مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

هدف شما از عبادت چیست؟

[ad_1]

در دنیا و زندگی اهداف انسان به سه دسته تقسیم می شود. شما ببینید که هدف شما چیست؟

فرآوری: دکتر جعفری - بخش اعتقادات شیعه تبیان

عبودیت

اهداف انسان به سه دسته  یا سه مرحله تقسیم  می شود :
1- هدف غائی و هدف نهائی که آخرین نقطه ای اسـت که انسان برای رسیدن به آن تلاش می کند .
2- اهداف متوسط یا کلی یا میان برنامه اسـت که در واقع راه هایی هستند برای رسیدن به اوج قله که هدف غائی اسـت .
3-  مرحله سوم که قاعده هرم و اهداف تفصیلی، جزئی و مفصلی می باشد که انسان با انجام آنها به اهداف متوسط نزدیک می شود.
اگر فرض کنیم هدف نهایی از آفرینش انسان رسیدن به مقام عبودیت یا رسیدن به مقام قرب إلی الله باشد آن وقت عبادت هدف متوسطی اسـت که انسان را به عبودیت و قرب إلی الله نزدیک می کند. مثلا در بین عبادات نماز قاعده آن هرم می شود که از مصادیق عبادت می باشد.
با نماز خواندن انسان عبادت می کند با عبادت کردن عبد می شود و به مقام عبودیت و مقام عبدالله و لقاء الله می رسد لذا داریم:

اگر فرض کنیم هدف نهایی از آفرینش انسان رسیدن به مقام عبودیت یا رسیدن به مقام قرب إلی الله باشد آن وقت عبادت هدف متوسطی اسـت که انسان را به عبودیت و قرب إلی الله نزدیک می کند

 " الصّلوة معراج المومن ، نماز نردبانی اسـت که انسان را گام به گام به سمت هدف نهایی پیش می برد ، یا  " الصلوة قربان کلّ تقیّ ، نماز وسیله تقرب هر انسان با تقوائی اسـت ".
هدف تفصیلی، انسان را به هدف متوسط می رساند و آن هدف متوسط هم انسان را به هدف غائی نزدیک می کند.
با این مقدمه باید گفت در قرآن هدف از خلقت انسان در آیات مکرر و به صورت های متعدد ذکر شده. در بعضی از آیات امتحان را معرفی کرده. در آیه 7 سوره هود این گونه آمده:
" هو الذی خلق السموات و الارض فی ستة أیام و کان عرشه علی الماء لیبلوکم أیکم أحسن عملا ، خدا کسی اسـت که آسمان ها و زمین را در شش دوره (شش مرحله) خلق کرد در حالی که پایه های قدرت و عرش او بر آب قرار داشت تا شماها را بیازماید ".
پس خلق کرد تا شما را بیازماید که کدامیک نیکوکارترید؟ ملاحظه می فرمایید که :
هو الذی خلق ... لیبلوکم ، خلق کرد تا بیازماید، یا در آیه دیگری در سوره ملک آیه 2 آمده:
" الذی خلق الموت و الحیاة لیبلوکم أیکم أحسن عملا ، خداوند مرگ و حیات را خلق کرد تا شما را بیازماید که کدامیک نیکو کارترید؟
در آیه اول: "هو الذی خلق السموات و الارض، آفرینش عالم ماده و طبیعت ، آفرینش خلقی اسـت نه آفرینش امری. یعنی آفرینش تدریجی و مرحله ای اسـت نه دفعی. " إنما أمره إذا أراد شیئاً أن یقول له کن فیکون ".
نکته دوم اینکه آن خلق مقدمه آفرینش انسان بود.
" هو الذی خلق السموات و الارض فی ستة أیام " تا شما را خلق کند و شما را بیازماید. این موجود برای اینکه به کمال شایسته خودش برسد حال چه به مقام والا ، چه سقوط هر دو مستلزم حضور در عالم ماده اسـت.

