مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

زنان بی سرپرست و مشکلات آنان در جامعه

[ad_1]
مفیدستان:

زنان بی سرپرست با مشکلات زیادی در جامعه روبرو هستند که می‌توان این مشکلات را به سه دسته مشکلات اقتصادی، اجتماعی و عاطفی و روانی تقسیم کرد.

زنان بی سرپرست و مشکلات آنان یکی از آسیب‌های اجتماعی است که در نتیجه آسیب‌های دیگری همچون جنگ، طلاق، چند همسری، فوت،‌ اعتیاد، مهاجرت و... به وجود می‌آید. تعداد زیادی از زنان بدون سرپرست یا سرپرست خانواده با مشکلاتی در جامعه روبرو می‌شوند که فراتر از مشکل بی سرپرستی آنان می‌باشد.

زن بی‌سرپرست کیست؟

زنان بی سرپرست یا سرپرست خانواده زنانی هستند که بدون حضور منظم یا حمایت یک مرد بزرگسال، سرپرستی خانواده و مسئولیت اداره اقتصادی و تصمیم‌گیری‌های عمده را به عهده دارند. براساس تعریف‌های موجود و پذیرفته‌شده توسط سازمان بهزیستی کشور در خانواده‌های ایرانی معمولا مرد (پدر) سرپرست خانواده محسوب می‌شود اما تحت شرایطی، چنین مسئولیتی بر عهده زنان (مادر) قرار می‌گیرد. زنان بیوه، زنان مطلقه (اعم از زنانی که پس از طلاق به تنهایی زندگی می‌کنند یا به خانه پدری بازگشته‌اند ولی خود امرار ‌معاش می‌کنند)، همسران مردان معتاد، همسران مردان زندانی، همسران مردان بیکار، همسران مردان مهاجر، همسران مردانی که در نظام‌وظیفه مشغول خدمت هستند، زنان خودسرپرست (زنان سالمند تنها)، دختران خودسرپرست (دختران بی‌سرپرستی که هرگز ازدواج نکرده‌اند) و همسران مردان از کارافتاده و سالمند، زن بی سرپرست محسوب می‌شوند.

مشکلات زنان بی ‌سرپرست

زنان پس از بی‌سرپرست شدن، معمولا در برابر یکسری مشکلات قرار می‌گیرند. بسیاری از این زنان، از فقدان یک چتر حمایتی و تامین مالی و اجتماعی رنج می‌برند. مشکلات زنان سرپرست خانواده و بی سرپرست را می‌توان به سه دسته اقتصادی، اجتماعی و روانی تقسیم کرد.

مشکلات اقتصادی زنان بی سرپرست

  • بزرگ‌ترین مشکل یک زن بی ‌سرپرست، مشکل اقتصادی است. اکثر زنان سرپرست خانواده و بی‌سرپرست، از نظر اقتصادی مشکل دارند که این مشکلات بر وضعیت مسکن و تغذیه آنها تاثیر مسقتیم می‌گذارد.
  • بیکاری و نداشتن شغل یکی از جنبه‌های مشکلات اقتصادی این زنان است چراکه اکثریتشان به علت نداشتن مهارت مناسب دارای درآمد کافی نیستند و همین عامل زندگی پرمشقت آنان را ‌رنج‌آور‌تر می‌کند.
  • از دیگر جنبه‌های مشکلات اقتصادی این قشر مسکن است. این گروه از زنان اکثرا به دلیل پایین بودن درآمد نمی‌توانند مسکن مناسب در منطقه‌ای مناسب اجاره کنند.
  • وضعیت بد اقتصادی موجب می‌شود که هم زنان سرپرست خانواده و هم فرزندان آنها از آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه در برابر آسیب‌های اجتماعی باشند.

