مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

نه از دینداری مردم خوشحال شوید و نه از بی ایمانی آن ها مأیوس!

[ad_1]
مفیدستان:

نه از استقبال مردم هیجانى شویم که؛ درختانى که زود گل مى‏کنند سرما مى‏خورند و نه از کسانى که دیر تصمیم مى‏گیرند مأیوس شویم که ایمان باید بر اساس فکر و انتخاب احسن باشد.

زهرا اجلال- بخش قرآن تبیان

انتخاب مسیر

به واقع چه زیبا در قرآن آمده است که می فرماید: لِکَیْلا تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَکُمْ وَلا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاکُمْ ... تا بر آنچه از دست دادید، تاسف نخورید و به آنچه به شما داده شده شادمانی نکنید و خداوند هیچ متکبر فخرفروشی را دوست ندارد.(حدید، 23)

اینکه اتفاقاتی که در زندگی برای ما می افتد؛ از خیر و خوشی تا ناخوشی ها (البته سوء برداشت نشود که در زندگی همه ی تلاش ها باید بشود اما اگر با وجود همه تلاش ها، مشورت ها و بررسی ها باز به آنچه مورد پسند ما نیست ختم نشد) بدانیم که حتما خیری در آن ها وجود دارد که ما خبر نداریم.

همین آیه را می توان بر یک سری از موارد و رفتارهای آدم ها هم سرایت داد ... آن جایی که می بینیم طرف ظواهر دینی را رعایت می کند؛ اول وقت صف اول نماز جماعت نشسته، محاسنی دارد، انگشتر عقیق به دست کرده و خیلی از موارد این چنینی را در ظاهر عمل می کند هم برای من که او را می بینیم و در مورد رفتارهایش نظر می دهم تذکری است که مراقب باش این رفتارهای به ظاهر دینی اش تو را فریب ندهد و از این طریق نخواهد تو را به راه های دیگری بکشاند و هم برای خود فرد تذکری است که این ها مایه مباهات و افتخار تو نشود که فکر کنی حالا با دو تا نماز و صف جماعت خبری شده است ... از طرف دیگر هم در مورد افرادی عکس این گروه هم این اتفاق می افتد که اگر فردی را دیدیم که حالا ظاهرش در نگاه ما صد در صد اسلامی نیست، نماز می خواند اما سؤالاتی درباره خیلی از مسائل دینی که شاید خیلی از آدم های به ظاهر مذهبی که البته گاهاً فقط ظاهر دینی دارند، خنده دار باشد، می پرسند، ما حق نداریم همه هویت این آدم را زیر سؤال ببریم و برایش حکم نهایی صادر کنیم که این فرد دیگر راه نجاتی ندارد و ... 

شخصى به نام صفوان از پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله وسلم) درخواست کرد تا دو ماه فرصت فکر به او داده شود. پیامبرصلى الله علیه وآله فرمود: سه، چهار ماه به تو فرصت مى‏دهم ... مهم این است که من نوعی بخواهم راه درست را پیدا کنم به حقیقت برسم و الا دیر و زود شاید آن قدر مهم نباشد که رسیدن صحیح و فهم صحیح داشتن مهم باشد.

و اینجاست که باید گفت نه از استقبال مردم، از کسانی که در ظاهر ادعای دینداری می کنند هیجانى شویم که؛ درختانى که زود گل مى‏کنند سرما مى‏خورند و نه از کسانى که دیر تصمیم مى‏گیرند و برای خیلی از مسائل و موضوعات ذهن جستجو گر و سؤالی دارند مأیوس شویم که ایمان باید بر اساس فکر و انتخاب احسن باشد. (کتاب پرسش و پاسخ ؛ حجت الاسلام قرائتی)

شخصى به نام صفوان از پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله وسلم) درخواست کرد تا دو ماه فرصت فکر به او داده شود. پیامبرصلى الله علیه وآله فرمود: سه، چهار ماه به تو فرصت مى‏دهم ... مهم این است که من نوعی بخواهم راه درست را پیدا کنم به حقیقت برسم و الا دیر و زود شاید آن قدر مهم نباشد که رسیدن صحیح و فهم صحیح داشتن مهم باشد.

