مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

سفر به دریای آونگان

[ad_1]

گشتی در نمایشگاه آثار هنرمندان مدرن ایران و عرب

سفر به دریای آونگان

کودک و نوجوان > فرهنگی - اجتماعی - فریبا خانی:
از هفته‌ی قبل قرار بود ما را به اردو ببرند. هوا سرد بود، خیلی سرد. خانم میرعابدینی گفت که هرکدام از ما باید یک گزارش از اردو بنویسیم و به بهترین گزارش جایزه می‌دهد.

بعد با مینی‌بوس که جا کم داشت و ناچار بودیم سه نفری روی صندلی‌های دو نفره‌اش بنشینیم، از آن‌سر تهران به موزه‌ی هنرهای معاصر رفتیم و توی راه کلی شیطنت کردیم.

البته خانم سلیمی، ناظم مدرسه گفت: «این بخش را در گزارشتان ننویسید که نه تنها جایزه نمی‌گیرید، بلکه ممکن است تنبیه هم بشوید!»

موزه، بنایی مارپیچ داشت. در ویکی‌پدیا چیزهایی درباره‌‌اش خوانده بودم. معماری‌اش مدرن است؛ مدرن و با الهام از بادگیرهای کویر ایران ساخته شده. راه‌پله‌اش هم مارپیچی بود و از آن بالا که به پایین نگاه می‌کردی یک حوض پر از روغن می‌دیدی که خیلی برق می‌زد.

این را که به سارینا و نرگس گفتم کلی ذوق کردند و گفتند وقتی رفتیم پایین، نوروزی را پرت کنیم توی روغن تا حالش جا بیاید... پشیمان شدم از این که به دوستانم اطلاعات دادم!

در یک سالن بزرگ پر از نقاشی، نمایشگاه آثار هنرمندان مدرن ایران و عرب به نمایش در آمده بود. این نمایشگاه سه شنبه، 18 آبان افتتاح شده و تا 3 دی 95 برپا خواهد بود.

بعضی از آثار، کار هنرمندان ایرانی است، هنرمندانی مثل محمود جوادی‌پور، سهراب سپهری،  محمد احصایی، کوروش شیشه‌گران و... اما بقیه‌ی آثار کار هنرمندان عرب است. هنرمندانی ازکشورهای سوریه، مراکش، امارات متحده‌ی عربی، عربستان،  فلسطین، لبنان، بحرین و...

از راهنمای موزه پرسیدم که چرا اسم نمایشگاه«دریای آونگان» است؟

راهنمای موزه توضیح داد: «این نام برگرفته از یکی از اشعار شاعر عرب (فلسطینی) است. این شعر درباره‌ی روح هنر است.»

از همان خانم راهنما پرسیدم که چند تابلو در این نمایشگاه هست؟

خانم راهنما گفت: «نمایشگاه هنر مدرن ایران و عرب با ۴۰ اثر ایرانی از گنجینه‌ی موزه‌ی هنرهای معاصر تهران،۴۰ اثر، هنر مدرن عرب که با همکاری بنیاد برجیل فراهم شده و شش اثر از هنرمندان فلسطین  برگزار شده است.

تماشای  بعضی از تابلوهای هنرمندان عرب برایم جالب است، مثلاً تابلوی «طبیعت بی‌جان» اثر «ازیکیل باروخ» اهل اسکندریه‌ی مصر، یک بوم سفید در زمینه‌‌ی سیاه و خاکستری و یک چراغ.

یک تابلو در نمایشگاه است که خیلی دوستش دارم.  اسم تابلو هم قصه‌ای دارد به نام «ده اسب خسته با هیچ گفت‌و‌گو می‌کنند» (حماسه‌ی شهید) تابلویی با رنگ‌روغن اثر «کاظم حیدر»، هنرمند عراقی.

 اسب‌هایی درد‌کشیده، سفید و خسته که سرهایشان را روی تنه‌ی دیگر اسب‌ها گذاشته‌اند؛ یک تابلوی مدرن بدون عنوان از «مروان قصاب‌باشی» از کشور سوریه هم هست. اسم سوریه‌ که می‌آید دلم می‌گیرد. مدام اخبار ویران‌شدن این کشور را شنیده‌ام؛ و آواره‌شدن کودکان و زنان و مردانش را.

تابلویی دیگر از زنی با چادری سرمه‌ای با روبنده و گردن‌بندی تیره در یک فضای سفید. این تابلو اثر هنرمندی است به نام «منیره موصلی». او اهل عربستان است.

خیلی تندتند از جلوی تابلوها رد می‌شویم. من از تابلوی ‌نقاشی‌خط محمد احصایی، هنرمند ایرانی خیلی خوشم آمد. از تابلویی هم که با کاهگل درست شده است، اثر غلامحسین نامی و هم‌چنین از تنه‌های بزرگ درختان سهراب سپهری!

حیف که فرصت کم است. عده‌ای از بچه‌ها توی سالن‌ها سرو صدا می‌کنند و خوراکی می‌خورند که خانم راهنما می‌گوید: «خوردن خوراکی مخصوصاً مایعات در موزه‌ ممنوع است.»

یک خط قرمز کف موزه کشیده‌اند که باید پشت خط بایستیم، اگر از خطر رد شویم، آژیر به‌صدا در می‌آید. بچه‌ها هی پاهایشان را روی خط می‌گذارند و راهنماها هی هشدار می‌دهند که این کار را نکنیم.

از پنجره‌های موزه می‌شود نقاشی درختان زرد و نارجی محوطه‌ی بیرون را دید. کلاغ‌ها را دید که خود آن‌ها به نظر من تابلو هستند. خانم سلیمی، خیلی عجله دارد و سوت می‌زند تا ما جمع شویم. سوار مینی‌بوس می‌شویم و باز هم سه نفری در صندلی‌های دونفره می‌نشینیم و باز هم تا مدرسه آواز می‌خوانیم.


