مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

شتاب دهنده چیست؟

[ad_1]

zoomit.ir - حامد قاسمی نراقی: این روزها با رشد روزافزون شکل‌گیری استارتاپ در کشورمان کلمه‌ی شتاب‌دهنده نیز زیاد به گوش می‌خورد و بسیاری از افراد با این مفهوم آشنایی ندارند. اما به واقع مفهوم شتاب‌دهنده به چه معنا اســت و آیا این مفهوم در کشورمان جایگاه خود را پیدا کرده اســت؟ همراه ما باشید تا علاوه بر آشنایی با پاسخ به این سوال و آشنایی با مفهوم شتاب‌دهنده با تاریخچه‌ی آن، آشنا شوید.


 استارتاپ بر اساس تعریف  Merriam-Webster یعنی «عمل یا مجموعه‌ای از کارها به منظور یک حرکت جدید و یک شرکت یا کسب‌و‌کار نوپا» یا بر اساس فرهنگ واژگان انگلیسی آمریکن هریتیج یعنی «یک کسب و کار یا تعهدی که به تازگی آغاز به فعالیت کرده اســت.»

کسب‌وکارهای نوپا یا همان استارتاپ همیشه در ابتدای کار با چالش‌هایی مواجه می‌شوند. این چالش‌ها در زمینه‌های مختلف برای یک استارتاپ رخ می‌دهد و در بیشتر موارد سبب می‌شود که استارتاپ‌ها با شکست روبرو شده یا از مسیر اصلی خود منحرف شوند.


شتاب دهنده چیست؟

نکته مهم این اســت که این چالش‌ها چه هستند و استارتا‌پ‌ها چگونه باید با این مشکلات مقابله کنند؟

چالش‌های رفتاری، مالی، فکری، بازارشناسی و شناسایی درست هدف از برجسته‌ترین مشکلاتی هستند که کسب‌وکارهای نوپا با آنها روبرو می‌شوند. این چالش‌های قابل برطرف شدن هستند ولی در بیشتر موارد سبب شوند استارتاپ‌ها با شکست روبرو شوند. بیشترین دلیل تأثیر چالش‌های موجود در شکست سریع استارتاپ‌ها عدم تجربه‌ی کافی و نبود حمایت کننده اســت.

هر چند برخی از افراد فکر می‌کنند عدم حمایت مالی می‌تواند مشکل بزرگی برای یک استارتاپ باشد اما تجربه این را نشان داده اســت که هر چند مشکلات مالی جرقه‌ای برای آغاز پروژه شکست استارتاپ‌ها اســت ولی مشکل عمده عدم حمایت و تجربه در زمینه‌های فکری، بازارشناسی، پیداکردن هدف و مواردی از این دست اســت.


شتاب دهنده چیست؟

به همین دلیل از سال ۲۰۰۵ در آمریکا مفهوم شتاب‌دهنده (در انگلیسی Seed Accelerator یا Startup Accelerator) شکل گرفت. شتاب‌دهنده استارتاپ‌ها یعنی تیم یا شرکتی که از لحاظ مالی‌، فکری و تجربه از استارتاپ‌ یا استارتاپ‌ها حمایت کرده و نکات مهم آموزشی لازم را در کمترین زمان به استارتاپ‌ها ارائه می‌کند. پس شتاب‌دهنده‌ها تنها حامی مالی نیستند و با سرمایه‌گذاران تفاوت‌های بسیاری دارند.

 

فعالیت و مراحل کاری شتاب‌دهنده

هر شتاب دهنده فعالیت‌هایی را برای حمایت، رشد و ثبات استارتاپ‌ها انجام می‌دهد. در بیشر استارتاپ‌ها ۴ مرحله‌ی زیر دیده می‌شود:

۱- انتخاب اولیه: در این مرحله هر شتاب‌دهنده با فراخوان دادن از میان استارتاپ‌های موجود تعدادی را برای آماده‌سازی که بین ۱ تا ۳ ماه صورت می‌کند انتخاب می‌کند. این انتخاب توسط مدیران یا مربیان (mentors) انجام می‌شود.