باید انسان مسابقه های سخت و نفس گیر را در اینجا داشته باشد تا گام به گام به سمت مقصد نهائی  برود و در کوره های آزمایش آبدیده بشود و آنقدر حرارت ببیند که ناخالصی هایش پاک بشود تا زمانی که شایستگی تقرب إلی الله را پیدا می کند

اگر این عالم که عالم تدریج و تدرّج اسـت وجود نداشته باشد آزمایش امکان ندارد زیرا در عالم مجردات این گونه امتحان ها امکان ندارد. باید در عالم ماده که تعارضها، تزاحم ها ، راههای مختلف، درگیری های مختلف وجود دارد باشد تا انسان ها آزمایش بشوند تا با این آزمایش گوهر وجودیشان آبدیده و آشکار بشود . تا این درگیری ها و تعارض ها و تزاحمها نباشد انسان ورزیده و آبدیده نمی شود و امتحان پس داده نمی شود.
باید انسان مسابقه های سخت و نفس گیر را در اینجا داشته باشد تا گام به گام به سمت مقصد نهائی  برود و در کوره های آزمایش آبدیده بشود و آنقدر حرارت ببیند که ناخالصی هایش پاک بشود تا زمانی که شایستگی تقرب إلی الله را پیدا می کند.
دو آیه ای که مطرح شد مربوط به اهداف متوسط و کلی بود .
هدف نهایی وغائی معمولاً یکی اسـت. اهداف متوسط متعدد هستند. اهداف تفصیلی که خیلی زیاد هم هستند اصلاً قابل احصا نیست.
دومین هدفی که در قرآن به آن اشاره شده و هدف کلی و بسیار مهمی اسـت علم ، معرفت و عرفان اسـت قرآن می فرماید:
" الله الذی خلق سبع سموات و من الارض مثلهن یتنزل الأمر بینهن لتعلموا أن الله علی کل شیء قدیر ، آسمان ها و زمین را خلق کرد تا علم و معرفت پیدا کنید ".
" و أن الله قد أحاط بکل شیء علما و بدانید که علم خداوند متعال همه چیز را فرا گرفته. آیه 12 سوره طلاق ".
ملاحظه می شود که هدف از آفرینش را خداوند متعال علم و معرفت قرار داده. بعضی از آیات هم در تفسیرش گفتند مراد معرفت اسـت ، مثل آیه:
" و ما خلقت الجن و الانس إلا لیعبدون " مفسرین گفتند لیعبدون ای لیعرفون ، یعنی معرفت.
خلاصه
دو هدف از اهداف آفرینش را از قرآن دریافتیم آزمایش و امتحان . آزمایش خود می تواند فلسفه های فراوانی داشته باشد.


منبع: پاسخ به سوالات اعتقادی استاد محمدی موجود در سایت رادیو معارف

 


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط



کلماتی برای این موضوع

راز خلقت و هدف از آفرینش انسان چیست؟ شهر سوالبا عرض سلام و پذیرش نصیحت شما برای تلاش بیشتر باید توجه کرد که بسیاری از اندیشه ها هدف از آفرینش چیست؟ همان طورکه می‌دانید هدف از فعل، درخداوند متعال و انسان‌ها متفاوت استدر افعال ما هدف از آفرینش انسان چیست ؟چرا ما محکوم به زندگی …پرسش عنوان هدف از آفرینش انسان چیست ؟ پاسخ پرسشگر گرامی با سلام و سپاس از ارتباطتان منظور شما از ترک چیست؟ وب سایت خبری تحلیلی …نمیدونم منظور آینا نیوز از انتشار این مطلب چیست نمیدونم چه کسى این رو نوشته نمیدونم بنام خداوند خالق زیبای هابنام خداوند خالق زیبای ها نمونه سوالات وصیت نامه امام خمینی ره به همراه پاسخ منظور از گناه کبیره چیست؟ آیا توبه از این گناهان …منظور از گناه کبیره چیست؟ آیا توبه از این گناهان ممکن است؟محبوب ترین کارها در پیشگاه خدا سماموساز تقوا تا اعمال اجتماعی هر کسی دوست دارد محبوب خدا شود؛ برای رسیدن به محبوبیت باید فارسی العربیةتـنـاسـخ ارواح چـیـسـت؟ نـظـریـه تناسخ بـقـا از جسم …بنام خدا نـظـریـه تـنـاسـخ ارواح چـیـسـت؟ یکی از من پرسید گناه اون شهود چیست؟اشاره حقیقت قدسی از ورای سکوت می‌تراود قرآن در بیان داستان زندگی زکریا، سکوت را



