مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

چگونه می توان راحت مرد؟

[ad_1]

حجت الاسلام محسن رفیعی- کارشناس حوزه/ بخش قرآن تبیان

مرگ، قبرستان، قبر، مردن
حقیقت مرگ

اوّلین و مهم ترین عامل ترس و اضطراب، جهل است. دانستن حقیقت مرگ، خوف ابتدایی از آن را از بین می برد. از آنجا که هر کس تنها یک بار آن را تجربه می کند، تجربه ملموسی از آن نداشته و به خاطر ابهام در مورد آن، به اضطراب و نگرانی می افتد. قرآن کریم با بیانی دقیق و روان، حقیقت آن را بیان می کند؛ مثلاً می فرماید: وَ اللَّهُ أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَأَحْیا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها إِنَّ فی  ذلِکَ لَآیَةً لِقَوْمٍ یَسْمَعُون : و خدا از آسمان آبى فرود آورد و با آن زمین را پس از پژمردنش زنده گردانید، قطعاً در این [امر] براى مردمى که شنوایى دارند نشانه  اى است.(نحل؛ 65) معلوم می شود که مردن به معنای نیستی نیست؛ همچنانکه زمین در فصل زمستان یا در خشکسالی از بین نمی رود بلکه تنها به خاطر سرما یا بی آبی، تعدادی از استعدادها و قابلیّت هایش بروز پیدا نمی کند. دانستن این حقیقت بزرگ، کمتر از دانستن خود مرگ نیست؛ زیرا اعتقاد به از بین نرفتن، ترس ابتدایی از مرگ را به آرامش تبدیل می کند.

امیرالمومنین (علیه السلام) در جواب از سوال چگونگی آمادگی برای مرگ اینگونه فرمودند: به جا آوردن واجبات و دورى کردن از حرام ها و فرا گرفتن خوى هاى نیک. با رعایت این امور، دیگر آدمى را چه باک که او به سراغ مرگ رود یا مرگ به سراغش آید. سوگند به خدا، که پسر ابى طالب را باکى نیست که خود به سراغ مرگ رود، یا مرگ به سراغ او آید.

اصل عدم غافلگیری

برای مواجه شدن با هر پدیده بزرگی باید آماده شد تا در موعد آن بتوانیم آن را هضم کرده و مضطرب و متحیّر نشویم. هر چه انسان برای مرگ آماده تر شود اضطراب کمتری دارد. با آمادگی هر چه بیشتر، به جایی می توان رسید که که نه تنها از مرگ نترسیم بلکه مشتاق و منتظر آن باشیم. امام علی (علیه السلام) می فرمایند: وَ اللَّهِ لَابْنُ ابیطالِبٍ انَسُ بِالْمَوْتِ مِنَ الطِّفْلِ بِثَدْىِ امِّه: به خدا سوگند که به راستى انس و علاقه پسر ابوطالب به مرگ (شهادت) بیش از انس و علاقه کودک به پستان مادر است.( نهج البلاغه، فیض الاسلام، خطبه 5، ص 57) ایشان نمونه ای از یک انسان آماده و مأنوس هستند.

آمادگی برای مرگ، مستلزم تنظیم اعتقادات و سبک زندگی خود بر طبق معارف دین اسلام است. در جایی دیگر امیرالمومنین (علیه السلام) در جواب از سوال چگونگی آمادگی برای مرگ اینگونه فرمودند: أداءُ الفَرائضِ ، واجتِنابُ الَمحارِمِ ، والاشتِمالُ علَى المَکارِمِ ، ثُمّ لایُبالی أوَقَعَ علَى المَوتِ أم وَقَعَ المَوتُ علَیهِ. واللّه، ما یُبالی ابنُ أبیطالبٍ أوَقَعَ علَى المَوتِ أم وَقَعَ المَوتُ علَیهِ: به جا آوردن واجبات و دورى کردن از حرام ها و فرا گرفتن خوى هاى نیک. با رعایت این امور، دیگر آدمى را چه باک که او به سراغ مرگ رود یا مرگ به سراغش آید. سوگند به خدا، که پسر ابى طالب را باکى نیست که خود به سراغ مرگ رود، یا مرگ به سراغ او آید.(منتخب میزان الحکمة : 520)