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

جدول لیگ دسته دوم فوتبال فصل سلام و عرض ادب دارم به دوستان عزیز فقط و فقط ی حرف دارم به امید صعود تیم های کرمانشاهی عکاسی نخستین سایت تخصصی عکاسی ایران ۱۳۹۵ ۱۳۸۲ جامعترین مرجع اطلاع رسانی، آموزش، کلاس همه چیز اینجاست بیاتو بانک اطلاعات تلفن کدهای تلفن یکی دیگر از دانستنیهایی که در برنامه ریزی سفر به جدول لیگ دسته دوم فوتبال فصل با سلام به مردم شهید پرور شهرستان گچساران دوروز دیگر دریک چهارم نهایی جام حذفی کشور شاهد همه چیز اینجاست بیاتو بانک اطلاعات تلفن کدهای تلفن یکی دیگر از دانستنیهایی که در برنامه ریزی سفر به آن نیاز عکاسی خبر و مقاله، آموزش، گالری، فروشگاه نخستین سایت تخصصی عکاسی ایران جامعترین مرجع اطلاع رسانی، آموزش، کلاس حضوری، دوره‌های اتصال خزر به دریای عمان به دریای غمت غرقم



لینک منبع :سفر به دریای آونگان

سفر به دریای آونگان - همشهری آنلاین www.hamshahrionline.ir/details/354696/Children/sociocultural‎Cached28 دسامبر 2016 ... سفر به دریای آونگان. کودک و نوجوان > فرهنگی - اجتماعی - فریبا خانی: از هفته‌ی قبل قرار بود ما را به اردو ببرند. هوا سرد بود، خیلی سرد. همشهری دوچرخه | سفر به دریای آونگان 2charkheh.hamshahrilinks.org/Contents/سفر-به-دریای-اونگان?...‎Cachedسفر به دریای آونگان. از هفته‌ی قبل قرار بود ما را به اردو ببرند. هوا سرد بود، خیلی سرد. خانم میرعابدینی گفت که هرکدام از ما باید یک گزارش از اردو بنویسیم و به بهترین ... سفر به دریای آونگان | از هفته ی قبل قرار بود ما را به اردو - قطره www.ghatreh.com/news/nn35270783/سفر-دریای-آونگان 27 دسامبر 2016 ... سفر به دریای آونگان. از هفته ی قبل قرار بود ما را به اردو ببرند. هوا سرد بود، خیلی سرد. خانم میرعابدینی گفت که هرکدام از ما باید یک گزارش از اردو ... سفر به دریای آونگان - تی نیوز tnews.ir/news/d4be76862380.html 28 دسامبر 2016 ... فریبا خانی: از هفته ی قبل قرار بود ما را به اردو ببرند. هوا سرد بود، خیلی سرد. خانم میرعابدینی گفت که هرکدام از ما باید یک گزارش از اردو بنویسیم و ... هرلحظه، سفر به دریای آونگان harlahze.com/اخبار-اجتماعی/سفر-به-دریای-آونگان 28 دسامبر 2016 ... کودک و نوجوان > فرهنگی - اجتماعی - فریبا خانی: از هفته‌ی قبل قرار بود ما را به اردو ببرند. هوا سرد بود، خیلی سرد. خانم میرعابدینی گفت که هرکدام از ... افتتاح نمایشگاه «دریای آونگان» در موزه هنرهای معاصر تهران www.farsnews.com/newstext.php?nn=13950819000980‎Cached9 نوامبر 2016 ... به گزارش خبرگزاری فارس، نمایشگاه هنر مدرن ایران و عرب با عنوان «دریای آونگان» با حضور معاون امور هنری، مدیرکل هنرهای تجسمی و هنرمندان در موزه ... نمایش ۴۰ اثر ایرانی گنجینه موزه در «دریای آونگان» - ایسنا www.isna.ir/.../نمایش-۴۰-اثر-ایرانی-گنجینه-موزه-در-دریای-آونگان‎Cached16 نوامبر 2016 ... به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران، در این ... نمایشگاه دریای آونگان - هنر مدرن ایران و عرب - از ۱۸ آبان‌ماه در موزه هنرهای معاصر ... اخبار نمایشگاه دریای آونگان - آفتاب www.aftabir.com/news/article/tag/tag/نمایشگاه+دریای+آونگان ۴۰ اثر از آثار مدرن هنرمندان ایرانی از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران در کنار ۴۰ اثر از آثار هنرمندان مدرن عرب در نمایشگاه دریای آونگان هنر مدرن ایران و عرب به نمایش در آمده ... - نمایشگاه "دریای آونگان" در این نمایشگاه آثاری از پرویزکلانتری محمود ... https://www.pinterest.com/pin/448178600402719233/‎Cachedیادآوری می شود نمایشگاه دریای آونگان - هنر مدرن ایران و عرب - از روز 18 آبان ماه در موزه هنرهای ... رویدادهای خود را در سایت اپ و صفحات اجتماعی ویکی ایونت به صورت رایگان از ... #تئاتروسینما #ایران #فرهنگ #نمایشگاه #موسیقی #تور #تفریح #ادبی #سفر ... هنر مدرن ایران و عرب - روزنامه اطلاعات www.ettelaat.com/etiran/?p=252308‎Cached20 دسامبر 2016 ... «دریای آونگان»،عنوان نمایشگاهی در موزه هنرهای معاصر تهران است که مروری گذرا به منتخب آثار نقاشی مدرن هنرمندان ایران و عرب، طی یک دوره حدوداً ۵۰ ساله ...