مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

الگوی پرورش خلاقیت ویلیامز

[ad_1]

الگوی پرورش خلاقیت ویلیامز

در این جا الگویی ارائه می‌گردد که علی‌رغم آن که مدت زمان نسبتاً طولانی از طرح آن می‌گذرد هنوز هم از ارزش آن کاسته نشده و محققان و متخصصان خلاّقیت آن را همچنان مورد بحث و مطالعه قرار می‌دهند.
فرانک ویلیامز(1) (1970) مدل پیچیده‌ای را ارائه می‌نماید. هدف ویلیامز ارائه مدل خاصی برای آموزش در کلاس اسـت که به منظور کمک به معلّم برای تغییر دادن تکالیف همراه با ابعاد مربوط به برنامه درسی، رفتار دانش آموز و رفتار معلّم در کلاس طراحی شده اسـت. معلمان می‌توانند این مدل را در انواع موقعیت یادگیری در کلاس به کار ببرند.
مدل شامل سه بعد اسـت. موضوعات درسی (بعد اول) روشهای تدریس (بعد دوم) مهارتهای تفکّر واگرا و مولد (بعد سوم) هر سه بعد زیر مجموعه و تقسیمات متنوعی دارند. برای مثال بعد دو شامل فهرستی از 23 راهبرد آموزشی یا سبکهایی اسـت که معلمان می‌توانند در موضوعهای درسی مختلف که در بعد یک نشان داده شده برای ایجاد هشت توانایی عقلی یا فرایندهای فکری در دانش آموزان که در بعد 3 نشان داده شده به کار ببرند.
مدل ویلیامز خلأو فاصله بین یادگیری شناختی و عاطفی را پر می‌کند. مطالب درسی و روشهای آموزش هر دو بر واکنش بین رفتار معلّمان و شیوه‌های تدریس آنها با رفتار دانش آموزان و محتوای درسی تأکید می‌کند. در واقع ویلیامز یک لایه احساسی با توجه به رفتار دانش آموز به لایه‌ی شناختی که معمولاً مطرح اسـت، اضافه می‌کند. در لایه‌ی شناختی که معمولاً مطرح اسـت، اضافه می‌کند. در لایه‌ی‌ احساسی معلم می‌تواند ابعادی مانند خطر کردن، کنجکاوی، قدرت خیال و همچنین ابعاد سنتی‌تر تفکّر خلاّق مانند روانی، انعطاف پذیری را مورد سنجش قرار دهد.
این مدل یک ساختار عملی برنامه ریزی درسی تهیه می‌بیند که معلّمان دانش آموزان را آن‌گونه آموزش بدهند که بتوانند مهارتهای عقلی و تفکّر واگرا را در آنها بپرورانند.
از این بیست و سه روش در عرض موضوعات درسی تعداد زیادی ترکیبات یادگیری به وجود می‌آید.
این 23 سبک عبارتنداز:

1- از مغایرتها (2) استفاده کنید.

ارائه مطالبی که خلاف باورهای عمومی ‌باشد. مثلاً در درس علوم از دانش آموزان بخواهید نظریات قدیمی ‌را رد کنند و بدین ترتیب دانش آموزان را برانگیزانید تا چیزها را ارزیابی کنند و راههای جالبی برای آزمودن و اثبات کردن مسائل بیابند.

2- از تمثیل(3) یا تعدادی موقعیتهای مشابه استفاده کنید.

به دانش آموزان کمک کنید با استفاده از چیزهایی که قبلاً می‌دانستید در موقعیتی مشابه اطلاعات، حقایق و اصول تازه‌ای دست یابند. به آنها نشان دهید چگونه محصولات علمی ‌براساس موقعیتهای مشابه شکل گرفته‌اند.

3- نواقص(4) و خلأ موجود در دانش را نشان دهید.

