مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

چند داستانک متفاوت از زندگی دکتر شریعتی

[ad_1]
خبرآنلاین: سراغ صندوقخانه را گرفت. گفتم دکتر چی شده؟ گفت: صندوقخانه اگرچه زندان نیست، اما شبیه آنجاست، جوان‌های وطنم الان توی بندهای زندانند، نمی‌خواهم از آنها دور باشم.

چاپ دوم «دکتر شریعتی» نگاهی به زندگی و مبارزات دکتر علی شریعتی از سوی انتشارات میراث اهل قلم روانه بازار کتاب شده اسـت. این کتاب هفتادوچهارمین عنوان از مجموعه کتاب دانشجویی می‌باشد که به همت الهام یوسفی جمع‌آوری و در قطع پالتویی و با قیمت 1400 تومان منتشر شده اسـت.

در این کتاب گزیده داستان‌ها و خاطراتی خواندنی و بدیع از زندگی و مبارزات زنده یاد شریعتی می‌باشد که با روایتی موجز گردآوری شده اسـت.

در ادامه بخش‌هایی از این کتاب را می‌خوانیم:

آنقدر نشسته بود به خواندن و خواندن، که روی چشمهایش لّکه افتاده بود، گفتم: باباجان دست بکش! کور می‌شوی!

پدرش بودم و مطیع امرم بود، می‌گفت شما بروید بخوابید و بعد چراغ را خاموش می‌کرد و برای اینکه از حرفم درنیاید می‌رفت توی رختخواب اما تا برمیگشتم اتاق خودم، باز پرده را می‌کشید و کتاب را می‌گذاشت جلوی رویش.

*
- بچه‌جان بیا پایین، بالای درخت چه می‌کنی؟ بیا پایین پسرجان میافتی!

بچه‌ها از توی کلاس برای علی که بالای درختِ سنجد، وسط حیاط مکتبخانه نشسته بود، شکلک در می آوردند و می خندیدند.

-بیا پایین پسر، اگر نیایی با این چوب کبابت می کنم.

صدای ملا زهرا، معلم قرآن دِه، که از عصبانیت به لرزه افتاده بود، تا دَه تا خانه آنطرفتر هم میرسید، چوبدستیاش را بالای سرش تکان میداد و علی را تهدید میکرد.

-ملا زهرا! شما بروید توی اتاق، من می‌آیم پایین، قول می‌دهم.

با اینکه خوب قرآن می‌خواند، اما جانِ ملا زهرا را با شیطنت‌هایش به لبش رسانده بود.

صبح تا غروب کارش شنا و الاغسواری بود، غروب‌ها هم با بچه‌ها میرفتند لب چاه تا کفترچاهی شکار کنند...اما هیچکدام از آن بازی‌ها برایش به اندازه نشستن روی پشت بام و چشم دوختن به ستاره‌ها لذتبخش نبود، و بیشتر از همه اینها زل زدن به جوجه‌هایی که سر از تخم بیرون میآورند.

*
همه از علی و علاقه‌اش به شمع خبر داشتند؛ گاهی هم می‌شد که به خودش لقب شمع بدهد ـ به جای تخلص ـ می‌گفت شمع یعنی ش + م + ع و شین، میم و عین یعنی شریعتی مزینانی ـ علی.

بهانه‌ای بود تا علامت شمعی میان سطرهایش جای دهد.

*
پرسید: صندوقخانه منزلتان کجاست؟

نشانش دادم، و با تعجّب پرسیدم: صندوقخانه را می‌خواهید چه کار دکتر؟

می‌گفت: صندوقخانه اگرچه زندان نیست اما شبیه آنجاست، جوانهای وطنم الان توی بندهای زندانند. نمیخواهم از آنها دور باشم. من نیامده‌ام به این شهر (سَوْت همپتون انگلیس) برای استراحت.

گاهی هم میرفتیم توی دهکده برای تفریح و تماشا، چشمش که میافتاد به خانههای آجری، بدجور میرفت توی خودش، هرچه پاپیچ می‌شدم حالش عوض نمی شد، می گفت:

«قرمزی این آجرها مرا به یاد خون جوانان ستم  کشیده جهان سوم می اندازد.»

*
نیمه های شب بود، برف بیداد میکرد. صدای کوبیده شدنِ در، همه مان را از جا پراند، در را که باز کردم، از دیدن 5 نفر مرد کت و شلوار پوشیده در آستانه در هول برم داشت. وقتی سراغ آقا را (آیت الله طالقانی) گرفتند نیمه جان شدم و به مِنّ و من افتادم و گفتم: آقا نیست!

