مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

بررسی ارزش غذایی گوشت گوزن قطبی

[ad_1]

مدتی اسـت بحث برنامه‌ریزی برای مذاکرات در زمینه صدور و واردات گوشت گوزن قطبی به ایران، در برخی خبرگزاری ها، مطرح شده اسـت. از این رو در این مطلب به برخی پرسش ها و ابهامات در مورد گوشت این حیوان می پردازیم.

آیا گوشت گوزن حلال اسـت؟

بر اساس فتاوای علما، خوردن گوشن گوزن مانند سایر حیوانات وحشی علف‌خوار مانند آهو، زرافه، بز کوهی حلال اسـت.

پرورش گوزن در روسیه

gavazn1روسیه با برخورداری از سرزمین های گسترده مجاور قطب شمال، حدود ۷۰۰ هزار گوزن رها شده بویژه در مناطق سیبری دارد که بیشترین شمار این حیوان در یک کشور به شمار می رود.

گله های انبوه گوزن در طول دو ماه از سال از شمال به مناطق جنوبی مهاجرت می کنند که شکار براساس قوانین و مقررات به صورت کنترل شده در این مدت اجرا می شود.

گوشت گوزن؛ لذیذتر از گوشت گوساله

گوشت گوزن در صورت سلامت حیوان و تائید در مراحل ارزیابی بهداشتی پیش از صادرات و عرضه لاشه، ارزش برابر غذایی و حتی بیشتر نسبت به دام های پرورشی دارد و همچنین لذیذتر اسـت.

گوزن، گوشت بسیار خوش‌طعم و خوشمزه‌ای دارد. این گوشت، لذیذتر از گوشت گوساله اسـت. گوشت این حیوان، کم‌چربی‌تر و یکنواخت‌تر اسـت.

گوشت گوزن شکارشده یا پرورشی

gavazn1.jpg2در کشورهایی مانند روسیه، فنلاند و کانادا، مزارع وسیع پرورش گوزن وجود دارد لذا بنا بر نظر کارشناسان، بهتر اسـت این گوشت پرورش‌یافته در مزارع تخصصی پرورش گوزن به کشور وارد شود. از آنجا که گوزن یک حیوان وحشی اسـت، فقط یک خطر کوچک وجود دارد که ممکن اسـت به‌دلیل تیراندازی بر این حیوان در زمان شکار، گوشت آن آلوده به سرب شده باشد.

مواد خاصی در عضلات حیوان در هنگام فرار از دست شکارچی ترشح می‌شود، از این رو در صورت شکارشدن حیوان، کیفیت گوشت گوزن افت می کند؛ به این ترتیب برای خوردن مناسب نخواهد بود و شاید ایجاد مسمومیت کند. به این ترتیب بهتر اسـت گوشت گوزن پرورشی وارد و مصرف شود.

ارزش غذایی گوشت گوزن در مقایسه با گوشت گاو

بزرگ‌ترین تفاوت در گوشت گاو با گوشت گوزن نحوه به‌دست آمدن آنها اسـت. گاو حیوانی اهلی اسـت که گوشت آن توسط بشر تولید می‌شود، این در حالی اسـت که گوزن در محلی وحشی رشد می‌کند. این گوشت‌ها همگی دارای نقاط مشترک و متفاوتی هستند که داشتن اطلاعات در این باره انتخاب گوشت مناسب برای رژیم غذایی را آسان‌تر می‌کند.

چربی

gavazn1.jpg1گوشت حیوانات دارای چرب اشباع بالایی هستند، اما چند استثنا نیز وجود دارد. گوشت حیوانات وحشی مانند گوزن دارای چربی کمی هستند که این ویژگی انگیزه‌ای اسـت برای مردم تا گوشت گوزن را برتر بدانند.

یک وعده غذایی شامل یک استیک 110 گرمی گوشت گاو بیش از 9 گرم چربی دارد که حدود چهار گرم آن اشباع اسـت، اما این مقدار گوشت گوزن شامل سه گرم چربی اسـت که تنها یک گرم آن اشباع اسـت. پس اگر شما به‌دنبال کاهش چربی‌ها هستید، گوشت گوزن برایتان گزینه بهتری اسـت.