مؤمن باشیم

استحکام افکار انسان وابسته به استحکام اعتقادات اوست. اعتقاد به معارف بی نقص و کاملاً منطقی دین اسلام، به کسانی که به دنبال فهم دین هستند استحکام فکری خاصی می بخشد. از طرف دیگر باید دانست که برای کسب اطمینان و آرامش روحی، ضمن داشتن اعتقاد صحیح و اصولی، داشتن اعمال صحیح و به عبارت بهتر "اعمال صالح" نیز ضروری است؛ گرچه اعتقاد و عمل رابطه مستقیم با یکدیگر دارند! لذا قرآن کریم معمولاً این دو را در کنار یکدیگر می آورد: وَ بَشِّرِ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْری مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ کُلَّما رُزِقُوا مِنْها مِنْ ثَمَرَةٍ رِزْقاً قالُوا هذَا الَّذی رُزِقْنا مِنْ قَبْلُ وَ أُتُوا بِهِ مُتَشابِهاً وَ لَهُمْ فیها أَزْواجٌ مُطَهَّرَةٌ وَ هُمْ فیها خالِدُون: و کسانى را که ایمان آورده  اند و کارهاى شایسته انجام داده  اند، مژده ده که ایشان را باغهایى خواهد بود که از زیر [درختان ] آنها جویها روان است. هر گاه میوه اى از آن روزىِ ایشان شود، مى گویند: «این همان است که پیش از این [نیز] روزىِ ما بوده.» و مانند آن [نعمتها] براى آنها آورده شود؛ و در آنجا همسرانى پاکیزه خواهند داشت؛ و در آنجا جاودانه بمانند.(بقره؛ 25) خود همین آیه به خوبی اثر اعتقاد و عمل صالح را نشان می دهد. یعنی مومنان با تلاوت این آیه شریفه، واقعاً آرامش پیدا می کنند چرا که امید و شوقی خاص، آنها را فرا می گیرد.

برای رهایی از ترس مرگ، که کشنده تر از خود مرگ است، باید ضمن شناخت حقیقت مرگ، آماده و مهیّای آن شد. در مسیر این آمادگی، موانع و آفاتی وجود دارد؛ از جمله غفلت! پس باید با یاد کردن از مرگ در فواصل زمانی از هر روز، به انجام اعمال صالح برای رسیدن به آخرتی مملوّ از سعادت همّت کنیم. در اینصورت مشتاق مرگ خواهیم بود؛ نه هراسان!

 آفت غفلت

خداوند متعال برای چرخش چرخ این این دنیا، به عنوان میدان آزمون همگانی بشر، زیبایی های محدود و غیرابدی قرار داده است. اینها صرفاً برای دلگرم شدن به ادامه زندگی است. در حالیکه گاهی انسان ها با سرگرم شدن به زیبایی های این برگه امتحانی، از عاقبت و اتمام وقت امتحان غافل می شوند و وقتی متوجّه می شوند که ناظر امتحان می خواهد برگه امتحانی را از او بگیرد و او صفحه ای خالی یا خط خطی شده در دست دارد. لذا در جلسه آزمون، مهمترین مسأله، دقّت به وقتی است که در اختیار او قرار داده شده! تا بتوان در کمترین زمان، بیشترین نمره را کسب کرد.

شاید مهمترین تفاوت زندگی ما در این دنیا با جلسه امتحان در این باشد که پایان زندگی ما در این دنیا مشخّص نیست و به یکباره فرا می رسد، به همین جهت شایسته هوشیاری بیشتری است. امیرالمومنین (علیه السلام) می فرمایند: ما أنزَلَ المَوتَ حَقَّ مَنزِلَتِهِ مَن عَدَّ غَدا مِن أجَلِهِ: کسى که فردا را از عمر خود به شمار آورد، مرگ را در جایگاه شایسته اش قرار نداده است.(الکافی: 3 / 259 / 3)

نتیجه کلام:

برای رهایی از ترس مرگ، که کشنده تر از خود مرگ است، باید ضمن شناخت حقیقت مرگ، آماده و مهیّای آن شد. در مسیر این آمادگی، موانع و آفاتی وجود دارد؛ از جمله غفلت! پس باید با یاد کردن از مرگ در فواصل زمانی از هر روز، به انجام اعمال صالح برای رسیدن به آخرتی مملوّ از سعادت همّت کنیم. در اینصورت مشتاق مرگ خواهیم بود؛ نه هراسان!


 

حضور 30 هزار ملک در مراسم تغسیل، تشییع و تدفین

حضور 30 هزار ملک در مراسم تغسیل، تشییع و تدفین

شش نوع حیات و سبک زندگی در آموزه های دینی!