از آن جماعت اصرار و از من انکار، دسته آخر یکیشان گفت: برو بگو دکتر از خارج اومده.

به آقا خبر را دادم عکس العملشان دیدنی بود، انگار جا بخورند: دکتر؟! این جا؟! این موقع شب!

من که ماجرا را نفهمیده بودم فقط اطاعت امر کردم و آنها را دعوت کردم داخل. تا صبح خواندند و نوشتند. صبح نزده به دستور آقا از کوه رَدشان کردم و با چه مشقتی برگشتند. از ترس ساواک ماشین را پشت کوه گذاشته بودند، من هم آفتاب که زد برگشتم. هیچوقت آقا نگفت دکتر کی بوده؟

بعدها فهمیدم آن شب را آقا با دکتر شریعتی به صبح رساند، دکتر علی شریعتی.

*
روزی که از زندان آزاد شد، به دیدارش رفتم، چشمم که به دکتر افتاد اولین تغییرش را دیدم، بیشتر از قبل سیگار میکشید، خیلی بیشتر، تا آنجا که سیگارش را با سیگار قبلی روشن میکرد.

گفتم: دکتر! خیلی سیگار میکشی، خطر داره.

یکی از دوستان توی جمع در حالی که از خنده ریسه میرفت رو به من کرد و گفت: آقای بهشتی! به دکتر گفتیم این سیگار و کبریت را بذار کنار. دکتر نصف سفارش ما رو قبول کرد و کبریت رو گذاشت کنار!

*
نامه را دوست شاعرش برایش فرستاده بود و یکی از آن شعرهای عاشقانه را هم ضمیمه کرده بود تا علی نظرش را دربارهی آن، در جواب نامه بنویسد.

علی نامه را که باز کرد چشمش افتاد به شعر، بعد سری تکان داد و دست به قلم شد، بعدها دوست شاعرش گفت: شاه بیت نامه علی برای من این بود:

«دردها و سوزهای شخصی را کنار بگذار، من مدتهاست که از این شعرها لذت نمی‌برم، عادت ندارم نان مردم را بخورم و درد خودم را داشته باشم.»

برای تهیه این کتاب خواندنی کافی اسـت با شماره 33355577 تماس حاصل نمایید.


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط




کلماتی برای این موضوع

ماجرای درخواست دکتر سیدحسین نصر از رهبرانقلابآقای دکتر نصر از چی نگرانه که دنبال ضمانت می گرده؟ آیا ایشان نظرات ضد دینی داشته یا داستانک،داستان کوتاه جالب، داستان های کوتاه، …داستانک،داستان،داستان من و،داستانک های زیبا،داستان کوتاه،داستانک جالب،داستانک دانلود چند آهنگ ماندگار و قدیمی مازندرانیسلام دنبال یه ترانه ی قدیمی ام که فقط بخشی از متن اونو میدونم، چند ساله دنبالش میگردم عشق حسینیآزادگی و آزادمردی، درسی است که از امام حسینع آموختم اینکه در زندگی هر چه هستی باشی آموزش مخ زنی سعی کنید این رفتارهای منفی را کنار بگذارید تا همسرتان از شما متنفر نشود زنان ازوبلاگ روانشناسی شفای درون آشنائی با …لو ویگوتسکی در نوامبر در شهر اورشا در ناحیه غربی امپراطوری روسیه به دنیا آمدسرگرمی تفریح و سرگرمی با طنز داستان فال و …سرگرمی سیمرغ مجموعه ای سرگرم کننده از انواع فال، شخصیت شناسی، طنز، جوک، داستانک، عکس ورود اولین ماشین به ایران همشهری جوانورود اولین ماشین به ایران فکرش را بکنید کمتر از سال پیش در خیابان های تهران که نه برچسب‌ها برچسب‌ها و تگ‌های موضوعات و زمینه‌های کتاب‌های موجود در کتابناکجوک، طنز، لطیفه خنده دار، چیستان، جوکهای جدید، جوک …اشعار طنز زندگی کارمندی لطیفه های جدید و مطالب خنده دار سری شوخی های جالب شبکه های