پروتئین و کربوهیدرات

گوشت گاو و گوزن هر دو حاوی مقادیر بالایی پروتئین و همچنین کربوهیدرات به میزان صفر هستند که هر دو گوشت را برای رژیم‌های غذایی کم‌کربوهیدارت مناسب کرده اسـت.

یک وعده 110 گرمی گوشت گوزن دارای حدود 24 گرم پروتئین اسـت.

گوشت گوزن و گاو به‌دلیل داشتن هر 10 اسیدآمینه ضروری، پروتئین کامل محسوب می‌شوند. اسیدهای آمینه ترکیباتی هستند که مسئول واکنش‌های شیمیایی در بدن بوده و نقش مهمی را در متابولیسم بدن بازی می‌کنند.

کلسترول

gavazn.jpg11میزان بالای کلسترول در خون خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. بدن به‌طور طبیعی مقداری کلسترول برای تولید سلول و ترشح هورمون می‌سازد، اما مصرف بیش از حد آن خطرناک اسـت.

گوشت گاو سه‌برابر گوشت گوزن کلسترول دارد.

آهن

گوشت گوزن و گاو هردو حاوی مقدار متوسطی آهن هستند، اما این میزان در آن کمی بیشتر اسـت.

ویتامین B

گوشت گوزن و گاو شامل مقدار بالایی از انواع ویتامین B  هستند. ویتامین B  به شکستن پروتئین‌ها، کربوهیدارت‌ها و چربی‌ها برای تولید انرژی کمک می‌کنند. داشتن یک سالاد برگی در کنار یک وعده گوشت گاو یا گوزن میزان ویتامین B  تأمین‌شده شما را افزایش می‌دهد.

110 گرم آن شامل 133 کالری، 18 گرم پروتئین، شش گرم چربی با 2.8 گرم چربی اشباع اسـت، در مقایسه گوشت گاو حاوی 194 کالری، 22 گرم پروتئین و 4.5 گرم چربی اشباع‌شده اسـت.

منبع

سلامت آنلاین ، ایانا

به این مطلب امتیاز دهید


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط




کلماتی برای این موضوع

الف وارد شدن گوشت یک حیوان غریبه به سفره …در مذاکرات هیات ایرانی به سرپرستی علی‌اکبر مهرفرد، قائم مقام وزارت جهاد کشاورزی در آذر طب اسلامی وسنتی عقیلی خراسانیدکتر احمد صادقیان مدرس حوزه و دانشگاه چکیده یکی از مباحث مطرح در بحث علم و دین عصر ایران فرودگاه ها در سال چگونه خواهند بود؟ عکس لوکس ترین هتل های جهان در سال عکس حیوانات …حیوانات وحشیسمیاهلیپرندگانماهیهاپستاندارانخزندهحشراتدوزیستانوبلاگ تخصصی شکار و تیراندازی شاهین دژمبلغ جریمه شکار و صید غیرمجاز پستانداران یوزپلنگ وحشی ۲۰۰ میلیون ریال گوزن زرد جالب انگیز، جالب انگیزترین ها، مطالب جالب، عکسهای …جالب انگیز عکس،جالب انگیز ترین ها،جالب انگیز نیوز،جالب انگیز ها،جالب انگیز های دنیا برچسب‌ها برچسب‌ها و تگ‌های موضوعات و زمینه‌های کتاب‌های موجود در کتابناک