۲- آماده‌سازی: در بخش آمادگی اولیه که بین ۱ تا ۳ ماه طول می‌کشد، شتاب‌دهنده مفاهیم ابتدایی کسب‌وکار را برای استارتاپ‌ها آموزش داده و با هدف‌سازی استارتاپ‌ها را به سازماندهی اولیه نزدیک می‌کند. در پایان این دوره تعداد استارتاپ مورد نظر برای دوره‌ی اصلی شتاب انتخاب شده و در شتاب‌دهنده می‌مانند.

 

شتاب دهنده چیست؟
 
۳- دوره‌ی شتاب: در این دوره استارتاپ‌هایی که مانده‌اند در قبال دریافت مبلغی (معمولا مابین ۵هزار تا ۲۰ هزار دلار معادل ۱۶ میلیون تا ۷۰ میلیون تومان) درصدی از سهماشان را به نام شتاب‌دهنده می‌کنند. این سهام معمولا میان ۱۰ تا ۲۰ درصد اســت. در کنار این کمک مالی استارتاپ‌ها از طریق مربیان و مشاوران آن مرکز شتاب‌دهنده استارتاپ خود را تجاری‌سازی می‌کنند یا به مرز تجاری شدن می‌رسانند. این دوره حدود ۴ تا ۹ ماه طول می‌کشد.

۴- روزنمایش (معرفی به سرمایه‌گذار): پس از اتمام دوره‌ی شتاب کار استارتاپ‌ها تقریباً در شتاب‌دهنده تمام می‌شود و در Demo Day یا همان روز نمایش، استارتاپ‌ها خود را برای سرمایه‌گذاران معرفی می‌کنند تا بتوانند برای استارتاپ خود سرمایه‌گذار پیدا کنند.

تاریخچه شتاب‌دهنده

 همانظور که گفته در سال ۲۰۰۵ در شهر کمبریج ایالت ماساچوست آمریکا مفهوم Seed Accelerator  با تأسیس شرکت شتاب‌دهنده‌ی Y Combinator شکل گرفت. البته Y Combinator بعدا به سیلیکون‌ولی منتقل شد تا جایگاه بهتری در حمایت و شتاب‌دادن به استارتاپ‌های فناوری بازی کند. پس از این شتاب‌دهنده‌های دیگری نیز با الگو برداری از Y Combinator شکل گرفت تا مفهوم شتاب‌دهندگی در چرخه‌ی استارتا‌پ‌ها شکل گیرد و سبب اتکای استارتاپ‌های مختلف شود.


شتاب دهنده چیست؟

 برترین شتاب دهنده ها

 

امروزه شرکت‌های شتاب‌دهنده‌ی زیادی در سطح دنیا و به خصوص آمریکا در حال فعالیت هستند که برترین‌های آنها تا کنون و در سال ۲۰۱۶ میلادی عبارتند از :

رده‌ی پلاتینی:

  •     500 Startups
  •     Alchemist
  •     Amplify LA
  •     Angelpad
  •     Chicago New Vnture Challenge
  •     Muckerlab
  •     StartX
  •     Techstarts
  •     Y Combinator

رده‌ی طلایی:
  •     Brandery
  •     Capital Innovators
  •     Dreamit
  •     gener8tor
  •     Healthbox
  •     Mass Challenge
  •     Surge

رده‌ی نقره‌ای:
  •     Alphalab
  •     Betaspring
  •     Health Wildcatters
  •     Iron Yard
  •     Lighthouse Labs
  •     Plug and Play
  •     Zero to 510

شتاب دهنده چیست؟

شتاب‌دهنده در ایران

معنا و مفهوم شتاب‌دهنده در ایران از سال ۱۳۹۳ یعنی دو سال پیش در ایران باب شد. در آن سال سه شتاب‌دهنده‌ی آواتک، دیموند و مپس فعالیت‌شان را شروع کردند و به شتاب‌دهندگی پرداختند. البته در این میان شتاب‌دهنده‌ی آواتک فعال‌تر بوده اســت.


