مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجازات های اندک برای جرم های بزرگ

[ad_1]
به گزارش مشرق، قائم مقام معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی هفته گذشته اعلام کرد که پزشک ارتوپدی که هنگام عمل، پروتز برای بیمار نگذاشته، اما پول آن را از بیمار دریافت کرده بود، برای یکسال از طبابت محروم شده اسـت.
 
دکتر محسن خلیلی افزود: پس از بررسی پرونده این پزشک در هیات بدوی، حکم این پزشک صادر شد که براساس آن به یک سال محرومیت از طبابت محکوم شد.
 
وی ادامه داد: البته این حکم قابل تجدید نظر اسـت و این پزشک در صورت اعتراض می تواند درخواست تجدید نظر دهد.
 
در بررسی حکم صادر شده نکته مهمی حائز اهمیت اسـت و آن اینکه بپذیریم  در هر شغلی احتمال خطای انسانی وجود دارد. خطاهایی که سهوی اسـت و به  هیچ وجه نمی توان بر آن نام قصور را  گذاشت. همانگونه که در سایر مشاغل جامعه احتمال این خطای انسانی وجود دارد. هرچند شغل پزشکی به دلیل اینکه با  سلامت و جان مردم  در ارتباط اسـت، از حساسیت بیشتری برخوردار اسـت. اما نمی توان از یک پزشک انتظار داشت هرگز دچار خطا نشود.  
 
نکته دیگر این اسـت که در مورد پزشک کم فروشی که پول پروتز را از بیمار دریافت کرده اما آن را برایش کار نگذاشته ، نه تنها نام خطای پزشکی و قصور اطلاق نمی شود، بلکه جرم بسیار بزرگی به نام  دزدی، خیانت، دروغ و ... صورت گرفته ، حال قوانین کشور در مورد  چنین پزشکی چه حکمی دارد؟ و آیا  حکم صادر شده  از سوی پزشکی که چنین جرمی را مرتکب شده می تواند جامعه را اقناع کند؟ مشکل کجاست، قوانین سازمان نظام پزشکی یا ترکیب هیات های بدوی این سازمان که  نمی خواهند  علیه هم صنفی خود رای عادلانه صادر کنند؟  
 
ضرورت اصلاح قوانین سازمان نظام پزشکی  
 
چندی پیش وزیر بهداشت نیز در یک برنامه تلویزیونی از ضرورت اصلاح قوانین سازمان نظام پزشکی سخن گفت و تلویحا از صدور حکم یک سال محرومیت از خدمت برای پزشکی که کم فروشی کرده ، انتقاد کرد.  
 
دکتر حسن هاشمی تاکید کرد: ما به عنوان وزارت بهداشت معتقدیم قانون نظام پزشکی در برخی موارد دارای نقص‌های جدی اسـت؛ هم از جهت حقوق خدمت‌گیرندگان و هم حقوق صنف اشکالاتی مطرح اسـت."
 
پیشینه بازنگری در قوانین سازمان نظام پزشکی
 
آخرین بار در سال ۱۳۸۳ و در دوره دکترسیدشهاب‌الدین صدر، قانون نظام پزشکی بازنگری شد، امروز از سوی سازمان نظام پزشکی نیز پذیرفته شده اسـت.  
 
مطابق قانون، سازمان نظام پزشکی دارای هیئت‌هایی به نام هیئت‌ بدوی و دادسراهای انتظامی اسـت که طبق قانون وظایف هردو مشخص شده اسـت؛ آنها موظف هستند شکایت اشخاص حقیقی یا حقوقی را مورد ارزیابی قرار دهند و بر اساس آیین نامه‌، ابعاد مختلف موضوع را بررسی و در صورت لزوم، از کارشناسان مرتبط دعوت ‌کنند. در نهایت پس از انجام تحقیقات، می توانند نسبت به آن پرونده  قرار منع تعقیب صادر کنند یا در غیر این صورت، اگر به این نتیجه رسیدند که قصوری صورت گرفته ‌اسـت، کیفر خواست صادرکنند و پرونده را به هیئت‌های انتظامی ارجاع دهند. در عین حال، شکایت کننده می‌تواند نسبت به این نظر اعتراض کند. در این صورت هم پرونده به هیئت‌های انتظامی نظام پزشکی می‌رود.
 
