در گرو ایمان واقعی است:« قَدْ أَفْلَحَ الْمُوْمِنُونَ: مومنان رستگار شدند.» (مومنون، 1) در جای دیگر این گونه دستور داده می شود:« وَلْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلى الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَأُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (آل عمران، 104) باید از شما گروهى باشند که دعوت به نیکى و امر به خوبى و نهى از بدى کنند و آنان همان رستگارانند.»

از کنار هم قرار دادن این دو آیه اینگونه برداشت می شود که همه مومنان صالح، خوشبخت و سعادتمند هستند امّا این خوشبختی را مدیون گروهی هستند که مردم جامعه را به خیر و سعادت دعوت کرده، امر به خوبی ها و نهی از بدی ها می کنند!

به عبارت دقیق تر، ایمان واقعی ایمانی است که شخص مومن هم بر اعمال خود نظارت داشته باشد و هم به فکر فضای ایمانی جامعه باشد نه اینکه سر در لاک خود فرو برده و فقط به فکر نجات خود باشد. به این طریق آمران به خوبی ها و ناهیان از بدی ها دوستانی دارند به وسعت تمام دنیا! اگر چه دیگران ندانند. لازم به ذکر است که گاهی برای دوستی با مردم لازم است به جنگ بدخواهان و شیاطین در جامعه پرداخت که مصداقی از این دوستی هاست.

عطر معروف، اکسیژن اجتماع

یک از معانی کلمه "معروف"، "شناخته شده" است. به عملی که به واسطه نیکو و خیر بودن در بین افراد جامعه اسلامی شناخته شده است "معروف" می گویند. لذا معنای منکر، دقیقاً ژس معنای معروف است. کاری که به واسطه بد و خطا بودن، توسّط افراد جامعه اسلامی انجام نمی شود لذا از آن به عنوان "منکر" (یعنی ناشناخته) یاد می کنند. قرآن کریم اینگونه به پیامبر اکرم (صلوات الله علیه و آله) دستور می دهد:« خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِینَ: عفو و گذشت را پیشه کن، و به کار پسندیده فرمان ده، و از نادانان روی بگردان.»

از محتوای این آیه شریفه، به صورت کلّی، این مطلب قابل برداشت است که امر به معروف در جامعه اسلامی مخالفانی دارد که از روی جهالت و نادانی با آن مخالفت می کنند امّا آنچه مسلّم است نباید به این فضاسازی ها توجّهی کرد بلکه روی دلسوزی و مهر و محبّت را باید به سوی جامعه و صلاح کلّ افراد جامعه متوجّه کرد و به این واجل الهی اهتمام جدّی داشت. زیرا اجتماع برای حیات واقعی نیاز به شرایطی دارد از جمله این شرایط می توان به امنیّت، هماهنگی افراد جامعه، اتّحاد و... نام برد و تنها راه ایجاد چنین جامعه ای، امر به معروف و نهی از منکر است.
فطرت تمامی انسان ها، الهی خلق شده و بهترین برنامه فردی و اجتماعی برای آن ها دین اسلام است. یعنی تنها در بستر عمل به این دین کامل است که تمامی نیازها و اهداف بشریّت محقّق می شود. از طرفی عامل بقای دین اسلام نیز امر به معروف و نهی از منکر است. زیرا اگر این واجب دینی فراموش شود، جامعه به دست ظالمان و اهل شرّ خواهد افتاد. پیامبر عظیم الشأن اسلام فرمودند:« إِذَا لَمْ یَأْمُرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ لَمْ یَنْهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَ لَمْ یَتَّبِعُوا الْأَخْیَارَ مِنْ أَهْلِ بَیْتِی سَلَّطَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ شِرَارَهُمْ فَیَدْعُوا خِیَارُهُمْ فَلَا یُسْتَجَابُ لَهُمْ: هرگاه (مردم) امر به معروف و نهى از منکر نکنند، و از نیکان خاندان من پیروى ننمایند، خداوند بدانشان را بر آنان مسلّط گرداند و نیکانشان دعا کنند امّا دعایشان مستجاب نشود.» (کافی(ط - الاسلامیه) ج2، ص374)

همه کارهاى خوب و جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهى از منکر چون قطره اى است در دریاى عمیق

شیرین تر از جان!

امام علی علیه السلام در روایتی عمیق می فرمایند:« مَن تَرَکَ إنکارَ المُنکَرِ بِقَلبِهِ و یَدِهِ و لِسانِهِ فَهُوَ مَیِّتٌ بَینَ الأحیاءِ: آن که منکَر را با قلب و دست و زبانش انکار نکند، مرده ای است میان زندگان.» (تهذیب الأحکام ، ج6 ، ص181) همان طور که می دانیم؛ امر به معروف و نهی از منکر دارای شرایط و نیز مراتبی است که طبق این روایت هر کسی که نهی از منکر و بدی را در تمام مراتب آن ترک کند گویا اصلاً در جامعه وجود ندارد و همانند مردگان است.