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط


25 جولای 2016 ... مفهوم شتاب دهنده به چه معناست و آیا این مفهوم در کشورمان جایگاه خود را پیدا کرده است؟ همراه زومیت باشید. - زومیت.شتابدهنده، دستگاهی است که در آن ذرّات باردار (مانند: ذرات بنیادی، هسته اتمها یا اتمهای یونیزه شده، مولکولها یا قسمتهای مولکول) به وسیلهٔ میدانهای الکتریکی یا ...شتابدهنده استارتاپ (انگلیسی: Seed accelerator یا Startup accelerator ) یا به اختصار شتابدهنده شرکتی است که از ابتدای کار یک استارتاپ آن را تحت پوشش خود ...شتابدهنده چیست و چه نیازی به آن وجود دارد؟ ۱. با گسترش تدریجی فضای کارآفرینی نوآوری محور در کشور عزیزمان، مفاهیم و ساختارهای نوینی در حال شکل گیری و ایفای ...در این مقاله به مفاهیمی مثل شتاب دهنده (Accelerators )، مراکز رشد (Incubator) و سرمایه گذار (Investor) که امروز در استارتاپ ها و کسب و کارهای اینترنتی زیاد شنیده می ...صفحه اصلی شتاب دهنده استارتاپ چیست؟ شتاب دهنده استارتاپ چیست؟ شتابدهنده استارتاپ (انگلیسی: Seed accelerator یا Startup accelerator ) یا به اختصار ...29 آگوست 2015 ... شتابدهنده استارتاپ (انگلیسی: Seed accelerator یا Startup accelerator ) یا به اختصار شتابدهنده شرکتی است که از ابتدای کار یک استارتاپ آن ...ستاک چیست؟ ... برای ورود به شتابدهنده شریف شما می توانید در قسمت ثبت ایده،ایده خود را ثبت کنید سپس ما ... در حال حاضر مساله اساسی برای تجاری سازی ایده چیست؟این طرح تولید انرژی عبارت از شتاب دهنده ذرات اتمی برای تولید انرژی زیاد. .... دهد و حرکت حاصله را تجزیه و تحلیل کند تا اینکه بفهمد ماهیت آن ساز و کار مخفی چیست؟20 آگوست 2015 ... شتاب دهنده ها شرکتهایی هستند که در ایده های جدید سرمایه گذاری میکنند. آنها به صاحبان ایده ها کمک میکنند تا بتوانند تعریفی صحیح و نمونه اولیه ...


کلماتی برای این موضوع

شتاب دهنده‌ی خطی یک شتاب دهنده خطی یا ، یک جزء شتابدهنده است که ذرات باردار الکترون، پروتون یا کارت گرافیک چیستکارت گرافیک چیست ؟ قسمت اول کارت گرافیک در کامپیوتر شخصی دارای جایگاهی خاص است کارت میدان هیگز چیست؟ میدان هیگز باعث جرم دار شدن ذرات بنیادی هستند و علاوه بر این بوزون هیگز هم داری جرم اسب بخار چیست اسب بخار چیست عبارت اسب بخار توسط جیمز وات١۸١٩ ١۷٣۶ ابداع شد بیشتر شهرت او به خاطر تکنالوژی معلوماتی کمپیوتر چیستتکنالوژی معلوماتی کمپیوتر چیست آی تی بر اساس مدل ایجاد شده و از اسلات شتاب بیشتر با نیتروژن شتاب بیشتر با نیتروژن شاید مخترع این سیستم آقای پورشه باشد که آن را در جنگ جهانی دوم اطلاع از موجودی حساب ِ کارت‌های شتاب به صورت …ابزارهای اینترنتلینکدونی شاهوار مطالب خواندنی از سراسر وب معنای گارانتی مادام العمر چیست؟دومین جشنواره شتاب ملی شناسایی و توانمند سازی …دومین جشنواره شتاب ملی شناسایی و توانمند سازی ایده های برگزیده آغاز به کار کرد ایده ایموبلایزر چیست و طرز کار ان چگونه استایموبلایزر چیست و طرز کار ان چگونه است در خودروهای جدید معمولا از سیستم سوئیچ پزشک و آزمایشگاه آزمایش یا آزمایش قند درازمدت چیستآزمایش یا آزمایش قند درازمدت چیست ؟ نامهای دیگر این آزمایش یا است