لینک منبع :چند داستانک متفاوت از زندگی دکتر شریعتی

چند داستانک متفاوت از زندگی دکتر شریعتی - برترین ها www.bartarinha.ir/.../چند-داستانک-متفاوت-از-زندگی-دکتر-شریعتی‎Cached19 ژوئن 2014 ... چند داستانک متفاوت از زندگی دکتر شریعتی. سراغ صندوقخانه را گرفت. گفتم دکتر چی شده؟ گفت: صندوقخانه اگرچه زندان نیست، اما شبیه آنجاست، ... Images for چند داستانک متفاوت از زندگی دکتر شریعتی چند داستانک متفاوت از زندگی دکتر شریعتی- از شنا و سیگار تا ... www.3neshaneh.com/news/single/40198‎Cachedبه گزارش خبرآنلاین، چاپ دوم «دکتر شریعتی» نگاهی به زندگی و مبارزات دکتر علی شریعتی از سوی انتشارات میراث اهل قلم روانه بازار کتاب شده است. این کتاب ... چند داستانک متفاوت از زندگی دکتر شریعتی/ از شنا و سیگار تا ... news.tamashagar.com/.../چند-داستانک-متفاوت-از-زندگی-دکتر-شریعتی-از-شنا-و-سیگار-تا-تخلص 19 ژوئن 2014 ... به گزارش خبرآنلاین، چاپ دوم «دکتر شریعتی» نگاهی به زندگی و مبارزات دکتر علی شریعتی از سوی انتشارات میراث اهل قلم روانه بازار ... چند داستانک متفاوت از زندگی دکتر شریعتی - صبح بخیر sobbekheir.com/.../چند-داستانک-متفاوت-از-زندگی-دکتر-شریعتی‎Cachedچاپ دوم «دکتر شریعتی» نگاهی به زندگی و مبارزات دکتر علی شریعتی از سوی انتشارات میراث اهل قلم روانه بازار کتاب شده است. این کتاب هفتادوچهارمین عنوان از ... چند داستانک متفاوت از زندگی دکتر شریعتی | سراغ صندوقخانه - قطره www.ghatreh.com/news/.../چند-داستانک-متفاوت-زندگی-دکتر-شریعتی 29 ا کتبر 2014 ... سراغ صندوقخانه را گرفت. گفتم دکتر چی شده؟ گفت: صندوقخانه اگرچه زندان نیست، اما شبیه آنجاست، جوان های وطنم الان. علی شریعتی - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/علی_شریعتی‎Cached Similarعلی شریعتی در بین سالهای ۱۹۵۹ تا ۱۹۶۴ در فرانسه زندگی می‌کرد. ... دکتر شریعتی پس از دو سال، خسته از وضعیتش تصمیم به «هجرت» می‌گیرد. ... شریعتی پس از چند روز اقامت در بروکسل آنجا را به مقصد ساوت‌همپتون انگلیس ترک می‌کند و در .... و معتقد بود که راه پیشرفت و ترقی ملت‌های شرقی، متفاوت از راهی است که غرب پیموده‌است. دکتر شریعتی sharyatiandishesabz.blogfa.com/‎Cached Similarدکتر شریعتی - شهامت شهادت در شریعتی. ... خداوندا به هر کس که دوست میداری بیاموز که عشق از زندگی کردن بهتر است و به هر کس که ..... «هبوط‌» هم‌، به‌ مقولاتی‌ چون‌ «درد بودن‌»، «داستان‌ خلقت‌»، «بار امانت‌» و هبوط‌ به‌ «سرزمین‌ ... بسیار متفاوت‌ از. ... رضا شاکری‌ نیز در اندیشه‌ سیاسی‌ شریعتی‌ از چند بعد به‌ اندیشه‌ی‌ شریعی‌ پرداخته‌ است‌. ویژه سالروز درگذشت دکتر علی شریعتی - تبیان article.tebyan.net/3490/ویژه-سالروز-درگذشت-دکتر-علی-شریعتی‎Cachedحکایات آمــــوزنده (صوتی و تصویری) · حکایات قـــــرآنی (صوتی و تصویری) · داستان نماز ... دکترشریعتی پس از بازگشت به ایران مستقیماً به زندان رفت و بعد از چند ماه به خراسان ... سال 1348 را باید سالی مهم در تاریخ زندگی دکتر شریعتی و در تاریخ حوادث و ... کم نظیری هرهفته ساعتها به گفتارمی نشیند و درمباحث مختلف سخن می گوید. Ali Shariati علی شریعتی - Ali Shariati على شریعتی www.shariati.com/guestbookf.html‎Cached Similarلطفا در بخش زندگی نامه، به زادگاهش مزینان اشاره کنید ولازم به ذکر است که علی ... من میخام بدون دکتر در مورد حمله اعراب به ایران و داستان مادر امام سجاد و دنتر .... باید واکاوی عقاید استاد رو بیشتر کنین ، هر چند که سهمی از فهمش ندارن ، چون به این حد نیستن ! ..... که پیرامون جنبه های مختلف اندیشه دکتر شریعتی به ایراد سخنرانی پرداختند.