قرآن درباره اولى الالباب مى‏فرماید: «یتفّکرون فى خَلق السموات والارض ربّنا ما خَلقتَ هذا باطلا» (سوره آل‏ عمران، آیه 191) اول در آفرینش آسمان‏ ها و زمین فکر مى‏کنند سپس مى‏گویند: پروردگارا! این هستى را بیهوده نیافریدى. 

قرآن بندگان خدا را کسانى مى ‏داند که سخن را گوش می دهند و از بهترین سخن پیروى کنند: «الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ » (سوره زمر، آیه 18) بنابراین تصمیمات عجولانه چندان ارزشى ندارد. 

شخصى به نام صفوان از پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله وسلم) درخواست کرد تا دو ماه فرصت فکر به او داده شود. پیامبرصلى الله علیه وآله فرمود: سه، چهار ماه به تو فرصت مى‏دهم .(کتاب پرسش و پاسخ ؛ حجت الاسلام قرائتی)... مهم این است که من نوعی بخواهم راه درست را پیدا کنم به حقیقت برسم و الا دیر و زود شاید آن قدر مهم نباشد که رسیدن صحیح و فهم صحیح داشتن مهم باشد.

طفره رفتن بی جا هم خطرناک است

از طرفی هم آدمی باید قدرت تشخیص صحیح و البته قبول کردن واقعیات هم داشته باشد؛ یک وقتی یک ماجرا و مسئله ای کاملا واضح و روشن است و استنادات قوی عقلی و نقلی برایش وجود دارد اما باز طرف از پذیرفتنش طفره می رود ... این طفره رفتن خطرناک است چرا که اگر مسئله روشن باشد، انسان نباید طفره برود. مجرمان در قیامت به دوستان بهشتى خود مى‏گویند: مگر در دنیا ما با شما نبودیم؟! پس در اینجا نگاه لطفى به ما داشته باشید تا از خود شما بهره گیریم. دوستان بهشتى مى‏گویند: در دنیا ما با شما با هم بودیم، ولى شما بى ‏دلیل طفره مى ‏رفتید. «و لکنّکم فتنتم أنفسکم و تربّصتم» (سوره حدید، آیه 14) بنابراین آنگاه که مسئله روشن است باید عجله کرد. چنانکه قرآن براى عجله و سرعت و سبقت در بعضى کارها مى‏فرماید: «سارعوا»، «سابقوا»، «فاستبقوا» و آنگاه که مسئله روشن نیست و به بررسى و تحقیق نیاز دارد باید بیشتر بررسى شود.(کتاب پرسش و پاسخ ؛ حجت الاسلام قرائتی)

 

سه نوع بهشت و جهنم داریم!

سه نوع بهشت و جهنم داریم!

بهشتیان در قیامت نگران چه چیزی هستند؟

بهشتیان در قیامت نگران چه چیزی هستند؟

آیا کسی به شما بدی کرده است؟

آیا کسی به شما بدی کرده است؟

مۆمنان! نعمت‌های خدا مال شماست

مۆمنان! نعمت‌های خدا مال شماست


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

جستار بصیرت شاید نود درصد شماها که اینجا هستید، نه دوران امام را دیده‌اید، نه امام را مشاهده کرده برای برآورده شدن حاجات چه دعایی بخوانیم و شیوه دعا …برای برآورده شدن حاجات چه دعایی بخوانیم و شیوه دعا کردن چگونه است؟جستار احساس مسئولیت جمع‌بندی من از همه‌ی این حرفها، عبارت است از خوش‌بینی مستدل نسبت به آینده؛ نه فقط زندگی نامه بزرگان وبلاگ مذهبی سایت مذهبی …مامون که پس از دعوت از امام رضا ع به خراسان برای جلوگیری از قیام های علیه خود، این جستار بصیرت شاید نود درصد شماها که اینجا هستید، نه دوران امام را دیده‌اید، نه امام را مشاهده کرده‌اید برای برآورده شدن حاجات چه دعایی بخوانیم و شیوه دعا کردن چگونه برای برآورده شدن حاجات چه دعایی بخوانیم و شیوه دعا کردن چگونه است؟ جستار احساس مسئولیت جمع‌بندی من از همه‌ی این حرفها، عبارت است از خوش‌بینی مستدل نسبت به آینده؛ نه فقط شعار، نه زندگی نامه بزرگان وبلاگ مذهبی سایت مذهبی موضوعات مذهبی معانی مامون که پس از دعوت از امام رضا ع به خراسان برای جلوگیری از قیام های علیه خود، این امام را



لینک منبع :نه از دینداری مردم خوشحال شوید و نه از بی ایمانی آن ها مأیوس!