زنان بی سرپرست، مشکلات اقتصادی، عکس زن سرپرست خانواده

مشکلات اجتماعی زنان بی سرپرست

  • عامل فقر اقتصادی، تاثیر مستقیم و غیرمستقیم بر وضعیت فرهنگی، اجتماعی و همین‌طور وضعیت اکولوژیکی این خانواده‌ها می‌گذارد.
  • فرزندان این خانواده‌ها به طور بالقوه در معرض مسایلی مانند کار کودکان در مشاغل سیاه و غیررسمی، بزهکاری اجتماعی، محرومیت از تحصیل قرار دارند.
  • تحقیقات نشان می‌دهند این زنان بی سرپرست زمان بیشتری را صرف کار می‌کنند، چنین امری موجب ایجاد فقر زمانی و بی‌توجهی به جنبه‌های فرهنگی، آموزشی و تربیتی خود و فرزندان می‌شود.
  • زنان سرپرست خانواده و بی‌سرپرست همواره با یک نگرش منفی در جامعه مواجهند و بی‌اعتمادی جامعه نسبت به این زنان بالاست. این دیدگاه بد باعث مخدوش شدن روابط اجتماعی آنان با دیگران می‌شود. زیرا یک زن مجرد یا بیوه و مطلقه که به تنهایی و بدون حضور مردان زندگی می‌کند، از نگاه دیگر زنان به چشم یک تهدید نگریسته می‌شود؛ تهدیدی که باید از او فاصله گرفت و روابط اجتماعی را با وی قطع کرد.
  • این زنان در جامعه با مشکلا‌تی مثل مزاحمت‌های مردان و وجود افراد نامناسب برای ازدواج (مانند مردان مسن) مواجهه می‌شوند.
  • مردان متاهلی در جامعه و مخصوصا در محیط‌‌های کاری آنان هستند که می‌خواهند از این دسته زنان سو استفاده کنند.
  • اگر زنی بچه هم داشته باشد مشکلا‌تش مضاعف می‌شود. چون اگر بر فرض کسی هم حاضر به ازدواج با آنان شود بچه ممکن است با آن شخص نسازد و مشکل ساز شود.

مشکلات روانی و عاطفی زنان بی سرپرست

  • عدم‌ پاسخ به نیازهای طبیعی بیولوژیک و عاطفی و اقتصادی زنان سرپرست خانواده و بی سرپرست موجب می‌شود خانواده و فرزندان آنان دچار آسیب‌های اجتماعی و مشکلات روحی و در نتیجه افزایش اختلالات و بیمار‌های روانی در جامعه شود.
  • در بین این زنان و فرزندانشان عمدتا یکی از علایم بیماری‌های روانی مانند افسردگی، اضطراب، وسواس و پرخاشگری دیده می‌شود.
  • عده‌ای از زنان بی سرپرست پس از طلا‌ق دچار نوعی سو‌ظن نسبت به جنس مخالف می‌شوند و گروهی نیز برای پر کردن خلا‌ عاطفی خود از چاله به چاه می‌افتند.
  • این زنان معمولا‌ به دنبال مامنی برای پناه بردن و رفع مشکلا‌تشان به مردانی پناه می‌برند که متاسفانه نگاهشان به این زنان اغلب به مسائل جنسی معطوف است و موجب شکست عاطفی در این زنان می‌شوند.
  • گروهی از زنان مطلقه به دلیل فشارها و مشکلا‌تی که دارند و نمی‌توانند از پس مشکلا‌تشان برآیند و مخارج زندگیشان راتامین کنند مجبورند به همسر سابقشان برگردند و با وجود تمام بدیهایش زندگی با او را ترجیح دهند. این مسئله مشکلات روحی آنان را افزایش می‌دهد.
  • گروهی اززنان سرپرست خانواده مشکلات عاطفی زیادی در زندگی روزمره پیدا می‌کنند آنها از حقوقی مانند ازدواج مجدد و برقراری روابط عاطفی و احساسی با دیگر افراد، محروم می‌مانند و در اکثرموارد صرفا به فرزندان خود دلبسته می‌شوند و مخصوصا زمانی که فرزند خانواده را به قصد ازدواج، تحصیل یا… رها می‌کنند، مشکلات عاطفی زن بی سرپرست بیشتر می‌شود.
  • این دلبستگی عاطفی بیش از حد این مادران به فرزندانشان موجب می‌شود تا بعدها استقلال فرزندان آنان هم دچار مشکل شود.
زنان سرپرست خانواده، زنان بی سرپرست، عکس زن بی سرپرست
  • زنانی که در سنین بالا‌ بی سرپرست می‌شوند با مسایلی چون پیری و از کار افتادگی و ناتوانی سر و کار دارند. چرا که تا به حال از نظر مالی به شخصی متکی هستند اما از زمانی که همسرشان را از دست می‌دهند در واقع تکیه‌گاه مالیشان را نیز از دست می‌دهند ضمن آنکه قدرت کار کردن را هم دیگر ندارند و به همین دلیل هم مشکلات روحی و هم مشکلا‌ت اقتصادی زیادی دارند.
  • زنان جوان معمولا‌ بیش از آنکه مشکلا‌ت مالی و اقتصادی داشته باشد دچار اختلا‌لا‌ت روانی و افسردگی می‌شوند. چرا که زنان جوان با آنکه توانایی کار کردن و تامین مخارج زندگیشان را دارند اما در جامعه با مشکلا‌ت دیگری مواجه هستند.
  • گروه‌هایی در جامعه و مخصوصا در محیط‌های کاری بدون آنکه از آنها درخواست ازدواج رسمی کنند می‌خواهند از این دسته سواستفاده جنسی کنند. حالا‌ این سو‌ استفاده درجات مختلفی دارد از نگاه کردن آغاز می‌شود تا مسایل پیچیده‌تر.