سازمان نظام پزشکی می‌تواند طبق صلاحدید دادگاه‌های عمومی و انقلاب در خصوص پرونده‌های قصور و خطای پزشکی اظهار نظر کند. این کارشناسی همچنین می‌تواند توسط پزشکی قانونی انجام شود. درهر صورت نظام پزشکی تنها نظر کارشناسی خود را اعلام  و قاضی و دادگاه متناسب با آن رای خود را صادر می‌کنند؛ به این معنی که روال  قانونی واحدی در ارجاع این پرونده‌ها به مراجع کارشناسی وجود ندارد.
 
ترکیب معنادار یک هیات بدوی
 
در ترکیب مورد نقد هیات بدوی سازمان نظام پزشکی،  ۱۳ عضو شامل ۱۱ پزشک و دو نماینده از دادگستری و پزشکی قانونی حضور دارند. این ترکیب طبق نظر قانون مشخص شده و با توجه به تعداد بالای پزشکان در آن، محل اعتراض منتقدان این سازمان اسـت. طبق ماده ۵۹ و ۸۸ آیین رسیدگی دادسراها و هیات‌های بدوی نظام پزشکی، ارایه رای هیئت بدوی وتجدیدنظرطبق نظراکثریت آرا صادرمی‌شود؛ یعنی اکثریت یا همان ۱۱ نفری که عضو نظام پزشکی هستند می‌توانند به طورقانونی تصمیم گیری کنند.
 
همچنین  طبق تبصره یک ماده ۳۵  و ماده ۴۹ آیین رسیدگی دادسراها وهیات‌های انتظامی سازمان نظام پزشکی، رئیس و دبیر هیات‌های بدوی انتظامی، توسط رییس کل سازمان نظام پزشکی منصوب می‌شوند.  
 
البته  به گفته وزیر بهداشت چنین ترکیبی در سایر حرفه ها مانند کانون وکلا و نطام مهندسی هم صادق اسـت و شاید  ضروری اسـت قوانین در مورد  همه اصلاح شود.
 
دکتر هاشمی در باره برخی انتقادها به بی‌طرفی قضاوت سازمان نظام پزشکی در بررسی به تخلفات معتقد اسـت "اگر برای سازمان نظام پزشکی این اشکال را بگیرند که در قضاوت‌ها جنبه حمایتی برای پزشکان دارد و نمی‌تواند به درستی عمل کند،‌ باید گفت که این اشکال برای کانون وکلا، نظام مهندسی و... هم صدق می‌کند. حال هر تصمیمی که برای سایر صنوف گرفتند، آن را برای این صنف هم اعمال کنند. بر این اساس طبیعی اسـت که جامعه پزشکی هم از آن تصمیم استقبال می‌کند.  
 
اما دکتر داریوش طاهرخانی، عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی نظر متفاوتی نسبت به این انتقادات دارد و می‌گوید: در هیات‌های انتظامی، شیوه کار "اجماع" نظر هیات اسـت و تعداد بیشتر اعضا به معنی حق رای بیشتر نیست. قانونگذار طوری پیش بینی کرده اسـت که اگر شخص احساس کرد در هیات بدوی به حقوق خود نرسیده، می‌تواند نسبت به رای و نظر این هیات اعتراض کند؛ در این صورت پرونده در هیات تجدید نظر انتظامی استان‌ها تشکیل می‌شود و مورد بررسی مجدد قرار می‌گیرد. حتی اگر اعتراضی به رای هیات تجدید نظر هم وجود داشته باشد، می‌تواند در هیات عالی انتظامی پرونده مورد ارزیابی قرار گیرد.
 
