مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

با کودکی که از تاریکی می ترسد چه کنم؟

[ad_1]
با کودکی که از تاریکی می ترسد چه کنم؟  کودکانی که از تاریکی و تنهایی شدیدا دچار ترس، دلهره و اضطراب می شوند از آن فرار می کنند بیش از هر چیز نیازمند احساس امنیت و آرامش هستند که والدین و اعضای خانواده می توانند به آنها ببخشند.

یکی از ترس هایی که بین بیشتر کودکان عمومیت دارد، ترس از تاریکی اسـت. معمولا این ترس بین سنین 3 -2 سالگی آغاز می شود و ضمن تداوم در سالهای بعد قدری کاهش می یابد، ولی تا حدود 10-12 سالگی نیز ادامه پیدا می کند. یکی از مواردی که منجر به ترس کودک از تاریکی می شود، زمانی اسـت که پدر و مادر و یا نزدیکان کودک به عنوان تنبیه از او می خوهند تا در اتاق تاریک مثل انباری، زیرزمین، و غیره که موجب ترس و وحشت او می شود، تنها بماند. نکته دیگر آن اسـت که فضای منزلی که کودک در آن زندگی می کند و یا اتاق آشنای کودک، در وضعیت های تاریک و روشن جلوه های متقاوتی دارد.

با کودکی که از تاریکی می ترسد چه کنم؟

کودکی که در مرحله رشد تصورات خیالی اسـت به راحتی می تواند از هر چیزی در تاریکی برای خود هیولایی بسازد و از آن هیولای خیالی خود بترسد. گاهی ترس از تاریکی صرفا معمول این نکته اسـت که کودک نمی تواند در تاریکی چه باید بکند. گاهی نیز عادت ترس کودک از تاریکی آن اسـت که نمی تواند مادر، پدر و یا شخص مراقب خود را ببیند. در صورتی که اگر این فرد دستش را به کودک بدهد، ترس کودک از بین خواهد رفت.

در بعضی موارد حتی فکر تنهایی در یک اتاق تاریک کودک را می ترساند. کودکانی که از تاریکی و تنهایی شدیدا دچار ترس، دلهره و اضطراب می شوند از آن فرار می کنند بیش از هر چیز نیازمند احساس امنیت و آرامش هستند که والدین و اعضای خانواده می توانند به آنها ببخشند.

در برخی موارد، ترس کودک از تاریکی، ناشی از تصورات ذهنی او درباره دزد و موجودات خیالی ای اسـت که از اطرافیان خود می شنود و یا گاهی خواب می بیند. از نظر یک کودک 6 ساله، تاریکی مظهر هیولاها، غول ها، دزدها و ... اسـت که می توانند به او صدمه بزنند. برای مثال زمانی که کودک به رختخواب می رود به یاد موقعیت ترسناکی که شب پیش در خواب دیده اسـت، می افتد و آن گاه خواب از سر او می پرد و شروع به خیال پردازی مجدد می کند.

راهکارهایی که منجر به کاهش ترس کودک از تاریکی می شود عبارتند از:

1- گاهی انجام برخی بازی ها و سرگرمی ها در تاریکی می تواند موجب کاهش ترس کودک از تاریکی بشود. به عنوان مثال پدر و مادر می توانند جلوی نور شمع به سایه بازی با انگشتان بر روی دیوار بپردازند و یا در تاریکی جایشان را تغییر دهند و از کودک بخواهند آنها را پیدا کند. هدف از انجام این بازی ها این اسـت که کودک به تاریکی عادت کند و در یابد که اشیاء در تاریکی هیچ تفاوتی یا زمانی که هوا روشن اسـت نمی کنند.

2- اگر کودک عادت دارد که نیمه های شب از خواب بیدار شود هیچ گاه او را به اتاق دعوت نکنیم زیرا ترک چنین عادتی دشوار و سخت اسـت.

3- علت اصلی ترس کودک را باید شناخت: برای مثال، پدر و مادر می توانند نسبت به رفتارها و رویدادهای روزانه فرزند خود حساس باشند و تغییرات محیطی او را اعم از خانه، مدرسه و دوستانش مورد بررسی قرار دهند، حتی می توانند علایق و انگیزه های جدید او را بشناسند. گاهی که کودک به شدت ترسیده اسـت و قادر به بیان کلامی ترس خود نیست، می توانیم از او بخواهیم که با رسم نقاشی، ترس خود را به تصویر درآورد.