لینک منبع :هدف شما از عبادت چیست؟

هدف شما از عبادت چیست؟ - تبیان article.tebyan.net/336052/هدف-شما-از-عبادت-چیست-‏ - ذخیره شده 24 سپتامبر 2016 ... در دنیا و زندگی اهداف انسان به سه دسته تقسیم می شود. شما ببینید که هدف شما چیست؟ هدف از عبادات www.hawzah.net/fa/Question/View/2477/هدف-از-عبادات‏ - ذخیره شده - مشابه هدف از عبادات چیست؟ پاسخ. عبادت ، به معنای اظهار ذلّت و کرنش در برابر خداوند است . و در اهمیّت آن ، همین بس که آفرینش هستی و بعثت پیامبران (عالم تکوین و تشریع ) ... هدف شما از عبادت چیست؟ - تی نیوز tnews.ir/news/2d8371022684.html‏ 24 سپتامبر 2016 ... در دنیا و زندگی اهداف انسان به سه دسته تقسیم می شود. شما ببینید که هدف شما چیست؟ فرآوری: دکتر جعفری - بخش اعتقادات شیعه تبیان اهداف انسان ... پاسخ به شبهه - هدف خدا از آفرینش انسان و جهان چه بوده است؟ اگر برای ... www.x-shobhe.com/shobhe/3552.html‏ - ذخیره شده - مشابه اگر برای بندگی و عبادت ما بوده، چه نیازی به آن داشته است؟ ... آیت‌الله جوادی آملی (ادام الله ظله) در پاسخ این سؤال که: «هدف خدا از آفرینش چیست؟ ..... اسم شما چیست؟ هدف از خلقت انسان چیست؟ آیا فقط عبادت خداوند است؟ | شهر سوال www.soalcity.ir/node/477‏ - ذخیره شده - مشابه 13 آوریل 2013 ... آیا فقط عبادت خداوند است؟ ... وقتی گفته می شود هدف خدا از آفرینش عالم یا انسان چیست؟ ... اگر کسی از ما بپرسد که شما چرا می بینید یا می شنوید؟ هدف شما از عبادت چیست - دانلود فیلم www.vavo.ir/ch/هدف_شما_از_عبادت_چیست‏ - ذخیره شده هدف شما از عبادت چیست. دانلود دین و آئین عجیب و ... دانلود اخلاق بندگی ۲۳ - عبادت و معرفت حقیقی ... دانلود هدف خداوند - دلیل آفرینش - من مهدی هستم (فیلم) · دانلود هدف از ... : هدف آفرینش از دیدگاه قرآن - دانشنامه رشد daneshnameh.roshd.ir/mavara/mavara-index.php?page=هدف...‏ - ذخیره شده - مشابه و هدف آفرینش انسانها و آمدن به این جهان چیست؟ ... ایُّکُم اَحسَن عملاً ؛ او کسی که مرگ و زندگی را آفرید تا شما را آزمایش کند که کدامین نفر بهتر عمل می‌کند. ... حقیقت عبادت . اداره مشاوره و پاسخ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری -دلیل عبادت انسان چیست؟ www.porseman.org/q/show.aspx?id=106563‏ - ذخیره شده - مشابه پس هدف از خلقت جهان و بعثت پیامبران، عبادت خدا بوده است. روشن است که خدای متعال، نیازی به عبادت ما ندارد، «فانّ اللّه غنیٌّ عنکم، زمر/ 7.»اگر کفر ورزید، خدا از شما سخت ... چرا خداوند انسان را آفرید؟ - ولی عصر www.valiasr-aj.com/persian/shownews.php?idnews=5212‏ - ذخیره شده 13 دسامبر 2007 ... نتواند به هدف اصلی اش برسد و به جای رفتن به کعبه اعرابی راهی ترکستان شود ، تقصیر خود او است و نقص غرص پیش ... فدایت شوم: معنای وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ الخ چیست؟ حضرت فرمودند: خداوند متعال جنّ و انس را فقط برای عبادت آفریده. ... شما در این مطلب نوشتید که هدف اصلی از افرینش انسان نزدیک شدن به خداست قرآن و بیان هدف آفرینش انسان - Makarem.ir makarem.ir/main.aspx?lid=0&mid=244107&typeinfo...‏ - ذخیره شده - مشابه پرسش : هدف آفرینش انسان از دیدگاه قرآنچیست؟ ... عَمَلاً»؛ (او کسى است که مرگ و زندگى را آفرید، تا شما را آزمایش کند، کدامین نفر بهتر عمل مى کنید؟) ... شود که ما، همه براى عبادت پروردگار آفریده شده ایم، اما مهم این است که بدانیم «حقیقت عبادت» چیست؟