توانمند سازی و حمایت از زنان بی سرپرست

زنان سرپرست خانواده در مقایسه با دیگر زنان، از تحصیلات و مهارت‌های فنی و آموزشی کمتری برخوردارند، بنابراین احتمال بالاتری وجود دارد که این زنان حتی در صورت انجام فعالیت‌های اقتصادی، در مشاغل پست و با مزد کم مشغول به فعالیت شوند. کمک اصلی باید در چارچوب توانمندسازی آنان مورد توجه قرار گیرد. فرآیند توانمندسازی زنان در چارچوب مباحث توسعه اجتماعی از اهمیت بالایی برخوردار است. این امر، راهی برای ورود زنان به فعالیت‌های مشارکت‌آمیز اجتماعی است.

  • یکی از راه‌های مهم در راستای توانمندسازی زنان سرپرست خانواده، سوق دادن کمک‌ها به آنها از سازمان‌های حمایتی به خدمات بیمه‌ای و اجتماعی است. اجرای طرح بیمه اجتماعی این زنان، علاوه بر کمک به ارتقای امنیت روحی و روانی این زنان در اداره زندگی و کاهش دغدغه‌ها، می‌تواند به عنوان پشتوانه محکمی برای حمایت از آنها در شرایط سخت آینده و در دوران کهولت و ازکارافتادگی محسوب شود.
  • فرایند توانمند‌سازی زنان در زمینه فرهنگی، با توجه به میزان بالای بی‌سوادی در میان زنان بی سرپرست، می‌تواند شرایط ادامه تحصیل را برای آنها فراهم کند.
  • توانمندسازی این زنان در جهت خوداشتغالی و ایجاد منبع درآمد پایدار، شیوه‌ای مطمئن برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی بعدی می‌باشد.
  • کمک به تغییر نگرش جامعه به این افراد می‌تواند کمک‌کننده باشد زیرا تغییر نگرش جامعه باعث می‌شود آنها بتوانند به خودشان کمک کنند و منافع حاصل از خدمات ارایه‌شده را اخذ نمایند.
  • قدم دیگر در این زمینه سوق دادن نظام حمایتی به فعالیت‌های توسعه اجتماعی و شناساندن استعداد و قابلیت‌های فردی و جمعی زنان سرپرست خانواده می‌باشد.

اگرچه در جامعه ما تسهیلاتی برای آسان‌تر کردن شرایط زندگی این قشر اندیشیده شده است، اما با توجه به وسعت و گستره مشکلاتی که این زنان با آن مواجه‌اند مانند درآمد پایین، تورم بالا، فقدان مهارت‌های اجتماعی و شغلی و... موجب می‌شود این خدمات حتی در بهترین وجوهش هم نتواند پاسخ‌گوی تمام مشکلات موجود باشد. به نظر می‌رسد که برای حل یا تخفیف مسایل این قشر باید تدابیر جدی‌تری به کار گرفته شود و چنین تدابیری هم تنها درصورتی می‌تواند مفید واقع شود که مبتنی بر مطالعات عمیق جامعه‌شناختی و روانشناختی و پی بردن به عمق این مسئله اجتماعی باشد.