از دانش آموزان بخواهید به جای آن‌که به دانستنیهای انسان بپردازند آنچه برای انسان مجهول مانده اسـت را بررسی کنند.
مهارتهای دانش آموزان را برای جستجوی شکافها، ناشناخته‌ها، مجهولات توسعه دهید. از دانش آموزان بخواهید تا تمام تعاریف ممکن یک مسأله همچنین موارد نقص آن را جستجو کنند.
مثالهایی ذکر کنید که نشان دهد ادراک ما از دنیای واقعی با حقایق جور در نمی‌آید. این شیوه‌ها در توسعه‌ی تفکّر ارزیابانه مؤثر اسـت.

4- اجازه بدهند درباره‌ی امکانات(5)، احتمالات، حدسیات یا فرضیات فکر شود.

فرصتهایی ایجاد کنید تا سؤالاتی مانند چطور اگر؟ یا از چه راههایی دیگر؟ پاسخ داده شود. به بچه‌ها نشان دهید چگونه یک چیز به امر دیگری منجر می‌شود. هنگام ارائه‌ی مسأله به دانش آموزان فرصت دهید به امکانات مختلف حل مسأله بیندیشند.

5- از روش سؤالهای محرک (6) استفاده کنید.

به تفاوت سؤالات پرسش مانند چه، چقدر، چه کسی؟ و سؤالاتی که نیاز به درک عمیق دارد مانند چگونه، آیا شما؟ در چه راههای دیگر؟ چطور اگر، چگونه دیگری؟ توجه کنید. و از سؤالاتی که نیاز به ترجمه، تفسیر، تعریف، اکتشاف، تجزیه و تحلیل دارد استفاده کنید.

6- از روش فهرست صفات(7) استفاده کنید.

در مواردی مانند تجزیه کلمات یک جمله، اسم، فعل، غیره، یا حروف یک کلمه می‌توان از این روش استفاده کرد.
توسعه‌ی مهارت تجزیه در این روش باعث می‌شود دانش آموزان به جای کل به اجزا توجّه کنند. به طور مثال زمانی که استفاده‌ی غیرمعمول و تازه‌ای برای یک چیز عادی مثلاً یک مداد معمولی سربی را مورد بحث قرار می‌دهید، ببینید از هر کدام از قسمتهای آن چه استفاده‌هایی می‌توان کرد. (چوب، سرب، پاک کن و...) این چنین تجربه‌ای منجر به انعطاف فکر می‌شود.

7- فرصتهایی برای دانش آموزان ایجادکنید تا رمز(8) هرچیز را جستجوکنند.

از روشهایی که بر رموز طبیعت، علوم، و علوم اجتماعی کار قیاسی می‌کنند، استفاده کنید. در این چنین جستجویی به دانش آموزان اجازه دهیم که مراحل بعدی را قیاس کنند. از فیلم برای ارائه رموز علمی ‌یا پدیده‌های اجتماعی استفاده کنید.

8- تفکّر ابتکاری (12) (اصیل) را تقویت کنید.

ایجاد فرصت برای این‌که دانش آموزان به چیزها به شیوه‌ی متفاوتی از آنچه قبلاً فکر کردند نگاه کنند. خوب اسـت هنگا می‌که دانش آموز جوابهای متفاوت از آنچه در کتابشان هست می‌دهد او را تقویت کنید.

9- اهمیت تغییر(10) را گوشزد کنید و از مثالهای متغیر استفاده نمایید.

آموزش مهارت برای تغییر چیزها بر قضاوت پیرامون آن امور ترجیح دارد. از داستانها و فیلمهایی که تغییر در طبیعت و انسان را ارائه می‌دهند، استفاده کنید.

10- جستجوی تصادفی سازمان یافته‌ای (11) را طراحی کنید.

به دانش آموزان اجازه دهید به طور تصادفی آنچه می‌تواند به حل مسأله منجر شود را تحقیق کنند. مسائل اجتماعی یا علمی ‌حل نشده‌ای ارائه دهید و از دانش آموزان بخواهید در زمینه‌های ناشناخته اطلاعات و راه حلهایی جستجو کنند.

11- درباره‌ی دقّت، تثبیت و عادت(12) آموزش دهید.