نه از دینداری مردم خوشحال شوید و نه از بی ایمانی آن ها مأیوس! - تبیان article.tebyan.net/.../نه-از-دینداری-مردم-خوشحال-شوید-و-نه-از-بی-ایمانی-آن-ها-مأیوس-‎Cached23 ژانویه 2017 ... نه از استقبال مردم هیجانى شویم که؛ درختانى که زود گل مى کنند سرما مى خورند و نه از کسانى که دیر تصمیم مى گیرند مأیوس شویم که ایمان باید بر اساس ... نه از دینداری مردم خوشحال شوید و نه از بی ایمانی آن ها مأیوس! - تبیان ... khabarfarsi.com/u/32008948 23 ژانویه 2017 ... نه از دینداری مردم خوشحال شوید و نه از بی ایمانی آن ها مأیوس! نه از استقبال مردم هیجانی شویم که؛ درختانی که زود گل می کنند سرما می خورند و نه از کسانی ... Images for نه از دینداری مردم خوشحال شوید و نه از بی ایمانی آن ها مأیوس! نه از دینداری مردم خوشحال شوید و نه از بی ایمانی آن ها مأیوس! - قطره www.ghatreh.com/news/.../دینداری-مردم-خوشحال-شوید-ایمانی-مأیوس 24 ژانویه 2017 ... نه از استقبال مردم هیجانی شویم که؛ درختانی که زود گل می کنند سرما می خورند و نه از کسانی که دیر تصمیم می گیرن. نه از دینداری مردم خوشحال شوید و نه از بی‌ایمانی آن‌ها مأیوس! - رویکرد ۲۴ rooykard24.com/.../نه-از-دینداری-مردم-خوشحال-شوید-و-نه-از-بی-ایمانی-آن-ها-مأیوس‎Cached24 ژانویه 2017 ... نه از استقبال مردم هیجانى شویم که؛ درختانى که زود گل مى کنند سرما مى خورند و نه از کسانى که دیر تصمیم مى گیرند مأیوس شویم که ایمان باید بر اساس ... امام علی (ع) از آینده تاسف بار مسلمین بعداز خودش می گوید - پایگاه ... www.sh59.ir/farhang/item/8200-d694 15 ژانویه 2017 ... نه از دینداری مردم خوشحال شوید و نه از بی ایمانی آن ها مأیوس! تا بر آنچه از دست دادید، تاسف نخورید و به آنچه به شما داده شده شادمانی نکنید و خداوند هیچ ... نماز در شکل‌گیری هندسه نظام اسلامی - پایگاه شمیم عشق www.sh59.ir/farhang/item/7321-c716 11 نوامبر 2016 ... نه از دینداری مردم خوشحال شوید و نه از بی ایمانی آن ها مأیوس! تا بر آنچه از دست دادید، تاسف نخورید و به آنچه به شما داده شده شادمانی نکنید و خداوند هیچ ... اعجاز عددی قرآن saznaa.ir/newindex.aspx/Comment/SWF/1386/newindex.aspx?pid=4383 واژه ( آیات: نشانه ها) 382 بار در قران آمده وبا توجه به اینکه واژه ( الناس:مردم) 241 بار و ( الملائکة: فرشتگان)86 ... نه از دینداری مردم خوشحال شوید و نه از بی ایمانی آن ها مأیوس! عبدالباسط محمد عبدالصمد - تلاوت مجلسی سوره های مبارکه مائده آیات 20 ... hiu.ir/عبدالباسط-محمد-عبدالصمد-تلاوت-مجلسی-س-5/ 24 ژانویه 2017 ... لینک های اصلی. نه از دینداری مردم خوشحال شوید و نه از بی ایمانی آن ها مأیوس! .... و نظرات تکراری تائید نمی شوند و امتیازی هم به آنها تعلق نخواهد گرفت. ششمین کارگاه آموزشی تلاوت قرآن در فرهنگسرای رازی برپا می شود www.tebyan.org/index.aspx?pid=328989 26 جولای 2016 ... نه از دینداری مردم خوشحال شوید و نه از بی ایمانی آن ها مأیوس! نه از دینداری مردم خوشحال شوید و نه از... عذاب و پاداش هایی که چند برابر حساب می شوند.