گردآوری: مجله اینترنتی ستاره


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

مددکاری اجتماعی بررسی چالش ها و مشکلات اجتماعی و …بررسی چالش ها و مشکلات اجتماعی و روان شناختی زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی پایگاه تحلیلی تبیینی برهان اشتغال زنان و …زیربنای جامعه در خانواده شکل می‌گیرد و حفظ اجتماع منوط به حفظ خانواده است برای بقای زنان نیمه‌ عریان در خیابان‌های تهران تصاویر – ……تصور کنید ۳۰ سال پیش و در دهه شصت خانمی را در خیابان می‌دیدید که یک مانتو به تن دارد که بررسی معرفی سایت صیغه یابی و ازدواج موقت به …این اقدامات ضد فرهنگی و زشت با تخریب بنیان خانواده و رشد و ترویج ماجراهای جنسی در خلاء مقاله ای در مورد عفاف و حجابمقاله ای در موردتهیه و تنظیم واحد عفاف و حجاب خانم صفری چکیده تحقیق حاضر با عنوان حجاب برگ هویت در چرا دخترها و زن ها بی حجاب می شوند؟ فرهنگ نیوزبا مطرح شدن بحث حجاب در جامعه به ویژه در فصل گرما، ابعاد گوناگونی از این موضوع قابل سوء استفاده های جنسی از زنان در محیط های کاری ایرانسوء استفاده های جنسی از زنان در محیط های کاری ایرانآموزش در هزاره سوم موضوعات پروپوزال و پایان نامه …موضوعات پروپوزال و پایان نامه های رشته علوم تربیتی پایان نامه آسیب شناسی و جرم آفتاب چطور می شود بهانه بی پولی را برای پرداخت وام ازدواج از بانک ها گرفت؟ در آخرین روزهای مشاهده و تدبر آیه سوره نساء به همراه لیست …مردان ، سرپرست و نگهبان زنانند ، بخاطر برتریهایی که خداوند از نظر نظام اجتماع برای مددکاری اجتماعی بررسی چالش ها و مشکلات اجتماعی و روان بررسی چالش ها و مشکلات اجتماعی و روان شناختی زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی شهراصفهان پایگاه تحلیلی تبیینی برهان اشتغال زنان و تبعات آن برای خانواده زیربنای جامعه در خانواده شکل می‌گیرد و حفظ اجتماع منوط به حفظ خانواده است برای بقای سوء استفاده های جنسی از زنان در محیط های کاری ایران سوء استفاده های جنسی از زنان در محیط های کاری ایران زنان نیمه‌ عریان در خیابان‌های تهران تصاویر – جدیدترین اخبار تصور کنید ۳۰ سال پیش و در دهه شصت خانمی را در خیابان می‌دیدید که یک مانتو به تن دارد که هیچ تجاوز جنسی مسعود رجوی به فرماندهان زن سازمان خلق و بیرون تجاوز جنسی مسعود رجوی به فرماندهان زن سازمان خلق و بیرون آوردن رحم آنان آموزش در هزاره سوم موضوعات پروپوزال و پایان نامه های رشته موضوعات پروپوزال و پایان نامه های رشته علوم تربیتی پایان نامه آسیب شناسی و جرم شناسی چرا دخترها و زن ها بی حجاب می شوند؟ فرهنگ نیوز با مطرح شدن بحث حجاب در جامعه به ویژه در فصل گرما، ابعاد گوناگونی از این موضوع قابل طرح و بحث مقاله ای در مورد عفاف و حجاب مقاله ای در تهیه و تنظیم واحد عفاف و حجاب خانم صفری چکیده تحقیق حاضر با عنوان حجاب برگ هویت در دو فصل روانشناسی، مدیریت و کارآفرینی ارزشیابی عملکرد چیست و در ارزشیابی عملکرد چیست و در سازمان ها چگونه صورت می گیرد؟؟؟ گردآورنده سمانه سادات حسینی مشاهده و تدبر آیه سوره نساء به همراه لیست ترجمه ها مردان ، سرپرست و نگهبان زنانند ، بخاطر برتریهایی که خداوند از نظر نظام اجتماع برای بعضی