او همچنین به امکان اعتراض شاکیان پرونده به رای سازمان نظام پزشکی هم اشاره می‌کند و می‌گوید: برای رفع این شائبه که نظام پزشکی یک سازمان صنفی اسـت و ممکن اسـت آرای آن به نفع پزشکان باشد، این امکان پیش بینی شده که نسبت به رای قطعی سازمان نظام پزشکی اعتراض شود و در دادگاه عمومی و انقلاب استان موضوع مورد رسیدگی مجدد قرار گیرد.
 
چند مرجع برای رسیدگی
 
پرونده‌های قصور و خطای پزشکی سه مرجع مختلف برای رسیدگی دارند؛ سازمان نظام پزشکی، دادسراهای عمومی و پزشکی قانونی. سه مرجعی که هرکدام می‌توانند به طور جداگانه و مستقل به این پرونده‌ها رسیدگی کنند؛ تعدد محل‌های رسیدگی به شکایات که باز هم جای سوال دارد.
 
دکتر ایرج خسرونیا  رییس هیات بدوی رسیدگی به جرایم پزشکی در این باره می‌گوید: تعدد محل شکایت، بسیار نادرست اسـت.  یک بیمار ممکن اسـت برود کلانتری، دادگستری، دادسرای جرائم پزشکی یا نظام پزشکی شکایت کند و پزشک بعد از شکایت باید به چند جا پاسخگو باشد.
 
وی در مورد حکم صادر شده برای پزشک متخلف کم فروش  به سلامت آنلاین می گوید: بر اساس قانون سازمان نظام پزشکی برای چنین جرمی از سه ماه تا یک سال محرومیت از طبابت صادر می شود. سه ماه برای کسانی که برای اولین  بار مرتکب جرم شده باشند و این پزشک نیز سابقه تخلف نداشته ولی به دلیل جرم سنگین این پزشک برای او نهایت حکم یک ساله صادر شده  اسـت.
 
دکتر خسرونیا در پاسخ به این پرسش که آیا این حکم یک ساله بازدارنده اسـت، می افزاید: قانون همین میزان را  اجازه  داده  اسـت  و  ما  در هیات بدوی فقط به لحاظ اخلاقی جرم را بررسی و حکم صادر می کنیم.  
 
از رییس هیات بدوی سازمان نظام پزشکی می پرسیم، آیا میزان غیر اخلاقی بودن جرم پزشک کم فروش اینقدر کم بوده، می گوید: در هر حال دست ما را قانون بسته  اسـت و حداکثر یک سال  می توانیم  متخلف را  از طبابت  منع کنیم. و به  نظر من  وقتی یک پزشک یک سال نتواند کار کند، آبروی او رفته و در واقع حکم سنگینی برایش بریده شده  اسـت.
 
دکتر خسرونیا البته  تاکید  می کند:  در دادسراسی جرائم پزشکی حتما بر ای این پزشک متخلف که به نوعی دزدی کرده  اسـت، زندان در نظر گرفته خواهد شد.
 
از سخنان دکتر خسرونیا  نیز می توان  نتیجه گرفت برخی قوانین سازمان نظام پزشکی نیاز به  اصلاح دارد؛ چگونه می شود برای تخلف اخلاقی پزشکی که  در درمان بیمارش کم فروشی کرده ،  از اعتماد او سوءاستفاده نموده و به  نوعی از او دزدی کرده اسـت،  یمک سال محرومیت  از طبابت تعیین کرد. خوب این  پزشک بعد  از یک سال در شهرستانی دور و گمنام مطب می زند  و  گویی هیچ اتفاقی نیفتاده  اسـت.  
 