لینک منبع :بررسی ارزش غذایی گوشت گوزن قطبی

بررسی ارزش غذایی گوشت گوزن قطبی - پارسی طب fa.parsiteb.com/بررسی-ارزش-غذایی-گوشت-گوزن-قطبی/‏ - ذخیره شده مدتی است بحث برنامه‌ریزی برای مذاکرات در زمینه صدور و واردات گوشت گوزن قطبی به ایران، در برخی خبرگزاری ها، مطرح شده است. از این رو در این مطلب به برخی پرسش ... بررسی ارزش غذایی گوشت گوزن قطبی - صفحه 3 از 527 - پارسی طب fa.parsiteb.com/product-category/beauty-products/page/3/?orderby=date‏ مدتی است بحث برنامه‌ریزی برای مذاکرات در زمینه صدور و واردات گوشت گوزن قطبی به ایران، در برخی خبرگزاری ها، مطرح شده است. از این رو در این مطلب به برخی پرسش ... انصاف نیوز | گوشت گوزن قطبی سر سفره ایرانی - انصاف نیوز www.ensafnews.com/.../گوشت-گوزن-قطبی-سر-سفره-ایرانی/‏ - ذخیره شده 16 سپتامبر 2016 ... همچنین در جریان این مذاکرات، ادامه بررسی موضوع صادرات ماهی سالمون از ... و عرضه لاشه، ارزش برابر غذایی و حتی بیشتر نسبت به دام های پرورشی دارد و ... ارزش غذایی گوشت گوزن چقدر است؟ - حکیم مهر hakimemehr.ir/fa/news/.../ارزش-غذایی-گوشت-گوزن-چقدر-است‏ - ذخیره شده 15 فوریه 2016 ... یک وعده غذایی شامل یک استیک 110 گرمی گوشت گاو بیش از 9 گرم چربی ... 110 گرم گوشت گوزن شامل 133 کالری، 18 گرم پروتئین، شش گرم ... تایید واردات گوشت گوساله روسی به ایران/ واردات گوشت گوزن قطبی در حال بررسی است. بررسی ارزش غذایی گوشت گوزن قطبی - دایرکتوری سلامت www.hdir.ir/.../79596-بررسی-ارزش-غذایی-گوشت-گوزن-قطبی‏ - ذخیره شده 19 سپتامبر 2016 ... مدتی است بحث برنامه‌ریزی برای مذاکرات در زمینه صدور و واردات گوشت گوزن قطبی به ایران، در برخی خبرگزاری ها، مطرح شده است. از این رو در این مطلب ... گوشت گوزن قطبی سر سفره ایرانی - فرارو fararu.com/fa/news/.../گوشت-گوزن-قطبی-سر-سفره-ایرانی‏ - ذخیره شده 16 سپتامبر 2016 ... براساس ارزیابی ها، گوشت گوزن در صورت سلامت حیوان و تائید در مراحل ارزیابی بهداشتی پیش از صادرات و عرضه لاشه، ارزش برابر غذایی و حتی ... تایید واردات گوشت گوساله روسی به ایران/ واردات گوشت گوزن قطبی در ... 94.182.147.225/.../تایید-واردات-گوشت-گوساله-روسی-به-ایران-واردات-گوشت-گوزن-قطبی-در-حال-بررسی-است - ذخیره شده «دکتر مسعود محمدیان» گفت: گوشت گوزن کیفی‌تر از گوشت گوساله و از نظر ... تایید واردات گوشت گوساله روسی به ایران/ واردات گوشت گوزن قطبی در حال بررسی است ... صادرات و عرضه لاشه، ارزش برابر غذایی و حتی بیشتر نسبت به دام های پرورشی ... گوشت گوزن قطبی سر سفره ایرانی - پایگاه خبری تحلیلی جامعه ... tnews.ir/news/98f670622909.html‏ ... در مسکو موضوع اجرای برنامه ارسال محموله های گوشت گوزن قطبی به ایران بررسی ... بهداشتی پیش از صادرات و عرضه لاشه، ارزش برابر غذایی و حتی بیشتر نسبت به ... واردات گوشت گوزن قطبی به ایران | آژند دام www.ajandam.ir/fa/news/.../واردات-گوشت-گوزن-قطبی-به-ایران‏ - ذخیره شده 17 سپتامبر 2016 ... بررسی موضوع واردات گوشت گوزن قطبی به ایران، در مذاکرات هیات‌های کشاورزی ... براساس ارزیابی‌ها، گوشت گوزن ارزش برابر غذایی و حتی بیشتر ... گوشت گوزن قطبی سر سفره ایرانی - پول نیوز www.poolnews.ir/fa/news/.../گوشت-گوزن-قطبی-سر-سفره-ایرانی‏ - ذخیره شده 16 سپتامبر 2016 ... ... اجرای برنامه ارسال محموله های گوشت گوزن قطبی به ایران بررسی شد. ... و عرضه لاشه ، ارزش برابر غذایی و حتی بیشتر نسبت به دام های پرورشی دارد ...