شش نوع حیات و سبک زندگی در آموزه های دینی!

قرآن این گروه را مومن واقعی می داند

قرآن این گروه را مومن واقعی می داند

آیا ایمان تنها به حجاب است؟

آیا ایمان تنها به حجاب است؟


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

چگونه می‌توان روحیه شاداب و خوی خوشحال داشت …خیلی عالیولی باید قبول کنیم یه سری از مسائل ذکر شده در وضع کنونی جامعه ی ما عملا شدنی سحر چیست؟ چگونه می توان آنرا باطل کرد؟نظر علمای شیعه در رابطه با سحر چیست و چگونه می توان آنرا باطل کرد؟ سحر عملی خارق وزن ایده آل چیست و چگونه می توان آنرا محاسبه کرد چگونه می‌توان وزن ایده‌آل خود را محاسبه نمود؟ به عقیده اکثر متخصصان میزان سه شاخص در چگونه می‌توان یک رابطه را قطع کرد؟ مدتی است که هر …چگونه می‌توان یک رابطه را قطع کرد؟ مدتی است که هر روشی را دنبال میکنم نتیجه نمیدهد؟چگونه می توان طول مدت زمان رابطه ی جنسی را افزایش …فنون و ترفندهای تعویق انزال درست لحظه ای که حس انزال به شما دست می دهد، باید آلت خود را چگونه می توان همزمان با تحصیل، کار و ازدواج کرد؟بسیاری از جوانان امروز با اندیشه پیشرفت و توسعه در انجام برخی کارها به طور همزمان مثل علمی و دانستنی علمی و دانستنیآیا میدانیدچگونهفسیلچگونه می توانعلمیآموزشیسایت علمیمطالب علمی نقاشی ساختمان نقاشی ساختمان قلی پور بلکا …نقاشی ساختمان نقاشی ساختمان قلی پور بلکا کاتالوگ بلکا نقاشی ساختمان در کرج چگونه می توان طول مدت زمان رابطه ی جنسی را افزایش …چگونه می توان طول مدت زمان رابطه ی جنسی را افزایش داد؟ درمان زودانزالی فرد باید بیماری پروانه ای چیست ؟ چگونه رخ میدهد؟ قابل …بیماری پروانه ای بیماری پروانه ایاپیدرمولیز بولوسا با نام بین المللی با همان ای چگونه می‌توان روحیه شاداب و خوی خوشحال داشت اینگونه باشیم خیلی عالیولی باید قبول کنیم یه سری از مسائل ذکر شده در وضع کنونی جامعه ی ما عملا شدنی نیست سحر چیست؟ چگونه می توان آنرا باطل کرد؟ نظر علمای شیعه در رابطه با سحر چیست و چگونه می توان آنرا باطل کرد؟ سحر عملی خارق العاده است وزن ایده آل چیست و چگونه می توان آنرا محاسبه کرد چگونه می‌توان وزن ایده‌آل خود را محاسبه نمود؟ به عقیده اکثر متخصصان میزان سه شاخص در تعیین چگونه می‌توان یک رابطه را قطع کرد؟ مدتی است که هر روشی را چگونه می‌توان یک رابطه را قطع کرد؟ مدتی است که هر روشی را دنبال میکنم نتیجه نمیدهد؟ چگونه می توان طول مدت زمان رابطه ی جنسی را افزایش داد؟قسمت فنون و ترفندهای تعویق انزال درست لحظه ای که حس انزال به شما دست می دهد، باید آلت خود را از چگونه می توان همزمان با تحصیل، کار و ازدواج کرد؟ وی پیشرفت علم و دانش امروز را نیازمند معلومات بالا دانست و ادامه داد معلومات بیشتر باعث می چگونه شوهر خود را علاقمند نگه دارید؟ صفحه چگونه همسر خود را علاقمند نگه دارید؟ برای کنترل مردان عشق ابزار کارا تری از شهوت است علمی و دانستنی علمی و دانستنیآیا میدانیدچگونهفسیلچگونه می توانعلمیآموزشیسایت علمیمطالب علمیعلمی چگونه می توان طول مدت زمان رابطه ی جنسی را افزایش داد؟قسمت چگونه می توان طول مدت زمان رابطه ی جنسی را افزایش داد؟ درمان زودانزالی فرد باید توانایی چگونه می توان فیلم تجاوز به دختر ساله چگونه می توان ناز زنان لخت چگونه می توان وزن کم کرد چگونه می توان جذاب بود چگونه می توان زن را راضی نگه داشت چگونه می توان ساخت چگونه می توان داستان سک سی چگونه می توان بچه دار شد