طاهرخانی، عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی در خصوص دیدگاه این سازمان نسبت به موضوع بازنگری قانون این سازمان به ایسنا می‌گوید: این قانون از پشتوانه کارشناسی بالایی برخوردار اسـت. اما در این میان ممکن اسـت همه انتظاراتی که از یک نظام صنفی وجود دارد، محقق نشده باشد. نباید همه مشکلات و نارسایی‌ها را به قانون نسبت داد. باید مواردی که به عنوان نقاط ضعف مطرح می‌شود، مورد ارزیابی قرار گیرد و بررسی شود که آیا همین قانون ظرفیت تامین خواسته‌های به حق جامعه پزشکی و مردم را دارد یا مواردی وجود دارد که مسکوت مانده اسـت؟
 
وی ادامه می‌دهد: اگر این حس در ذی‌نفعان یک قانون ایجاد شد که برخی از مجریان اعمال نظر سلیقه‌ای داشته‌اند یا قوانین را تفسیر به رای کرده‌اند، نباید به قانون خرده گرفت. در این موارد، راه‌های سهل‌الوصول وجود دارد؛ اصلاحات همیشه نیاز به تغییر قانون ندارد. پس بهتر اسـت خواسته‌هایی که با این قانون محقق نشده، شفاف و روشن بیان و سپس بررسی شود که مشکل کار کجا بوده اسـت.
 
در هر حال آنچه در پرونده این  پزشک کم فروش و دیگر قصورهای پزشکی انجام شده باید  بر آن تاکید موکد کرد  این  نکته  اسـت  که آسیبی که اقدامات افرادی این چنینی به اعتبار و جایگاه پزشکان جامعه می زنند را  چگونه می توان  جبران  کرد و آیا  برای این  جرم  عمومی مجازاتی در نظر گرفته شده  اسـت. سازمان نظام پزشکی و جامعه پزشکی باید  از این  تخلف آشکار تبری جویند  و منافع صنفی را بر منفعت عمو می جامعه ترجیح ندهند. تخلف تخلف اسـت، خواه پزشک مرتکب آن شده باشد و خواه فردی دیگر از جامعه. چه بسا تخلف پزشکی که سوگند نامه اش را زیر پا له  می کند به  مراتب بزرگتر از تخلفی اسـت که افراد  دیگر جامعه مرتکب می شوند.

[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط


7 سپتامبر 2016 ... مجازات های اندک برای جرم های بزرگ. صدور حکم یک سال ممنوعیت از کار برای پزشکی که پروتز شانه را در بدن بیماری در بیمارستان میلاد کارنگذاشته، ...7 سپتامبر 2016 ... صدور حکم یک سال ممنوعیت از کار برای پزشکی که پروتز شانه را در بدن بیماری در بیمارستان میلاد کارنگذاشته، اما پول آن را دریافت کرده بود، بار ...مجازات های اندک برای جرم های بزرگ - شفاف نیوز | خبر … مجازات های اندک برای جرم های بزرگ / صدور حکم یک سال ... جام نیوز :: JamNews - "ارکید"، پیرترین اسب دنیا ...خبرگون,خبر گون,مجازات های اندک برای جرم های بزرگ. ... رسوایی نامزد کردن وزیر سابق صنعت اسپانیا برای کار در بانک جهانی ؛ سرخط روزنامه های اسپانیا/17شهریور ...7 سپتامبر 2016 ... بیماری پزشکی ظهر چهارشنبه هفدهم شهریور ماه 1395 خبر مجازات های اندک برای جرم های بزرگ.7 سپتامبر 2016 ... مجازات های اندک برای جرم های بزرگ. صدور حکم یک سال ممنوعیت از کار برای پزشکی که پروتز شانه را در بدن بیماری در بیمارستان میلاد کارنگذاشته، ...مجازات های اندک برای جرم ... منبع مشاهده مطلب ... جام نیوز ... جام نیوز. ... ساموراییهای موتورسوار به ایران رسیدند تصاویر; جرم های بزرگ و مجازات های ... منبع مشاهده مطلب ...گفته می شود مجازات های اخروی به شکلی که نقل می شود مخالف عدل الهی است! ... ممکن است خدایی باشد و ما را در برابر جرم های بسیار کوچک، مجازات های بسیار بزرگ بکند. ... راسل در نظر کسی که اندک آشنایی با معارف اسلامی دارد، در فلسفه به مفهوم اسلامی و ...7 ا کتبر 2014 ... گفته می شود مجازات های اخروی به شکلی که نقل می شود مخالف عدل الهی است! ... زیرا در مجازاتهای اخروی تناسب میان جرم و جریمه وجود ندارد و مجازاتها به نحو غیرعادلانه ای اجرا می شود. ... و ما را در برابر جرم های بسیار کوچک، مجازات های بسیار بزرگ بکند. ... راسل در نظر کسی که اندک آشنایی با معارف اسلامی دارد، در فلسفه به ...7 سپتامبر 2016 ... با افزایش سن، مغز انسان نیز همانند دیگر اندام های بدن به تدریج تحلیل می رود و ... مجازات های اندک برای جرم های بزرگ · حمایت نیروی دریاییها در تضمین ...


کلماتی برای این موضوع

جزا و جرم شناسی رشوه و ارتشا در قانون مجازات اسلامیرشوه در آموزه های دینی مکتب انسان ساز اسلام به عنوان یک جریان زنده اخذ رشوه را به الف آیا عضویت در فیس بوک وشبکه های اجتماعی جرم …آیا عضویت در فیس بوک وشبکه های اجتماعی جرم است؟جرایم درحکم کلاهبرداری بسمه تعالی جرایم در حکم کلاهبرداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر نعمت اله پایگاه تخصصی نشر مقالات حقوقی حق گستردر طول تاریخ همراه با پیشرفت‌های بشری در زمینه‌های گوناگون، شیوه‌های جنگ نیز عصر ایران فرودگاه ها در سال چگونه خواهند بود؟ عکس لوکس ترین هتل های جهان در سال عکس الف اولتیماتوم جهانگیری به مدیران با فیش های …اولتیماتوم جهانگیری به مدیران با فیش های نجومی خودتان استعفا دهید حقوق‌های گزارش فارس از دیدار دانشجویان با مقام معظم رهبری …گزارش فارس از دیدار دانشجویان با مقام معظم رهبری تلاش دشمن برای کشاندن جوانان به سمت تصور و واقعیت نظام ملل متحد در یک نگاه ریاست هیات مدیره روسای اجرایی برای هماهنگی نظام ملل متحد را زیباترین جملات و متن های کوتاه عاشقانهزیباترین جملات و متن های کوتاه عاشقانه زیباترین جملات و متن های کوتاه عاشقانه و حقوق جزا و جرم شناسی حقوق جزا و جرم شناسی در این وبلاگ سعی شده گفتارهایی در مورد حقوق جزاو جرم شناسی ارائه



لینک منبع :مجازات های اندک برای جرم های بزرگ

مجازات های اندک برای جرم های بزرگ - مشرق نیوز www.mashreghnews.ir/news/.../مجازات-های-اندک-برای-جرم-های-بزرگ‎Cached7 سپتامبر 2016 ... مجازات های اندک برای جرم های بزرگ. صدور حکم یک سال ممنوعیت از کار برای پزشکی که پروتز شانه را در بدن بیماری در بیمارستان میلاد کارنگذاشته، ... مجازات های اندک برای جرم های بزرگ | تهران پرس tehranpress.com/fa/news.../مجازات-های-اندک-برای-جرم-های-بزرگ/‎Cached7 سپتامبر 2016 ... مجازات های اندک برای جرم های بزرگ. صدور حکم یک سال ممنوعیت از کار برای پزشکی که پروتز شانه را در بدن بیماری در بیمارستان میلاد کارنگذاشته، ... مجازات های جایگزین زندان (حبس) در قانون جدید - اداره کل زندانهای استان ... tehranprisons.ir/مجازات-های-جایگزین-زندان-حبس-در-قانون/‎Cached9 فوریه 2016 ... از اینرو، طرح اندیشه های جایگزین زندان و مکانیسم های کاهش جمعیت کیفری با ... رخ داده و نظام کیفری و قانون جزایی ایران از جرم محوری به مجازات محوری روی اورد. ...... های اخیر در واقع پاسخی به بزرگ این افزایش به طور مستقیم به جرم های رو به ... در برگیرنده ی این اتهام است که این بـــرنامه ارزش باز دارنــدگی اندکی دارد . [PDF] جرم عقیم سازی و مجازات آن چکیده واژگان کلیدی - پرتال جامع علوم انسانی www.ensani.ir/storage/Files/20161206152243-9626-93.pdf‎Cached6 دسامبر 2016 ... دولت های قوی و بزرگ و قدرت های سلطه گر از دیرباز مطرح بوده و. اخته کردن زنان .... مجازات جرم عقیم سازی اختالف نظر است؛ برخی انجام عمل مذکور را. موجب »تعیین ..... منحصر به بستن لوله ها باشد که این مورد یا موارد بسیار اندک است. جهت. مجازات های اندک برای جرم های بزرگ ظهر چهارشنبه 17 شهریور 95 | خبرچه khabarche.ir/خبر/5260703/مجازات-های-اندک-برای-جرم-های-بزرگ 7 سپتامبر 2016 ... بیماری پزشکی ظهر چهارشنبه هفدهم شهریور ماه 1395 خبر مجازات های اندک برای جرم های بزرگ. پیامدهای حقوقی جرم اسیدپاشی مورد بررسی قرار گرفت جرمی بزرگ ... www.hvm.ir/DetailNews.aspx?id=50381‎Cached13 ژوئن 2017 ... پیامدهای حقوقی جرم اسیدپاشی مورد بررسی قرار گرفت جرمی بزرگ، مجازاتی ... آن به سایر اعضا، اجرای مجازات قصاص با دشواری های متعددی مواجه است. تحلیل جرم شناختیِ جرایم اقتصادی - فصلنامه پژوهش حقوق کیفری jclr.atu.ac.ir/article_577.html‎Cachedتحقیق ساترلند درخصوص دویست شرکت بزرگ امریکاییِ آن عصر، در یک دوره 44 ساله یعنی ازسال 1900 تا ..... قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 ، تحت تأثیر تحول اشکال جرایم و شیوه های ارتکاب ... همین رؤیت پذیری اندک نسبت به جرایمِ متعارف باعث پاسخ اشکال عدم تناسب جرم و کیفر در مجازات های اخروی > شمیم .:. سایت ... shamiim.ir/Default.aspx?tabid=97&Article=8167 برتراند راسل که می گوید چگونه ممکن است خدایی باشد و ما را در برابر جرمهای بسیار کوچک، مجازاتهای بسیار بزرگ بکند. این معنی را درک نمی کرده که رابطه آخرت با ... آوا - مبارزه با مواد مخدر؛ جرم سنگین، سزای سبک avapress.com/vdcb8wb85rhbf9p.uiur.html‎Cachedمرکز عدلی و قضایی مبارزه با جرایم و مواد مخدر خبر داده که یکی از بزرگ‌ترین ... مافیایی بزرگ در کشورهای مختلف جهان، ارتباط و همکاری داشته است، بسیار اندک و سبک ... از وضع محکومیت های سنگین و مجازات های شدید علیه این جنایتکاران، بسته است، ... نگاهی به یاوه سرائی های شاهزاده ترکی الفیصل (مجازات اعدام به جرم ... iran-interlink.org/wordpressfa/?p=30417‎Cached12 جولای 2017 ... نگاهی به یاوه سرائی های شاهزاده ترکی الفیصل (مجازات اعدام به جرم .... نبود ویا خیلی اندک وقابل اغماض بود- بیشتر کرده وعقب مانده که نه، بلکه به انحطاط رساندند! .... گردهمایی بزرگ سالانه مقاومت ایران روز شنبه ۱۰تیر ۱۳۹۶ (اول ژوییه ...