 

سه تدبیر طلایی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله

سه تدبیر طلایی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله

جنبه خیرخواهانه امر به معروف و نهی از منکر باید در جامعه نهادینه شود

جنبه خیرخواهانه امر به معروف و نهی از منکر باید در جامعه نهادینه شود

بِأَیِّ ذَنبٍ قُتِلَت؟!

بِأَیِّ ذَنبٍ قُتِلَت؟!

وقتی امر به معروف و نهى از منکر اثر نمى  کند، وظیفه چیست؟

وقتی امر به معروف و نهى از منکر اثر نمى کند، وظیفه چیست؟


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

سایت فروش عطر و عطر فروشی یار ،مطالب جالب و عکس عطر …عطر فروشی ، پخش و فروش عطر در ایران ، سایت فروش عطر ، آدرس عطر یار ، آدرس نمایندگی عطر پیگیری پرتال سازمانی با استناد به ماده قانون تجارت الکترونیک مصوب مجلس شورای اسلامی و با عنایت به نکات مهم در مورد بخاری گازینکات مهم بخاری گازی راهنمای خرید بخاری روش تست کردن بخاری راههای نصب بخاری راهنمای مشاوره گیاه پزشکی برای گیاهان آپارتمانی …به صنم کرمهای خاکی برای گیاهان مفید و به هیچ وجه ضرری ندارند نیازی به تعویض گلدان نیست کلینیک تخصصی …پریناز عسگری بستهبندی به عنوان صنعتی با اهمیت در صنایع غذایی مطرح است اصو لا فیلم هنر رنگرزیپشم در حالت اول به طریق معمول دندانه می شود و سپس با مقدار متناسب رنگ مدت دو ساعت خطیب مشهور تلویزیونیبرخی نقاط گیلان با اروپا …آدم کم حافظه زود خودشه لو میده آقای محترم مردم عادی پول نون شبشونو ندارن چطوری می تون مجله اینترنتی برترین ها پورتال خبری و سبک …سال نو بهترین زمان برای رو راستی و عهد بستن با خود و اتخاذ تصمیمات جدید است در این چیکار کنم؟ چگونه با یه دختر اشنا شویم؟اصلا چرا باید با یک دختر یا پسر دوست بشیم؟ این سوال خوبیه شما تاحالا تا دوست دختر یا عطاری طب سنتی زالو درمانی گیاهان دارویی گیاه …درمنابع طب اسلام وطب سنتی حجامت به عنوان یکی ازارکان مهم درمان ذکرگردیده است وبیماری سایت فروش عطر و عطر فروشی یار ،مطالب جالب و عکس عطر فروشی عطر فروشی ، پخش و فروش عطر در ایران ، سایت فروش عطر ، آدرس عطر یار ، آدرس نمایندگی عطر ایبرشم مشاوره گیاه پزشکی برای گیاهان آپارتمانی گلستان علی به صنم کرمهای خاکی برای گیاهان مفید و به هیچ وجه ضرری ندارند نیازی به تعویض گلدان نیست پیگیری پرتال سازمانی با استناد به ماده قانون تجارت الکترونیک مصوب مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه نکات مهم در مورد بخاری گازی نکات مهم بخاری گازی راهنمای خرید بخاری روش تست کردن بخاری راههای نصب بخاری راهنمای نصب هنر رنگرزی پشم در حالت اول به طریق معمول دندانه می شود و سپس با مقدار متناسب رنگ مدت دو ساعت رنگرزی را چیکار کنم؟ چگونه با یه دختر اشنا شویم؟ اصلا چرا باید با یک دختر یا پسر دوست بشیم؟ این سوال خوبیه شما تاحالا تا دوست دختر یا پسر کلینیک تخصصی بسته بندی پریناز عسگری بسته­بندی به عنوان صنعتی با اهمیت در صنایع غذایی مطرح است اصو لا فیلم یا پوشش خطیب مشهور تلویزیونیبرخی نقاط گیلان با اروپا فرقی ندارد آدم کم حافظه زود خودشه لو میده آقای محترم مردم عادی پول نون شبشونو ندارن چطوری می تون برن مجله اینترنتی برترین ها پورتال خبری و سبک زندگی سال نو بهترین زمان برای رو راستی و عهد بستن با خود و اتخاذ تصمیمات جدید است در این نوشتار ده