لینک منبع :چگونه می توان راحت مرد؟

چگونه می توان راحت مرد؟ - تبیان article.tebyan.net/345483/چگونه-می-توان-راحت-مرد-‏ - ذخیره شده 5 ژانویه 2017 ... در نگاه اوّل، رها کردن این همه ارتباطات و علاقه ها بسیار سخت به نظر می رسد. پس باید برای راحت شدن آن، بلکه آرامش در زمان مرگ و حتّی اشتیاق به آن، ... تصاویر برای چگونه می توان راحت مرد؟ چگونه می توان راحت مرد؟ - جذاب jazab.abtinblog.com/Post/649/چگونه+می+توان+راحت+مرد؟‏ - ذخیره شده چگونه می توان راحت مرد؟ چگونه می توان راحت مرد؟ [PDF] چگونه می توان راحت مرد؟ چگونه می توان راحت مرد؟ چگونه می توان راحت مرد؟ چگونه می توان راحت مرد؟ چگونه میتوان 1 ... [PDF] چگونه می توان راحت مرد؟ archive.asremardom.ir/1395/10/18/6.pdf‏ - ذخیره شده 7 ژانویه 2017 ... کار با عجله دوباره کاری می شود. He has become very ... چیزی بارش نیست. He has grown in to a man .... چگونه می توان راحت مرد؟ 553. 554. 1 9. 6. 7. چگونه می توان راحت مرد؟ - مفیدستان mofidestan.ir/چگونه-می-توان-راحت-مرد؟/‏ - ذخیره شده 5 ژانویه 2017 ... حقیقت مرگ. اوّلین و مهم ترین عامل ترس و اضطراب، جهل است. دانستن حقیقت مرگ، خوف ابتدایی از آن را از بین می برد. از آنجا که هر کس تنها یک بار آن را ... چگونه میتوان 1 مرد را جذب خود کرد؟ - پرتال واکنش vakonesh.com/news/چگونه-میتوان-1-مرد-را-جذب-خود-کرد؟/‏ - ذخیره شده - مشابه 18 دسامبر 2013 ... چگونه میتوان 1 مرد را جذب خود کرد؟ ... زنان باید بدانند که پاهای شان در کفش های پاشنه بلند جذاب تر به نظر می رسد اما می دانم این کفش ها راحت نیستند. چگونه راحت بخوابیم و راحت بیدار شویم. - وب گردی webgardee.ir/2016/11/.../چگونه-راحت-بخوابیم-و-راحت-بیدار-شویم/‏ - ذخیره شده 7 نوامبر 2016 ... بعضی ها هم آلارم ساعتشون رو روی ثانیه آخر تنظیم می کنن و البته بعضی ها هم هستن که بدون هیچ مشکلی و خیلی راحت از خواب بیدار میشن. “کریگ ... چگونه می توان یک خواب راحت و آرام داشت؟ - ایران ناز www.irannaz.com/how-can-we-have-a-peaceful-sleep.html‏ - ذخیره شده - مشابه مهربان ترین شوهر دنیا این مرد ژاپنی است! (عکس) ... چگونه می توان یک خواب راحت و آرام داشت؟ ... با اجرای چند روش ساده زیرمی توان خوابی راحت و بدون دغدغه داشت: 1 – کارها ... «مرد می تواند هر وقت که بخواهد زن خود را طلاق دهد.» - ستاره www.shabemahtabi.blogsky.com/1386/09/17/post-112/‏ - ذخیره شده چون مرد می تواند به ر احتی عدم تمکین زن را دستاویز قرار داده و تمامی تقصیرها را به ... چنانچه زن مهریه ای در خور توجه داشته باشد، راحت تر می تواند طلاق خود را بگیرد. چگونه شوهرم را تحریک کنم - مردان چگونه تحریک میشوند - تنظیم خانواده www.tanzimekhanevadeh.com/.../1015-1392-06-03-08-37-45‏ - ذخیره شده - مشابه چگونه شوهرم را تحریک کنم - مردان چگونه تحریک میشوند. ... چگونه میتوان کانون سرد خانواده را که به علت مشکلات جنسی بوجود آمده، مجدداً گرم ... اگر اطمینان داشته باشید که همسرتان واقعاً دوستتان دارد و به شما توجه می کند، انجام اینکار با راحتی بیشتری ...