لینک منبع :زنان بی سرپرست و مشکلات آنان در جامعه

زنان بی سرپرست و مشکلات آنان در جامعه | ستاره setare.com/fa/news/.../زنان-بی-سرپرست-و-مشکلات-آنان-در-جامعه‎Cached22 ژانویه 2017 ... زنان بی سرپرست با مشکلات زیادی در جامعه روبرو هستند که می‌توان این مشکلات را به سه دسته مشکلات اقتصادی، اجتماعی و عاطفی و روانی تقسیم ... زنان بی سرپرست و مشکلات آنان در جامعه - golchin-news golchin-news.rozblog.com/.../زنان-بی-سرپرست-و-مشکلات-آنان-در-جامعه.html‎Cached22 ژانویه 2017 ... مفیدستان: زنان بی سرپرست با مشکلات زیادی در جامعه روبرو هستند که می‌توان این مشکلات را به سه دسته مشکلات اقتصادی، اجتماعی و عاطفی و ... زنان بی سرپرست و مشکلات آنان در جامعه - قطره www.ghatreh.com/news/nn35691601/زنان-سرپرست-مشکلات-آنان-جامعه 22 ژانویه 2017 ... زنان بی سرپرست با مشکلات زیادی در جامعه روبرو هستند که می توان این مشکلات را به سه دسته مشکلات اقتصادی، اجتماعÛ. زنان بی سرپرست و مشکلات آنان در جامعه - ستاره | خبر فارسی khabarfarsi.com/u/31949841 22 ژانویه 2017 ... زنان بی سرپرست با مشکلات زیادی در جامعه روبرو هستند که می توان این .... ناسازگاری زوجین و عدم برقراری تفاهم بین آنان و ازدواج در سنین پایین را ... بانوان بی‌سرپرست و مشکلات روزافزون | - روزنامه هشت صبح 8am.af/1395/12/18/women-orphans-and-growing-problems/‎Cachedاز جانب دیگر بانوان بی‌سرپرست در آموزه‌های دینی، قوانین ملی و بین‌المللی از ... و قوانین حمایتی مشخص از آنان، توهین و تحقیر در جامعه و خانواده، مشکلات تشکیل ... عدم رسیدگی به مشکلات زنان بیوه، از پیامدهای بزرگی در آینده کشور برخوردار می باشد. زنان بی سرپرست و بد سرپرست - بخش چهارم www.madadkar.org/.../female-orphans-and-bdsrprst-part-iv.html‎Cached11 ژانویه 2016 ... در واقع چنانچه زنان سرپرست خانوار از منابع حمایتی خانواده و اجتماع برخوردار باشند با مشکلات کمتری روبه‌رو خواهند بود و درجة آسیب‌پذیری آنان نسبت ... مادرانه :: بی سرپرستی زنان و مشکلات این گروه madaraneh.com/fa/content/887.html‎Cached Similarبی سرپرست شدن زنان یک گناه ناکرده است که تعدادی از زنان با آن و مشکلات آن مواجه .... جامعه خواهد شد و اگر هرچه سریع‌تر به وضع زنان سرپرست خانوار که اغلب آنان ... بررسی چالش ها و مشکلات اجتماعی و روان شناختی زنان سرپرست خانوار ... socialwork2007.blogfa.com/post-23.aspx‎Cached Similarدر هر حال این گروه از زنان به عنوان زنان مطلقه یا بیوه در جامعه شناخته می شوند. .... منظور از مشکلات اقتصادی زنان بی سرپرست تحت پوشش بهزیستی در این تحقیق این ... زنان بی‌سرپرست‌؛ فراموش‌شدگان جامعه - خبرآنلاین www.khabaronline.ir/detail/333043/society/social-damage‎Cached Similar17 ژانویه 2014 ... اکثر زنان سرپرست خانوار و بی‌سرپرست، از نظر اقتصادی مشکل دارند که ... به وضعیت زنان سرپرست خانوار که اغلب آنان توانایی و وضعیت اقتصادی ... [PDF] ﺯﻧﺎﻥ ﺳﺮﭘﺮﺳﺖ ﺧﺎﻧﻮﺍﺭ - کاهش آسیبهای اجتماعی svr.irantvto.ir/uploads/130_605_Zanane%20Sarparast.pdf‎Cached Similarﺯﻧﺎﻥ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﺍﻗﺸﺎﺭ ﺁﺳﻴﺐ ﭘﺬﻳﺮ ﺩﺭ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﻴﺎﻥ ﺯﻧﺎﻥ ﺳﺮﭘﺮﺳﺖ ﺧﺎﻧﻮﺍﺭ ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ﺳﺎﻳﺮ ﺯﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﻣﻌﺮﺽ .... ﻣﺸﻜﻼﺕ ﺯﻧﺎﻥ. ﺳﺮﭘﺮﺳﺖ ﺧﺎﻧﻮﺍﺭ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﻻﻳﻞ. ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺩﺭ ﺗﺎﻳﻴﺪ ﻣﺤﺮﻭﻣﻴﺖ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﺟﻨﺴﻴﺖ ﻭ ﺩﺭ ﭘﻲ.