آن گاه دقت کنیم که کودک چه می کشد و با چه رنگ هایی آن را رنگ آمیزی می کند. معمولا اضطراب ها و ترس ها با رنگ های تیره، مات و تاریک رسم می شوند و گاهی هم کودک با خط خطی کردن چهره ای که کشیده اسـت سعی در از بین بردن و محو کردن عامل ترس خود دارد. پس از نقاشی می توانیم با کودک درباره اثرش صحبت کنیم و با سئوالات ساده ای که از او می پرسیم، علت ترس او را جویا شویم. البته کودک را وادار به نقاشی از موضوعی که باعث ترس او شده اسـت نکنیم. اجازه دهیم که او ابتدا احساس امنیت و آرامش کند و در صورت تمایل تصویر خیالی خود را رسم کند.

4- زمان خواب کودک را می توان با تداعی های خوش و آرامش بخش همراه ساخت. برای مثال مسواک زدن، شب بخیر گفتن، پوشیدن لباس خواب، شنیدن داستانی ساده و یا خاطره ای از دوران کودکی می تواند دلهره و اضطراب کودک را کاهش دهد.

5- با روشن نگه داشتن یک چراغ کم نور و یا چراغ خواب می توان اتاق کودک را از تاریکی محض درآورد. دقت داشته باشیم، چراغ خواب را جایی قرار دهیم که نور آن موجب سایه وسایل اتاق بر روی دیوار نشود، زیرا کودکان با خیال پردازی های خود سایه ها را به صورت اشباح و موجودات خیالی تجسم می کنند و در مواردی نیز استفاده از یک چراغ قوه کوچک که کودک بتواند آن را زیر بالش خود بگذارد، به او آرامش خیال می دهد.

6- بعد از آن که چراغ اتاق را خاموش کردیم، چند دقیقه نزد کودک بمانیم و درباره روزی که گذارنده اسـت با او صحبت کنیم.

7- زمانی که کودک وحشت زده از خواب می پرد، سعی نکنیم با انتقاد و یا سرزنش کودک را مورد تحقیر قرار دهیم، بلکه صبورانه نسبت به ترس کودک و منشاء آن کنجکاوی به خرج دهیم و از او بخواهیم در صورت تمایل درباره ترسش و یا موجوداتی که در خواب دیده اسـت صحبت کند زیرا از این طریق ترس و وحشت کودک کاهش می یابد و راحت تر می تواند به مقابله با آن بپردازد. 


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط


28 جولای 2016 ... کودکانی که از تاریکی و تنهایی شدیدا دچار ترس، دلهره و اضطراب می شوند، بیش از هر چیز نیازمند احساس امنیت و آرامش هستند که والدین و اعضای خانواده ...کودکان نیز همیشه از مسائلی ترس دارند اما اینکه چگونه در هنگام ترس با کودک خود برخورد ... مثلا اگر کودک از تاریکی می ترسد به جای توضیح دادن این مساله که تاریکی ...22 فوریه 2010 ... ترس از تاریکی و تنهایی و ترس از حیوانات، بین ۲ تا ۵ سالگی در کودکان ظاهر می گردد. .... بنابراین کودک را با چیزی که از آن می ترسد، روبه رو کنید و کوشش نکنید او را از آن .... اگه سه پسر ۱۸ ساله از تاریکی بترسه باید چیکار کنه؟نگاه کن، احتمال ریزش کوه خیلی زیاد است. ... برای از بین بردن ترس کودک هرگز او را ناگهان با چیزی که از آن می ترسد روبرو نکنید ، مثلا اگر کودک از ... یکی از ترس های متدوال در میان کودکان ترس از تاریکی و تنهایی است که معمولا اکتسابی است، زیرا ...بسیاری از والدین با مشکلاتی از قبیل ترس کودک از حیوانات ، ترس از تاریکی ، ترس از ... مثلا مادری که از عنکبوت میترسد این ترس خود را به کودک منتقل میکند.6 ژانويه 2013 ... هیچ وقت با خود فکر کرده اید چرا کودکان هنگام خواب دچار ترسهای شبانه میشوند یا اصلاً چرا کودکان میترسند. این ترس به سن او .... چه کار کنم تا کودکم بتواند به ترس های شبانه ی خود فائق آید؟ چه طور می ... کودکی که از تاریکی می ترسدترس کودک,ترس کودکان در شب,ترس کودکان از مدرسه,ترس کودک از تنهایی,ترس ... رفتار با کودکی که از تاریکی شبانه می ترسد ... چگونه با ترس او برخورد کنم؟کودک با خود فکر می کند حتماً علتی دارد که دیگران از رعد و برق، تاریکی و ... رعد و برق می ترسید نزد روان پزشک می برد و در مصاحبه می گوید: فکر می کنم این یک ترس ... چون کودک به تنهایی در تاریکی ماند کم کم از تنهایی نیز می ترسد و به هر جا که می ...حتما کودک شما هم با ترسهايي مواجه است؛ ترس از افراد غريبه، تاريکي، حيوانات، توفان ... مردي که هنوز از گربهها ميترسد، تاکنون فرصت مناسبي براي برقراري ارتباط ...28 ژوئن 2011 ... بهطور مثال اگر کودکی از تاریکی میترسد، سعی کنید بدون مسخرهکردن یا ... سعی کنید با تعریف داستانهای خندهدار از مواردی که موجب ترس کودک ...