مثالهایی از اصول و روشها در هر دو زمینه‌ی هنر و علوم ارائه دهید که به علّت عادت تغییری نکردند و پیشرفتی نداشتند. چنین مثالی در علوم نظیر حرکت موتور که به وسیله‌ی چینیها قبل از میلاد مسیح و نوآوری‌ها در هنر ارتباطات می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

12- مهارتهای تحقیق را به عنوان راههایی که انسان برای یافتن حقایق جستجو می‌کند، آموزش دهید.

فرایندهای روش علمی ‌را درکنار زمینه‌های اساسی تحقیق آموزش دهید. توسعه‌ی مهارتها در:
1- تحقیق تاریخی که چگونه اشخاص دیگر آن را انجام داده‌اند یا حل کرده‌اند.
2- تحقیق توصیفی مشاغل توصیف کردن، مقایسه کردن تباین چند روش.
3- تحقیق کنترل شده از طریق مشاهدات آزمایشی، شامل جستجو برای دلیل، ترسیم نتایج، تحلیل نتایج، مشخص کردن دلایل و پی آمدهایش.

13- با قرار دادن موانع با هدف در فرایند یادگیری، تحمّل ابهام را به وجود آورید.

همه می‌دانند دانش آموزان زمانی یاد می‌گیرند که با موقعیتهای حل مسأله مواجه باشند. بنابراین موقعیت یادگیری را با بیان نکته‌ای آغاز کنید و سپس دست نگه دارید و اجازه دهید دانش آموزان خود با اطلاعات بازی کنند، گیج شوند و درگیر گردند. این روش خوبی اسـت که منجر به یادگیری خود هدایتی می‌شود.

14- فرصتهایی برای حالت شهودی ایجاد کنید.

از دانش آموزان بخواهید احساساتشان، ظن، شهود خویش را بنویسند، بگویند یا نمایش دهند. فرصتهایی در اختیار دانش آموزان برای بیان احساس در عرض سایر حواس قرار دهید. از همه‌ی حواس نیز برای بیان احساس استفاده کنید.

15- فرایند ابداع و نوآوری را با استفاده از تجربه‌های برنامه ریزی شده مناسب یادگیری آموزش دهید.

نشان دهید چگونه ابداعات و اختراعات از طریق تفکّر ابتکاری و تلاش کافی و کار سخت و دانش لازم شکل می‌گیرد.

16- با توسعه هماهنگی به عمل آورید.

به جای قضاوت مثالهایی از پیشرفت ارائه دهید. نشان دهید چگونه شکستها، اشتباهات و حوادث منجر به توسعه‌ی چیزهای ارزشمند می‌گردد.
به دانش آموزان نشان دهید عملها و حوادث ناموفق منجر به پیروزی می‌شود. بنابراین به آنها آموزش دهید چگونه از اشتباهات یاد بگیرند.

17- زندگی افراد خلاّق و فرایند خلاّق مطالعه شود.

تحلیل ویژگی و شخصیت افراد خلاّق با مطالعه بیوگرافی آنها از زمانی که به خلق اثری پرداخته‌اند لازم اسـت. همچنین مطالعه فرآیند تعامل افراد خلاّق به افراد دیگر یا خلاّقیت اجتماعی و مطالعه فرایند رشد محصول خلاّق نیز مفید اسـت.
استفاده از فیلمهایی که افراد خلاّق و موفق را نشان می‌دهد هم مناسب اسـت.

18- اجازه دهید دانش آموزان با اطلاعات قبلی تعامل داشته باشند.

ایجاد فرصتهایی برای آنها تا با اطلاعاتی که دارند بازی کنند به جای آن که از آنها انتظار داشته باشیم اطلاعات تازه‌ای کسب کنند به آنها مهارتهایی را بیاموزیم که با ارتباط مسائل تازه به آنچه قبلاً می‌دانستند به ایده‌های تازه‌ای دست پیدا کنند.
به دانش آموزان کمک کنید تا بتوانند با استفاده از حقایق و اطلاعاتی که قبلاً آموخته‌اند کارهایی را تجربه کنند.

19- راه حلها و جوابها را برحسب نتایج و کاربردهای آن ارزیابی(13) کنید.

معمولاً سؤال «چه آیا» فرصتهایی برای فهرست کردن آنچه ممکن اسـت به عنوان نتیجه چیزی اتفاق بیفتد ایجاد می‌کند.
به دانش آموزان دلیل و تأثیر و نیاز به پیش بینی اطلاعات از روی قرائن را بیاموزید.

20- مهارتها، پذیرش پاسخها، عقاید، راه حلهای غیرمنتظره و شگفت انگیز(14) را با هشیاری به اهمیت آنها توسعه دهید.

از مثالهایی برای ایجاد نارضایتی سازنده استفاده کنید. یعنی صرفاً نارضایتی ایجاد نکنید بلکه ایده‌های سازنده‌ای درباره‌ی چگونگی امکان اثبات چیزها ارائه دهید. نشان دهید، چطور چیزهای قدیمی‌ می‌توانند در راههای جدیدی با افزودن حرکت، رنگ نور مورد بهره برداری قرار گیرند. معلمان پا به پای دانش آموزان باید یاد بگیرند که پاسخهای شگفت انگیز را دستکاری کنند. اهمیّت پاسخهای غیرمعمول و جدید را متذکر شوید.

21- مهارتهای مطالعه‌ی خلاّق(15) را توسعه دهید.

از دانش آموزان بخواهید به جای آن‌که بگویند چه خوانده‌اند، عقایدی که در نتیجه‌ی خواندن به دست آورده‌اند را بیان کنند. به اختلاف بین خواندن برای کسب اطلاعات و خواندنی که منجر به ایجاد و رشد عقیده‌ای می‌گردد، توجه کنید. نوع دوم دانش آموزان را برمی‌انگیزاند که عقاید و اطلاعات تازه‌ای بیابند.

22- مهارتهای گوش کردن خلاّق را توسعه دهید.(16)

گوش کردن خلاّق صرفاً شنیدن نیست، بلکه گوش کردن به مطالب اسـت که منجر به چیزهایی دیگر می‌شود.

23- بر مهارت ادراکی(17) تأکید نمایید.

به شکلها، رنگها، وزنها، بافتها، صداها، و بوها توجّه را جلب کنید. برای دانش آموزان فرصتهایی فراهم کنید تا بسیاری از محتواها را خود ببینند و دریافت نمایند. فرصتی که دانش آموز بتواند لذت درک دنیایی که در آن زندگی می‌کند را بچشد.
بعد سوم شامل هشت فرایند اسـت که از مطالعات تئوریکی به دست آمده اسـت که نشان می‌دهد چگونه بزرگسالان همچنین کودکان به طور واگرا احساس و فکر می‌کنند.
در مدارس توجّه چندانی به تفکّر واگرا نمی‌شود. از این رو در این مدل بر فرایند شناختی و مؤثر که بدون شک برای آموزش در کلاس ضرورت زیادی دارد. امّا کاملاً فراموش شده تأکید می‌شود این هشت فرایند یا توانایی احساسی و تفکر عبارتنداز:
روانی: شامل مقیاس کمّی در ارائه‌ی سوالات، پاسخها، عقاید، راه حلها، دانش آموزانی که از این توانایی برخوردار باشند پاسخهای بیشتری برای مسائل دارند.
اصالت (ابتکار): شامل مقیاسی کیفی از سؤالات، پاسخها، عقاید و راه حلهای غیرمعمول و هوشمندانه و نامتداول. دانش آموزانی که دارای این توانایی‌اند معمولاً راه حلهای تازه و ابتکاری برای مسائل دارند.
انعطاف پذیری: شامل مقیاس کمّی از راههای متفاوتی که دانش آموز برای ایجاد سؤالات، پاسخها، عقاید، راه حلها فکر می‌کند.
بسط: شامل توانایی ایجاد مراحل جزئی، تنوع کاربرد سؤالات پاسخها، عقاید، راه حلها، مقیاس کمی‌که به جزئیات در حین انجام کار توجّه می‌کند.
کنجکاوی: عبارت اسـت از توانایی دانش آموزان در جستجوی چیزها. این ویژگیها در رفتار کلاسی توأم با انواع فعالیتهای تحقیقی، اکتشافی متجلی می‌گردد.
تمایل به خطر نمودن: این ویژگی در سطح بالای شهودی مشاهده می‌شود. در این حالت فرد کاری از روی حدس و گمان و همچنین از روی شانس انجام می‌دهد.
ترجیح پیچیدگی: علاقه به تعمق در طرحهای پیچیده و مسائل غامض و پوشیده.
تجسم فکری: شامل آزادی از تصورات ذهنی که نمی‌توان آن را از طریق تجربه ارائه نمود.
همه معلّمان می‌توانند با استفاده از این مدل شیوه‌های تازه‌ای برای کمک به دانش آموزان تا همان‌طور موضوعات درسی‌شان را دنبال کنند، تفکّر خلاّق داشته باشند طراحی نمایند.
هدف تعلیم و تربیت باید آموزش بچه‌ها باشد که چگونه دوست بدارند، احساس کنند و فکر نمایند نه این که فقط یاد بگیرند.
معلمان برای استفاده از این الگو بهتر اسـت ابتدا هدفشان را مشخص کنند و ببینند در یک موقعیت خاص پرورش کدام جنبه از تفکّر اهمیت دارد و سپس به تناسب آن از روشهای تدریس مختلف در هر کدام از دروسی استفاده نمایند.
طبیعی اسـت که بعضی روشها در برخی موضوعات درسی کاربرد بیشتری دارد و در بعضی دیگر کاربرد کمتر. تشخیص این نکته به توانایی و تسلّط معلّم بستگی دارد، به طور مثال به راحتی می‌توان از روشهای مهارتهای تحقیق نمونه‌های عادت، تغییر، ارزیابی وضعیتها در دروس علوم اجتماعی جهت افزایش توانائی، کنجکاوی، تخیل، پیچیدگی استفاده کرد.
در این جا نمونه‌های کاربردی از این الگو ارائه می‌گردد. معلّمان و مربیان می‌توانند از سایر مواردی که در این الگو ارائه شده با درایت خویش بهره بگیرند.
نمونه‌ی 1 - برای تشویق: تفکّر انعطاف پذیر و کنجکاوی
با استفاده از روش شماره‌ی ۲: تمثیل
از کودکان خواسته می‌شود کلمه‌ای از آخرین داستانی که خوانده‌اند یا از فهرست املای هفتگی بیابند که معنی آن را ندانند و سپس در فرهنگ لغت مترادفی برای آن پیدا کنند.
هر کودک به نوبت کلمه‌اش را با مترادفش برای بقیه‌ی کلاسی ارائه می‌دهد. این عمل باعث می‌شود بچه‌ها با تعداد زیادی کلمه آشنا شوند. همچنین پس از مدتی، دانش آموزان می‌توانند خود کلمه بسازند.
نمونه‌ی 2 - برای تشویق ابتکار و خطر نمودن
با استفاده از روش شماره‌ی 13: بیان شهودی
روش شماره‌ی 23: تجسم فکری
برای فراهم آوردن فضایی آزادتر برای ابتکار، میز مخصوص که در آن لوازم وسایل، کاغذ، قیچی و نوار و غیره قرار داده شده باشد. بچه‌ها بتوانند در آنجا نشسته و هرچه بخواهند بسازند. آنها تشویق شوند که هرچه به فکرشان می‌رسد خلق کنند. دیده شده بسیاری از کودکان که هرگز جرأت برای ارائه کار تازه‌ای نداشتند کارهای بسیار جالبی خلق نمودند. آثار بچه‌ها در معرض دید سایر کودکان قرار داده می‌شد.
نمونه‌ی3 - برای تشویق: تخیل و پیچیدگی
با استفاده از روش شماره‌ی 9: مثالهایی از تغییر
شماره‌ی 19: ارزیابی وضعیتها
از بچه‌های کلاس خواسته می‌شود با استفاده از تخیلاتشان راجع به سال 2000 میلادی فکر کنند، ببینند تا آن موقع چند سالشان می‌شود و تغییراتی که در غذا، لباس، اتومبیلها، وسایل حمل و نقل، محل زندگی، کار، فعالیتهای اوقات فراغت و غیره به وجود خواهد آمد را تصور نمایند. پس از آن باید شواهد و دلایل خویش را برای آنچه پیش بینی کردند بیان نموده و آنها را در برابر واقعیتها ارزیابی کنند.
این الگو علی رغم نقاط ضعفی که دارد مانند عدم توجّه به بعد اجتماعی و فرهنگی، همچنین بی‌توجهی به ویژگیهای شخصیتی معلّمان، می‌توانند نقش اساسی در پرورش خلاّقیت کودکان و نوجوانان در مدرسه بازی کند.
توضیح نمودار
نمودار5-3 : الگوی برای آموزش تفکر واگرا - مولد

پی‌نوشت‌ها:

1. Frank , Williams
2. Pradoxes
3. Analagics
4. deficiencies
5. possible
6. provocative questions
7. attribute liting
8. mystery
9. originality
10- change
11- organizedrandom search
12- habit
13-evaluate situations
14- receptive
15- creative reading skill
16- creative listening skill
17- visualization skill

منبع مقاله :
حسینی، افضل السادات؛ (1342)، ماهیّت خلاقیّت و شیوه‌های پرورش آن، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ پنجم

[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط




کلماتی برای این موضوع

دبستان شاهد شهدای پروین زاد آپ ناحیه خلاقیت و …دبستان شاهد شهدای پروین زاد آپ ناحیه خلاقیت و راه های پرورش خلاقیت در دانش آموزان آموزش ابتدایی خلاقیتآموزش ابتدایی خلاقیت آموزش ابتدایی اینجانب آموزگار پایه ی پنجم ابتدایی دبستان صفحه کارگروهی خلاقیت این صفحه کار گروهی مربوط به انتشار مطالب اعضای گروه خلاقیت سایت فکرنو است پرسشنامه مدیریتپرسشنامه مدیریت مادسیج نویسنده ۱۳٩٤۸۱۱ انواع پرسشنامه های استاندارد در سایت باشگاه اندیشه › مدیریت دانش و کارکردهای آن در …در عصر اطلاعات، مزیت اصلی در سرمایه دانش نهفته است دانش در دنیای پیشرفته امروز به دانلود و تهیه و ارائه پرسشنامه و آزمونهای طراحی …دانلود و تهیه و ارائه پرسشنامه و آزمونهای طراحی فقط مشاوره در انجام پایان نامه سایت روان بنیانسایت ده آزمایش مشهور روانشناسی را که ممکن هرگز تکرار نشود را معرفی کرده است فلسفه کودک صفحه کارگروهی ارسال مطالب آموزش …صفحه کارگروهی ارسال مطالب آموزش گیرندگان آموزش مکاتبه ای با عنوان آشنایی با فلسفه فرهنگ چیست فرهنگ از متن قدیمی اوستایی و پهلوی فَرَهَنگ است فَرَ به معنای پیش و هَنگ به معنای قصد دانلود متن کامل مقالات در رشته های مختلف بصورت …دانلودمتنکاملمقالاتدردانلود متن کامل مقالات در رشته های مختلف بصورت رایگان از دانشگاه فردوسی مشهد



لینک منبع :الگوی پرورش خلاقیت ویلیامز

الگوی پرورش خلاقیت ویلیامز - راسخون rasekhoon.net/article/show/.../الگوی-پرورش-خلاقیت-ویلیامز/‏ - ذخیره شده 17 ژوئن 2016 ... الگوی پرورش خلاقیت ویلیامز. در این جا الگویی ارائه می‌گردد که علی‌رغم آن که مدت زمان نسبتاً طولانی از طرح آن می‌گذرد هنوز هم از ارزش آن کاسته نشده و ... تصاویر برای الگوی پرورش خلاقیت ویلیامز SID.ir | پرورش خلاقیت و افزایش میزان یادگیری با بهره گیری از الگوی ... fa.journals.sid.ir/ViewPaper.aspx?id=242126‏ - ذخیره شده دانلود رایگان متن کامل مقاله علمی پژوهشی پرورش خلاقیت و افزایش میزان یادگیری با بهره گیری از الگوی پرورش خلاقیت ویلیامز در درس علوم اجتماعی. مقاله پرورش خلاقیت و افزایش میزان یادگیری با بهره گیری از الگوی ... www.civilica.com/Paper-JR_BPJ-JR_BPJ-4-2_006=پرورش-خلاقیت-و-افزایش-میزان-یادگیری-با-بهره-گیری-از-الگوی-پرورش-خلاقیت-ویلیام...‏ - ذخیره شده مقاله پرورش خلاقیت و افزایش میزان یادگیری با بهره گیری از الگوی پرورش خلاقیت ویلیامز در درس علوم اجتماعی, در () توسط محمد شاهعلی زاده, سجاد دهقانی, حجت دهقانزاده. دنیای مدرسه - الگوی پرورش خلاقیت ویلیامز www.donyaiemadrese.blogfa.com/post/669‏ - ذخیره شده الگوی پرورش خلاقیت ویلیامز..... بعد اول مربوط به موضوعات درسی ، بعد دوم بعد روشهای تدریس و سومین بعد به مهارتهای تفکر واگرا و مولد مربوط می شود ؛ هر سه بعد زیر ... پرورش خلاقیت و افزایش میزان یادگیری با بهره گیری از الگوی پرورش ... www.noormags.ir/.../پرورش-خلاقیت-و-افزایش-میزان-یادگیری-با-بهره-گیری-از-الگوی-پرورش-خلاقیت-ویلیامز-در-درس-علوم-اجتماعی‏ پرورش خلاقیت و افزایش میزان یادگیری با بهره گیری از الگوی پرورش خلاقیت ویلیامز در درس علوم اجتماعی. نویسنده: شاه علیزاده، محمد؛ دهقانی، سجاد؛ دهقانزاده، حجت؛. الگوی پرورش خلاقیت ویلیامز (قسمت اول) - A few Educational ... www.ivo.blogfa.com/cat-50.aspx‏ 15 جولای 2011 ... A few Educational innovation &researchآی - الگوی پرورش خلاقیت ویلیامز (قسمت اول) - انتشار و انعکاس نوآوری های آموزشی و پژوهشی در حوزه ی ... انجمن خلاقیت دانشگاه تهران - نقش مدرسه در پرورش خلاقیت creativityassociate.blogfa.com/post/18‏ - ذخیره شده انجمن خلاقیت دانشگاه تهران - نقش مدرسه در پرورش خلاقیت - خالق بزرگ،خلاقیت به ما ... هدف ویلیامز ارائه الگویی خاص برای آموزش در کلاس است و به منظور کمک به معلم ... پرورش خلاقیت (الگوی بدیعه پردازی) | یاد داشت note.sahebdel.ir/?p=755‏ - ذخیره شده - مشابه 25 سپتامبر 2012 ... خانه / بازی ریاضی / پرورش خلاقیت (الگوی بدیعه پردازی) ... های موجود مراحل اصلی الگوی بدیعه پردازی است که بنیانگذار آن ویلیام گوردون است. آموزش خلاقیتِ خورشید خیال - شرکت هنرهای نوین کمان - محصولات www.kamanco.ir/Viewproduct.aspx?id=34‏ - ذخیره شده شامل مجموعه بازی ها و سرگرمی هایی است که منحصرا با هدف پرورش خلاقیت کودکان تهیه و ... خلاق، تهیه شده است، به سه الگوی پرورش خلاقیت (الگوی رنزولی - الگوی ویلیامز ...