لینک منبع :عطر معروف برای اکسیژن دهی به جامعه

عطر معروف برای اکسیژن دهی به جامعه - تبیان article.tebyan.net/345523/عطر-معروف-برای-اکسیژن-دهی-به-جامعه‏ - ذخیره شده 3 ژانویه 2017 ... عطر "معروف" برای اکسیژن دهی به جامعه دانستن حقیقت تکالیف دینی باعث افزایش انگیزه و لذّت از انجام آن ها شده، جوّ منفی اجتماعی در مقابل آن را از ... عطر معروف برای اکسیژن دهی به جامعه www.rahekhob.ir/ch/عطر_معروف_برای_اکسیژن_دهی_به_جامعه‏ - ذخیره شده عطر معروف برای اکسیژن دهی به جامعه ... دانلود عطر لیلیوم - چگونگی ساخت محصولات منحصر به فرد تری موگلر · دانلود عطر سفیر - مدل عطر زنانه بلک اوپیوم. عطر معروف برای اکسیژن دهی به جامعه - تبیان - خبر خوان ، اخبار، حوادث ... www.mahpoo.com/extpost/akhbar/.../news20170103002158438421.html‏ 3 ژانویه 2017 ... e-estekhdam - چهارده دی 1395 ساعت 00:19 استخدام مشاورپزشکی(روانشناسی،تغذیه، پزشکی)در پژوهان ابرزندگی; Pop-music - چهارده دی 1395 ساعت ... اجتماع مردمی برای جلب رضایت شاکی - ایکنا | خبر فارسی khabarfarsi.com/u/30726886‏ 1 ژانویه 2017 ... عطر "معروف" برای اکسیژن دهی به جامعه. به فکر نجات خود باشد. به این طریق آمران به خوبی ها و ناهیان از بدی ها دوستانی دارند به وسعت تمام دنیا! سایت گرد | sitegard.ir/تازه به دوران رسیده ها sitegard.ir/newsfeed_iframe/id,786689‏ - ذخیره شده 7 مارس 2017 ... خیلی اوقات از افراد مختلفی می شنویم که می گویند: فلانی تازه به دوران رسیده است، گذشتشو فراموش کرده، .... عطر معروف برای اکسیژن دهی به جامعه. انواع گیاهان آپارتمانی - بزرگترین مرجع باغبانی و زراعت در ایران baghbanbashi.blogsky.com/انواع-گیاهان-آپارتمانی-2‏ - ذخیره شده - مشابه پس از ظهور 2 تا 3 برگ قلمه ها را به گلدان اصلی انتقال دهید . ... و جنبه زینتی ندارند ولی در شبهای تابستان عطر بسیار مطبوع آنها در فضا می‌پیچید. .... باید گیاه را با قارچ کش طبق دستور سمپاشی کنید و گلدان را به محل خشک و اکسیژن ببرید. .... زمانی که ریشه دهی به اندازه کافی انجام شد و گیاه توسعه یافت، می توانید ارتباط ساقه را با ... [PDF] معرفی دانش فنی تولید 20 نوع فرآورده نوین غذایی و ... - سازمان تحقیقات www.areeo.ac.ir/_.../medabziyan_20161114_151914.pdf‏ - ذخیره شده 14 نوامبر 2016 ... به رغـم اهمیـت و تأثیـر مصـرف آبزیـان در بهبـود سـالمت افـراد جامعـه، ..... ماهیـان گـرم آبـی پرورشـی در کشـور به نـام کپـور ماهیـان چینی معروف هسـتند شـامل کپـور معمولی، .... کربوهیـدرات در مـواد غذایی که – دهـی و بهبـود بافـت فرآورده هـای غذایـی ..... و عطـر و پذیـرش کلـی ارتبـاط مسـتقیم بـا افزایـش میزان گوشـت مرغ در ... علمی - نشریه هنرهای زیستن - Google Sites https://sites.google.com/site/theartsoflivingmagazine/science‏ عده ای هم چون راههای معمول درمانی را به حد کافی طی کرده و به نتیجه ای نرسیده اند به ... نگران نباشید، در این روش درمانی منظور این عطرها نیست بلکه بیشتر عطر و روغن های .... معمولا علاقمند به حمایت و ترویج سنت ها و قراردادهای عرفی جامعه است. ... اینکه چرا و چگونه دنیا اینطوری کار می کند؟ ... قدرت خاص در سازمان دهی و به راه انداختن فعالیت ها دارد. عطر و ادکلن - کلوب www.cloob.com/result/عطر_و_ادکلن‏ - ذخیره شده 8 ا کتبر 2016 ... عطر امروزه به عنوان یکی از مدرن ترین وسائلی است که در قالب ها و انواع ... نوع از عطر ها و ادکلن های مختلف کرده اند تا با رواج آن در جامعه بتوانند به اهداف خود .... روشی می گوید: سه دشمن عطر، اکسیژن، نور و گرما هستند. ... وقتی رایحه یا نت اول کمرنگ شد، ما رایحه میانی را که به دسته گل نیز معروف است استشمام می کنیم و وقتی ... زفران یا زعفران گیاه مرموز و ارزشمند ایران | پژوهشهای ایرانی parssea.org/?p=1801‏ - ذخیره شده - مشابه ... در میان زعفران های جهان دارد اما در خصوص میزان رنگ دهی بعضی به زعفران یونان اشاره دارند. ... زعفران به علت طعم و رنگ و عطر عالی، کاربردهای فراوانی در تولید فرآورده‌های غذایی، .... خون و افزایش نفوذ اکسیژن در پلاسما را در موش آزمایشگاهی از خود نشان داده‌است. ..... در مناطق حاشیه کویر و کم آب جنوب خراسان معروف به قائنات ( قهستان) سابقه ...