کلماتی برای این موضوع

الف سرگذشت پسری که از بهزیستی به سربازی …شماره‌اش را می‌گیرم زنگ می‌خورد، زنگ نه، آهنگ پیشواز، یک پاپ ایرانی شاد ۲۲ساله است اشتباه تربیتی که پدر و مادر ها مرتکب می شوندرفتار کودک رفتار با کودک تربیت کردن بچه‌تربیت کودکان تربیت فرزند تربیت کودکاینگمار برگمان ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاداینگماربرگمانزندگی‌نامه از کودکی تا نوجوانی برگمان در چهاردهم ژوئیه سال ۱۹۱۸ در شهر اوپسالا در ارتباط با دوست پسر، بعد از ازدواج شهر سوالبا عرض سلام وتحیت و ضمن سپاس از اعتماد شما خواهر گرامی حتی در صورتی که ایشان به شما نامِ من عشق است، آیا می شناسیدم؟چراغی آورده ام در پیشِ آفتاب که آفتاب را با این چراغ می بینم حاشا اگر چراغ نیاوری برقراری رابطه دختری جوان با جن ها در نیمه شبدر ادامه این مقاله از سایت ایران ناز درباره بیماری فوبیا چیزی شبیه برقراری رابطه با ترس در کودکان علل، انواع و روشهای درمانی مردمانبا سپاس از اطلاعات بسیار جامع ومقیدی که درمورد کودکان به چاپ رسانده اید بسهم خودم سایر مطالب تربیت کودک اگر کودکتان دروغ می گوید چه کار باید بکنید بازی مناسب ماههای اول زندگی آشنایی با سایت سارا شعر برگزیده زیباترین شعر ها از شاعران …مریم در نیمه های شامگهـان، آن زمان که ماه زرد و شکـسته، می دمد از طرف خاوران استاده در داستانهای کوتاه و جذاب که آدم را به خود فرو می برد …فرشته به یاد اولین خاطره ای که از او در ذهنم نقش بسته می افتم صورتش مثل ماه می درخشید و