لینک منبع :شتاب دهنده چیست؟

شتاب دهنده چیست؟ - زومیت www.zoomit.ir/2016/7/25/133691/what-is-accelerator/‎Cached25 جولای 2016 ... اما به واقع مفهوم شتاب‌دهنده به چه معنا است و آیا این مفهوم در کشورمان جایگاه خود را پیدا کرده است؟ همراه زومیت باشید تا علاوه بر آشنایی با پاسخ به این ... شتاب‌دهنده استارت‌آپ - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/شتاب‌دهنده_استارت‌آپ‎Cached Similarشتاب‌دهنده استارتاپ (انگلیسی: Seed accelerator یا Startup accelerator ) یا به اختصار شتاب‌دهنده، از ابتدای کار یک استارتاپ، آن را تحت پوشش خود در می‌آورند و ... شتابدهنده چیست و چه نیازی به آن وجود دارد؟ - شتابدهنده تک TAC Startup ... tac.ir/why-startup-accelerator/‎Cachedشتابدهنده چیست و چه نیازی به آن وجود دارد؟ ۱. با گسترش تدریجی فضای کارآفرینی نوآوری محور در کشور عزیزمان، مفاهیم و ساختارهای نوینی در حال شکل گیری و ایفای ... شتاب دهنده چیست؟ - مقالات - مرکز توسعه و انتقال فناوری سورنا sorenacenter.ir/-/شتاب-دهنده-چیست؟‎Cachedشتاب دهنده چیست؟ ارسال به دوستان. شتاب‌دهنده‌ها شرکت‌هایی هستند که روی ایده‌های جدید ، سرمایه‌گذاری می‌کنند. آن‌ها به صاحبان ایده‌ها کمک می‌کنند تا بتوانند تعریفی ... شتابدهنده چیست و چه نیازی به آن وجود دارد؟ - موسسه آموزش عالی مهرالبرز mehralborz.ac.ir/.../435-شتابدهنده-چیست-و-چه-نیازی-به-آن-وجود-دارد؟‎Cachedشتابدهنده چیست و چه نیازی به آن وجود دارد؟ خواندن. 1158 دفعه. با گسترش تدریجی فضای کارآفرینی نوآوری محور در کشور عزیزمان، مفاهیم و ساختارهای نوینی در حال ... شتابدهنده چیست؟ - آپارات ► 2:36www.aparat.com/v/dPvQ3/شتابدهنده_چیست؟ Jan 15, 2017 - 3 min آکادمی نوآوری و کارآفرینی فردوسی موشن گرافیک "شتابدهنده کسب و کار چیست؟" تا به حال شده برای راه اندازی یا رشد کسب و کارتون ایده و انگیزه دا. شتابدهنده چیست؟ - آپارات ► 2:28www.aparat.com/v/N8fTI/شتابدهنده_چیست؟ Feb 13, 2017 - 2 min بوتاک(مرکز شتابدهی صنعتی بیرجند) شتابدهنده یک ساختار بهم پیوسته برای هرگونه حمایت از کارآفرینان و پیشرفت دادن فعالیت های نوآورانه است ... شتاب دهنده یا اکسلریتور چیست؟ - دانش بنیان 24 www.daneshbonyan24.ir/...و.../شتاب-دهنده-یا-اکسلریتور-چیست؟/‎Cachedواژه “شتاب‌دهنده ” یا به طور مشخص شتاب‌دهنده استارت آپ، امروزه به اصطلاحی آشنا و همه گیر در فضای کسب و کار تبدیل شده است. در حال حاضر تعداد زیادی از کشورها که جهت ... شتاب دهنده چیست؟ - تبیان article.tebyan.net/347697/شتاب-دهنده-چیست-‎Cached22 ژانویه 2017 ... شتاب دهنده های ایستابرقی (الکتروستاتیکی) که در آن یون های منفی هیدروژن از پتانسیل زمین تا پتانسیل زیاد شتاب می گیرند و سپس با گذار از ... شتاب دهنده استارتاپ چیست؟ | اصفهان پلاس https://www.isfahanplus.ir/شتاب-دهنده-استارتاپ-چیست؟/‎Cachedشتاب‌دهنده استارتاپ (انگلیسی: Seed accelerator یا Startup accelerator ) یا به اختصار شتاب‌دهنده شرکتی است که از ابتدای کار یک استارتاپ آن را تحت پوشش خود ...