مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

اهل بیت (ع) عصاره‌ی خلقت

[ad_1]
سیری در اندیشه عرفانی امام خمینی (ره)
یکی از مسائل بنیادین جایگاه اهل بیت (علیهم‌السلام) در عالم این اســت که انسان کامل، گل سرسبد و عصاره‌ی خلقت اســت. حضرت امام در این باره می‌فرماید:
می گویند: (وَالْعَصْرِ * إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِی خُسْرٍ) (1) «عصر» انسان کامل اســت؛ امام زمان - سلام الله علیه - اســت؛ یعنی عصاره‌ی همه موجودات. قسم به عصاره‌ی همه موجودات یعنی قسم به انسان کامل. (2)
ایشان در جایی دیگر، در مقام بیان منزلت حضرت مهدی به عنوان آخرین سلسله‌ی اهل بیت (علیهم‌السلام) می‌گوید:
امام امت و عصاره‌ی خلقت و وارث نبوت، ولیّ عصر - عجل الله تعالی فرجه الشریف -. (3)-
این مسأله هم در عرفان اسلامی و هم در معارف دینی مورد توجه جدّی بوده و درباره آن نکته‌های آموزنده و در خور توجهی بیان شده اســت؛ امیرمؤمنان و پیشوای عارفان علی (علیه‌السلام) در خطبه‌ای بسیار عمیق، خود را چنین معرفی می‌کند:
"من آدم اول، نوح اول هستم؛ من حقیقت اسرار، ورق درختان هستم؛ من میوه‌ی رسیده و پخته و موضع زهیدن چشمه‌ها هستم؛ من همراه و مصاحب ابراهیم، و سرّ الهی در بلاد و شهرها هستم؛ من امر خدا و روح می‌باشم که در قرآن فرمود: «از شما از روح می‌پرسند، بگو که روح از امر پروردگار من اســت»؛ من غرس کننده‌ی درختان و بیرون کننده رنگ میوه‌ها هستم؛ من نور دهنده آفتاب و ماه و ستارگانم؛ من طور و کتاب مسطور، دریای مسجورم؛ من با رسول خدا در زمین و در آسمان بودم؛ من صاحب قرن‌های اولم؛ من در یک چشم به هم زدن آسمان و زمین هفتگانه را می‌گذرم؛ من گوینده‌ی سخن بر زبان عیسی در گهواره بودم؛ من مصباح هدایت و کلید تقوا هستم؛ من آخرت و اُولی هستم؛ من به اذن خداوند خازن آسمان و زمینم. (4)"
در آموزه‌های عرفان اسلامی نیز بر عصاره‌ی خلقت بودن انسان کامل تأکید فراوانی شده اســت؛ به عنوان نمونه:
"انسان کامل همیشه در عالم باشد، و زیادت از یکی نباشد؛ از جهت آن که تمامت موجودات همچون یک شخص اســت و انسان کامل دل آن شخص اســت... آدمیان زبده و خلاصه‌ی کائناتند و میوه‌ی درخت موجوداتند و انسان کامل زبده و خلاصه‌ی آدمیان اســت. موجودات جمله به یک بار تحت نظر انسان کامل اند؛ هم به صورت و هم به معنی. (5)"

پی‌نوشت‌ها:

1. «سوگند به عصر که واقعاً انسان دست‌خوش زیان اســت»؛ عصر (103): 1-2.
2. صحیفه امام، ج 8، ص 327.
3. همان، ج 9، ص 24.
4. الکلمات المکنونه، ص 197-199.
5. الانسان الکامل (نسفی)، ص 75.

منبع مقاله:
صادقی ارزگانی، محمد امین، (1387) سیمای اهل بیت (ع) در عرفان امام خمینی (ره)، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، چاپ اول.

[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط



کلماتی برای این موضوع

انصاف نیوز متن نامه‌ی متهم آمریت حمله به سفارت ……حسن کردمیهن متهم آمریت حمله به سفارت عربستان در نامه‌ای سرگشاده به رییس جمهور، ضمن زیانهایی خود ارضایی خطرات جلق جوانی با جلق یا …غالباً این سئوال را کرده اند که برای چه جلق زدن زیان دارد و فرق آن با جماع طبیعی چیست و



لینک منبع :اهل بیت (ع) عصاره‌ی خلقت

تصاویر برای اهل بیت (ع) عصاره‌ی خلقت اهل بیت (ع) عصاره‌ی خلقت - راسخون rasekhoon.net/article/show/1203998/اهل-بیت-(ع)-عصاره‌ی-خلقت/‏ 29 آگوست 2016 ... یکی از مسائل بنیادین جایگاه اهل بیت (علیهم‌السلام) در عالم این است که انسان کامل، گل سرسبد و عصاره‌ی خلقت است. حضرت امام در این باره می‌فرماید: محصول تدبیر امام هادی(ع) - دیگران - khamenei.ir farsi.khamenei.ir/others-note?id=19923‏ - ذخیره شده - مشابه 24 مه 2012 ... حیات اهل بیت علیهم‌السلام و حوادث و رخدادهای دوران ولایت و رهبری آنان، عصاره‌ی خلقت است. هیچ حماسه و فاجعه، تدبیر و تقیه و نیز تعلیم و تربیتی ... محصول تدبیر امام هادی (ع) | ام الکتاب، پایگاه تخصصی حضرت امام علی ... hadi.ommolketab.ir/محصول-تدبیر-امام-هادی-ع-2/‏ محصول تدبیر امام هادی (ع). حیات اهل بیت علیهم‌السلام و حوادث و رخدادهای دوران ولایت و رهبری آنان، عصاره‌ی خلقت است. هیچ حماسه و فاجعه، تدبیر و تقیه و نیز تعلیم و ... امامت و رهبری، حاکمان زمان | ام الکتاب، پایگاه تخصصی حضرت امام علی ... hadi.ommolketab.ir/category/امامت-و-رهبری،-حاکمان-زمان/‏ - ذخیره شده محصول تدبیر امام هادی (ع) حیات اهل بیت علیهم‌السلام و حوادث و رخدادهای دوران ولایت و رهبری آنان، عصاره‌ی خلقت است. هیچ حماسه و فاجعه، تدبیر و تقیه و نیز […] ادامه . محصول تدبیر امام هادی(ع) - پایگاه اطلاع رسانی مسجد دانشگاه علوم ... zums.masjedun.com/index.jsp?fkeyid=&siteid=312&pageid...‏ حیات اهل بیت علیهم‌السلام و حوادث و رخدادهای دوران ولایت و رهبری آنان، عصاره‌ی خلقت است. هیچ حماسه و فاجعه، تدبیر و تقیه و نیز تعلیم و تربیتی همانند روزگار آنان وجود ... دانشنامه اهل بیت (ع) - بررسی و شرح مناقب پیامبر و اهل‌بیت (ع) در دیوان ... ahlebeitpedia.com/thesis/3462- ‏ - ذخیره شده چکیده در این رساله به شرح و بررسی مناقب پیامبر اکرم (ص) و اهل‌بیت (ع) در اشعار ... اکرم (ص) می‌پردازد و ایشان را هدف اصلی و عصاره‌ی خلقت معرفی نموده و اوصاف والا و ... بعثت پیامبر(ص) رستاخیز، انقلاب و دگرگونی جامع در نظام خلقت است ... fa.abna24.com/.../بعثت-پیامبرص-رستاخیز،-انقلاب-و-گرگونی-جامع-در-نظام-خلقت-اس_718952.html‏ - ذخیره شده 25 آوریل 2017 ... دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) اظهار داشت: اطاعت از اولوالامر در طول اطاعت از پیامبر(ص ) است و اطاعت از رسول خدا در طول اطاعت از خداست. امروز اطاعت از ... خلقت نور پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) قبل از خلقت عالم www.hawzah.net/.../خلقت-نور-پیامبر-(ص)-و-اهل-بیت-(ع)-قبل-از-خلقت-عالم‏ - ذخیره شده - مشابه ما عقیده داریم که نور پیامبر (ص) قبل از خلقت عالم، خلق شده بود. آیا شما می توانید برای اثبات این مطلب از قرآن به من کمک کنید؟ و وجود پنج تن قبل از خلق عالم را ... اعجوبه‌ی خلقت - مسجد هدایت hedayatgar.ir/fa/news/1183/اعجوبه‌ی-خلقت‏ - ذخیره شده 16 مارس 2017 ... ... آن، یعنی خانه‌ی اشرف مخلوقات و بیتِ عصاره‌ی خلقت، با دست قدرت خویش .... مَآبٍ قَالَ شَجَرَةٌ فِی الْجَنَّةِ أَصْلُهَا فِی دَارِی وَ فَرْعُهَا عَلَى أَهْلِ الْجَنَّةِ ثُمَّ سُئِلَ بَعْدَ ...