لینک منبع :با کودکی که از تاریکی می ترسد چه کنم؟

با کودکی که از تاریکی می ترسد چه کنم؟ - نی نی بان niniban.com/fa/news/.../با-کودکی-که-از-تاریکی-می-ترسد-چه-کنم‎Cachedبا کودکی که از تاریکی می ترسد چه کنم؟ کودکانی که از تاریکی و تنهایی شدیدا دچار ترس، دلهره و اضطراب می شوند از آن فرار می کنند بیش از هر چیز نیازمند احساس ... چگونه با کودک ترسو برخورد کنیم - مجله پزشکی دکتر سلام www.hidoctor.ir/16427_چگونه-با-کودک-ترسو-برخورد-کنیم.html/‎Cached Similarکودکان نیز همیشه از مسائلی ترس دارند اما اینکه چگونه در هنگام ترس با کودک خود برخورد ... مثلا اگر کودک از تاریکی می ترسد به جای توضیح دادن این مساله که تاریکی ... چگونه ترس از تاریکی را در کودک درمان کنیم؟ - بیتوته www.beytoote.com/baby/psychology-baby/fear4-dark.html‎Cachedعلت ترس از تاریکی ترس از تاریکی کودک ترس از تاریکی در بچه ها,ترس از ... خیلی از والدین از این مساله گله‌مندند که کودکشان خیلی می‌ترسد و حاضر نیست شب‌ها در ... این روانشناس کودک با اشاره به اینکه از دیگر علل ترس‌های شبانه کودک می‌تواند ... چگونه با کودک ترسو برخورد کنیم؟ - بیتوته www.beytoote.com/baby/behavior-baby/timid2-child.html‎Cached Similarچطور با کودک رابطه برقرار کنیم تا او بتواند به ایمن‌ترین شکل ممکن با ترس خود ... اگر شما هم کودکی در خانواده دارید که از چیزی می‌ترسد و می‌خواهید به هر نحوی شده به او ... ترسهای شبانه در کودکان - روان نگر familyissues.persianblog.ir/post/2/‎Cached Similar6 ژانویه 2013 ... هیچ وقت با خود فکر کرده اید چرا کودکان هنگام خواب دچار ترسهای شبانه می‌شوند یا ... از نگرانی ها را در او مشاهده می‌کنیم اودائماً می‌ترسد که مبادا نتواند کنترل خود را حفظ کند ... ترسهای وقت خواب، از تاریکی هیولای زیر پتو و تنها خوابیدن در سنین پیش از .... چه کار کنم تا کودکم بتواند به ترس های شبانه ی خود فائق آید؟ ترس در کودکان: علل، انواع و روشهای درمانی - مردمان www.mardoman.net/family/kidsfears‎Cached Similar22 فوریه 2010 ... ترس از تاریکی و تنهایی و ترس از حیوانات، بین ۲ تا ۵ سالگی در کودکان ظاهر می گردد. .... “نگاه کن، احتمال ریزش کوه خیلی زیاد است” ... بنابراین کودک را با چیزی که از آن می ترسد، روبه رو کنید و کوشش نکنید او را از آن دور نگاه دارید، ... رفتار با کودکی که از تاریکی شبانه می ترسد - بیست ستون www.bistsotoon.com/.../رفتار-با-کودکی-که-از-تاریکی-شبانه-می-ترسد‎Cached14 دسامبر 2015 ... رفتار با کودکی که از تاریکی شبانه می ترسد ... با کودک درباره نقاشی اش حرف بزنید و به آرامی با او صحبت کنید تا دلیل ترس او را پیدا کنیم . چگونگی برخورد با ترس در کودکان - انجمن روانشناسی و مشاوره www.alborzravanshenasi.blogfa.com/post/31‎Cached Similarانجمن روانشناسی و مشاوره - برخورد صحیح با ترس کودکان - استان البرز - انجمن روانشناسی و ... و حشرات، استفاده از لگن توالت، حمام کردن و تاریکی هنگام خواب می ترسند. ... داری و شاید از این که دوستان جدیدی پیدا می کنی نگران هستی؛ ولی من فکر می کنم در ... برای از بین بردن ترس کودک هرگز او را ناگهان با چیزی که از آن می ترسد روبرو ... : با ترس کودکان چه کنیم؟ - دانشنامه رشد daneshnameh.roshd.ir/.../mavara-index.php?page=با...کودکان...کنیم؟‎Cached Similarبسیاری از والدین با مشکلاتی از قبیل ترس کودک از حیوانات ، ترس از تاریکی ، ترس از ... مثلا مادری که از عنکبوت می‌ترسد این ترس خود را به کودک منتقل می‌کند. کودکم از تاریکی می ترسد! - هفته نامه یانه yaaneh.com/print?id=کودکم_از_تاریکی_می_ترسد!‎Cachedکودکم از تاریکی می ترسد. چه کنم؟ ... کودکم از تاریکی می ترسد. چه کنم؟ گاهی ترس از تاریکی صرفاً معلول این نکته است که کودک نمی داند در تاریکی چه باید بکند؟ ... با این حال راهکارهایی که به کاهش ترس کودک از تاریکی منجر می شود عبارت است از: